Ιδανική για μικρά σύνολα!

koa.jpg

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Φρανκ Μπέερμαν Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Φρανκ Μπέερμαν συνοδεύει τη Γιούλια Μπάουερ στα έξι «Τραγούδια σε ποίηση Μπρεντάτο» του Ρίχαρντ Στράους | ΑΛΙΚΗ ΦΙΔΕΤΖΗ

Ο χειρότερης ακουστικής χώρος μουσικών εκδηλώσεων της Αθήνας μεταμορφώθηκε σε μια σύγχρονη, υψηλής αισθητικής αίθουσα συναυλιών 200 θέσεων, με ακουστική ιδανική για μουσική δωματίου και μικρά σύνολα!

Με γενναιόδωρη υποστήριξη του Ιδρύματος «Friends of Aliki Vatikioti for Music and the Arts» στη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας πιανίστριας/παιδαγωγού Αλίκης Βατικιώτη (1931-2004), η αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών, στο εδώ και 41 χρόνια ημιτελές κτίριο του Ιωάννη Δεσποτόπουλου -μοναδικό υλοποιημένο τμήμα του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το Πνευματικό Κέντρο Αθηνών (1959)-, ολοκληρώθηκε και ξεκινά νέο κύκλο ζωής.

Τις ουσιαστικές, εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις έκαναν οι αρχιτέκτονες Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Σουζάνα και Δημήτρης Αντωνακάκης και ο ακουστικολόγος Γκότφριν Σούμπερτ. Μοναδική, έκδηλη επιφύλαξη συνιστά ο εκτυφλωτικός οροφιαίος φωτισμός της σκηνής, που ασυζητητί πρέπει να σβήνει κατά τις συναυλίες. Πέραν των στενά εκπαιδευτικών χρήσεων, που επιτέλους θα καλύπτονται με σωστές ηχητικές προδιαγραφές, ο υποδειγματικά ανακαινισμένος χώρος θα φιλοξενεί βραδιές μουσικής δωματίου, μουσικούς διαγωνισμούς και συνέδρια.

Στις 12/12/2017, ο διευθυντής του Ωδείου Αθηνών, αρχιμουσικός Νίκος Αθηναίος διηύθυνε εκεί την ορχήστρα εγχόρδων Ακαντέμικα Αθηνών, αποτελούμενη από καταξιωμένους μουσικούς και καθηγητές του θεσμού.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα για έγχορδα: το Πρελούδιο από τη «Σουίτα Χόλμπεργκ» του Γκριγκ, το «Λυρικό Ιντερμέτζο» του Λαυράγκα (1ο ή 2ο, με ή χωρίς την προβλεπόμενη άρπα;), τη μελωδικότατη, κεντροευρωπαϊκού στίγματος «Σερενάτα για έγχορδα» του Λιάλιου και τους γνωστούς, αριστοτεχνικά μεταγραμμένους για έγχορδα «Πέντε ελληνικούς χορούς» του Σκαλκώτα.

Στο τέλος, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου ερμήνευσε σε σύγχρονο πιάνο Στάινγουεϊ το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.12» του Μότσαρτ. Οι εκτελέσεις ήχησαν καλοδουλεμένες, στρωτές και ακριβείς, δίχως, ωστόσο, την αναμενόμενη βιρτουοζίστικη υπέρβαση. Επίσης, παρά την αποφασιστικά βελτιωμένη ακουστική, η ηχοχωρητικότητα της αίθουσας αποδείχτηκε μάλλον απαγορευτική για συναυλίες έστω και μικρών ορχηστρών.

Στις 14/12/2017, στον ίδιο χώρο, έδωσε μια θαυμάσια συναυλία το ελληνικό σύνολο παλιάς μουσικής «Ex Silentio», που αυτό το διάστημα φιλοξενείται μόνιμα στο Ωδείο Αθηνών.

Η έμπειρη μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα, ο τσεμπαλίστας Πάνος Ηλιόπουλος και ο φιλέρευνος φλαουτίστας Δημήτρης Κούντουρας απέδωσαν αριστοτεχνικά μια γενναιόδωρη, αντιπροσωπευτική ανθολογία φωνητικών και ενόργανων συνθέσεων από τον 16ο έως τον 21ο αιώνα (Γρηγοριανό μέλος, Βαν Αϊκ, Πέρσελ, Χέντελ, Οτετέρ, Μοντεκλέρ, Κορέλι, Χιρόσε).

Θετικότατες ήσαν οι εντυπώσεις και από τις επιδόσεις στους Γρηγοριανούς Υμνους (9ος, 10ος αιώνας) του ολιγομελούς φωνητικού Συνόλου του Κέντρου Παλιάς Μουσικής του Ωδείου Αθηνών. Αναμενόμενα ιδανική για την κλίμακα και τον ήχο του συγκεκριμένου ρεπερτορίου αποδείχτηκε η ηχητική ανταπόκριση του χώρου.

Η ΚΟΑ ορμητικά, πλην εμφανώς βιαστικά και ολίγον αδιάφορα

Στις 8/12/2017 η ΚΟΑ υπό τον Φρανκ Μπέερμαν έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία υπό τον τίτλο «Ηρωικές αφηγήσεις». Επί πενταετία γενικός μουσικός διευθυντής της όπερας του Κέμνιτς, με ρεπερτόριο στο οποίο προέχουν σπάνια συμφωνικά έργα και όπερες Γερμανών κυρίως συνθετών, ο 57χρονος Γερμανός συγκαταλέγεται στους σταθερά ανερχόμενους αρχιμουσικούς του κεντροευρωπαϊκού χώρου και της δισκογραφίας.

Η βραδιά ξεκίνησε με την «Εισαγωγή Εγκμοντ» του Μπετόβεν, η οποία δόθηκε με συναρπαστική ορμή αλλά αδικαιολόγητα υψηλές ταχύτητες, καταφανώς προβληματικές ειδικά για τα έγχορδα. Ακολούθως η Γερμανίδα υψίφωνος Γιούλια Μπάουερ τραγούδησε τα άκρως απαιτητικά, έξι «Τραγούδια σε ποίηση Μπρεντάτο» του Ρίχαρντ Στράους.

Η απόδοσή της υπήρξε συνολικώς απογοητευτική διότι, αν και διέθετε άριστη τεχνική, η φυσική ένταση της φωνής της ήταν ολοφάνερα ανεπαρκής για την ορχηστρική εκδοχή των τραγουδιών από τον συνθέτη. Αποτέλεσμα; Με εξαίρεση όταν αυτή τραγουδούσε στην υψηλή περιοχή της φωνής, το τραγούδι της καλυπτόταν πλήρως από την ορχήστρα. Καθώς, όμως, αυτό θα ήταν απολύτως προβλέψιμο εξ αρχής η συγκεκριμένη επιλογή μονωδού φανερώνει ξεκάθαρα αδιαφορία ή και ασέβεια προς το κοινό…

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, Ηρωική» του Μπετόβεν. Οπως στον «Εγκμοντ», η μουσική αποδόθηκε αδρομερώς και βιαστικά, ένθεν η ερμηνεία υπήρξε μεν ορμητική και -σημειακά- έως συναρπαστική, αλλά γενικώς κάπως ρηχή και γενικόλογη, με υποτυπώδη οριζόντια παραγραφοποίηση, αδικώντας την εγρήγορση και τις ταλαντούχες συνεισφορές των μουσικών!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας