Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνες και ξένοι σκηνοθέτες μένουν σπίτι

«Η κόρη μου η Κλειώ», Σταύρος Παμπαλλής

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνες και ξένοι σκηνοθέτες μένουν σπίτι

  • A-
  • A+

Ξεκίνησε με οκτώ σκηνοθέτες, που διεκδικούν σε λίγες μέρες κι ένα βραβείο Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Αλλά θα συνεχιστεί με διάσημα και ξεχωριστά ξένα ονόματα. Το πρότζεκτ «Χώροι» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αυτές οι ολιγόλεπτες ταινιούλες-παραγγελιά που γυρίστηκαν μέσα στο σπίτι του κάθε σκηνοθέτη, άντε και στον κήπο, στο μπαλκόνι ή στη σκάλα, προσωπικό σχόλιο του καθενός για την πρωτόγνωρη κατάσταση που ζούμε, διεθνοποιείται.

Οσο εμείς βλέπουμε στο κανάλι youtube του φεστιβάλ (https://www.youtube.com/watch?v=hLyV-YuEjU8) το ελληνικό σκέλος του πρότζεκτ, δέχτηκαν την πρόταση και στρώθηκαν στη δουλειά δεκατέσσερις δημιουργοί από όλο τον κόσμο, που ομοίως «μένουν σπίτι». Να το περηφανευτούμε. Δεν έχουμε ως χώρα μόνο τον Σωτήρη Τσιόδρα, αλλά και μια από τις πρώτες, παγκοσμίως, καλλιτεχνικές δημιουργίες, που γίνονται ύστερα από ανάθεση, στη διάρκεια του κορονοϊού.

Τη σκυτάλη από τους Ελληνες πήραν ο κορυφαίος Καναδός του ανεξάρτητου σινεμά Ντενί Κοτέ, ο πολυβραβευμένος Ρουμάνος Ράντου Ζούντε, ο διάσημος Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης Τζον Κάρολ Λιντς, ο ανατρεπτικός Καταλανός Αλμπέρτ Σέρα, η βραβευμένη με Χρυσή Αρκτο Ουγγαρέζα Ιλντικο Ενιέντι, ο σπουδαίος Κινέζος Τζία Τζανκ-κε, η Παλαιστίνια Ανμαρί Τζασίρ, η βραβευμένη με Χρυσό Αλέξανδρο Αερικανο-ισραηλινή Ρέιτσελ Λι Τζόουνς, ο Ολλανδός Νάνουκ Λέοπολντ, ο Γερμανός, τουρκικής καταγωγής, Ταρίκ Ακτάς, η βραβευμένη με LUX Τεόνα Μιτέβσκα από τη Βόρεια Μακεδονία, ο πρωτοποριακός Ισπανός Βίκτορ Μορένο, ο Αργεντίνος Ματέο Μπεντέσκι και ο Καναδός Γιουνγκ Τσανγκ.

«21/3/20 8.00» του Μίνου Νικολακάκη

Το ελληνικό μέρος του πρότζεκτ βλέπεται σαν το νεράκι. Οι οχτώ ταινιούλες διαρκούν λιγότερο από μισή ώρα. Πολύ διαφορετική η μία από την άλλη. Τo τρυφερό, αστείο και ευφάνταστο φιλμάκι του Κύπριου Σταύρου Παμπαλλή έχει ιδανική πρωταγωνίστρια σε πλήθος ρόλους την «Κόρη του την Κλειώ». Στο ευφυές «Εγώ, το σπίτι μου» ο Ζαχαρίας Μαυροειδής παίζει χαρτιά με το ράδιό του, κάνει γιόγκα με τους πίνακες στο σαλόνι και μετράει με μεζούρα τους χώρους στους οποίους μένει, για να βρει ότι είναι πολύ μεγαλύτεροι από την κάτοψη! Τι ωραίο σχόλιο γι’ αυτές τις δύσκολες μέρες.

Η Μαριάννα Οικονόμου και ο Σταύρος Ψυλλάκης στρέφονται στις βιβλιοθήκες τους και ανακαλύπτουν στο χάος τους η πρώτη τις «Αλλες της ζωές», ξεχασμένες και σκονισμένες, ο δεύτερος τα βιβλία που λάτρεψε και δεν θυμάται πια, αλλά είναι η «Φωτογραφία» του. Το ζευγάρι του Γιώργου Γεωργόπουλου ζει έγκλειστο μια συνηθισμένη καθημερινότητα, αλλά μήπως μοιάζουν με «Παραθεριστές στην Πομπηία», ποιο ύπουλο κακό εξυφαίνεται έξω από το σπίτι; Η Ρηνιώ Δραγασάκη ασχολείται με τις «Απίθανες σκέψεις γυναίκας πάνω σε διάζωμα», μπλέκοντας τη δική της ζωή, αναμνήσεις και ερωτήματα, με πλάνα μιας έρημης γυναίκας έξω από το σπίτι. Η αμέριμνη κοπέλα που κάνει πικ νικ σε χορταριασμένο κήπο στο «21/3/20 8.00» του Μίνου Νικολακάκη έχει ένα επίμονο ξυπνητήρι να την ξυπνάει από την πλάνη της. Ενώ ο Σύλλας Τζουμέρκας στο «Foghorn» ξύνει επιβλητικά πληγές, μας φέρνει μπροστά, ίσως, στις ευθύνες μας με πανέμορφες σκηνές από τη φύση, εξωτερικά πλάνα παλιών του ταινιών, αλλά και σημερινές εικόνες έρημων νυχτερινών πόλεων.

 


 

 

ΣΙΝΕΜΑ
Αύγουστος με κλασικές χολιγουντιανές ταινίες
Το Park your cinema, οι υπαίθριες κινηματογραφικές προβολές με ελεύθερη είσοδο, συνεχίζεται όλο τον Αύγουστο στο Ξέφωτο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, με την επιμέλεια του κριτικού κινηματογράφου Ηλία Φραγκούλη.
Αύγουστος με κλασικές χολιγουντιανές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Με 5+1 ταινίες χάραξε πορεία
Ο διάσημος Βρετανός σκηνοθέτης, βραβευμένος με Οσκαρ, Bafta και Χρυσές Σφαίρες, που κέρδισε πολλές μάχες στα πλατό, έχασε τη μάχη για τη ζωή την τελευταία μέρα του Ιουλίου, σε ηλικία 76 ετών
Με 5+1 ταινίες χάραξε πορεία
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
Η πρωτοεμφανιζόμενη Γαλλοτυνήσια σκηνοθέτις παραφράζει το «Ενα ντιβάνι στη Νέα Υόρκη» της Σαντάλ Ακερμάν κι απλοποιεί τα νοήματά του, μεταφέροντας το... εν λόγω ντιβάνι στην Τυνησία πριν από τις εξεγέρσεις του...
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ακόμη ταινίες και τέλος
Την απόφασή του να εγκαταλείψει την... ενεργό δράση στο άμεσο μέλλον ανακοίνωσε ο Κουέντιν Ταραντίνο. Ο δημοφιλής σκηνοθέτης δήλωσε ότι ελπίζει πως όταν αποσυρθεί θα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους...
Δύο ακόμη ταινίες και τέλος
ΣΙΝΕΜΑ
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
Επί 5 δεκαετίες υποστηρίζει την αριστερή ιδεολογία στο σινεμά του ο σπουδαίος Κεν Λόουτς, ασφαλώς και στη νέα του ταινία «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα. Ανθρωπος με πάθος και ευαισθησίες,...
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας