• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.1°C / 8.0°C
    3 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.8°C / 4.7°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 9.0°C
    3 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    2 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / 1.9°C
    2 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 4.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -0.5°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.4°C / 8.6°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 9.8°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    4 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 9.1°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    5 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 1.6°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C -0.6°C / 5.1°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.8°C / 7.1°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.3°C / 8.2°C
    3 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.7°C / 4.4°C
    2 BF
    38%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 4.7°C
    1 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    57%
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ /EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σάκα

  • A-
  • A+

Εκείνα τα χρόνια, δεκαετίες '60, '70, ήταν χρόνια δύσκολα για τους μεγάλους. Ομως τα παιδιά σήκωναν παλάτια με τη φαντασία τους και έτσι από τις χαραμάδες έμπαινε λίγο φως, η χαρά έκανε παιχνίδι με μπάλες πλαστικές -που με το πρώτο χτύπημα σε καρφί πάθαιναν «φούιτ» και τα αγόρια έριχναν ο ένας στον άλλο το φταίξιμο.

Στην Α' Δημοτικού, το κύριο μέλημα των γονιών ήταν η ποδιά και η σάκα. Από βιβλιοχαρτοπωλεία αγορασμένη, η σάκα μάς έβαζε επίσημα στη μαθητική ζωή. Ηταν δερμάτινη, ή κάτι που έμοιαζε με δέρμα, με δύο θήκες -μία για τα βιβλία, μία για τα τετράδια- και μια θήκη μπροστά που έμπαιναν η κασετίνα και οι ξυλομπογιές. Εκλεινε με δύο λουράκια αριστερά-δεξιά και μερικές, στο κέντρο, κλείδωναν με ένα μικρό κλειδάκι, που το φυλάγαμε για να κρύβουμε τα διαγωνίσματα ή τις ορθογραφίες που κοκκίνιζαν από τα λάθη.

Κάποιες σάκες ήταν αισθητικά και ποιοτικά καλύτερες, κάτι που μόνο ένα μάτι ενήλικα μπορούσε να αξιολογήσει. Εν πάση περιπτώσει, η σάκα σε έκανε επίσημα μαθητή, καλό ή κακό αλλουνού παπά ευαγγέλιο. Τις ακουμπούσαμε στο πλάι των θρανίων ή στην πλάτη μας, τις πρώτες μέρες ανοιγοκλείναμε χωρίς λόγο το κουμπάκι με την κλειδαριά για να ακούσουμε εκείνο το απολαυστικό «τσακ» που έκανε το μέταλλο.

«Θα χαλάσει η σάκα και δεν έχει άλλη, μ’ αυτή θα βγάλεις το σχολείο!» έλεγαν οι μάνες και εμείς συμμαζευόμασταν, για λίγο. Μια χρονιά, δεν θυμάμαι πότε ακριβώς, το υπουργείο Παιδείας έδωσε εντολή να αγοραστούν σάκες με λουριά, για να τις μεταφέρουμε στην πλάτη. Κάτι για σκολίωση έλεγαν, εγώ μετά κατάλαβα πως αυτή η λέξη αφορούσε την πλάτη μας και όχι το σκολείο.

Οπότε όλες οι σάκες βρέθηκαν στα χέρια ενός εξαιρετικού υποδηματοποιού της κωμόπολης, εκείνος με τέχνη έραψε δερμάτινα λουριά στις σάκες και όλα καλά, ήμασταν πια νομοταγείς μαθητές. Αλλά θυμάμαι έναν συμμαθητή μου ο οποίος δεν είχε σάκα, δεν μπορούσε προφανώς να αγοράσει σάκα, οπότε τη λύση την έδωσε η μάνα του, ράβοντάς του μια πάνινη γκρι υφασμάτινη τσάντα με ένα πάνινο λουρί. Εμπαινε στην τάξη σοβαρός, αγέλαστος, με τα μάτια χαμηλά, ήταν φανερό πως ντρεπόταν για την τσάντα του.

Θυμάμαι πως ο δάσκαλος, ένας δάσκαλος που γνώριζε από φτώχεια, αγνοούσε την ύπαρξη του μαθητή με την πάνινη τσάντα, ίσως στο πρόσωπό του έβλεπε τον εαυτό του μαθητή. Κι αντί να δείξει τη δέουσα κατανόηση, τουναντίον, με την αδιαφορία του «ενίσχυε» και όλους εμάς να γελάμε με την πάνινη τσάντα. Το παιδί, γνωρίζοντας το «έλλειμμά» του, σπάνια ύψωνε το βλέμμα γύρω του, μόνο τον πίνακα κοιτούσε και το βιβλίο του.

Τα χρόνια πέρασαν, αφήσαμε το βουνό, κατεβήκαμε σε μεγάλες πολιτείες, σπουδάσαμε ή όχι. Μια μέρα συνάντησα εκείνον τον συμμαθητή, κρατούσε μια δερμάτινη τσάντα -επιστήμων πια-, μιλήσαμε, πού και πού σήκωνε το βλέμμα του, η πάνινη τσάντα είχε τσαλακώσει την περηφάνια του, μια σάκα δερμάτινη, που ποτέ δεν κράτησε στη σχολική του ζωή -με ό,τι σημαίνει αυτό για ένα παιδί- κατάφερε να τον κάνει να μη στυλώνει με ευκολία τα μάτια του. Εκείνη τη μέρα είδα το χρώμα τους.

* εκπαιδευτικός-συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Τέχνη στα σχολειά μας
Χρειαζόμαστε ελεύθερα μυαλά και όχι παιδιά-ρομπότ! Παιδιά να αμφιβάλλουν, να πειραματίζονται και να δοκιμάζουν με ό,τι μέσον διαθέτουν, να βλέπουν το σχολείο ως χώρο έμπνευσης και όχι καταναγκασμού.
Η Τέχνη στα σχολειά μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
Η μετατροπή του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας σε μονοδιάστατο φαινόμενο μαθησιακής διαταραχής πετυχαίνει μόνο να δυσχεραίνει τον εντοπισμό των πραγματικών αιτιών της.
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσο σημαντικό είναι για κάθε παιδί να φοιτήσει δύο χρόνια στο Νηπιαγωγείο;
Από την έναρξη του σχολικού έτους έως και τη λήξη των δύο χρόνων φοίτησης, κάθε παιδί ενθαρρύνεται να διανύσει τη διαδρομή και τη διαδικασία της κοινωνικοποίησής του. Πώς; Παίζοντας παιχνίδια ατομικά, ομαδικά,...
Πόσο σημαντικό είναι για κάθε παιδί να φοιτήσει δύο χρόνια στο Νηπιαγωγείο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδικές (άρα και γονικές...) ανησυχίες σαν...«Μάχιμο Βήμα»!
Τα αυτονόητα άλλων εποχών, δεν παραμένουν, κατ' ανάγκη, ενταγμένα στην ίδια κατηγορία σε όλες τις εποχές, πόσο μάλλον εντός της σκληρής καθημερινότητας σε καιρό κρίσης...
Παιδικές (άρα και γονικές...) ανησυχίες σαν...«Μάχιμο Βήμα»!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μικρά παιδιά που κρατούνε στο χέρι τους τις ελπίδες μας
Μπροστά στον θάνατο ενός φίλου, ενός δικού μας ανθρώπου με τον οποίο μοιραστήκαμε ζωή, η φύση μάς δείχνει την πιο σκοτεινή και ανελέητη πλευρά της. Στο σημείο αυτό η αίσθηση της απώλειας βρίσκει καταφύγιο, σε...
Τα μικρά παιδιά που κρατούνε στο χέρι τους τις ελπίδες μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναγκαία η άμεση εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης
Σήμερα γνωρίζουν πάρα πολλοί πως η προσχολική εκπαίδευση δεν είναι απλώς πρόδρομος του σχολείου, αφού στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του το παιδί μαθαίνει και αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς: φυσικό,...
Αναγκαία η άμεση εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας