Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τις 10 Νοεμβρίου ανοιχτή στο κοινό η ιστορία του Αρχαίας Ευρωπού

Το 3D Τμήμα του οπτικού υλικού πληροφοριών για την Αρχαία Ευρωπό

Από τις 10 Νοεμβρίου ανοιχτή στο κοινό η ιστορία του Αρχαίας Ευρωπού

  • A-
  • A+

Ήταν η «Ευρωπαίων Πόλις», η γενέτειρα του Σέλευκου του καλύτερου των διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου -όπως μαρτυρεί ο Αρριανός-, αυτού που οραματίστηκε μια Νέα Οικουμένη, παντρεύτηκε μια Ιρανή και σεβάστηκε όλες τις θρησκείες της Ανατολής. Αυτή η άλλη Μακεδονία, για την ακρίβεια η αληθινή Μακεδονία αναδεικνύεται και αποδίδεται επιτέλους στο κοινό, με τα εγκαίνια την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, του νεοσύστατου Κέντρου Ενημέρωσης Αρχαίας Ευρωπού και του αρχαιολογικού χώρου που αποδίδεται ξανά στο κοινό.

Το Κέντρο Ενημέρωσης σηματοδοτεί μία σημαντική αναβάθμιση υπηρεσιών προς τους επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου, για την οποία εργάστηκε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς, παρέχοντάς τη δυνατότητα στους επισκέπτες να ενημερωθούν τόσο για τη βιογραφία της Αρχαίας Ευρωπού (πόλη και νεκροταφεία), όσο και για τον γόνο της, Σέλευκο Α΄ τον Νικάτορα, μιας από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες του ελληνιστικού κόσμου.

Την Κυριακή, στα εγκαίνια, θα προβληθεί για πρώτη φορά και το μικρού μήκους animated ιστορικό ντοκιμαντέρ «Σέλευκος Α΄ ο Νικάτωρ. Από την Ευρωπό στην ελληνιστική οικουμένη», παραγωγή της Εφορείας, σε συνεργασία με την κινηματογραφική εταιρεία Macine Motion Pictures Productions και την επιστημονική επιμέλεια του Παναγιώτη Ιωσήφ, καθηγητή Αρχαίας και Μεσαιωνικής Νομισματικής του Πανεπιστημίου Radboud της Ολλανδίας.

Αεροφωτογραφία της σύγχρονης και αρχαίας Ευρωπού. Στα βόρεια, σημερινή κωμόπολη με την προϊστορική τούμπα και σε πρώτο πλάνο στο λοφίσκο, η αρχαία πόλη 'ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ Η ΠΟΛΙΣ'. Νότια, ο επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος με τους ρωμαϊκούς και πρωτοχριστιανικούς τάφους. Αριστερά οι υποδομές του αρχαιολογικού χώρου.

Η Ευρωπός της μακεδονικής Βοττιαίας, παρά τον Αξιό ποταμό (σήμερα στον δήμο Παιονίας), βρίσκεται 15 χιλιόμετρα βόρεια της Πέλλας, παρούσα από τους προϊστορικούς χρόνους, κυρίως όμως και από τους ιστορικούς (6ος αι. π.Χ.) μέχρι και τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους (6ος αι. μ.Χ.).
Υπήρξε γενέτειρα του Σέλευκου Α' του Νικάτορα το 358 π.Χ., γιου οικογένειας της αριστοκρατικής τάξης της εποχής, με πατέρα πιθανότατα εταίρο του βασιλιά Φιλίππου του Β', συνομήλικο του γιου του Αλεξάνδρου του Γ΄ και υπασπιστή του νεαρού βασιλιά, κατά την εκστρατεία του στην Ανατολή. Θεωρείται ο καλύτερος των Διαδόχων, ιδρυτής της Δυναστείας των Σελευκιδών, νικητής της Ιψού το 301 π.Χ., της σημαντικότατης μάχης μεταξύ των Διαδόχων (λόγω της αξιοποίησης του 'βαρέως πυροβολικού της εποχής' 500 ελεφάντων εξ Ινδίας), ενσαρκωτή του οράματος της Νέας Οικουμένης, -έχοντας πάντα δίπλα του την ιρανή σύζυγό του Απάμα-, ο οποίος ηγεμόνευσε της αχανούς αυτοκρατορίας του με πολιτικές ενσωμάτωσης των συμβόλων εξουσίας θρησκειών της Ανατολής, αλλά και με την ίδρυση ενός δάσους πόλεων με ελληνικά ονόματα, όπως Σελεύκεια και Αντόχια, αλλά και η Δούρα-Ευρωπός, στις όχθες του Ευφράτη, σε ανάμνηση της γενέτειράς του. 

Ας σημειωθεί επίσης ότι η καταγραφή «Ευρωπαίων η Πόλις» γίνεται βάσει επιγραφικής μαρτυρίας του τέλους του 2ου αι. π.Χ. σε τιμητικό βάθρο με ανδριάντα του ευεργέτη της Μάρκου Μινούκιου Ρούφου (συνέβαλε στην αποτροπή του κινδύνου κατάληψής της από γαλατικά και άλλα φύλα).

ART - ΝΕΑ
Δημήτρια με θέα τον Λευκό Πύργο
Οι εκδηλώσεις ξεκινούν το Σάββατο με πολυθέαμα και δράσεις σε στεριά και θάλασσα, εμπνευσμένες από το μνημείο-σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, και συνεχίζονται μέχρι τις 20 Οκτωβρίου με θεατρικές παραστάσεις,...
Δημήτρια με θέα τον Λευκό Πύργο
ART - ΝΕΑ
Ξεχασμένο σε αποθήκη για χρόνια, εκπληκτικό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου 
Ξεχασμένο για χρόνια στις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Βέροιας, βρισκόταν ένα μοναδικό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως αποκάλυψε η Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας.
Ξεχασμένο σε αποθήκη για χρόνια, εκπληκτικό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου 
ART - ΝΕΑ
Η Ροτόντα χωρίς γκράφιτι
Με καθαρό περίβολο, έπειτα από πάρα πολύ καιρό, και με μια εντυπωσιακή έκθεση ψηφιδωτών στο εσωτερικό της, η Ροτόντα είναι ξανά από χθες το υποβλητικό ιστορικό παλίμψηστο, το οποίο εντυπωσιάζει τους τουρίστες...
Η Ροτόντα χωρίς γκράφιτι
ART - ΝΕΑ
«Η απάντησή μου είναι το βιογραφικό μου»
Τι δηλώνει στις ενστάσεις της Ν.Δ. και του προκατόχου της Γ.Ε. Λαζαρίδη για τον διαγωνισμό της θέσης η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, η οποία βάζει ψηλά τον πήχη: «Θέλω να λένε στο εξωτερικό τη λέξη Θεσσαλονίκη...
«Η απάντησή μου είναι το βιογραφικό μου»
ART - ΝΕΑ
Δεν χρωστάει, δεν χρωστάει
Δεν είναι απλώς ένα καλό νέο, είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να ανακοινωθεί και κάτι που κανείς δεν φανταζόταν πριν από τέσσερα χρόνια όταν το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έμοιαζε καράβι με σπασμένα ύφαλα...
Δεν χρωστάει, δεν χρωστάει
ART - ΝΕΑ
Προς ένα μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης
Είναι δυνατόν να παραχθεί ένα νέο μοντέλο πολιτισμού που θα αλλάξει την εικόνα που έχουμε για τα Βαλκάνια; «Ναι» απαντούν με μια φωνή υπουργοί Πολιτισμού χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης οι οποίοι μετέχουν...
Προς ένα μοντέλο πολιτιστικής ανάπτυξης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας