Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αναστέλλονται και στην Ελλάδα οι πτήσεις των Boeing 737 Max

AP Photo/Ted S. Warren

Αναστέλλονται και στην Ελλάδα οι πτήσεις των Boeing 737 Max

  • A-
  • A+

Στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής απαγόρευσης αναστέλλονται και στην Ελλάδα όλες οι πτήσεις των Boeing 737 Μax 8 και 9 μετά την τραγωδία με θύματα 157 νεκρούς την Κυριακή στην Αιθιοπία.

Ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Κωνσταντίνος Λιντζεράκος, δήλωσε στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο ότι από δόθηκε εντολή σε όλα τα αεροδρόμια για απαγόρευση πτήσεων των συγκεκριμένων αεροσκαφών στον ελληνικό εναέριο χώρο.

Χθες ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) αποφάσισε προσωρινά την καθήλωση των αεροσκαφών, καθώς ακόμα δεν έχει διακριβωθεί τι προκάλεσε τη συντριβή του Boeing 737 Max 8.

Από προχθές η μία χώρα μετά την άλλη απαγορεύουν προσγειώσεις και απογειώσεις από τον εναέριο χώρο τους με τελευταίες την Ταϊλάνδη, τον Λίβανο και την Αίγυπτο.

Απομονωμένες οι ΗΠΑ 

Όμως, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να αρνούνται να απαγορεύσουν τις πτήσεις του Boeing 737 MAX-8 μένοντας απομονωμένες μπροστά στην τεράστια διεθνή πίεση.

«Μέχρι στιγμής η εξέταση της υπόθεσης δεν δείχνει κανένα πρόβλημα στην απόδοση και δεν μας δίνει κανένα λόγο να ζητήσουμε την ακινητοποίηση αυτού του αεροσκάφους», υποστήριξαν η αμερικανική ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA).

Στην ανακοίνωση η υπηρεσία ισχυρίστηκε πως «οι άλλες αρχές (πολιτικής) αεροπορίας δεν μας έδωσαν κανένα δεδομένο που να δικαιολογεί ένα τέτοιο μέτρο», αλλά διαβεβαίωσε ότι δεν θα διστάσει να λάβει «άμεσα και προσήκοντα» μέτρα, αν εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα μετά την εξέταση των δεδομένων της πτήσης 302 των Ethiopian Airlines μετά την ανάλυση των μαύρων κουτιών του αεροσκάφους.

Στο μεταξύ χθες ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Ντένις Μιούλενμπεργκ, επικεφαλής της Boeing, είχαν μια τηλεφωνική συνομιλία σχετικά με την κρίση που πλήττει την εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών. Ο Μιούλενμπεργκ διαβεβαίωσε τον Αμερικανό πρόεδρο ότι τα 737 MAX 8 είναι «ασφαλή» και «αξιόπιστα» και δεν υπάρχει λόγος να σταματήσουν τις πτήσεις.

Νωρίτερα ο Τραμπ είχε εκφράσει τη λύπη του που τα αεροπλάνα έχουν γίνει «υπερβολικά περίπλοκα για να κυβερνηθούν» με ανάρτησή του στο Twitter. «Δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για πιλότους αλλά μάλλον για επιστήμονες πληροφορικής του ΜΙΤ» (του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης), πρόσθεσε.

«Δεν ξέρω για εσάς , αλλά εγώ δεν θέλω να είναι πιλότος μου ο Αϊνστάιν. Θέλω καλούς επαγγελματίες που θα έχουν τη δυνατότητα εύκολα και γρήγορα να πάρουν τον έλεγχο του αεροπλάνου», κατέληξε ο Τραμπ.

Οι τρεις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το Boeing 737 MAX 8 –η Southwest Airlines Co, η American Airlines Group Inc και η United Airlines υποστήριξαν το αεροσκάφος.

Παράπονα από επιβάτες και πιλότους

Ωστόσο, πολλοί επιβάτες εξέφρασαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την ανησυχία τους, ρωτώντας αν μπορούν να ακυρώσουν ή να αλλάξουν τις πτήσεις τους, ενώ και τα πληρώματα των αεροσκαφών εκφράζουν επιφυλάξεις, με το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στην Αmerican Airlines να καλεί τα μέλη του να μην επιβιβάζονται στα 737 ΜΑX 8 αν δεν αισθάνονται ασφαλείς.

Αξίζει να σημειωθεί αμερικανοί πιλότοι παραπονέθηκαν τουλάχιστον πέντε φορές τους τελευταίους μήνες, σχετικά με προβλήματα ελέγχου που αντιμετώπισαν στα Boeing 737 MAX 8 σε καθοριστικά στάδια της πτήσης των αεροσκαφών τους.

Σύμφωνα με το «Politico», που επικαλείται αρχεία των ομοσπονδιακών αρχών, η δημοσιοποίηση αυτών των παραπόνων έρχεται να εντείνει το κλίμα ανησυχίας που υπάρχει για την ασφάλεια του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους μετά τα δυστυχήματα που έγιναν στην Ινδονησία και την Αιθιοπία.

Σε μερικά από τα περιστατικά των παραπόνων εμφανίζεται να εμπλέκεται το ίδιο σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης του αεροσκάφους (Maneuvering Characteristics Augmentation System -MCAS). 

Σε προβληματική λειτουργία του MCAS, αλλά και ελλιπή εκπαίδευση του πληρώματος φαίνεται να αποδίδεται η συντριβή του Boeing 737 MAX 8 που έγινε στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με την αναφορά που υπάρχει στην βάση δεδομένων της FAA. Η βάση αυτή πληροφοριών επιτρέπει την λήψη αναφορών προβλημάτων από τα πληρώματα των αεροσκαφών.

Οι ερευνητές δεν είναι ακόμη σε θέση να πουν αν η ίδια τεχνολογία MCAS που έχει εγκατασταθεί στο συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους της Boeing αποτελεί την πιθανή αιτία της νέας αεροπορικής τραγωδίας. Στα δύο δυστυχήματα η συντριβή των αεροσκαφών έγινε λίγα λεπτά μετά από την απογείωσή τους.

Σε ένα περιστατικό που καταγράφηκε στις ΗΠΑ τον περασμένο Νοέμβριο ένας πιλότος αεροπορικής εταιρίας ανέφερε ότι στην διάρκεια της απογείωσης ενεργοποιήθηκε ο αυτόματος πιλότος, «ενώ μέσα σε δύο ή τρία δευτερόλεπτα το ρύγχος του αεροσκάφους πήρε κλήση προς το έδαφος».

Η κλήση αυτή του αεροσκάφους ήταν τόσο απότομη, ώστε να ενεργοποιηθεί το σύστημα προειδοποίησης που λειτουργεί με την χρήση φωνής στο πιλοτήριο, προειδοποιώντας τους δύο χειριστές να μην προχωρήσουν σε βύθιση.

Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου το αεροσκάφος άρχισε να παίρνει κανονικά ύψος, σύμφωνα με την ίδια αναφορά. Η καταγραφή των αναφορών για τα προβλήματα πτητικής συμπεριφοράς του Boeing 737 MAX 8 γίνεται ανώνυμα, στο πλαίσιο προσπάθειας για την γνωστοποίηση προβλημάτων ασφάλειας πτήσεων, χωρίς να υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για τις αεροπορικές εταιρίες που αντιμετώπισαν προβλήματα με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.

Επίσης, παρά το γεγονός ότι η καταγραφή του συμβάντος προϋποθέτει την γνωστοποίηση του αεροδρομίου στο οποίο αυτό συνέβη, οι πιλότοι αποφεύγουν να αναφέρουν τα αεροδρόμια, χωρίς να υπάρχει μια πιο σαφή εικόνα για τις παραμέτρους των περιστατικών αυτών, που σχετίζονται με την ασφάλεια των πτήσεων.

Στο θανατηφόρο δυστύχημα στην Ινδονησία (Lion Air) με τους 189 νεκρούς τα προκαταρκτικά στοιχεία της έρευνας υποδηλώνουν ότι η αιτία της συντριβής είναι πιθανόν το σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης MCAS. 

Οι ενώσεις των πιλότων έχουν εκφράσει παράπονα ότι η Boeing έχει πράξει ελάχιστα προκειμένου να διασφαλίσει ότι τόσο τα πληρώματα, όσο και οι αεροπορικές εταιρίες έχουν ενημερωθεί ουσιαστικά για τον φάκελο λειτουργίας του MCAS.

Τα παράπονα εκφράζονται κυρίως για την έλλειψη γνώσης απενεργοποίησης του συστήματος αυτού στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι λειτουργεί προβληματικά ή παρεμβαίνει στην πτήση του αεροσκάφους βασισμένο σε παραμέτρους που δεν ανταποκρίνονται στην εικόνα ρεαλιστικών δεδομένων της πτήσης.

Σε ένα άλλο περιστατικό, το οποίο καταγράφηκε επίσης τον περασμένο Νοέμβριο, ένας ή μία πιλότος ανέφερε ότι το πρόβλημα προκλήθηκε όταν το MCAS ενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο μετά την οριζοντίωση του αεροσκάφους κι αφού είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία απογείωσης. 

Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους έλαβε φωνητικό μήνυμα «απώλειας ύψους», ενώ σχεδόν αμέσως προειδοποιήθηκε για το ενδεχόμενο βύθισης του αεροσκάφους, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι πιλότοι. Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου, το αεροσκάφος άρχισε να ανακτά κανονικά ύψος.

Σε μία άλλη αναφορά ένας πιλότος αεροπορικής εταιρίας παραπονέθηκε για τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονταν το ζήτημα της προβληματικής λειτουργίας του MCAS τόσο η FAA, όσο και η Boeing.

Παρά το γεγονός ότι η FAA είχε προχωρήσει στην έκδοση μιας έκτακτης οδηγίας (7 Νοεμβρίου του 2018), ώστε να βοηθήσει τους πιλότους να κατανοήσουν την διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με τον χειρισμό της τεχνολογίας πρόληψης απώλειας στήριξης, “δεν έκανε τίποτα προκειμένου να επιλύσει τα προβλήματα” που εντοπίζονταν στην λειτουργία του MCAS, έγραψε ο ίδιος πιλότος στην αναφορά του.

«Νομίζω ότι είναι ασυνείδητο για μία κατασκευάστρια εταιρία, για την FAA, αλλά και για τις αεροπορικές εταιρίες να έχουν πιλότους που πετούν ένα αεροσκάφος χωρίς να έχουν λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση ή να έχουν πρόσβαση σε ουσιαστικές πηγές πληροφόρησης και εγχειρίδια προκειμένου να κατανοήσουν τον υψηλό βαθμό πολυπλοκότητας των συστημάτων που διαφοροποιούν το συγκεκριμένο αεροσκάφος από τα προηγούμενα μοντέλα», έγραψε.

«Το γεγονός ότι το αεροσκάφος αυτό για να πετάξει απαιτεί την [αντιμετώπιση καταστάσεων] μόνο με τα μέσα που έχει πρακτικά στην διάθεσή του [μέχρι σήμερα] το πλήρωμα είναι ανησυχητικό. Τώρα γνωρίζουμε ότι τα συστήματα που φέρει [ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους] είναι επιρρεπή σε λάθη. Αυτό συμβαίνει ακόμη και στις περιπτώσεις που οι πιλότοι δεν είναι σίγουροι για τα συστήματα αυτά, για τις εφεδρικές λειτουργίες που υπάρχουν, αλλά και για τις καταστάσεις αποτυχίας».

Ο ίδιος πρόσθεσε το εξής: «Αναρωτιέμαι, τι άλλο δεν γνωρίζω; Το εγχειρίδιο πτήσης [του αεροσκάφους] είναι ανεπαρκές και ίσως εγκληματικά αναποτελεσματικό. Όλες οι αεροπορικές εταιρίες που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη της σειράς ΜΑΧ θα πρέπει να επιμείνουν, ώστε η Boeing να συμπεριλάβει ΟΛΑ τα συστήματα στα εγχειρίδια της».
Τον περασμένο Οκτώβριο ένας πιλότος παραπονέθηκε για την αυτόματη λειτουργία του αεροσκάφους στις μανέτες ισχύος των κινητήρων, που ρυθμίζουν την ταχύτητα της πτήσης υπό συγκεκριμένες παραμέτρους. 

Οι πιλότοι είχαν διαπιστώσει ότι υπό την συγκεκριμένη λειτουργία οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν επαρκώς, ακόμη κι αν το πλήρωμα την έχει επιλέξει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο πιλότος εντόπισε έγκαιρα το πρόβλημα και προχώρησε σε χειροκίνητη ρύθμιση της λειτουργίας της ισχύος των κινητήρων αναπροσαρμόζοντας την ώση τους, ώστε το αεροσκάφος να συνεχίσει ομαλά την άνοδό του.

ΑΦΡΙΚΗ
Πρόβλημα στον αυτόματο πιλότο των Boeing 737 Max 8 αναφέρουν δύο πιλότοι
Μακραίνει ο κατάλογος των χωρών που καθηλώνουν τα αεροσκάφη Boeing 737 Max. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας ανακοίνωσε την καθήλωση των Boeing 737-8 και 737-9.
Πρόβλημα στον αυτόματο πιλότο των Boeing 737 Max 8 αναφέρουν δύο πιλότοι
ΕΥΡΩΠΗ
Η Ε.Ε. καθηλώνει τα Boeing 737-8 και 737-9
Μακραίνει ο κατάλογος των χωρών όπου καθηλώνονται τα αεροσκάφη τύπου Boeing 737 Max 8, σαν αυτό που συνετρίβη στην Αιθιοπία. «Βουτιά» πάνω από 3% και σήμερα για τη μετοχή της Boeing Co.
Η Ε.Ε. καθηλώνει τα Boeing 737-8 και 737-9
ΑΦΡΙΚΗ
Ανασύρθηκαν τα μαύρα κουτιά του μοιραίου Boeing
Οι Αιθιοπικές Αερογραμμές ανακοίνωσαν ότι ανασύρθηκαν τα δύο «μαύρα κουτιά» του μοιραίου Boeing 737 MAX 8 που συνετρίβη χθες το πρωί, έξι λεπτά μετά την απογείωσή του.
Ανασύρθηκαν τα μαύρα κουτιά του μοιραίου Boeing
ΑΦΡΙΚΗ
Ερωτήματα για την ασφάλεια των Boeing 737-8
Τι πήγε στραβά και χάθηκαν τόσες ζωές; 157 άνθρωποι από 35 χώρες, ανάμεσά τους 21 υπάλληλοι του ΟΗΕ, όλοι νεκροί λίγο μετά την απογείωση του Boeing 737 MAX 8 από το αεροδρόμιο της Αντίς Αμπέμπα την Κυριακή.
Ερωτήματα για την ασφάλεια των Boeing 737-8
ΑΦΡΙΚΗ
«Τα αδιόρατα νήματα της τύχης»
Η 10η Μαρτίου 2019 ήταν η πιο τυχερή μέρα στη ζωή του. ‘Η αλλιώς η μέρα που βρέθηκε μόλις δύο λεπτά μακριά από τη μεγαλύτερη ατυχία της ζωής του. Ο...
«Τα αδιόρατα νήματα της τύχης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας