Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το δικό σου άρμα δεν το είχες ποτέ!
Ο τραγουδίστρια έξω από το Μέγαρο Μαξίμου / Eurokinissi

Το δικό σου άρμα δεν το είχες ποτέ!

  • A-
  • A+

Η Πρωτοψάλτη θύμωσε κόσμο, δημιουργούς (Και δεν εννοώ μόνο τον Κραουνάκη), απλό κόσμο που μπορεί να μην ακούει καν αυτό το ελληνικό ρεπερτόριο. Παρά τα μυριάδες κλικ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με πάσης φύσεως απόψεις για το εάν η Πρωτοψάλτη είναι καλός άνθρωπος άξιος καλλιτέχνης, τσιράκι και άλλα, το άρμα που κατέληξε στο Μαξίμου, θύμωσε λόγω αισθητικής επιλογής, όχι επειδή ήταν προκλητικό. Για τον Αθηναίο ούτε η σπατάλη πόρων, ούτε η απροκάλυπτη επιβολή των αισθητικών επιλογών των λίγων είναι πρωτόγνωρη, είναι ο κανόνας. Έχουν γίνει πραγματικά τέρατα σε επίπεδο συμβολικής και πραγματικής δαπάνης για τον πολιτισμό στους δρόμους της Φρειδερίκης. Οι δήμαρχοι αυτής της πόλης εξελέγησαν και επανεξελέγησαν όσα άθλια και να ήταν τα αγάλματα που επέβαλαν όσο κακή και να ήταν η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας. Η χώρα των ιδιωτικών ιδρυμάτων, της δωρεάς, της Στέγης και του Μεγάρου είμαστε άσχετα από το αν και πόσο παλιά καταργήθηκε το πολίτευμα της Βασιλείας.

Η κίνηση του Μαξίμου, θύμωσε επειδή στην πρωτεύουσα του επιβλήθηκε το "Μένουμε Σπίτι", στο κοινωνικό σώμα που παρακολουθεί την εικόνα των δρόμων που πριν από 10 χρόνια καιγόντουσαν, άδειων σήμερα να αφηγούνται το ελληνικό success story, κυκλοφόρησε ένας καθρέφτης. Και στον καθρέφτη αυτόν καθρεφτίστηκε κάθε λογής αστός, και αυτός του έντεχνου και αυτός του λαϊκού, συμφιλιωμένοι πια δεκαετίες στον καναπέ του Μεγάλου Καναλιού.
Το άρμα της Πρωτοψάλτη έβαλε την κατανάλωση της μέσης τάξης, του αστού ψηφοφόρου του δημοψηφίσματος στον καθρέφτη της άναρχης και πελατειακής αγοράς του πολιτισμού. Κάθε Έλληνας αστός με σελίδα στο Facebook που δεν μπορούσε να δει τον εαυτό του στο πρόσωπο του Μητσοτάκη που χειροκροτούσε ένιωσε άβολα. Κάπως δεν ταυτίστηκε, δεν τον έβλεπε τον εαυτό στην εικόνα μπροστά του: μία διάσημη τραγουδίστρια γεννημένη στην Αλεξάνδρεια, υφυπουργός Πολιτισμού επι υπερισιακής κυβέρνησης, δεκαετίες μεγαλύτερη από έναν Μητσοτάκη, να τον διασκεδάζει πίσω από την αυλή του πρώην παλατιού.
Τον ξένισε, ήθελε να έρθει πιο κοντά σε αυτό που του "αρέσει", σε κάτι που δεν είναι τόσο ¨θεσμικό¨. Ίσως ενοχλήθηκε από τον νέο-πουριτανισμό, την απόσταση ανάμεσα από τα άρματα έτσι όπως τα ξέρει στο Καρναβάλι Πάτρας και για τους πιο νέους στο Gay Pride και την πολύ καθαρή κυρία που τραγουδούσε για τα σπίτια με μωσαϊκά και δεν έδειχνε και μπούτι. Σε μία πιο τραβηγμένη ανάγνωση η εικόνα του προσωποποιημένου Gay Pride να περιφέρει το Κυκλοφορώ και Οπλοφορώ στους δρόμους στους οποίους πριν από μόλις δυο εβδομάδες θα έβγαινε ο επιτάφιος, εν διαμέσου του wanna be λυρικού Σ. Τσιώδρα πιέζει, ακόμα και τον πιο πιστό να αποχωρήσει από τις προτεινόμενες ταυτίσεις.

Εδώ βρίσκεται το ζήτημα: Δεν υπάρχει επιλογή, δεν υπάρχει πραγματική αισθητική διαφοροποίηση στην καθημερινή κουλτούρα μας και αυτό είναι που θύμωσε. Είναι σαν την αισθητική κόντρα με το «Μένουμε Ευρώπη», του οποίου οι οπαδοί προσπαθούσαν να διαφοροποιηθούν πολιτισμικά από τους αντιπάλους του «ΌΧΙ» και ανάποδα. Εφόσον η αγορά του πολιτισμού δεν έχει συγκροτηθεί έτσι ώστε να υπάρχουν πραγματικά διαφορετικές επιλογές, όσο και εάν είχαμε κάποτε 1.600 ραδιοφωνικούς σταθμούς στη χώρα, τότε δεν μπορεί να συμβεί. Δεν κατασκευάστηκαν ποτέ γρανάζια για την οικονομία του μαζικού πολιτισμού μας ώστε να επανακινηθούν τώρα. Χωρίς κανόνες, δομή, και επενδύσεις στον πολιτισμό, αλλά μόνο με γούστο, οράματα, φιλανθρωπίες, «μπάρμπα στην Κορώνη» και «να βολέψουμε τον κολλητό στην παραγωγή»...δεν υπήρξε επαρκής βιομηχανοποίηση του πολιτισμού. Δεν υπήρξε ποτέ σχέδιο για τις επιχορηγήσεις ώστε η κάθε ομάδα κατανάλωσης (παιδιά υπερήλικες κλπ) να διαθέτουν επιλογή. Δεν υπήρξε επένδυση στο ρίσκο, στην καινοτομία, δεν υπάρχει επιχορήγηση αυτού που δεν πουλάει, μα πρέπει να προστατευθεί, ούτε κάν διαφορετική φορολόγηση της παραγωγής του, εφόσον χρειάζεται να το προστατεύσουμε. Ίσα ίσα, όλοι κατανάλωναν την ίδια τηλεόραση που δεν έδινε επιστροφές, την ίδια αστακό-μακαρονάδα, τον ίδιο Ρέμο δεκαετίες με ΦΠΑ στην φιάλη του ουίσκι και στο βιβλίο.

Η χώρα μας συγκρότησε του "εθνικό" της ακροατήριο ως μέλος της Ευρωπαϊκής οικογένειας μέσα από μία άκριτα αναπτυσσόμενη αγορά. Από τα μπουζούκια και τον τουρισμό μέχρι τα μάρμαρα, η δύναμη της προσφοράς ήταν και είναι δεδομένη αισθητικά. Αυτό ενόχλησε στην Πρωτοφαλτη! Αφηγήθηκε πάνω σε ένα άρμα, που οι συγκεκριμένοι δρόμοι το βλέπουν στο Gay pride, στο καρναβάλι, στον επιτάφιο και στο what street party, το ψέμα ότι υπάρχει αισθητική ανωτερότητα, σε κάποια κατανάλωση κουλτούρας. Ότι έχει μεγαλύτερη σχέση η Πρωτοψάλτη με μια ανώτερη νεοελληνική κουλτούρα από το μπουζούκι, το ψέμα πως το ρεμπέτικο είναι πιο αυθεντικό και άρα καλύτερο, το ψέμα πως αυτοί που πίνουν ρακί δεν το γυρνάνε στο κοκτέιλ, παρόλο που ως παιδιά μα και αν έχουν παιδιά σήμερα είδαν και βλέπουν το ίδιο εισαγόμενο παιδικό πρόγραμμα, σε ένα σχολείο που θα ξανανοίξει χωρίς τέχνες και λογοτεχνία. Το ψέμα της άκριτης απελευθέρωσης της αγοράς πολιτισμού που οδήγησε και στην συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής του. Ήταν το δικαίωμα του Μητσοτάκη να επιλέξει αισθητικά, και προκάλεσε, ακριβώς γιατί ο νεοέλληνας δεν αποδέχεται πως 30 χρόνια δεν έχουμε πολιτική για τον μαζικό πολιτισμό και οι κυρίαρχες αισθητικές επιλογές γίνονται μέσα από παραγοντισμούς πελατειακότητα από την αρρενωπή εξουσία εκτός οποιασδήποτε δομής, ρύθμισής και πλουραλισμού. Τώρα που έπεσε η ζήτηση που δεν φροντίσαμε ποτέ να αναπτυχθεί, είναι αργά για θυμούς αριστερά και δεξιά.

* Επικοινωνιολόγος

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το καλό παράδειγμα και η αποσταθεροποιητική ισχύς
Οι εμπορικές και οι φορολογικές πολιτικές που εφαρμόζει είναι η επιτομή της διεύρυνσης της ανισότητας. Στην παιδεία, τα σχολεία για εύπορους εκτοπίζουν τη δημόσια εκπαίδευση, η οποία συνειδητά υποβαθμίζεται...
Το καλό παράδειγμα και η αποσταθεροποιητική ισχύς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Μοντεσκιέ στην Πάρνηθα
Νομίζω, λοιπόν, πως γι’ αυτό το, κατά τη γνώμη μου, αδιανόητο η μόνη σχετική ερμηνεία είναι πως οι άνθρωποι της εξουσίας θεωρούν πως από μόνη η κατοχή ενός υψηλού αξιώματος αντί να τους δημιουργεί μεγαλύτερες...
Ο Μοντεσκιέ στην Πάρνηθα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νοσηρή κυβέρνηση
Τέτοια αδιαφορία, ολιγωρία και ανικανότητα είναι πρωτοφανείς και στοίχισαν όχι μόνο σε ανθρώπινες ζωές, αλλά και στην εξάντληση του ΕΣΥ και στην καταβαράθρωση της οικονομίας.
Νοσηρή κυβέρνηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβέρνηση-τραγέλαφος
Η πολιτική της κυβέρνησης οδηγεί στον εκμαυλισμό της δημοκρατίας σε κάθε έκφανσή της.
Κυβέρνηση-τραγέλαφος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με άλλοθι και όχημα την πανδημία «υφαίνουν» το μέλλον του εργασιακού μεσαίωνα
Ο σχεδιασμός τους είναι φανερός δια γυμνού οφθαλμού: Το αριστερό κίνημα πρέπει να απομονωθεί και ο λαός πρέπει να ακινητοποιηθεί.
Με άλλοθι και όχημα την πανδημία «υφαίνουν» το μέλλον του εργασιακού μεσαίωνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη συμπεριφέρεται ως άλλη μία πανδημία προς τους πολίτες»
Η χαρακτηριστική απραξία της κυβέρνησης σε συνδυασμό με τα ελλιπή μέτρα στήριξης για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις οδηγούν μια ολόκληρη χώρα σε οικονομική και κοινωνική κατάρρευση.
«Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη συμπεριφέρεται ως άλλη μία πανδημία προς τους πολίτες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας