• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.7°C / 6.9°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 5.7°C
    3 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.0°C / 4.4°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -3.1°C / -0.1°C
    1 BF
    55%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 0.2°C
    0 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.0°C / 5.4°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.6°C / 1.8°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    -2°C -1.5°C / -1.5°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.8°C
    5 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 6.9°C
    3 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.3°C / 8.8°C
    3 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    6 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / 2.3°C
    0 BF
    86%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.5°C / 3.9°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.0°C / 7.1°C
    3 BF
    56%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C -1.7°C / 4.9°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 6.1°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -0.9°C / -0.9°C
    2 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια εικόνα, 336 λέξεις

  • A-
  • A+

Πολλοί μεγάλοι ζωγράφοι του παρελθόντος (και του παρόντος!) έβγαλαν το ψωμί τους από τη γελοιογραφία. Και κάποιες φορές, με σαρκασμό και ειρωνεία, επιτέθηκαν στους συναδέλφους τους. Ενας από αυτούς ήταν και ο Ονορέ Ντομιέ (1808-1879) που, εκτός από ζωγράφος, γλύπτης και χαράκτης, υπήρξε σκιτσογράφος, γελοιογράφος και εμμέσως κριτικός τέχνης.

Πολλές από τις γελοιογραφίες του Ντομιέ που δημοσιεύονταν σε σατιρικά περιοδικά και εφημερίδες της εποχής του είχαν ως θέμα τους τις εκθέσεις τέχνης και τα θέματα που επέλεγαν οι σύγχρονοί του καλλιτέχνες. Πάντα ασκώντας αιχμηρή κοινωνική κριτική και παρουσιάζοντας συχνά το δράμα του κόσμου της εργασίας σε αντιπαραβολή με την καλοπέραση της μεγαλοαστικής τάξης, ο Ντομιέ επισκεπτόταν τα παρισινά Σαλόν και άλλες εκθέσεις και καλλιτεχνικά γεγονότα και αφουγκραζόταν τις διαθέσεις του κοινού. Δεν χαριζόταν στην υποκρισία των θεατών, αλλά ακόμα περισσότερο δεν χαριζόταν στον συντηρητισμό και την πουριτανική ματιά των διοργανωτών των εκθέσεων ούτε στον ακαδημαϊσμό των ζωγράφων που ενώ ο κόσμος των τελών του δέκατου ένατου αιώνα άλλαζε με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, αυτοί επέλεγαν ανώδυνα θέματα με νεοκλασικά μοτίβα, παρωχημένους αρχαϊσμούς και στρουμπουλές «Αφροδίτες».

Ο Κουρμπέ, ο Μιλέ, ο Μανέ και άλλοι ζωγράφοι είχαν τολμήσει εδώ και καιρό να παραβούν, τόσο τεχνοτροπικά όσο και θεματικά, τους κανόνες της θεσμικής και «νόμιμης» τέχνης. Αλλοι καλλιτέχνες, ωστόσο, παρέμεναν γερά προσδεμένοι στο άρμα της παράδοσης που επέβαλλε την απόδοση των γυναικών με συγκεκριμένους τρόπους.

Η γυναίκα του 1870 εμφανιζόταν σε έναν «καθωσπρέπει» πίνακα μόνο αν είχε πλούσιες καμπύλες, αν ήταν ημίγυμνη, αν ήταν ηδυπαθώς ξαπλωμένη και ατένιζε λάγνα τον θεατή, αν είχε μυθολογικό όνομα. Από τότε όμως που ο Κουρμπέ παρουσίασε την «Προέλευση του Κόσμου» και ο Μανέ την «Ολυμπία» του, κάτι άρχισε να σπάει σ' αυτήν την αλυσίδα του ιδιότυπου σεξισμού της αναπαράστασης.

Ο Ντομιέ το είχε καταλάβει όταν αντίκρισε για ακόμα μια φορά τις συνήθεις «αφράτες» Αφροδίτες στο Σαλόν του 1865. Και στη γελοιογραφία του (δημοσιευμένη στο σατιρικό Le Charivari) τοποθέτησε μια σάρκινη γυναίκα που βλέπει την έκθεση και εξοργίζεται μονολογώντας: «Ακόμα περισσότερες Αφροδίτες φέτος... Πάντα Αφροδίτες… Λες και υπάρχει καμιά γυναίκα που να 'ναι έτσι..».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας