Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αριστούργημα του Αϊζενστάιν ξανά σε κινηματογραφική αίθουσα

Η αφίσα της ταινίας «Αλεξάντερ Νιέφσκι»

Αριστούργημα του Αϊζενστάιν ξανά σε κινηματογραφική αίθουσα

  • A-
  • A+

Ένα αριστούργημα του σοβιετικού ρεαλισμού, η ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν «Αλεξάντερ Νιέφσκι», προβάλλεται από τις 16 Μαΐου στον κινηματογράφο STUDIO new star art cinema.

Πρόκειται για την πρώτη ομιλούσα ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν, μια μεγαλόπνοη επική δημιουργία, την οποία ο ιστορικός του κινηματογράφου Ζορζ Σαντούλ αποκάλεσε εύστοχα «φιλμική όπερα», με πρωταγωνιστές τους Νικολάι Τσερκάσοφ, Νικολάι Οχλόπκοφ, Αντρέι Αμπρικόσοφ.

Στη Ρωσία του 13ου αιώνα, ο πρίγκιπας Αλέξανδρος Νιέφσκι ηγείται της αντίστασης κατά της εισβολής των αιμοβόρων Τευτόνων Ιπποτών. Αφού ενισχύει το εξασθενημένο ηθικό του λαού, στήνει παγίδα στον εχθρό, παρασύροντάς τον με το βαρύ οπλισμό του στην παγωμένη λίμνη Τσουντ, η οποία γίνεται τάφος τους.

Η ταινία είναι γυρισμένη μέσα στα πλαίσια του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και του μοντέλου του θετικού ήρωα, ωστόσο δεν είναι μια απλή αγιογραφία ενός εθνικού ήρωα της Ρωσίας, αλλά μια σινέ-όπερα.

Ο σκηνοθέτης ζήτησε από το διάσημο συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ να γράψει πρώτα τη μουσική και στη συνέχεια δούλεψε πάνω στα πλάνα και το ρυθμό της ταινίας ως να είχε να κάνει με μια φιλμο-μουσική παρτιτούρα.

Το αποτέλεσμα είναι μια υποβλητική οπτικο-ακουστική σύνθεση, όπου η μουσική δεν υπερκαλύπτει το θέαμα, αλλά λειτουργεί αντιστικτικά απέναντί του.

Ταυτόχρονα, οι ηθοποιοί, το ντεκόρ και τα άλλα στοιχεία της εικόνας, χρησιμοποιούνται μ' έναν απόλυτα πλαστικό και στιλιζαρισμένο ύφος, ώστε να φτάσουν σε μια αφαίρεση συγγενική με τη μουσική, με αποτέλεσμα «η εικόνα να γίνεται ήχος και ο ήχος εικόνα». Η ταινία συνάντησε τεράστια επιτυχία κι επηρέασε γενιές σκηνοθετών στην απεικόνιση των μαχών.

ΣΙΝΕΜΑ
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»
Δυο ταινίες από ή για τη Ρωσία μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των ημερών στις Κάννες, τασσόμενες και οι δύο εναντίον της σημερινής της πολιτικής ηγεσίας και κοινωνικής κατάστασης. Η μια είναι το «Καλοκαίρι» του...
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»
ΣΙΝΕΜΑ
Αριστουργήματα του ρώσικου αντιπολεμικού σινεμά στην «Αλκυονίδα»
Δεκαοχτώ ​σπουδαίες αντιπολεμικές ταινίες του σοβιετικού​ και ​ρώσικου κινηματογράφου, πολλές από τις οποίες θα προβληθούν για πρώτη φορά στην ​Ελλάδα, στο Φεστιβάλ του ιστορικού κινηματογράφου «Αλκυονίς» από...
Αριστουργήματα του ρώσικου αντιπολεμικού σινεμά στην «Αλκυονίδα»
ΣΙΝΕΜΑ
Οσο μεγαλώνω οι ρόλοι λιγοστεύουν, αλλά δεν έχω σκοπό να αποσυρθώ
Δεν ξέρω πώς γίνεται μια χώρα μεγάλη, πολυπληθής και πολυεθνική σαν αυτή να διαδίδει έναν τύπο ομορφιάς καθαρά αμερικανικό. Και κανείς άλλος δεν εκπροσωπεί τον τύπο αυτό καλύτερα από τον Μπραντ Πιτ.
Οσο μεγαλώνω οι ρόλοι λιγοστεύουν, αλλά δεν έχω σκοπό να αποσυρθώ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Σκορσέζε τη μπαγκέτα, οι Ντε Νίρο, Πατσίνο, Πέσι, Καϊτέλ τις ερμηνείες [βίντεο]
Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η συνεργασία πέντε μύθων του αμερικανικού σινεμά οι προσδοκίες ήταν πολύ υψηλές και τώρα το επίσημο τρέιλερ του “The Irishman” έρχεται για να εξάψει ακόμη περισσότερο τη...
Ο Σκορσέζε τη μπαγκέτα, οι Ντε Νίρο, Πατσίνο, Πέσι, Καϊτέλ τις ερμηνείες [βίντεο]
ΣΙΝΕΜΑ
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
Ανέλαβε διστακτικά, αλλά ανέβασε στην κορυφή, με ποιοτικές εκδηλώσεις, το Διεθνές Φεστιβάλ Ανδρου, που ανοίγει σήμερα την αυλαία του. Με την ευκαιρία αυτή, ο γνωστός σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης κάνει έναν...
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
ΣΙΝΕΜΑ
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
Διασκευάζοντας το μυθιστόρημα της Καμίλ Λοράνς, ο Σαφί Νεμπού δοκιμάζει μια διατριβή στην πρόσφορη υποκρισία των social media. Στήριγμα η παρουσία και η ερμηνεία της Ζιλιέτ Μπινός, που μπορεί να κάνει κάθε...
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας