Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διαχρονικές θεολογικές δοξασίες
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαχρονικές θεολογικές δοξασίες

  • A-
  • A+

«Καλός είναι ο αγιασμός, αλλά πάρε και καμιά γάτα», λέει μια παροιμία. Με αυτήν εννοείται ότι σε περιπτώσεις που είναι σοβαρή η κατάσταση δεν πρέπει να εφησυχάζουμε (να περιμένουμε κυριολεκτικά από τον αγιασμό σε κάποιες περιπτώσεις), αλλά να προσέχουμε περισσότερο και να πάρουμε πρόσθετα μέτρα.

Καλή η αναφορά στα θεία, αποδεκτή η πίστη του καθενός, αλλά αυτή η έρμη η επιστήμη τι λόγο έχει; Από τα χρόνια του Γαλιλαίου έχουμε απομακρυνθεί πολύ, όμως από τις θεοκρατικές πρακτικές και θεωρίες ακόμα.

Θυμάμαι, τα πρώιμα μαθητικά χρόνια, αφήναμε ένα βιβλίο να πέσει στο δάπεδο της εκκλησίας, μπροστά από την εικόνα ενός αγίου· από τις σελίδες όπου θα έμεινε ανοιχτό θα ήταν τα θέματα. Εννοείται ότι εμείς οι μαθητές θα γράφαμε καλά. Οπως αντιλαμβάνεστε, αυτό δεν συνέβαινε. Οι λαϊκές δοξασίες καλά κρατούν και μεταφέρονται με το πέρασμα των χρόνων.

Κάποιοι τηλεπωλητές μαντζουνιών, ελπίδας, ψυχών και ψεύδους υπάρχουν και στις μέρες μας, όπως τον Μεσαίωνα· ευτυχώς κάποιους άλλους δεν τους καίνε ως μάγους. Το υπόλοιπο κατηγορητήριο έχει παραμείνει το ίδιο: είναι άθεοι, απάτριδες, ανθέλληνες.

Στην περίπτωση του κορονοϊού έχουμε μια αλλοπρόσαλλη αντιεπιστημονική πρακτική. Ενώ έχουν ληφθεί πολλά μέτρα προστασίας, κάποιοι έχοντες δημόσια αξιώματα, υπουργοί, πανεπιστημιακοί, βουλευτές, μητροπολίτες, διευθυντές, συνεχίζουν να υποστηρίζουν, άμεσα ή έμμεσα, ότι η μετάδοσή του δεν πραγματοποιείται με τη Θεία Κοινωνία για τους γνωστούς λόγους. Οπως και δεν περιορίζεται η λειτουργία των εκκλησιών, λόγω της συγκέντρωσης πολλών πιστών σε μικρό χώρο. Και στις δύο περιπτώσεις δεν γίνεται αναφορά και επίκριση στο θρησκευτικό συναίσθημα, στην πίστη, ούτε στο λειτουργικό της θρησκείας· παρά μόνο ότι αυτά είναι πρόσθετα, αναγκαία μέτρα.

Η προσέγγιση αυτή είναι διαχρονική. Στα τέλη του 1926 στη Λέσβο, όπως και σε άλλες περιοχές, υπήρχε μεγάλη περίοδος ανομβρίας. Οπότε είχε οριστεί ημερομηνία για παράκληση. Ο Μυριβήλης δημοσιεύει το χρονογράφημα «Περί υδρευτικών λιτανειών». Σ’ αυτό γράφει: «Συμφωνώ λοιπόν κατ’ αρχήν επί του ζητήματος των υδραυλικών αυτών εκκλησιαστικών παρακλήσεων».

Και προτείνει να γίνεται κάθε χρόνο «μια τέτοια βροχολογική κίνησις επάνω στο νησί. Αλλά τα περί ανομβρίας τροπάρια να μη ψάλλονται με δεμένας τας χείρας. Να κάμνομεν αυτάς τας λειτανίας όλοι μαζί, κρατούντες όμως έκαστος εξ ημών και έκαστον από τα παιδιά μας, ανά ένα δενδρύλλιον προς φύτευσιν». Και συνεχίζει: «Τι τα θέλετε. Είναι μια αδυναμία αυτή του Θεού. Να βρέχει όπου βλέπει δέντρα […] ρωτήστε αν θέλετε τον Δεσπότη, ρωτήστε όμως και τον καθηγητή των Φυσικών να σας πει σχετικώς». Εκατό χρόνια μετά βρισκόμαστε περίπου στο ίδιο σημείο· η επιστήμη δεν έχει επικρατήσει των δοξασιών και εικασιών· ο Καίσαρας εμπλέκεται με τον Θεό.

* συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβερνητική ηγεσία, Εκκλησία και η μη τήρηση μέτρων προστασίας: ένα διπλό πρόβλημα
Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της τελετής ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης στις αρχές του μήνα αποτέλεσε η χρήση μάσκας από τα μέλη της κυβέρνησης και η μη χρήση της από τους ιερείς.
Κυβερνητική ηγεσία, Εκκλησία και η μη τήρηση μέτρων προστασίας: ένα διπλό πρόβλημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όχι, δεν χρειάζεται καμία παραπάνω έρευνα για το αν ο νέος κορωνοϊός μεταδίδεται μέσω της Θείας Κοινωνίας
Τις τελευταίες μέρες, μαζί με το ξύλο μετά μουσικής σε διάφορες πλατείες της χώρας και την συζήτηση για το αν και με ποιους όρους πρέπει να ανοίξουν ξανά πλαζ και παραλίες, το ζήτημα της Θείας Κοινωνίας έχει...
Όχι, δεν χρειάζεται καμία παραπάνω έρευνα για το αν ο νέος κορωνοϊός μεταδίδεται μέσω της Θείας Κοινωνίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Κύπρος στα… καταφύγια
Από τις πρώτες ημέρες παρουσιάστηκαν σοβαρές αρρυθμίες, γιατί δεν υπάρχει ένας φορέας με οριζόντια αρμοδιότητα για την προστασία του πληθυσμού. Η έννοια της πολιτικής προστασίας στην κυπριακή διοίκηση...
Η Κύπρος στα… καταφύγια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετάληψη, αγιασμός, κηραλοιφή
Ερχονται στιγμές που ο κόσμος πιστεύει ότι οι άρχοντες και οι ισχυρές ελίτ κατανοούν και σκύβουν πραγματικά πάνω από τα μαρτύριά του. Από την άλλη, η κουβέντα περί ατομικής ή δημόσιας (θρησκευτικής ή και...
Μετάληψη, αγιασμός, κηραλοιφή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεφαλοκυνηγοί και ιοί
Οι ιοί του φανατισμού και μιας δήθεν «πολιτικής» ορθότητας έχουν μεταδοθεί ταχύτατα στον δημόσιο λόγο. Εκεί που βρήκαν κλειδαμπαρωμένες τις πόρτες είναι ο εκκλησιαστικός λόγος.
Κεφαλοκυνηγοί και ιοί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας