• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.7°C
    1 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 25.6°C
    1 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.2°C
    1 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    0 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.4°C / 22.2°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 25.6°C
    1 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 25.0°C
    2 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.0°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    1 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.1°C
    1 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.1°C / 24.4°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 23.9°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.0°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    1 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 24.4°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    72%
Η γενιά τού Δεκέμβρη κρατάει ακόμα «μολότοφ» στα χέρια της

Η γενιά τού Δεκέμβρη κρατάει ακόμα «μολότοφ» στα χέρια της

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οι κώδικες των Μάγια είναι Βίβλοι των νεκρών, άρα σύμφωνα με τον Μπάροουζ οδηγίες για ταξίδια στον χρόνο. Αλλά με τον χρόνο να καταναλώνεται συνεχώς γρηγορότερα, φτάσαμε στο σημείο να τον αγοράζει το χρήμα. Η λύση των Μάγια ήταν να οπισθοχρονολογήσουν τον χρόνο, μέσα από το χρήμα: Οπισθοχρονόλησαν δηλαδή την αξία τού δολαρίου κατά 50 χρόνια και την δυνάμωσαν στο σήμερα.

Μεταφέροντας όμως μαζί και τον χρόνο, καθώς είδαμε ήδη ότι για το καπιταλιστικό οικοδόμημα ο χρόνος είναι χρήμα. Φτάνοντας σε κάποια στιγμή με τις συνεχείς οπισθοχρονολογήσεις, στο σημείο που ναι μεν υπήρχε χρόνος αλλά όχι χρήμα. Γιατί οι υπολογισμοί των Μάγια έγιναν προς το παρελθόν και όχι προς το μέλλον; Γιατί το μέλλον είναι καταχρεωμένο. Όπως ακριβώς συμβαίνει σε ολόκληρο τον πλανήτη σήμερα και, φυσικά, στην Ελλάδα: Το μέλλον που ετοίμασαν για όλους μας είναι καταχρεωμένο.

Υπάρχουν όμως κάποια γεγονότα που διακόπτουν την πορεία της Ιστορίας, όσο καλά κι αν την έχουν θεμελιώσει ορισμένοι στο μυαλό τους, διαμορφώνοντας το μέλλον (ή έστω ένα μέρος του) με διαφορετικό τρόπο. Όπως είναι για παράδειγμα η δολοφονία 15χρονου μαθητή από μπάτσο, δηλαδή από έμμισθο κρατικό υπάλληλο (ο οποίος, μάλιστα, μπορεί να αποφυλακιστεί σύντομα) που ο ρόλος του είναι να διασφαλίζει την ασφάλεια. Γεγονός που πολιτικοποίησε μαζικά την καθημερινότητα όποιου νέου (φυσικά όχι μόνο νέου) η σκέψη του ήταν λίγο πάνω από εκείνη του πλαγκτόν, νοηματοδοτώντας την ως πολιτική πράξη.

Νέοι που έμειναν μακριά από την πόλωση του αληθούς και του ψευδούς όπως αυτό παρουσιάστηκε από τις κοινωνικές θεσμίσεις, αλλά στράφηκαν ξεκάθαρα στο είναι και το μη-είναι κάθε πράγματος. Κοίταξαν κατάματα αυτά που υπάρχουν στον κόσμο και πήραν μπόι μέσα από αυτόν τον ίδιο κόσμο. Οι πράξεις δεν οργανώθηκαν στο είναι, για αυτό και πολλές φορές αγκάλιασαν το επισφαλές αφού πλέον ήταν ελεύθερες.

Πολλοί από τους νέους που βρέθηκαν τον Δεκέμβρη του 2008 στους δρόμους, εκείνοι που ήταν πράγματι στους δρόμους, αλλά και τον Γενάρη του 2009 και αργότερα, κρατούσαν στο ένα χέρι βιβλία και στο άλλο κοκτέιλ μολότοφ. Εκείνα τα κοκτέιλ μολότοφ που χρειάστηκαν για να θρυμματίσουν τα προσωπεία της κατανάλωσης και του μικροαστισμού και όχι εκείνα που δίνουν κάθε βράδυ Σαββάτου ταυτότητες αναρχικών στα Εξάρχεια, ανάμεσα σε εσωτερικούς τουρίστες που δημοσιεύουν επαναστατικές selfies.

Αυτοί οι ίδιοι νέοι είναι που σήμερα, στην ηλικία μου - κάπου λίγο μετά τα 30, συνεχίζουν να κρατάνε στο ένα χέρι βιβλία και στο άλλο, πια, τους δικούς τους διδακτορικούς τίτλους. Έντονα και μαζικά πολιτικοποιημένοι, με εξαιρετικές σπουδές, εξειδικευμένα μεταπτυχιακά και διδακτορικά, υψηλού επιπέδου διανόηση, απαντούν μέσα από την ίδια τη ζωή σε κάθε φούφουτο που αναρωτιέται ως άλλος λαοπλάνος Ανδρέας Παπανδρέου, τι κάνει η γενιά του Δεκέμβρη.

Είναι εδώ λοιπόν αυτή η γενιά, ως μέρος της σάρκας των «από τα κάτω», ριζωμένη, συνδιαλλέγεται, απευθύνεται, προτείνει. Παραμένει δημιουργική και αγωνίζεται να αλλάξει τους συσχετισμούς στην καθημερινότητα, ως συνδημιουργοί του κοινωνικού που είναι και πολιτικό και, μάλιστα, με πυκνά νέα νοήματα.

Πάνω σε αυτή την τομή κινείται η τρίτη ποιητική συλλογή του Φάνη Παπαγεωργίου, «Διώρυγα μεταξύ νεφών» (εκδόσεις Θράκα), που θεμελιώνει τον ενθουσιασμό τού δημιουργού και υπενθυμίζει ότι ο απείθαρχος φυσιοδίφης δεν παρατηρεί μόνο τη φύση μέσα στο δάσος, αλλά ανοίγει πολλές φορές και τα μονοπάτια που θα περπατήσει μέχρι να φτάσει στο σημείο που χρειάζεται.

Και αυτή η εργασία του, δηλαδή να εκχερσώνει ατραπούς για να αντικρούσει ένα μοναδικό λουλούδι, είναι το ίδιο σημαντική και σπουδαία όσο η παρατήρηση του ίδιου του φυτού, της κάθε πρασινάδας που θεωρεί σημαντική για την έρευνά του. Ανατρέποντας το πλατωνικό σχήμα του σκέπτεσθαι που οδηγεί στον θαυμασμό και, άρα, στη φιλοσοφία, πολλά από τα κείμενα της συλλογής τού Φάνη ακολουθούν την αντίθετη κατεύθυνση.

Λιτά, απλά, καθημερινά, αλλά την ίδια ώρα θεμελιωμένα στη ζωή, τον έρωτα, την ελευθερία. Αναστέλλουν τη δύναμη της εξουσίας με τον μοναδικό τρόπου που μπορεί αυτό να συμβεί: Κάνοντάς την κτήμα όλων.

Για το φινάλε κάποιοι στίχοι με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την Απανταχού γυναίκα (από τη δεύτερη ποιητική συλλογή του Φ. Παπαγεωργίου, Η θάλασσα με τα 150 επίπεδα - Εκδόσεις Κουκούτσι): «Οι συντρόφισσες της μέρας / σκαρφάλωναν στις πληγές του λόφου / και αμολούσαν τα χείλια τους / Ο κόσμος ασφαλώς θα σπαρταρούσε / μέσα από τα πόδια της ίσως / θα ξεπρόβαλλε η άνοιξη / της απανταχού γυναίκας».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
Εχει δίκιο ο ποιητής. Η κοινωνική και πολιτισμική κυτταρίτιδα έχει τρυπώσει παντού. Κυρίως στα μυαλά και στη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τίτλοι τέλους και αρχής
Πλησιάζει άραγε η αρχή του τέλους του διαχωρισμού των ανθρώπων; Κι αν ναι, αυτή είναι η αισιόδοξη ή η απαισιόδοξη οπτική;
Τίτλοι τέλους και αρχής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το γιασεμί της λησμονιάς
Φύτεψε ένα γιασεμί στη γλάστρα και μας πήρε τα μυαλά. Βγαίνουμε τα βραδιά οι γείτονες στα μπαλκόνια μας, τα μπαλκόνια της υπομονής, και ξελογιαζόμαστε.
Το γιασεμί της λησμονιάς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η τελευταία φορά
Η ζωή δεν είναι τίποτα άλλο από στιγμές. Και από πρώτες και τελευταίες φορές. Ετσι μετριέται ο χρόνος. Ετσι αναμετριόμαστε κι εμείς με τον χρόνο
Η τελευταία φορά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φυταρμόνι
Κάθε χρόνο όμως, η ψυχή των ντοματοπαραγωγών πάει κι έρχεται στην Κούλουρη. Σκιάζονται τις πολυποίκιλες ασθένειες που εμφανίζονται. Μαραγκιάζουν. Αν είχαν στόμα, οι ντοματιές θα μπορούσαν να ανιστορήσουν τα...
Φυταρμόνι
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Ενα πουκάμισο αδειανό»
Ιδέες και ιδεολογίες. Θα μπορούσε κανείς να τις παραλληλίσει με όνειρα εφαρμόσιμα. Παίρνουν το σχήμα της κάθε εποχής και των ανθρώπων που τις κάνουν πράξη. Και όταν μια ιδέα γίνεται πραγματικότητα, τι γίνεται;
«Ενα πουκάμισο αδειανό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας