• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.4°C / 5.7°C
    3 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.0°C / 5.7°C
    5 BF
    37%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 9.0°C
    4 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.9°C / 3.8°C
    3 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    5 BF
    56%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.7°C
    3 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / 0.1°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.8°C
    6 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.2°C / 4.9°C
    6 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 6.4°C
    7 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.7°C
    3 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 4.5°C
    4 BF
    38%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.8°C / 5.5°C
    3 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    5 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    2°C 1.6°C / 5.4°C
    2 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    3 BF
    39%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.1°C / 4.7°C
    3 BF
    46%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -1.7°C / -1.7°C
    3 BF
    41%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η γλώσσα, η μνήμη, η επικοινωνία

  • A-
  • A+

O ποιητής δεν θα βρει ποτέ το ποίημα εάν δεν αποδεχτεί εκτός από την κανονικότητα της γλώσσας [κανόνες για την ορθή χρήση της και την προφύλαξή της από τη διαφθορά, τάχα] και την ανωμαλία της, τη χρήση δηλαδή της γλώσσας από τις εκάστοτε κοινότητες ανθρώπων, που τη διαμορφώνουν όπως εκείνες αποφασίζουν [γουστάρουν].

Οι λογής καθαρολόγοι δεν εννοούν να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα της προφορικότητας [γιατί εκεί βρίσκεται η ζωή] –οι γλώσσες εξελίσσονται, δεν παραμένουν στάσιμες, ας διέπονται και από κανόνες. Οι ποιητές φαίνεται να δυσκολεύονται να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα σε γραφόμενη και ομιλούμενη γλώσσα. Δεν τους φταίει κανείς.

Μένουν στα ονόματα, που είναι οιονεί στάσιμα, και δεν εκτιμάνε τη σχέση του ρήματος με τον χρόνο. Η γραφή αιχμαλωτίζει τον λόγο και τον μετατρέπει σε εικόνα [γιά φαντάσου να βλέπεις αυτό που λες, κάτι άυλο, όπως η φωνή, να γίνεται ύλη] ενώ η ομιλία ενδυναμώνει την τέχνη της αφήγησης, της μνήμης και της ζεστασιάς. Δύο άνθρωποι που συνομιλούν είναι ζωντανοί, μπορούν να συγκρουστούν, να βιαιοπραγήσουν, να ανταλλάξουν φιλιά, να ερωτευτούν, να εκπλαγούν από τους μορφασμούς ο ένας του άλλου, να χορέψουν, να απομακρυνθούν ο ένας από τον άλλο – μπορούν να κάνουν τα πάντα, διευρύνοντας έτσι τη ζωή [πρωτύτερα την κοινότητα].

Αυτά τα σπουδαία, χαρούμενα και τραγικά συνάμα δεν μπορούν να τα επιτύχουν όσοι επικοινωνούν μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών τους και αυτό αφορά τους νέους περισσότερο, γιατί όσοι έχουν φάει τα ψωμιά τους χαίρονται να επικοινωνούν μετά δεκαετίες με παλιούς συμμαθητές και γνώριμους – το βλέπουν σαν ένα ψυχολογικό και διανοητικό φρεσκάρισμα.

Αλλά η ζωή έχει πετάξει, μάλλον. Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας, όσοι υπεισέρχονται στη μαγεία του διαδικτύου, ζουν μια καινούργια ζωή και κανείς δεν μπορεί να τους στερήσει αυτήν τη μαγεία, αυτήν την ομορφιά – άσε που εάν θέλουν να μάθουν κάτι, πατάνε απλώς ένα κουμπί και η απορία τους λύνεται αμέσως. Τι να λέμε τώρα, υποκλινόμαστε στην τεχνολογία.

Οντως είναι ένας μαγικός κόσμος αυτός της σύγχρονης επικοινωνίας. Απλώς χάνεις την ικανότητα της μνήμης και της σκέψης, δεν σε ενδιαφέρουν οι πράξεις της αριθμητικής, η εκμάθηση της γραμματικής και του συντακτικού, αφού όλα τα βρίσκεις έτοιμα, στο πιάτο σου σερβιρισμένα και με γαρνιτούρες [βιογραφικά στοιχεία, ημερομηνίες, βιβλιογραφία, κριτικογραφία... ό,τι θες, ό,τι σου καπνίσει].

Εάν όμως χαθεί η ικανότητα να επικοινωνούμε με λέξεις και νεύματα, ίσως οδηγηθεί ο άνθρωπος ξανά στα μουγκανητά, αν και δεν φαίνεται να έχει υπάρξει ανθρώπινη κοινότητα χωρίς την ικανότητα της επικοινωνίας, ασχέτως εάν ποτέ δεν θα μάθουμε πότε άρχισε αυτή η επικοινωνία.

Τα γράφω αυτά γιατί μόλις έμαθα για αγαπημένα πρόσωπα που έχουν πέσει εσχάτως με τα μούτρα στη γοητεία –μου λένε– του διαδικτύου. Ελπίζω να περάσουν καλά σε αυτό τους το ταξίδι. Με τους ποιητές τι θα κάνουμε – με τους Ελληνες ποιητές ασφαλώς. Και οι γιορτές; Τις ξεχάσαμε;

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη νέα γλώσσα του διαδικτύου
Ως πολίτες λοιπόν, όπως προκύπτει από τη «βόλτα» στο διαδίκτυο -και μόνο λόγω αυτού- είμαστε ανεπίδεκτοι δημοκρατικής νοοτροπίας και σεβασμού προς την επιείκεια, τη συγχώρηση, τον διάλογο έστω και μέσα από...
Για τη νέα γλώσσα του διαδικτύου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Διαδίκτυο: ο τρόμος του πρωθυπουργού
Μένει να καταλάβουν οι χρήστες του διαδικτύου τη δύναμη που τους παρέχεται, ακόμη κι επανάσταση να κάνουν, αρκεί να ενισχύσουν το πολιτισμικό τους υπόβαθρο [ή όποιο υπόβαθρο θέλουν].
Διαδίκτυο: ο τρόμος του πρωθυπουργού
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αρχιτεκτονική της εχθρότητας – φρίκη
Με αφορμή το σημείωμα προχθές για τα εγκαταλελειμμένα παρκάκια της πρωτεύουσας αναγνώστης επισημαίνει ότι όλη αυτή η «φιλοσοφία» των δημοτικών αρχόντων καθόλου τυχαία δεν είναι.
Η αρχιτεκτονική της εχθρότητας – φρίκη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το γηροκομείο του πολιτισμού μας
Ανθρωποι μονάχοι, έρημοι, παραιτημένοι, περιφρονημένοι. Κλεισμένοι σε τέσσερις τοίχους πεθαίνουν χωρίς κανέναν δίπλα τους, ένα χαμόγελο, ένα σφίξιμο του χεριού, ένα βλέμμα αποχαιρετισμού από τα επίγεια· δίχως...
Το γηροκομείο του πολιτισμού μας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας
Φτερόποδη η γλώσσα της κι εμείς λαχανιασμένοι, ερασιτέχνες και «γιατροί», ειδήμονες και ξένοι. Γλώσσα γεννά την ποίηση [κι όχι απ’ τη μύγα ξύγκι]. Θεράποντες και ποιητές χάνουνε την αυδή τους στη μάταιη...
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας