Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η δολοφονία του Καποδίστρια»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η δολοφονία του Καποδίστρια»

  • A-
  • A+

Ο Μάνος Χατζιδάκις είχε πει κάποτε απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το τι κάνει τον ελεύθερο χρόνο του: «Κοιμάμαι, τι άλλο να κάνω τον ελεύθερο χρόνο μου; Ελπίζω να μην εννοείτε αν διαβάζω, γιατί δεν είναι ελεύθερος χρόνος το διάβασμα»…

Οπότε, με αυτή τη λογική, δεν θα πω αυτό που ακούω τελευταία, «τώρα που είμαι σπίτι κλεισμένος και δεν έχω τι να κάνω, διαβάζω και σας προτείνω το τάδε βιβλίο», διότι αυτό θα σημαίνει ότι δεν έχω καμία σχέση με τα βιβλία γενικά και το διάβασμα. Οχι, το ίδιο διαβάζω, απλώς τώρα έχω και λίγο χρόνο να τα τακτοποιώ κιόλας…

Ετσι, λοιπόν, θέλω να σας πω για ένα βιβλίο που συμπωματικά έπεσε στα χέρια μου και δεν το διάβασα απλώς, το ρούφηξα στην κυριολεξία. Είναι ένα βιβλίο σε σχετικά μικρό σχήμα, με 56 μόλις σελίδες, αλλά καλαίσθητο και δυστυχώς πολύ ενδιαφέρον.

Λέγεται «Η δολοφονία του Καποδίστρια» του Αλεξέι Ράικο και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Σάμιζντατ που ειδικεύονται σε ρωσικά θέματα. Το έχει μεταφράσει ο Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης (καμία σχέση με εμένα) και η εισαγωγή είναι του Στέφανου Καβαλιεράκη, διευθυντή του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, που στεγάζεται στο παλιό σπίτι του Λάμπρου Ευταξία που είχε χρησιμεύσει ως πρώτο παλάτι του Οθωνα στην πλατεία Κλαυθμώνος).

Ο Ρώσος αξιωματικός Νικόλαος Αλεξέγιεβιτς Ράικο (1794-1854) ήρθε στην Ελλάδα το 1826 για να αγωνιστεί στην Επανάσταση ως φιλέλληνας εναντίον των Τούρκων. Εφυγε από την Ελλάδα μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια. Αυτό το βιβλίο είναι ένα κείμενο που είχε γράψει που περιγράφει τα δύο 24ωρα μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια. Ο Ράικο ήταν στο Ναύπλιο, ήταν δίπλα στον Καποδίστρια. Περιγράφει τα πράγματα πριν και μετά από αυτή τη δολοφονία, αλλά κυρίως περιγράφει το τι ακριβώς συνέβη από τη στιγμή που δολοφονήθηκε ο Καποδίστριας και τα πρώτα δύο 24ωρα.

Με γλαφυρό τρόπο, περιγράφει πράγματα και λεπτομέρειες και συγχρόνως προσπαθεί να αναλύσει τον χαρακτήρα των Ελλήνων και ειδικά των Μανιατών. Η περιγραφή του για τη Μάνη, τον τρόπο ζωής εκεί και τους κατοίκους της είναι πραγματικά μοναδική και μακριά από οτιδήποτε έχω διαβάσει σχετικά με αυτό το θέμα. Χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει πως μπορεί να συμφωνώ απολύτως με αυτό. Είναι απλώς η διαφορετική ματιά ενός ξένου.

Συγχρόνως ανακατεύεται σε αυτή τη διήγηση τόσος κόσμος, Ελληνες και ξένοι, που μένεις άλαλος σχετικά με το πώς η Ελλάδα εκείνη την εποχή ήταν ένα καζάνι μικρών και μεγάλων συμφερόντων, από ξένους και Ελληνες, από φτωχούς και πλούσιους, από αξιωματούχους και απλούς ανθρώπους, μορφωμένους ή όχι, όπου οι ίντριγκες έκαναν το Βυζάντιο τη χρυσή του εποχή να μοιάζει με παιδική χαρά.

Κανονικά, πιστεύω, αυτό το βιβλίο θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία. Επειδή, όμως, αποκλείεται να διδαχθεί κάτι τέτοιο στο σχολείο πάρτε το και διαβάστε το. Είναι πραγματικά κάτι ανεκτίμητο και ως ντοκουμέντο εποχής και ενός πολύ σημαντικού γεγονότος, αλλά και ως ματιά από έναν ξένο τού ποιοι είμαστε πραγματικά, με τα ελαττώματα και τα προτερήματά μας. Τέτοια εποχή που βράζει ο τόπος, όπως διαπιστώνω, από ηλίθιες θεωρίες συνωμοσίας, θα σας πει πολλά…

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φινεγκανική Ευρώπη
Το 1963, όταν ο Γκελ-Μαν πάσχιζε να βρει ένα όνομα που να ταιριάζει σε αυτά τα νέα σωματίδια που σκόπευε να εισαγάγει, διάβασε στο βιβλίο «Finnegans Wake», του Τζέιμς Τζόις, το εξής χωρίο: «Three quarks for...
Φινεγκανική Ευρώπη
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κάνε κάτι ΝΑ ΜΗ ΧΑΣΩ το τρένο»
Ως επιχείρηση ένας εκδοτικός οίκος ανήκει δικαιωματικά στον κλάδο των επιχειρήσεων που αυτή τη στιγμή η «επιτελική» κυβέρνηση υποχρεούται να επιχορηγήσει-βοηθήσει
«Κάνε κάτι ΝΑ ΜΗ ΧΑΣΩ το τρένο»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
Η χώρα μας έχει ώς εδώ μια αναμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία στην αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού. Η πορεία αυτή βοήθησε να καταλάβουμε τα νέα δεδομένα της ζωής μας.
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ξεμαθαίνοντας φιλιά
Ηταν συγκινητική η προετοιμασία, ο τρόπος που ζωντάνευε μια πόλη. Βέβαια, όταν ήρθε η στιγμή, μπήκα στα μαγαζιά μαγκωμένη, με το μπουκαλάκι απολυμαντικό ανά χείρας, με περίσκεψη, τι αγγίζουμε και τι όχι.
Ξεμαθαίνοντας φιλιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πλατεία έγινε άνθρωπος!!!
Από την άλλη, άσχετο αυτό, ήμουν στα εγκαίνια της πλατείας Ομονοίας. Της καλύτερης πλατείας Ομονοίας που υπήρξε ποτέ τα τελευταία 100 χρόνια.
Η πλατεία έγινε άνθρωπος!!!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στην καρδιά του αγριεμένου πλήθους
Βέβαια από την άλλη, πας και κατασκηνώνεις στην πλατεία Αγίου Γεωργίου και προφανώς το θεωρείς ύψιστη πράξη αντίστασης με επιμονή κιόλας και με αποτέλεσμα οι υπόλοιποι να σε βλέπουμε πραγματικά με το στόμα...
Στην καρδιά του αγριεμένου πλήθους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας