• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.4°C / 3.6°C
    1 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.7°C / 2.7°C
    4 BF
    35%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.1°C / 5.0°C
    2 BF
    30%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    2 BF
    55%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.9°C / 2.1°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.6°C / -2.1°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.8°C / 5.6°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.1°C / 7.8°C
    5 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.9°C / 3.9°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 6.8°C
    5 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    4 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    4 BF
    45%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.5°C / 0.9°C
    2 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.5°C / 1.7°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 4.8°C / 7.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.6°C / 3.6°C
    4 BF
    61%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -0.1°C / 1.3°C
    2 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.2°C / 2.8°C
    1 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    2 BF
    47%

Έρευνα και τεχνολογία

© Oleg Dudko | Dreamstime.com

ΕΕΕ: «Οπισθοδρόμηση ο διαχωρισμός της έρευνας από την Ανώτατη Εκπαίδευση»

  • A-
  • A+

Καμιά φορά η δύναμη της αδράνειας είναι πολύ δυνατή. Από την άλλη ίσως είναι το ότι αυτή η κυβέρνηση επιθυμεί διακαώς να λάμψει και να πρωτοτυπήσει. Όποιος και αν είναι ο λόγος, το σίγουρο είναι ότι αποτέλεσε έκπληξη η οπισθοδρομική πρωτοτυπία που αφορά στη διάσπαση του ερευνητικού συστήματος στη χώρα μας και τη μεταφορά του από το «φυσικό» του χώρο που είναι το υπουργείο Παιδείας σε δύο υπουργεία: η μεν Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και οι εποπτευόμενοι φορείς της εντάσσονται πλέον στο νέο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενώ οι ερευνητικοί φορείς με αντικείμενο την έρευνα και την καινοτομία, όπως το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης που αποτελεί οργανική μονάδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και ο τεχνολογικός φορέας της ΓΓΕΤ, το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας-ΕΔΕΤ Α.Ε., μεταφέρονται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Τη στιγμή που σε Γαλλία, Γερμανία, Νορβηγία, Σουηδία, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία ακόμη και τη Ρωσία ο ερευνητικός τομέας συνδέεται άμεσα με τα αντίστοιχα υπουργεία Παιδείας και τα Πανεπιστήμια.

«Η Ελλάδα στη δεινή οικονομική αλλά και θεσμική κατάσταση που βρίσκεται δεν έχει την πολυτέλεια της οπισθοδρόμησης και της απομόνωσης από τις διεθνείς πρακτικές και σίγουρα δεν αντέχει άλλους πειραματισμούς» ήταν η άμεση αντίδραση της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, που στηλιτεύει τον αιφνίδιο διαχωρισμό της Έρευνας και Τεχνολογίας από την Ανώτατη Εκπαίδευση που επιβλήθηκε χωρίς καμία διαβούλευση με την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα και καμία αιτιολόγηση και ζητά την άμεση θεσμική επαναφορά τους στο υπουργείο Παιδείας.

Πολλά ερωτήματα θα μπορούσαν να διατυπωθούν για τον έντονο συμβολισμό αυτής της κίνησης, τη μεθόδευση διασύνδεσης της έρευνας με την αγορά και τις επιχειρήσεις, την εργαλειοποίησή της, αλλά και για το μέλλον του κοινωνικού και ανθρωπιστικού πεδίου των επιστημών που δεν αποτελούν και την άμεση προτεραιότητα των… επενδυτών.

Αποτελεί γεγονός πάντως ότι ένας από τους εξωκοινοβουλευτικούς τεχνοκράτες υπουργούς, μέχρι πρότινος διευθυντής ερευνών της ιδιωτικής ερευνητικής εταιρείας διαΝΕΟσις που κοσμεί τη νέα κυβέρνηση από τη θέση του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, αναλαμβάνει ένα κομμάτι από τους φορείς της έρευνας και τεχνολογίας, ενώ αναμένεται με ενδιαφέρον η επίτευξη του διαχωρισμού καθώς μερικοί από τους φορείς θα βρίσκονται σε διαφορετικά υπουργεία ενώ ανήκουν σε κοινό οργανισμό.

Στην ανακοίνωσή της, η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών (ΕΕΕ) αναφέρεται στην αναντιστοιχία με την αποδεδειγμένα επιτυχημένη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική, τον αναπόφευκτο κατακερματισμό και τη βαθμιαία διάλυση του ερευνητικού-ακαδημαϊκού ιστού, την αναστολή των συνεργασιών μεταξύ των ερευνητικών κέντρων και των ΑΕΙ αλλά και την υπονόμευση της υλοποίησης του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, Έρευνας & Τεχνολογίας, δυσχεραίνοντας την πρόσβαση των νέων επιστημόνων σε υποδομές.

«Ο θεσμικός διαχωρισμός της Έρευνας & Τεχνολογίας από την Ανώτατη Εκπαίδευση έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την υποβάθμιση της βασικής έρευνας. Χωρίς πρόοδο στη βασική έρευνα δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί η εφαρμοσμένη έρευνα. Χωρίς πρόοδο στην εφαρμοσμένη έρευνα δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθούν καινοτόμες εφαρμογές και νέα τεχνολογικά προϊόντα που θα μπορούν να δώσουν νέα ώθηση στην Οικονομία» αναφέρει η ΕΕΕ, καθώς έτσι στερείται από τη χώρα «ένα αλληλοσυμπληρούμενο, δυναμικό σύστημα, το οποίο θα αξιοποιήσει, θα συνδυάσει και θα μεγιστοποιήσει τα πλεονεκτήματα που έχουν οι δύο επιμέρους χώροι. Τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) είναι αφιερωμένα στην έρευνα και την παραγωγή νέας γνώσης και αποτελούν χώρους που θέτουν τα θεμέλια για νέους ποιοτικούς τύπους εργασίας και επιχειρηματικότητας, βασισμένους στη γνώση, την τεχνολογία και την καινοτομία».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το ΥΠΑΙΘ φέρνει σε διαβούλευση το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο
Η απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσουν, Μ. Τετάρτη 15/4, εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία, στην κατάθεση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου για την Παιδεία είναι άλλη μια...
Το ΥΠΑΙΘ φέρνει σε διαβούλευση το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας
Επιστημονικοί φορείς της εκπαίδευσης αντιδρούν στη μεταφορά της ΓΓΕΤ στο υπουργείο Ανάπτυξης, κίνηση που «θα οδηγήσει αναπόφευκτα στον κατακερματισμό και βαθμιαία στη διάλυση του ερευνητικού-ακαδημαϊκού ιστού».
Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με 400€ μισθό
Η υλοποίηση του Προγράμματος Κοινωφελούς Χαρακτήρα του Ο.Α.Ε.Δ., μέσω του οποίου δίνεται η δυνατότητα «πρόσληψης» σε εκπαιδευτικούς, δημιουργεί ένα νέο εργασιακό τοπίο στους εκπαιδευτικούς και λιπαίνει το...
Εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με 400€ μισθό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τυποποίηση της δημιουργικότητας των μαθητών από το υπουργείο
Ό,τι δεν υλοποίησαν οι κυβερνήσεις Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, έρχεται να δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ. Οι οδηγίες με τις οποίες η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου επιχειρεί άρον - άρον την εφαρμογή της Δ.Ε. στα...
Τυποποίηση της δημιουργικότητας των μαθητών από το υπουργείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Γιατί επώνυμα αρνούμαι την παροχή τηλεκπαίδευσης στο υπό κατάληψη σχολείο μου»
Ανοιχτή Επιστολή προς τον υφυπουργό παιδείας Άγγελο Συρίγο απέστειλε εκπαιδευτικός του 3ου ΓΕΛ Κερατσινίου, εξηγώντας γιατί εναντιώνεται στην τηλεκπαίδευση ως μέσο αντιμετώπισης των μαθητικών καταλήψεων.
«Γιατί επώνυμα αρνούμαι την παροχή τηλεκπαίδευσης στο υπό κατάληψη σχολείο μου»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πειθαρχικές διώξεις σε εκπαιδευτικούς γιατί διαμαρτυρήθηκαν για τα κενά του σχολείου τους
Στην Εύβοια, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιδίωξε να επιβάλει καθεστώς «συνδιδασκαλίας» σε δύο τμήματα με 36 μαθητές στη ΣΤ' τάξη του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας.
Πειθαρχικές διώξεις σε εκπαιδευτικούς γιατί διαμαρτυρήθηκαν για τα κενά του σχολείου τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας