Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;

  • A-
  • A+

Η επιχείρηση παραπλάνησης της κοινής γνώμης από πλευράς κυβέρνησης για τα αρχαία του μετρό της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην κορύφωσή της.

Η προσπάθεια παραπλάνησης συνίσταται σε έναν καταιγισμό ψευδών και ανυπόστατων ισχυρισμών, που δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο πίεσης προς τα μέλη του ΚΑΣ και τους αρχαιολόγους του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να παρανομήσουν και να εισηγηθούν υπέρ της απόσπασης του σπουδαίου αρχαιολογικού συμπλέγματος.

Κεντρικό ζήτημα είναι η επιχειρούμενη παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου του 2002, ο οποίος στο άρθρο 42 ρητά προβλέπει ότι:

«Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνον όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του».

Στην περίπτωση της Βενιζέλου όχι μόνον υπάρχει η δυνατότητα διατήρησης του μνημείου στη θέση του, αλλά αυτό έχει αποδειχθεί και «εν τοις πράγμασι», καθώς η σχετική μελέτη που είχε υποβάλει η Αττικό Μετρό είχε ήδη εγκριθεί από το ΚΑΣ το 2017 και είχε ήδη προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού με αυτή τη λύση.

Για να διαστρεβλώσουν αυτή την αλήθεια και αφού «δεν τους βγήκε» η απονενοημένη προσπάθεια να αποδείξουν ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση ή ότι δήθεν αυτή δεν… περπατάει, προσπαθούν τώρα με επιστημονικά διαβλητά και ανυπόστατα επιχειρήματα να αποδείξουν ότι η μέθοδος της κατασκευής έχει δήθεν αδυναμίες.

Πρώτο μεγάλο ψέμα στην επιχείρηση παραπλάνησης είναι το υπερβολικό… φούσκωμα, έως τριπλασιασμού, του κόστους του έργου με «κατά χώραν» παραμονή των αρχαιοτήτων.

Ξεχνούν όμως ότι ο αρχαιολογικός νόμος απαγορεύει ρητά την απόσπαση, ανεξάρτητα από το κόστος που έχει η παραμονή των αρχαιοτήτων στη θέση τους.

Η απόσπαση πάντως, όπως εύκολα αποδεικνύεται, είναι μακράν η ακριβότερη λύση.

Πρώτα από όλα γιατί η ζημιά που θα προκύψει από την καταστροφή των αρχαίων που θα μετακινηθούν είναι ανυπολόγιστη. Κι αυτό, παρά την αγωνιώδη προσπάθειά τους να αποδείξουν ότι δήθεν τα αρχαία κινδυνεύουν αν… παραμείνουν στη θέση τους!

Η απόσπαση όμως είναι η ακριβότερη λύση και για τον λόγο ότι εάν εφαρμοστεί, χάνεται το τεράστιο πλεονέκτημα από το προσδοκώμενο όφελος στην οικονομία της πόλης, αφού η εφαρμογή της λύσης της «κατά χώραν» ανάδειξης των αρχαιοτήτων αναμένεται να τονώσει σημαντικά την αγορά και τον τουρισμό από την προσέλκυση εκατομμυρίων ενδιαφερομένων από όλον τον κόσμο ώστε να θαυμάσουν τον μοναδικό υπόγειο σταθμό εντός του οποίου αναπτύσσεται ανέπαφη μια αρχαία πόλη.

Η απόσπαση, τέλος, είναι η ακριβότερη λύση γιατί η ήδη 6μηνη καθυστέρηση από την παύση των εργασιών, όπως και η σχεδόν τρίχρονη καθυστέρηση από την προαναγγελθείσα αναβολή ολοκλήρωσής του, θα κοστίσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο. Τόσο εξαιτίας των διαφυγόντων εσόδων από τα εισιτήρια και από τη ζημιά που θα υποστεί η πόλη από την καθυστέρηση λειτουργίας του μετρό, όσο και εξαιτίας των αποζημιώσεων που, λόγω των καθυστερήσεων που προκαλεί η αλλαγή λύσης, ήδη έχει αρχίσει να διεκδικεί ο εργολάβος.

Οσο για την αμφισβήτηση του μεγάλου πλεονεκτήματος της «κατά χώραν» ανάδειξης, ότι οι 12 στους 13 σταθμούς θα λειτουργούσαν στο τέλος του 2020, ας ρωτήσουν τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ, ο οποίος δημόσια διαβεβαίωνε τον περασμένο Φεβρουάριο ότι το έργο θα παραδιδόταν στην ώρα του.

Οπως επίσης ας ρωτήσουν τον ανάδοχο αν συμφωνεί ότι η αλλαγή λύσης, που ήδη κρατά το έργο 6 μήνες σταματημένο, μπορεί να ολοκληρωθεί, όπως ισχυρίζονται, το 2023. Αφού στο χρονοδιάγραμμα που τους έδωσε, προβλέπεται καλό 2025 και βλέπουμε…

Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι η απόσπαση, εκτός από πολύ ακριβότερη, είναι και η λύση που καθυστερεί περισσότερο το έργο.

Ενα άλλο κορυφαίο ψέμα της προσπάθειας παραπλάνησης είναι ότι το αρχαιολογικό σύμπλεγμα θα επανατοποθετηθεί στη θέση του. Αφού ήδη στη μελέτη που κατέθεσαν ομολογούν ότι μόνο το τετράπυλο θα επανατοποθετηθεί, ενώ όλα τα υπόλοιπα ευρήματα θα… παρουσιαστούν αλλού, σε διάφορα σημεία.

Η αλήθεια είναι ότι κερδισμένος από την απόσπαση των ευρημάτων θα είναι μόνον ο εργολάβος, λόγω των αποζημιώσεων που θα του επιδικαστούν σε βάρος του Δημοσίου.

Τούτων δοθέντων λοιπόν, είναι απορίας άξιον αν βρεθεί έστω και ένας αρχαιολόγος να παρανομήσει για να υποστηρίξει τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις…

*Καθηγητής και τέως πρόεδρος της «Αττικό Μετρό Α.Ε.»

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό και το ΚΑΣ
Η προστασία των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αναπόσπαστη με την ύπαρξη ενός λαού και όλου του κόσμου. Το ελληνικό κράτος έχει υποχρέωση προστασίας των μνημείων της χώρας μας. Το όρισε το...
Ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό και το ΚΑΣ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια διαφορετική πολιτική για την ανάπτυξη
Εκείνοι που σήμερα υπερασπιζόμαστε την κατά χώραν παραμονή των αρχαίων βλέπουμε μπροστά, γιατί δεν μας ενδιαφέρει μόνο το παρόν, αλλά, όπως η αειφορία διδάσκει, και το μέλλον των παιδιών και των παιδιών των...
Μια διαφορετική πολιτική για την ανάπτυξη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ολέθρια επιλογή
Η δημοσίευση στην «Εφ.Συν.» της... ανύπαρκτης, όπως η κυβέρνηση ισχυριζόταν, οριστικής στατικής μελέτης για την κατασκευή του υπόγειου σταθμού Βενιζέλου αποδομεί και καταρρίπτει τη ρητορική τής «μη λύσης»
Ολέθρια επιλογή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣΕΑ: Ποιοι αρχαιολόγοι μιλούν για κίνδυνο καταστροφής αρχαίων με την διατήρησή τους;
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τονίζει ότι θα συνεχίσει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο μετρό της Θεσσαλονίκης με πρώτη κίνηση την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
ΣΕΑ: Ποιοι αρχαιολόγοι μιλούν για κίνδυνο καταστροφής αρχαίων με την διατήρησή τους;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
50 εκατ. ζητά ο εργολάβος για τις καθυστερήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Πενήντα εκατομμύρια -σε πρώτη φάση!- διεκδικεί η κατασκευαστική κοινοπραξία μερικούς μήνες μετά την πρωθυπουργική εξαγγελία για αλλαγή σχεδίου και απόσπαση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου.
50 εκατ. ζητά ο εργολάβος για τις καθυστερήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας