Η Δυτική Αττική που θέλουμε και μπορούμε

mandra.jpg

Από τις εργασίες μετά την πλημμύρα στη Μάνδρα Από τις εργασίες μετά την πλημμύρα στη Μάνδρα

Το τελευταίο διάστημα, κάθε συζήτηση για τη Δυτική Αττική ξεκινάει με την πρόσφατη τραγωδία στη Μάνδρα.

Η λογική της αντιμετώπισης των προβλημάτων –άμα τη εμφανίσει τους– δεν μπορεί σήμερα να συνδράμει στη δόμηση της δημιουργικής εκείνης βάσης πάνω στην οποία οφείλει η κυβέρνησή μας να στεγάσει τη ζωή των πολιτών, να οικοδομήσει την ευημερία τους και να αναθερμάνει την ελπίδα για το μέλλον του τόπου μας.

Θα ήταν στρατηγικό λάθος της Αριστεράς να μη στρέψει το βλέμμα πάνω σε όσα τραυματικά έλαβαν χώρα στο όνομα της «ανάπτυξης» των τοπικών κοινωνιών, κατά το παρελθόν.

Το ότι στη Δυτική Αττική αθροίζονται οι παθογένειες, οι αδικίες και πλείστα όσα προβλήματα συναντώνται στο σύνολο της χώρας είναι πέρα για πέρα αληθές.

Περιγράφει μια ρεαλιστική συνθήκη που εδώ και δεκαετίες διακρίνεται από τη μετατροπή μιας ιστορικής περιοχής για τον εθνικό μας πολιτισμό σε μια ναρκοθετημένη στην κυριολεξία, άναρχα δομημένη και παρατημένη στο έλεος της τύχης της περιοχή.

Δυστυχώς, η πρωτοφανής πλημμύρα που έπληξε την περιοχή ήταν απλώς η αφορμή για την αποκάλυψη της εν λόγω κατάστασης. Γεγονός που ερμηνεύει με τον πλέον καταφανή τρόπο την αναγκαιότητα συνειδητοποίησης του μεγέθους των συνεπειών που προκαλεί η κλιματική αλλαγή στις σύγχρονες πόλεις, στον σχεδιασμό της λειτουργίας τους και στη δραστηριότητα των πολιτών, εν γένει.

Εντός αυτού του πλαισίου, δεν μπορεί να παραγνωρίζει κανείς ότι η περιοχή επιφορτίζεται με το 42% της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας, αφορμή μιας αδιαμφισβήτητα συστηματικής επιφόρτισης οικιστικού και πληθυσμιακού χαρακτήρα, χωρίς κανέναν κρατικό έλεγχο.

Αιτία συνολικής περιβαλλοντικής υποβάθμισης, που με τη σειρά της επιδείνωσε δραματικά την ποιότητα και τους όρους της καθημερινής ζωής των πολιτών της.

Η απουσία χωροταξικού και οικιστικού σχεδιασμού διέκρινε την κραυγαλέα απουσία της κρατικής πολιτικής.

Μια περιοχή που αφέθηκε να γίνει πεδίο πλουτισμού για ορισμένους και φτώχειας για άλλους, ενώ το παραλιακό της μέτωπο μετετράπη σε ζώνη ανενεργών ή βυθισμένων πλοίων.

Σήμερα, η ομαλοποίηση της οικονομικής κατάστασης στη χώρα μας υποχρεώνει την κεντρική εξουσία να σταθεί με ευαισθησία και θάρρος πάνω από το πρόβλημα αυτό, ενώ ταυτόχρονα επιβάλλει τον προγραμματισμό δράσεων που θα ανατάξουν τα επόμενα χρόνια την Αττική, δίνοντας νέα προοπτική στα παρηκμασμένα της δυτικά προάστια.

Ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ελευσίνας για το 2021 μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο νέων πρωτοβουλιών για την καθολική βελτίωση της εικόνας της περιοχής.

Το στοίχημα, λοιπόν, της κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι να προχωρήσει μια ορθολογική παραγωγική αναδιάρθρωση της Δυτικής Αττικής με αιχμή του δόρατος τον πρωτογενή τομέα και τις υπηρεσίες, τον πολιτισμό και τον τουρισμό.

Για τον λόγο αυτό, στο πλαίσιο του αναπτυξιακού συνεδρίου βρέθηκαν σε ένα τραπέζι διαλόγου κυβέρνηση, παραγωγικοί φορείς και Τοπική Αυτοδιοίκηση (α’ και β’ βαθμού) με στόχο να συζητηθεί η αναπτυξιακή προοπτική και αναζητηθεί το μοντέλο και η σύνθεση αυτής, με προτεραιότητα της πολιτικής μας τον διαρκή περιορισμό των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.

Και πώς θα μπορούσαμε να πράξουμε αλλιώς αν δεν να μεριμνούσαμε για τις δυσκολίες και δεν αξιοποιούσαμε τα πλεονεκτήματα, όπως το εργατικό δυναμικό και τη γεωγραφική θέση, τον πολιτισμό και τον φυσικό πλούτο.

Στην κατεύθυνση εξεύρεσης βιώσιμων λύσεων με μακροπρόθεσμο ορίζοντα δίκαιης ανάπτυξης, πρέπει να σταθμίσουμε διάφορους παράγοντες στην περιοχή.

Η αποκατάσταση της ισορροπίας συνολικά στην Περιφέρεια διέρχεται μέσα από την αγροτική παραγωγή.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε σχετικά την ένταξη της Δυτικής Αττικής στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020 με την υλοποίηση συνολικά 610 έργων, συνολικού προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, για τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, έχουν υποβληθεί 14 επενδυτικά σχέδια συνολικής δημόσιας δαπάνης 1,2 εκατ. ευρώ.

Ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) και ο εκσυγχρονισμός των κανόνων αποθήκευσης και μεταφοράς των αγαθών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τους τελωνειακούς κανόνες αποτελεί μια βαθιά αναπτυξιακή φλέβα για την περιοχή.

Η κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο μπορεί να σημάνει την υψηλή δυνατότητα και αξιοπιστία της χώρας μας στη διαχείριση μεγάλων όγκων φορτίων προκειμένου να φτάσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα στον προορισμό τους, δεδομένου του συγκριτικού πλεονεκτήματος της γεωγραφικής θέσης της χώρας μας.

Σημαντική εξέλιξη θεωρείται η κατάργηση του ΧΥΤΑ Φυλής - Ανω Λιοσίων, που περιγράφεται συνολικά στον νέο νόμο του ΕΔΣΝΑ για τη διαχείριση του συνόλου των στερεών αποβλήτων σε πρόγραμμα διαχωρισμού στην πηγή και του υπόλοιπου οργανικού για παραγωγή ενέργειας.

Παράλληλα, οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για παραχώρηση του Παραλιακού Μετώπου του Λιμένος της Ελευσίνας στον δήμο, αλλά και απάλειψη κάθε ενέργειας για έναρξη μεταλλευτικών δραστηριοτήτων στην περιοχή Μεγάρων (Γεράνεια Ορη) είναι ο πυρήνας για ανάταξη της περιοχής. Εφόσον βέβαια ξεπεραστούν νομικού περιεχομένου προβλήματα κατά το πρότυπο του Παραλιακού Μετώπου Κερατσινίου - Δραπετσώνας, καθώς και της Πάτρας.

Οι όροι μιας βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης προϋποθέτουν μια υπεύθυνη και σοβαρή ρήτρα, όπως είναι ο σεβασμός του περιβάλλοντος και η εναρμόνιση με κάθε άλλη παραγωγική δραστηριότητα. Δέσμευση, την οποία η κυβέρνηση τήρησε με αφορμή τη σύναψη επενδυτικών και την εξέλιξη αυτών κι έχει σκοπό να ακολουθήσει πιστά στο μέλλον.

Παράλληλες δράσεις με ανάλογη σπουδαιότητα για τη δική μας αντίληψη και το αριστερό μας πολιτικό αποτύπωμα, για την κοινωνία, για την παιδεία και την υγεία, έχουν δρομολογηθεί. Τέτοιες, όπως η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, η λειτουργία Τοπικών Μονάδας Υγείας στον Δήμο Ασπροπύργου, στον Δήμο Ελευσίνας - Μαγούλας και στον Δήμο Φυλής - Ανω Λιοσίων και η δημιουργία Κέντρου Τραύματος και Εγκαύματος στο Θριάσιο Νοσοκομείο.

Εργο αυτής της κυβέρνησης είναι και η εναλλαγή του πολιτικού συστήματος από τη λογική των εύκολων λύσεων σε εκείνη των δύσκολων αποφάσεων, στην υλοποίηση και τον έλεγχο αυτών.

Με συγκεκριμένα βήματα, πόρους και χρονοδιαγράμματα προκειμένου να έλθει πιο κοντά η περιβαλλοντική αποκατάσταση και η παραγωγική της προοπτική.

Δεν αρκεί να επαναλάβουμε ότι σήμερα δεν μπορεί να γίνεται ανεκτό συμπολίτες της χώρας μας να λογίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, δεν μπορεί να συνεχίσει η Δυτική Αττική να παριστάνει την «πίσω αυλή» της πρωτεύουσας.

*βουλευτής Αττικής ΣΥΡΙΖΑ

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας