Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σ’ αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σ’ αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα

  • A-
  • A+

Η κηδεία σου δεν θα είναι πάνδημη. Η πανδημία, που κάνει το αλόγιστο θάρρος επικίνδυνο θράσος, μας υποχρεώνει να σε τιμήσουμε από μακριά. Κι όμως πας ο δήμος -αυτή η λέξη που είναι τόσο πιο πολύ από λέξη- θα σε συνοδέψει στη νέα σου κατοικία, αυτή που θα βρεις αφήνοντας το αγαπημένο σπίτι, όπου σας συναντούσαμε, την Τζώρτζια και σένα. Πάνδημη πορεία ψυχών και σωμάτων, όλων όσων, αριστερών και μη, Ελλήνων και μη, παίρναμε, παίρνουμε ζωή από την πράξη σας, την πράξη των δύο παιδιών που κήρυξαν την παγκόσμια αντίσταση κατά του ναζισμού. Κάθε ναζισμού.

Η παραδειγματική πράξη δύο ανθρώπων μπορεί να γίνει το θεμέλιο για τη συλλογική μνήμη ενός λαού. Τι κι αν ο Οιδίπους, σοφότερος στον Επί Κολωνώ, μας λέει, συμπαρασύροντας με τα μιαρά και όλα τα άλλα έργα των ανθρώπων, ότι ο ίδιος «δεν έπραξε αλλά έπαθε»; Οταν έπραξαν ο Μανώλης Γλέζος και ο Λάκης Σάντας το τεράστιο έργο της υποστολής της σβάστικας, της σημαίας που με τον αγκυλωτό της σταυρό χλεύαζε την Ακρόπολη και κάθε άλλο πολιτισμικό σύμβολο και μάτωνε τα σώματα εκατομμυρίων ανθρώπων, δεν είχαν διαβάσει ίσως ακόμη τον Οιδίποδα. Δεν είχαν συζητήσει ίσως το θεωρητικό ή άλλο πλαίσιο της πράξης τους. Ηταν μια πράξη οριακή που μοιάζει αυτονόητη. Γι' αυτό και όταν την αναλογιζόμαστε σήμερα μας δημιουργεί δέος και αγαλλίαση. Δέος για το μέγεθός της και αγαλλίαση για την απλότητα της σκέψης που την επέβαλε: Οταν έρχεσαι να με σκλαβώσεις και καρφώνεις στον ιερό μου βράχο με ιστορία αιώνων την ανιστόρητη σημαία σου, έχω υποχρέωση να την κατεβάσω αμέσως από εκεί. Μακάρι οι άνομοι και άφρονες που τόσα χρόνια μετά αναρτούν ακόμα σβάστικες να αντιλαμβάνονταν το ειδεχθές της δικής τους πράξης.

Ο Μανώλης Γλέζος και ο Λάκης Σάντας, που έφυγε πιο νωρίς, δεν έπαψαν σε όλη τους τη ζωή να πράττουν. Οι ζωές τους φωτίζουν την ψυχή και την ιστορία μας. Η πανδημία στερεί αυτήν την ώρα την πάνδημη κηδεία που θα απαιτούσαμε για σένα, Μανώλη. Πάνδημη όπως εκείνες επί δικτατορίας, όταν πέθαναν πρώτα ο Γεώργιος Παπανδρέου και μετά ο Γιώργος Σεφέρης. Οπως εκείνη στην Κατοχή, όταν η Αθήνα κήδεψε τον ποιητή της, τον Κωστή Παλαμά, αψηφώντας πάλι τον κατακτητή που εσείς, τα δυο παιδιά, είχατε κιόλας ταπεινώσει. Σε πείσμα των απειλών στα σύνορα. Σε πείσμα των Μνημονίων. Σε πείσμα της επίβουλης πανδημίας. Σε χαιρετάμε, Μανώλη, με τα τελευταία λόγια που είπε στον Παλαμά ο μύστης των Δελφών, ο Σικελιανός: «Σε αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα»!

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον Νάνο Βαλαωρίτη
Ησουν σοφός και πιο σοφός γιατί μέχρι τέλους είχες το παιδικό χάρισμα του απορείν, που είναι η βασιλική οδός προς τη γνώση. Σου προτείναμε σκέψεις και δράσεις που τις νομίζαμε τολμηρές και αποδεικνυόσουν...
Στον Νάνο Βαλαωρίτη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγγιγμα
Ανεβαίνοντας την οδό Αχιλλέως για το νεκροταφείο της Νέας Σμύρνης δεν είναι το φονικό άγγιγμα ενάντια στον παλιό Αχιλλέα που θυμάμαι, αλλά το θεραπευτικό άγγιγμα του Αχιλλέα Μέντζου, που έχει βοηθήσει δεκάδες,...
Το άγγιγμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
Η χώρα μας έχει ώς εδώ μια αναμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία στην αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού. Η πορεία αυτή βοήθησε να καταλάβουμε τα νέα δεδομένα της ζωής μας.
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Made to be a steak
Αυτό που θαυμάζω στους πολιτισμένους Βόρειους είναι πως ό,τι λένε το εννοούν και το κάνουν. Φιλέτο, μπριζόλα, κιμά, όλα. Και γι' αυτό προσοχή. Αν μας κρεμάσουν μετά πολλών επαίνων καμιά καρτέλα στον λαιμό δεν...
Made to be a steak
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Les adieux/Τα αντίο
Το έργο αυτό του Μποτσόνι, του αγαπημένου μου φουτουριστή ζωγράφου, ενός από τους πέντε που συνυπέγραψαν μαζί με τον Μαρινέτι το πρώτο φουτουριστικό μανιφέστο είναι αφιερωμένο στις ψυχές.
Les adieux/Τα αντίο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;
Στις δεύτερες ανάγκες κεντρική θέση έχει η παιδεία, που είναι η ψυχή μιας κοινωνίας. Δεν είναι ελαστικές παρά μόνον με την έννοια ότι είναι καλύτερα να καθυστερήσουμε κάποιες κινήσεις, παρά να θρηνήσουμε άδικα...
Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας