• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.4°C / 25.2°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.1°C / 24.7°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 25.4°C
    3 BF
    31%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.9°C / 23.3°C
    2 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.3°C
    3 BF
    49%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.1°C / 25.0°C
    2 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 21.4°C
    2 BF
    20%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    2 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.5°C / 22.8°C
    3 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.2°C / 21.9°C
    3 BF
    43%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.8°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 19.0°C / 23.7°C
    1 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.4°C / 25.9°C
    3 BF
    19%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.8°C / 26.6°C
    3 BF
    30%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    4 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.6°C / 25.4°C
    2 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.5°C
    3 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 23.3°C
    3 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    0 BF
    41%
© Jaccoverbeek99 | Dreamstime.com

Ιδιωτικοποιήσεις στους ΟΤΑ με πελατειακή λογική

  • A-
  • A+

Οι αναδιατάξεις που φέρνει ο νέος νόμος για την Αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζουν τους ΟΤΑ όχι σαν φορείς δημόσιας εξουσίας και υπηρεσίας, αλλά σαν επιχειρήσεις. Με πρόσχημα την καθυστέρηση υλοποίησης τεχνικών έργων λόγω υποστελέχωσης των τεχνικών υπηρεσιών στους Δήμους, θεσμοθετεί τους περίφημους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Πρόκειται στην ουσία για αναπτυξιακές εταιρίες που θα εκτελούν δράσεις κρατικών ενισχύσεων και θα διαχειρίζονται αναπτυξιακά, ειδικά, και επενδυτικά προγράμματα, καθώς και τα αντίστοιχα κεφάλαια. Ο νέος νόμος αγνοεί ότι η διενέργεια διαγωνισμού είναι απαραίτητη για να συναφθούν προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ ΟΤΑ και Ανώνυμης Εταιρίας, ακόμη κι αν ο Οργανισμός κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών. Επιπλέον, οι οικονομικοί αυτοί οργανισμοί, ως ιδιωτικοί επί της ουσίας φορείς, δε μπορούν παράλληλα να παίξουν τον ρόλο αναθετουσών αρχών, ούτε μπορούν να διαχειρίζονται πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, αφού κάτι τέτοιο αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και στο άρθρο 102 του Συντάγματος.

Βέβαια, θα ήμασταν εγκληματικά ανυποψίαστοι αν δεν διαβάζαμε ανάμεσα στις γραμμές. «Ημέτερους» θα βολέψουν οι αναπτυξιακοί οργανισμοί και χρήμα θα μοιράζουν σε φίλα προσκείμενους επιχειρηματίες και επαγγελματίες. Το βεβαίωσαν ρητά και οι μηχανικοί της ΕΜΔΥΔΑΣ: «Παρά την φημολογία ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα ωφεληθούν, είναι δεδομένο ότι θα δημιουργηθούν νέα κλειστά κυκλώματα εκλεκτών που θα αναλαμβάνουν έργα και μελέτες με πλούσια κέρδη για τους ιδιοκτήτες και μισθούς φτώχειας για τους εργαζόμενους μηχανικούς.» Έτσι, ο νόμος ναρκοθετεί επιπόλαια την ομαλή πορεία, εφαρμογή και ολοκλήρωση τέτοιων αναπτυξιακών προγραμμάτων, με κίνδυνο να χαθούν πόροι, αλλά και να μείνουν ανολοκλήρωτα και εκκρεμή στις δικαστηριακές αίθουσες έργα που έχουν πληρωθεί για το καλό των τοπικών κοινωνιών και των κατοίκων. Σημειωτέο ότι αρκετά έργα έχουν ήδη παγώσει επειδή δεν εκδίδεται υπουργική απόφαση για την εκταμίευση κονδυλίων, με αποτέλεσμα εργολάβοι και εργαζόμενοι να παραμένουν απλήρωτοι.

Αλήθεια, αν το πρόβλημα είναι οι καθυστερήσεις των έργων, γιατί η κυβέρνηση δεν προβαίνει άμεσα σε ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω προσλήψεων σε όλους τους ΟΤΑ; Εξάλλου, δεν καθυστερούν συνολικά όλα τα έργα σε δήμους και περιφέρειες, αφού πολλά υλοποιούνται από τον «Φιλόδημο» και από το ΕΣΠΑ, ενώ ευθύνη φέρουν και η περιφέρεια για το γεγονός ότι εκκρεμούν ακόμα σημαντικές προκηρύξεις του ΕΣΠΑ.

«Ημέτερους» εξυπηρετεί και η διάταξη με την οποία πρώην δήμαρχοι ή απόφοιτοι Λυκείου μπορούν να καλύψουν θέσεις ειδικών συνεργατών σε ΟΤΑ, με την εμπειρία να υποσκελίζει εντελώς την ακαδημαϊκή εξειδίκευση. Επιβραβεύεται, δηλαδή, το πολιτεύεσθαι αντί του αριστεύειν.

Σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά, οι δημοτικές αρχές θα μπορούν να παρεμβαίνουν εκτάκτως σε ζητήματα τοπικά, για τα οποία άλλα κρατικά όργανα έχουν ρητή αρμοδιότητα. Αυτού του είδους η εκχώρηση πάσχει πολλαπλά. Σε επίπεδο νομιμοποίησης, είναι απαράδεκτο να παρέχονται στους τρεις μεγάλους Δήμους της χώρας εξουσίες τις οποίες δεν είχε λάβει υπόψη του το πολυπληθές εκλογικό σώμα προεκλογικά, όταν δηλαδή επέλεγε μεταξύ των υποψηφίων. Τι θα συμβεί, επίσης, όταν χρειαστεί να επέμβουν στο μέλλον οι πραγματικά αρμόδιοι μετά την εμπλοκή των Δήμων; Ποιος θα έχει την τελική ευθύνη τότε; Επίσης, η εντοπιότητα και μόνο των προβλημάτων δεν συνεπάγεται νομοτελειακά ότι οι Δήμοι έχουν πάντοτε γνώση ή και δυνατότητα να τα επιλύσουν αποτελεσματικά. Τέτοιες προοπτικές βάζουν σε πειρασμό τους Δημάρχους να κάνουν με την ευλογία του νόμου καιροσκοπικό ακτιβισμό για άγρα μελλοντικών ψήφων και για το θεαθήναι. Είναι μάλλον βέβαιο ότι στο εξής θα τους δούμε συχνά ως γκαφατζήδες μαθητευόμενους μάγους από τον υπερβολικό ζήλο τους να εντυπωσιάσουν τους δημότες υποκαθιστώντας το κεντρικό Κράτος.

Επιπλέον, το νέο πλαίσιο περιορίζει δημοκρατικές διαδικασίες στους δήμους, τα κύτταρα δημοκρατίας, αφού καταργεί εντελώς αναιτιολόγητα τα τοπικά δημοψηφίσματα, αποδεικνύοντας και πάλι την αποστροφή και την έλλειψη εμπιστοσύνης της Νέας Δημοκρατίας σε οποιαδήποτε διαδικασία διευρυμένης συμμετοχής πολιτών. Τα ίδια δείγματα γραφής είχε, άλλωστε, δείξει η Κυβέρνηση και κατά τη συνταγματική αναθεώρηση.

Τέλος, εύλογα και σοβαρά παράπονα έχουν και τα Α.μ.Ε.Α. Στο ΜέΡΑ25 προσυπογράφουμε το υπόμνημά τους μέχρι κεραίας, προτάσσοντας ως κεντρικά ζητήματα την κατάργηση του ευεργετικού άρθρου 31 του ν. 4604/2019 και το άρθρο 50 για την πιστοποίηση υγείας και καταλληλότητας και την εκεί άνιση μεταχείριση των Α.μ.Ε.Α. υποψηφίων υπαλλήλων. Δυστυχώς, μέχρι και τα άτομα με αναπηρία αδικεί κατάφωρα η κυβέρνηση με τον νέο νόμο.

*Βουλευτής Α' Αθηνών του ΜέΡΑ25

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δημοκρατία και ανάπτυξη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Αν το κράτος θεωρείται στην Ελλάδα ο «μεγάλος ασθενής», τότε σίγουρα οι παθογένειές του έχουν «μεταδοθεί» και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως αναπόσπαστο μέρος του. Η μεταρρύθμιση στους ΟΤΑ καλείται να...
Δημοκρατία και ανάπτυξη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για να γίνει πράξη μια «άλλη Ελλάδα», πρέπει να κατακτήσουμε μιαν «άλλη Αυτοδιοίκηση»
Τελικά, η σημερινή κατάσταση στην Αυτοδιοίκηση υπονομεύει «από την βάση προς την κορυφή» το όλον της ελληνικής Πολιτείας. Υπονομεύει την πρόθεση συμμετοχής και πολιτικής ωρίμανσης πολύτιμων στελεχών.
Για να γίνει πράξη μια «άλλη Ελλάδα», πρέπει να κατακτήσουμε μιαν «άλλη Αυτοδιοίκηση»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
Επειδή έχουν γραφτεί πολλά για το εργασιακό νομοσχέδιο στο σύνολό του, θα επιμείνω στην παγίωση της τηλεργασίας, που αποτελεί τον Δούρειο Ιππο ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει πλήρως το αντεργατικό και...
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
Η Νέα Δημοκρατία ποτέ δεν είδε την Τοπική Αυτοδιοίκηση με καλό μάτι· την ήθελε σε ασφυκτικό εναγκαλισμό με την κεντρική εξουσία και απλό διεκπεραιωτή των πολιτικών της.
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι η συζήτηση για το εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και αποκομμένα από την πραγματικότητα που βιώνουν οι δήμοι και η χώρα.
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τοπική Αυτοδιοίκηση: ο τρίτος πυλώνας εξουσίας
Υπάρχουν χώρες, εκεί στον μακρινό και παγωμένο Βορρά, που έχουν ανθρώπους ευτυχισμένους. Από τη στιγμή που θα γεννηθεί ένα παιδί, οι υπηρεσίες του δήμου αναλαμβάνουν οτιδήποτε το αφορά.
Τοπική Αυτοδιοίκηση: ο τρίτος πυλώνας εξουσίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας