Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
MUSEUM OF CYCLADIC ART© PHOTO PARIS TAVITIAN

«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης

  • A-
  • A+

Μια σπάνια και πρωτότυπη έκθεση, με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 20 Ιουνίου 2019 έως τις 20 Οκτωβρίου 2019. Περιλαμβάνει κεραμικά και σχέδια του σπουδαίου Ισπανού καλλιτέχνη τα οποία συνομιλούν με αρχαία έργα.

Στην έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο της σειράς «Θεϊκοί διάλογοι», εκτίθενται για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, τα οποία «συνδιαλέγονται» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

Ο Πάμπλο Πικάσο έλεγε ότι «για μένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην Τέχνη. Εάν ένα έργο τέχνης δε μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να το θεωρούμε καθόλου ως τέτοιο. Η τέχνη των (αρχαίων) Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές, δεν είναι τέχνη του παρελθόντος· ίσως είναι πιο ζωντανή σήμερα από ποτέ».

Ενώ είχε δηλώσει επίσης ότι «αν κάποιος σημείωνε πάνω σε ένα χαρτί όλες τις διαδρομές που διήνυσα και τις ένωνε μεταξύ τους με μία γραμμή, θα σχεδίαζε ενδεχομένως έναν Μινώταυρο».

MUSEUM OF CYCLADIC ART© PHOTO PARIS TAVITIAN

Η έκθεση πραγματοποιείται με την επιμέλεια του διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και του Ιστορικού Τέχνης Olivier Berggruen.

Τα έργα-σχέδια και τα κεραμικά από την καλλιτεχνική δημιουργία του Πικάσο από τη δεκαετία του 1920 έως τη δεκαετία του 1960 προέρχονται από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού, όπως η FABA - Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte, το Musée Νational Picasso-Paris, το Musée Picasso Antibes, το Museo Picasso Μálaga,, το Museum Berggruen στο Βερολίνο, καθώς και ιδιωτικές συλλογές.

Τα έργα της αρχαιότητας προέρχονται από 15 συνολικά ελληνικά μουσεία και συλλογές, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Αρχαίας Αγοράς, Αγίου Νικολάου, Δήλου, Ερέτριας, Ηρακλείου, Θηβών, Μαραθώνα, Πάρου, Πατρών, Χανίων, Χώρας Μεσσηνίας, το Κυπριακό Μουσείο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank.

Πρόκειται για γλυπτά, κεραμικά και χάλκινα που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους (περ. 3200 π.Χ. το παλαιότερο) έως και την Ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο (μέσα 3ου αι. μ.Χ. το νεότερο).

MUSEUM OF CYCLADIC ART© PHOTO PARIS TAVITIAN

Ο μεγάλος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα έχει δημιουργήσει μοναδικά έργα ζωγραφικής, αλλά λίγοι γνωρίζουν από κοντά το σχεδιαστικό του έργο καθώς και τα κεραμικά του δημιουργήματα. Ένα συνδυασμό που συνδέεται με την αρχαιότητα και εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από έργα του κρητομηκυναϊκού και του ελληνικού κόσμου και γενικότερα από τους πολιτισμούς της λεκάνης της Μεσογείου.

Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής σταδιοδρομίας του, ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς προσάρμοζε και επεξεργαζόταν. Η κλασική παράδοση πρόσφερε στον Ισπανό ζωγράφο ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση. Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία και την πλουσιότατη εικονογραφία της.

Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου. Ανάμεσα σε αυτά, ο Μινώταυρος, διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και του παραλογισμού του πολέμου.

ART - ΝΕΑ
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
Η documenta 14 ζει ανάμεσά μας. Σήμερα το μεσημέρι, ιππείς με τα άλογά τους θα ξεκινήσουν από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου τη «Διαδρομή Αθήνα - Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», ένα έφιππο ταξίδι περίπου 3.000...
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Η πολιτική της ρωσικής τέχνης
Μια μεγάλη δωρεά του Ιδρύματος Vladimir Potanin και Ρώσων συλλεκτών προς το γαλλικό μουσείο διευρύνει τις πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών, προσφέροντας παράλληλα στους επισκέπτες ένα μοναδικό...
Η πολιτική της ρωσικής τέχνης
ART - ΝΕΑ
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
Τέσσερις καλλιτέχνες, ο Θεόδωρος Θεοδωρίδης, η Βασιλική Κυριάκη, η Έλενα Προβατά και ο Ανδρόνικος Σαγιάννος συμπράττουν για την πραγμάτωση μιας ομαδικής έκθεσης στο Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Χώρας Πάτμου.
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
ART - ΝΕΑ
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη
Το «τρομερό παιδί» της street art, ο προβοκάτορας καλλιτέχνης και ακτιβιστής, ετοιμάζεται να «ξαναχτυπήσει». Αυτή τη φορά στην Αθήνα με την έκθεση «The world of BANKSY. Live the experience», που «ζωντανεύει»...
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη
ART - ΝΕΑ
Εικόνες από τον κόσμο του Καβάφη
Επανειλημμένα έχει ασχοληθεί με την ποίηση του Καβάφη η γνωστή ζωγράφος Αννα Φιλίνη. Για την εμβάθυνση στην καβαφική ποίηση έχει βασιστεί στις πολύχρονες εργασίες μελετητών του. Παρουσίασε βασικές ενότητες της...
Εικόνες από τον κόσμο του Καβάφη
ART - ΝΕΑ
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
Σχεδόν 100 κάμερες είναι εγκατεστημένες στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ώστε να παρακολουθείται η κίνηση των επισκεπτών σε όλους τους χώρους. Τι έβλεπε άραγε ο υπάλληλος που βρισκόταν σε βάρδια στην...
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας