Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τέχνη του Κώστα Καρυωτάκη... αλλιώς

Η τέχνη του Κώστα Καρυωτάκη... αλλιώς

  • A-
  • A+

Τον Κώστα Καρυωτάκη αλλιώς, πέρα από τα στερεότυπα της αυτοκτονίας του και του σφοδρού έρωτα με την Μαρία Πολυδούρη και φυσικά τις διαφορετικές προσεγγίσεις του έργου του, επιχειρεί να φωτίσει η καινούργια έκδοση «Κ.Π. Καρυωτάκης Ποιήματα και Πεζά» σε επιμέλεια του συγγραφεά και πανεπιστημιακού Δημήτρη Δημηρούλη που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.

Ενας πλούσιος τόμος που σκοπό έχει να αναδείξει όλες τις πλευρές της προσωπικότητας του ποιητή αλλά και τις λογοτεχνικές μάχες που εξελίχτηκαν γύρω του.

Στις 758 σελίδες, περιλαμβάνει τα ποιήματα και τις μεταφράσεις του στην πρώτη έκδοσή τους από τον ίδιο (χωρίς τις μετέπειτα παρεμβάσεις) με σημαντικές επισημάνσεις για τη γλώσσα και το ύφος. Λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά πεζά του, στην αυθεντική τους μορφή. Επιστολές του ποιητή. Κριτικές γραμμένες από προσωπικότητες όπως οι Τέλλος Άγρας, Κλέων Παράσχος, Βασίλης Ρώτας, Ανδρέας Καραντώνης, Κ.Θ. Δημαράς, Γ. Θεοτοκάς, Μ. Παπανικολάου, Ζ. Λορεντζάτος, Β. Λεοντάρης, Γ. Σεφέρης, Ο. Ελύτης κ.ά. με τις οποίες αναδεικνύονται οι διαφορετικές προσεγγίσεις του έργου του Καρυωτάκη. Πλήθος πληροφορίες για τη ζωή του, την εποχή του, τις λογοτεχνικές διενέξεις και την προσπάθεια αποδόμησης του, τη γλώσσα, το ύφος, τις ποιητικές καινοτομίες του, κ.α.

Μαζί η κατατοπιστικότατη εισαγωγή του καθηγητή Δημήτρη Δημηρούλη που αντιτίθεται στις συνήθεις κοινοτοπίες περί Καρυωτάκη και ξαναναθέτει τους όρους ανάγνωσης του ποιητή που, όπως γράφει ο Τέλλος Άγρας, ξεπέρασε όλους τους άλλους «αμέσως και εξακολουθητικά».

«Ποια η θέση του Καρυωτάκη σήμερα; Φιλόλογοι και κριτικοί, ποιητές, καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι ανακυκλώνουν τα ίδια: αυτοκτονία και Πολυδούρη. Με την πρώτη ανοίγει η περιοχή της περιέργειας και του σκανδάλου: Γιατί αυτοκτόνησε; Είχε σοβαρό αφροδίσιο; Είχε μπλέξει με ναρκωτικά και υποθέσεις του υποκόσμου; Με τη δεύτερη οργιάζει η παραφιλολογία: Πόσο αγαπήθηκαν; Είχαν σεξουαλικές σχέσεις; Ο βίος συγχέεται με το έργο και αν σε όλα αυτά προσθέσουμε όρους όπως παρακμή, απελπισία, θανατολογία, απαισιοδοξία, τότε έχουμε τη λογοτεχνική προσωπογραφία του Καρυωτάκη, όπως επιβιώνει έως τις μέρες μας. Μια προσωπογραφία που συσκοτίζει το σημαντικότερο ζήτημα: το έργο του ποιητή»,  γράφει στην εισαγωγή  ο Δημήτρης Δημηρούλης.

«Ο Καρυωτάκης ξεχώρισε, γιατί μόνον αυτός έκανε το βήμα εμπρός, ανοίγοντας χώρο για μια καινούρια ποιητική γραφή, άγνωστη έως τότε. Σε λιγότερο από μια δεκαετία, την πρώτη του Μεσοπολέμου, κατόρθωσε να αλλάξει την πορεία της ελληνικής ποίησης», τονίζει ο καθηγητής Ιστορίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας.

Η έκδοση περιλαμβάνει όλα όσα απαιτούνται για να οικοδομήσουμε μια νέα σχέση με τον Καρυωτάκη. Με αυτήν ανακαλύπτουμε έναν ποιητή πολύ επίκαιρο,  «ίσως», όπως γράφει ο Δ. Δημηρούλης, «τον πιο αναγκαίο στην Ελλάδα της παρούσας κρίσης, γιατί δεν παρηγορεί και δεν κολακεύει, αλλά σαρκάζει μελαγχολικά την κατάρρευση μιας κοινωνίας που αποφεύγει συστηματικά να αναμετρηθεί με τις ψευδαισθήσεις της».

Η παρουσίαση γίνεται στο Μέγαρο Μουσικής (στον πολυχώρο του Συλλόγου οι Φιλοι της Μουσικής, Δευτέρα 8 Απριλίου στις 7.00). Θα μιλήσουν η Ζυράννα Ζατέλη - συγγραφέας, η Λένα Πλάτωνος - μουσικός και ο επιμελητής του τόμου Δημήτρης Δημηρούλης - συγγραφέας, πανεπιστημιακός. Ποιήματα θα απαγγείλει η Μαρία Κίτσου - ηθοποιός.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Μιλάω για το μέλλον για να μπορώ να αναφέρομαι στο παρόν»
To πέμπτο βιβλίο διηγημάτων του επιστημονικής φαντασίας με έντονο και επίκαιρο πολιτικό περιεχόμενο υπέρ της ελευθερίας και των μεγάλων αξιών ζωής, κατά του νεοφιλελευθερισμού και του μιλιταρισμού, εξέδωσε ο...
«Μιλάω για το μέλλον για να μπορώ να αναφέρομαι στο παρόν»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Υπό διαρκή ξενότητα
Ο Κώστας Καναβούρης (Καβάλα, γεν. 1955), ποιητής, αρθρογράφος και παραγωγός εκπομπών λόγου στο Τρίτο Πρόγραμμα, μας κομίζει την «Αποθήκη καταλοίπων ηδονής», το ένατο ποιητικό βιβλίο του.
Υπό διαρκή ξενότητα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Βικτόρια Χίσλοπ: «Εχω συγγραφική εμμονή με την Ιστορία της Ελλάδας»
Η δημοφιλής Βρετανίδα συγγραφέας που μας επισκέπτεται τακτικά -μάλιστα έχει σπίτι στα Πατήσια- περιγράφει πώς μια απογευματινή βόλτα στο Σούνιο της έδωσε έμπνευση για το νέο της βιβλίο, που μόλις κυκλοφόρησε...
Βικτόρια Χίσλοπ: «Εχω συγγραφική εμμονή με την Ιστορία της Ελλάδας»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ποίηση από έναν φωτογράφο
Ο Μυτιληνιός, καταξιωμένος Ελληνας φωτογράφος, γνωστός για το μεγάλο θεματικό εύρος στην τέχνη του αλλά και για τα δοκίμια που έχει γράψει σχετικά στο παρελθόν, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Γαβριηλίδη...
Ποίηση από έναν φωτογράφο
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η «εκδίκηση» των γυναικών
Να και μια χρονιά που μπορούμε, επιτέλους, να κάνουμε μια πρόβλεψη για το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ξέροντας πως μάλλον θα πέσουμε μέσα. Από παντού ακούγεται η άποψη ότι το ένα από τα δύο Νόμπελ θα πάει σίγουρα σε...
Η «εκδίκηση» των γυναικών
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Εχω βρει τον Θεό μόνο μέσα στα βιβλία»
Πλήρης ημερών, σε ηλικία 98 ετών έφυγε από τη ζωή ο κοσμοπολίτης ποιητής Νάνος Βαλαωρίτης, που με τη γραφή, την προσωπικότητα και τον αιχμηρό πολιτικό του λόγο σφράγισε την εποχή μας.
«Εχω βρει τον Θεό μόνο μέσα στα βιβλία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας