Ήταν 22 Φεβρουαρίου του 2017 όταν ο Νίκος Κούνδουρος έφευγε από κοντά μας. Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο χρόνων από το θάνατο του αξέχαστου δημιουργού το Αρχείο της ΕΡΤ,τιμώντας τη μνήμη του, ψηφιοποίησε και ανέβασε στην ιστοσελίδα του την εκπομπή«Ριμέικ - Ο Νίκος Κούνδουρος και ο ελληνικός νεορεαλισμός».
Πρόκειται για παραγωγή του 2010 με τη Ρένα Θεολογίδου να υπογράφει κείμενα, επιμέλεια και παρουσίαση. Ο Νίκος Κούνδουρος σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, μιλάει στη Ρένα Θεολογίδου για τη ζωή και την καριέρα του, τον ελληνικό νεορεαλισμό και το ελληνικό σινεμά γενικότερα.
Εξηγεί τι τον έκανε να στρέψει το ενδιαφέρον του στο νεορεαλισμό, μιλά για τις μουσικές που έγραψε στις ταινίες του ο Μάνος Χατζιδάκις, αλλά και για τη λογοκρισία, που οδήγησε κάποια στιγμή τον ίδιο στον εισαγγελέα, ενώ απαγορεύτηκε η προβολή της ταινίας του «Οι παράνομοι».
Αναφέρεται στην ταινία του «Ο δράκος», χαρακτηρίζοντάς την πρωτοποριακή και εξπρεσιονιστική, ενώ θυμάται τις αρνητικές αντιδράσεις των θεατών την πρώτη μέρα προβολής της και τη δικαίωσή του 12 χρόνια μετά, όταν η ταινία ξαναβγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Ο Νίκος Κούνδουρος μιλά για τους δικούς του ανθρώπους και δασκάλους του, όπως τους χαρακτηρίζει, Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι και Οδυσσέα Ελύτη, καθώς και για την εξορία του στη Μακρόνησο, τονίζοντας:
«Εκεί απόκτησα συνείδηση. Συνείδηση του καταπιεσμένου, του φτωχού, της εξουσίας». Αποκαλύπτει ακόμη, πώς γνωρίστηκε εκεί με τον Θανάση Βέγγο και τι ήταν αυτό που είδε πάνω του και τον προέτρεψε να γίνει ηθοποιός.
Αναφέρεται στην κριτική που ασκήθηκε στις ταινίες του, στη σχέση του με το κοινό, αλλά και στο σημαντικό έργο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Για το νεορεαλισμό και τον ελληνικό κινηματογράφο γενικότερα, μιλούν και οι καθηγήτριες πανεπιστημίου Μαρία Κομνηνού και Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, ενώ προβάλλονται αποσπάσματα από τις ταινίες «Μαγική πόλις», «Οι παράνομοι», «Ο δράκος», «Χάππυ Νταίη», «Μικρές Αφροδίτες», «Votrex», «Ποτέ την Κυριακή», «Ο Βιλάρ στην Αθήνα», που ήταν μία από τις πρώτες ελληνικές βωβές ταινίες με υπόθεση, καθώς και από τη θεατρική παράσταση «Εγώ η Αντιγόνη».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας