Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δάκρυα για τις Καρυάτιδες

Οι πραγματικές Καρυάτιδες και οι σχεδιαζόμενες για το καζίνο, με αναγωγή σε πραγματική κλίμακα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δάκρυα για τις Καρυάτιδες

  • A-
  • A+

Η συζήτηση για τους έξι πύργους του Ελληνικού μεταφέρεται πλέον σε νέα επίπεδα: δεν αφορά μόνο την ορθότητα της ανέγερσης κτιρίων 150-200 μέτρων (μ.) ύψους και πληθώρας άλλων 50-70 μ. στην Ελλάδα και δη στο αττικό λεκανοπέδιο και το κατά πόσον αυτή είναι συμβατή με την κλίμακα και το πνεύμα του τόπου και τον πολιτισμό τον οποίο γέννησε, αλλά και τα μνημεία που μας κληροδότησε.

Η συζήτηση αυτή, μετά τη δημοσιοποίηση της δεύτερης από τις αρχιτεκτονικές προτάσεις που κατατέθηκαν για τον ουρανοξύστη του καζίνου, ανάγεται τώρα σε άλλο πεδίο προβληματισμού, συνεπικουρούσας και της πρόσφατης Παγκόσμιας Ημέρας της Αρχιτεκτονικής: στο κατά πόσον δηλαδή μπορεί να γίνει ανεκτή η προσβολή της Ιστορίας μας και της παρακαταθήκης της με την πιθανότητα ανέγερσης ενός συγκροτήματος 200 μ., με το αυτιστικό αισθητικό ύφος του και τους συμβολισμούς τύπου Λας Βέγκας που υιοθετεί.

Πρόκειται για το δισυπόστατο κατασκεύασμα που αυτοαποκαλείται «Καρυάτιδες» χλευάζοντας με τη δυσπροσάρμοστη μορφή του τις αθάνατες μορφές του Ερεχθείου με το 100πλάσιο ύψος του αλλά και τη δική του επανερμηνεία του ιστορικού τους νοήματος. Oι πραγματικές Καρυάτιδες αυτή την φορά θα κλαίνε αλλά όχι πια για τη χαμένη αδελφή τους. Γιατί είναι αυτονόητο ότι και στο εσωτερικό του τεράστιου συγκροτήματος αναμένονται οι ανάλογες χωρικές εκπλήξεις, όπως εστιατόριο «Plato’s Symposium», χώροι δεξιώσεων «Dionyssos halls», πολυχώρος μόδας και καλλιστείων «Αphrodite’s Palace» κ.λπ.

Ισως αυτό το δεύτερο επίπεδο προβληματισμού, που αναγκαστικά δημιουργείται από το κραυγαλέα αλλότριο έργο, θα αναδείξει πιο καθαρά το πού μπορεί να μας οδηγήσει η δική μας συνεχής απομάκρυνση από την πρωτογενή μας ταυτότητα. Και κινδυνεύει να αποτελέσει οδυνηρό μάθημα, με το ανάλογο τίμημα για τη γενικότερη κοινωνικά αδιάφορη και ανιστόρητη σύγχρονη κουλτούρα μας, που θα κληθούν να πληρώσουν οι επερχόμενοι, αν ποτέ κατανοήσουν τι θα έχει συμβεί.

Απαιτείται για τους λόγους αυτούς η άμεση κινητοποίηση όλων των πνευματικών και επιστημονικών δυνάμεων αυτού του τόπου για να αποφευχθεί η πρωτοφανής πραγματοποίηση γιγαντιαίων ξενόφερτων κατασκευών. Aυτές μπορούν στο μέλλον να αποτελέσουν εθνικό όνειδος σαν όψιμη εισαγωγή του διεθνώς εξαπλούμενου μεγαπολτού απανταχού του πλανήτη, μέσα από τον μύθο ενός δήθεν εκσυγχρονισμού για ένα υποτιθέμενο άλμα στο μέλλον. Μύθος που στην πραγματικότητα διατυπώθηκε 100 χρόνια πριν με θεωρητική αφετηρία τους τις προτάσεις του Le Corbusier για μια «Πόλη των 3 εκατομμυρίων» του 1922 με πύργους ύψους 60 ορόφων, το Plan Voisin του ιδίου με ισοϋψείς πύργους που θα καταλάμβαναν μέρος του ιστορικού κέντρου του Παρισιού μετά την κατεδάφιση του αν είχαν κτισθεί το 1925 και τη Ville Radieuse του 1930. (Αυτές οδήγησαν στη Χάρτα των Αθηνών που εξέδωσε το 1943, μετά το συνέδριο των CIAM στην Αθήνα το 1933, και που λειτούργησε ως Ευαγγέλιο της μεταπολεμικής πολεοδομίας, προτείνοντας μεταξύ άλλων τη δημιουργία ψηλών κτιρίων σε μεγάλες αποστάσεις μέσα σε πάρκο και τη ζωνοποίηση των τριών κτιριακών χρήσεων δηλαδή κατοικίας, εργασίας και αναψυχής.)

Μετά από τα παραπάνω θα πρέπει επί πλέον να τονιστεί (καταληκτικά) ότι αν ακολουθήσουμε τη διαδρομή που έχει μέχρι τώρα χαραχτεί για το Ελληνικό και τα ύψη των επίσης 60 ορόφων που έχουν θεσπιστεί θα ανοίξουμε αναπόδραστα τον ασκό του Αιόλου και τις σχετικές ορέξεις για τον γενικότερο «εκσυγχρονισμό» της Αθήνας και όχι μόνο.

Οφείλουμε δε να υπογραμμίσουμε καταληκτικά ότι τα 200 μ. των νέων κατασκευών δεν συγκρίνονται με τα 150 μ. που είναι το υψόμετρο του αετώματος του Παρθενώνα από τη θάλασσα όπως τούτο τέθηκε από το ΚΑΣ, διότι το πραγματικό μέσο «αντιληπτικό» ύψος του μνημείου προκύπτει από το ύψος του βράχου 30-40 μ. από τη ρίζα του με επιπλέον 15 μ. που είναι το ύψος του Ναού, ο οποίος καταλαμβάνει μικρό μόνο μέρος της βάσης του ως προς την οποία βρίσκεται σε υποχώρηση. Τούτο σημαίνει ότι τα φαραωνικά ύψη των 150-200 μ. πρέπει να συγκριθούν με τα 45-55 μ. το πολύ του συνόλου του μνημείου που αποτελεί έκφραση ενός άλλου πολιτισμού.

Η Ελληνική Αρχιτεκτονική Εταιρεία (έτος ιδρύσεως 1946) εκφράζει τη βαθιά της λύπη γι’ αυτές τις εξελίξεις που αφορούν τον τελευταίο «θησαυρό» της αττικής γης ανυπολόγιστης υλικής, πολεοδομικής, ιστορικής και συμβολικής αξίας, αλλά και το κορυφαίο μνημείο της Ιστορίας του Δυτικού πολιτισμού. Δηλώνει παράλληλα ότι στο πλαίσιο των δυνάμεών της προτίθεται να συμβάλλει στην αφύπνιση της κοινής γνώμης και της πολιτείας για την επανεξέταση αυτών των επικίνδυνων και πολλαπλά ζημιογόνων πρωτοβουλιών και σχεδιασμών με κύριο στόχο την αποκατάσταση της σχέσης του προγράμματος ανάπτυξης του έργου με το φυσικό, ιστορικό και κοινωνικό περιβάλλον υποδοχής του και χωρίς να απολεσθεί η οικονομική του απόδοση και η επενδυτική του ελκυστικότητα.

*Το Δ.Σ. της ΕΑΕ και ο πρόεδρος Α. Δ. Τριποδάκης


 

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Ελληνικό που μας στοιχειώνει
Αυτό που πρέπει να μας προβληματίζει είναι το γεγονός ότι κάποιοι θεωρούν ακόμη τη χώρα μας ξέφραγο αμπέλι, ένα ανίσχυρο προτεκτοράτο του παρελθόντος, όπου οι εντολές δίνονται έξωθεν και άνωθεν.
Το Ελληνικό που μας στοιχειώνει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελληνικό και συνταγματική νομιμότητα
Στο ειδικότερο τώρα ζήτημα του έργου «Ανάπτυξη του μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά», η αλληλουχία των επιμέρους διοικητικών σταδίων για την υλοποίηση του επενδυτικού εγχειρήματος είναι απολύτως...
Ελληνικό και συνταγματική νομιμότητα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δίνουν στη Lamda και αρχαιολογικούς χώρους
Δημόσια περιουσία, ανάμεσά της και αρχαιολογικοί χώροι όπως αυτός στον Αγιο Κοσμά, που είναι εκτός συναλλαγής, παραχωρούνται επ’ αόριστον από την κυβέρνηση στη Lamda Development.
Δίνουν στη Lamda και αρχαιολογικούς χώρους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στη χωματερή η Ιστορία με οδηγό την ανάπτυξη
Στο όνομα της ανάπτυξης και με πρόσχημα τα μνημόνια, η συντριπτική πλειονότητα του πολιτικού συστήματος όλων των βαθμίδων απογυμνώνει τον τόπο από την ιστορία του.
Στη χωματερή η Ιστορία με οδηγό την ανάπτυξη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοινωνικές δομές στη δίνη των ιδιωτικοποιήσεων
Ποιο το μέλλον για το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού;Η κυβέρνηση φαίνεται να έχει μεριμνήσει για το επενδυτικό προφίλ της χώρας. Εχει όμως μεριμνήσει με την ίδια επιμέλεια για την τύχη των...
Κοινωνικές δομές στη δίνη των ιδιωτικοποιήσεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι ουρανοξύστες του Ελληνικού και η κολυμβήθρα του Σιλωάμ
Αν αναλογιστεί κανείς τα «έργα και τις ημέρες» των κυβερνήσεων του Μνημονίου, θα διαπιστώσει ότι όλες τους θυσίασαν τους μισθούς, τα μεροκάματα, αποταμιεύσεις, συντάξεις, κοινωνικές παροχές αλλά και τα ασημικά...
Οι ουρανοξύστες του Ελληνικού και η κολυμβήθρα του Σιλωάμ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας