Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι μύθοι σαν τον Scott Walker έχουν ένα προνόμιο, είναι άχρονοι

Οι μύθοι σαν τον Scott Walker έχουν ένα προνόμιο, είναι άχρονοι

  • A-
  • A+
«Δεν θα τον χαρακτήριζα pop ήρωα της πειραματικής σκηνής όπως έκανε η Guardian, αλλά σαν έναν Valery του καιρού μας ή ακόμη καλύτερα σαν τον Cocteau της μουσικής»

Στην ελληνική μυθολογία ο θεός Μύθος ήταν πρωτότοκος γιος της θεάς Γνώσης. Αλλά σε πολλές περιπτώσεις η γνώση συνεχίζει να γεννάει μύθους και οι μύθοι γεννούν, με τη σειρά τους, γνώση. Ο λόγος για τον Scott Walker. Έναν από τους ελάχιστους πραγματικούς μύθους της μουσικής. Ένα σύγχρονο Ορφέα.

Πώς μιλάς όμως για τον αγαπημένο σου καλλιτέχνη; Από πού ξεκινάς; Ο Scott Walker δεν ήταν ένας απλός τραγουδοποιός. Όπως είπε και ο Roland Barthes, «δεν μπορούμε να αποφύγουμε τελείως τη μυθοποίηση, διότι θα τη συναντήσουμε σε κάθε προσπάθεια καλλωπίσματος του στοχασμού σε σύμβολα», που λειτουργούν ως σήματα περιορίζοντας τη σκέψη. 

Ωστόσο στην περίπτωση του Scott Walker έχουμε να κάνουμε με έναν καθαρό μύθο. Ο μύθος αγνοεί τον ρεαλισμό και τείνει προς μια αφαίρεση φιλοσοφικής τάξης. Αυτή η αοριστία του φόβου επιτρέπει τόσο την αμφισβήτηση των ερμηνειών του, όσο και την ελεύθερη -πιο ελεύθερη δεν γίνεται- προσαρμογή του σ’ ένα άλλο ερμηνευτικό σύστημα.

Κάτι τέτοιο φαίνεται να πέτυχε και ο Walker, ιδίως στα άλμπουμ “Tilt” (1995) και “The Drift” (2006). 

Δεν θα τον χαρακτήριζα pop ήρωα της πειραματικής σκηνής όπως έκανε η Guardian, αλλά σαν έναν Valery του καιρού μας ή ακόμη καλύτερα σαν τον Cocteau της μουσικής.

Τα τραγούδια του μοιάζουν με παιχνίδια, που ανοίγουν πόρτες αέρινες όσο και απατηλές. Ίσως αυτό το απατηλό, αυτό το χάος, να είναι ο πραγματικός κόσμος. Γιατί δημιούργησε μια κατάσταση αναμονής και όχι έκπληξης. Ίσως και για αυτό να ασχολήθηκε με την «έκσταση», σε όλες της τις εκδοχές: 

  1. Την οντολογική (η πρώτη φάση της καριέρας του με τους Walker Brothers)
  2. Τη μεταφυσική (“Scott” 1967, “Scott 2” 1968, “Scott 3” 1969, “Scott 4” 1969)
  3. Την ψυχολογική (“Climate of hunter” 1984, “Tilt” 1995, “The Drift” 2006)
  4. Tην ψυχαναλυτική (τα OST των ταινιών “PolaX” 1997, “The Childhood of a Leader” 2016 και “VoxLux” 2018)

Και έτσι η «ψυχή», όπως την ονομάζει η μυθολογία, δεν είναι παρά μόνο αυτό που η επιστήμη αποκαλεί «ενέργεια». Ο χρόνος σταμάτησε. Το ρολόι σταμάτησε να χτυπά, όπως λέει κι ένας στίχος του. Ο Scott Walker όμως θα είναι για πάντα ο υπερευαίσθητος, εκλεκτικός που κανένα σύστημα ή δόγμα δεν μπόρεσε να κρατήσει για πολύ κοντά του.  

*Ηθοποιός

ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Η νέα μάχη που καλείται να κερδίσει ο Dave Mustaine των Megadeth
Με μια λιτή ανακοίνωση στις σελίδες του στα social media, ο εμβληματικός Dave Mustaine ανκοίνωσε πως διαγνώσθηκε με καρκίνο στον λαιμό και πως έχει ήδη ξεκινήσει θεραπείες.
Η νέα μάχη που καλείται να κερδίσει ο Dave Mustaine των Megadeth
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Το blues του Στέλιου
Ένα εξαιρετικό ορχηστρικό κομμάτι του Στέλιου Βαμβακάρη από το σάουντρακ για την ταινία του Γ. Πανουσόπουλου, «Μια μέρα τη νύχτα - Athens Blues».          
Το blues του Στέλιου
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Φτωχότερο το ελληνικό πεντάγραμμο από το χαμό του Στέλιου
Απεβίωσε σε ηλικία 72 ετών ο σύνθετης Στέλιος Βαμβακάρης, γιος του Μάρκου Βαμβακάρη. O δεξιοτέχνης του μπουζουκιού γεννήθηκε στις 2 Μαρτίου του 1947 στον Πειραιά και από την ηλικία των δώδεκα ετών βρέθηκε στο...
Φτωχότερο το ελληνικό πεντάγραμμο από το χαμό του Στέλιου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Anser: Το rap είναι βιωματική μουσική, όταν χάνεται αυτό, χάνεται και η μαγεία
Σε μια χώρα όπως η δική μας, που η rap μουσική κυριαρχεί στις προτιμήσεις των νέων (όπως και σε όλο τον κόσμο), μπορούμε να αναγνωρίσουμε 3 γενιές ερμηνευτών.
Anser: Το rap είναι βιωματική μουσική, όταν χάνεται αυτό, χάνεται και η μαγεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας