Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το οργουελικής έμπνευσης μέτρο της κάμερας μέσα στην τάξη δεν θα ΠΕΡΑΣΕΙ!
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Το οργουελικής έμπνευσης μέτρο της κάμερας μέσα στην τάξη δεν θα ΠΕΡΑΣΕΙ!

  • A-
  • A+

Στις 28 Απριλίου η Κεραμέως ανακοίνωσε τη διαδικασία του σταδιακού ανοίγματος των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα κυβερνητικά σχέδια, όπως περιγράφηκαν από την υπουργό Παιδείας, ενθαρρύνουν εμμέσως τους μαθητές να παραμείνουν στα σπίτια τους.

Στο ίδιο πακέτο μέτρων η Κεραμέως εκτόξευσε την κεραμίδα της κάμερας στις σχολικές αίθουσες. Η υπουργός Παιδείας επανέλαβε πολλές φορές δημόσια τη δήλωση πως “για τους μαθητές που δεν θα πάνε στο σχολείο προβλέπεται αναμετάδοση του μαθήματος σε πραγματικό χρόνο και σβήσιμο απουσιών”.

Συμπληρωματικά είπε ότι “και ένα κινητό αρκεί” για την εφαρμογή αυτού του μέτρου. Με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια! Έκλεισε με νόημα το μάτι σε γονείς και μαθητές, και ενεργώντας πυροσβεστικά σε σχέση με τις πραγματικές αγωνίες που αφορούν την εξελισσόμενη επιδημία, τους προέτρεψε να παραμείνουν σπίτι. Ακόμα παραπέρα όμως φανέρωσε τις πραγματικές προθέσεις της απέναντι στην εκπαίδευση με τη δήλωσή της για τη χρήση κάμερας στις τάξεις.

Από τις πρώτες κιόλας μέρες του λουκέτου στα σχολεία η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιδόθηκε σε μια επικοινωνιακή κούρσα διαφημίζοντας την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ένα μέτρο το οποίο σύμφωνα με το υπουργείο και υποκριτικά πάντα, αποτελούσε το “χάπι” απέναντι στον εγκλεισμό των μαθητών και τη διατήρηση της εκπαιδευτικής επαφής.

Η εμπειρία των δύο μηνών που πέρασαν απέδειξε περίτρανα πως καμία εξ αποστάσεως μέθοδος, ούτε “σύγχρονη” ούτε κι ασύγχρονη δεν μπορεί να υποκαταστήσει το έργο της ζωντανής εκπαιδευτικής πράξης. Επίσης αποδείχθηκε πως οι πραγματικές αγωνίες του υπουργείου δεν αφορούσαν στη στήριξη των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών, όπως υποκριτικά δήλωναν, αλλά στην επιβολή της ακραίας νεοφιλελεύθερης ατζέντας για την εκπαίδευση.

Την Παρασκευή 8/5 το υπουργείο πέρασε με αιφνιδιαστική τροπολογία σε άσχετο Νομοσχέδιο το οργουελικής έμπνευσης μέτρο της κάμερας μέσα στην τάξη. Δεν είναι τυχαίο πως, παρά το μεγάλο κύμα αντιδράσεων που έχει ξεσηκώσει αυτή η εξαγγελία, το υπουργείο Παιδείας δεν προσπάθησε στοιχειωδώς να ανασκευάσει και να κατευνάσει τα πνεύματα. Η στάση αυτή υποδηλώνει πως οι κάμερες στα σχολεία θα έρθουν για να μείνουν.

Μια τέτοιου είδους εξέλιξη είναι εχθρική προς την ζώσα εκπαιδευτική διαδικασία, αφού μετατρέπει το μαθητή σε τηλεθεατή, ενώ για τον εκπαιδευτικό επιφυλάσσει το ρόλο του παρουσιαστή. Ακυρώνει την αλληλεπίδραση και την ανατροφοδότηση ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή που αποτελούν και τα πιο ζωτικά στοιχεία της δια ζώσης εκπαιδευτικής πράξης. Συνιστά σοβαρό πλήγμα για το ρόλο του σχολείου, το δικαίωμα στη μόρφωση για τη νέα γενιά.

Η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου αποτελεί άλλωστε και μια κατάφωρη παραβίαση των ατομικών δικαιωμάτων που κατοχυρώνει και προστατεύει το Σύνταγμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσες φορές -και δεν είναι λίγες- στο παρελθόν το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να εγκαταστήσει κάμερες σε χώρους των σχολείων, συνάντησε όχι μόνο τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και το φρένο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Υπάρχουν και οι σχετικές αποφάσεις της Αρχής οι οποίες απαγορεύουν ρητά την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου στα σχολεία.

Ακόμα παραπέρα όμως οι πραγματικές στοχεύσεις του υπουργείου Παιδείας αφορούν στην επιβολή ενός νέου καθεστώτος πανοπτικού ελέγχου και αυστηρής επιτήρησης της σχολικής ζωής. Από τη μια πλευρά το υπουργείο Παιδείας έφερε εσπευσμένα -εν μέσω πανδημίας και καραντίνας- για ψήφιση το νέο αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο το οποίο επιβάλλει την αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πρόκειται για το σκουριασμένο εργαλείο, που έχει σαν πηγή έμπνευσης τα επιτελεία του ΟΟΣΑ και της ΕΕ και το οποίο στοχεύει στο να χειραγωγήσει τον εκπαιδευτικό, να επιτηρήσει στενά το έργο του. Ενώ ο βαθύτερος στόχος παραμένει η άλωση των εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων των εκπαιδευτικών, η διαιώνιση της μισθολογικής καθήλωσης και η απόλυση.

Από την άλλη πλευρά η επιβολή κάμερας στα σχολεία έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς την αξιολόγηση. Η κυβέρνηση επιχειρεί να εμπεδώσει μέσα στη σχολική ζωή τη λογική και την πολιτική της “κλειδαρότρυπας”, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε όλες σχεδόν τις πτυχές της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Από τα τηλε-ριάλιτι μέχρι τις κάμερες ελέγχου των εργαζομένων στους χώρους εργασίας, οικοδομείται μεθοδικά ένα αυταρχικό καθεστώς, πανοπτικού ελέγχου και ασφυκτικής επιτή­ρη­σης. Ακριβώς εκεί στοχεύει και η εγκατά­στασή τους στα σχολεία.

Είναι αυτονόητο δικαίωμα εκπαιδευτικών να κλείσουν την πόρτα και να αφήσουν έξω απ’ τα σχολεία και τις αίθουσες κάθε από­πειρα να εγκατασταθούν κάμερες. Να υπερασπίσουν και να προστατεύσουν με τη στάση τους τόσο τη δια ζώσης εκπαιδευτική πράξη όσο και τους ίδιους τους ζώντες και δρώντες μαθητές τους.

Eίναι όμως και υποχρέωση των εκπαιδευτικών σωματείων να καταδικάσουν απερίφραστα αυτές τις μεθοδεύσεις, να καταγγείλουν το πραγματικό περιεχόμενο αυτής της πολιτικής πίσω από τις επικοινωνιακές φιοριτούρες κυβέρνησης και υπουργείου.

*Ο Χρήστος Σόφης και η Αγγελική Φατούρου είναι Καθηγητές, πρώην μέλη του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και μέλη του  Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης

*Ο Χρήστος Κάτσικας είναι Καθηγητής, αιρετός εκπρόσωπος των Καθηγητών στο ΠΥΣΔΕ Δ΄ Αθήνας και μέλος  του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
 
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι μαγικές εμπειρίες του Λυκείου
Είμαι μαθήτρια της Γ’ Λυκείου. Αποφάσισα να γράψω ένα κείμενο που θα με βοηθούσε να εκφράσω τις ιδέες μου και ευελπιστώ να δώσει μια άλλη οπτική στους εκπαιδευτικούς.
Οι μαγικές εμπειρίες του Λυκείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλασιέ της γνώσης
Κι είναι χιλιάδες σαν την Εύα, που γυρίζουν κάθε εβδομάδα σε δυο, τρία ή και τέσσερα σχολεία, σαν πλασιέ της γνώσης. Ίσα που προλαβαίνουν να χτυπήσουν την πόρτα του κάθε σχολείου, να διαλαλήσουν την...
Πλασιέ της γνώσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκθεση υποκρισίας
Στην πρώτη τους κρίσιμη διαδικασία αξιολόγησης συμμετέχουν με τη βεβαιότητα πως εκφράζοντας ελεύθερα και με παρρησία τις προσωπικές μας αντιλήψεις, ξεδιπλώνοντας τη μοναδικότητα της άποψης και του χαρακτήρα...
Εκθεση υποκρισίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «διαθεματικότητα» και η αποδόμηση της γνώσης
Η έννοια της «διαθεματικότητας» στα Αναλυτικά Προγράμματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προσεγγίστηκε με διαφορετικούς τρόπους, δεν έχει σαφές περιεχόμενο και είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτή με επιστημολογικούς...
Η «διαθεματικότητα» και η αποδόμηση της γνώσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας