Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κάθε φέτος και καλύτερα*
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάθε φέτος και καλύτερα*

  • A-
  • A+
Οι πολλές και σημαντικές νέες εκδόσεις και οι χιλιάδες επισκέπτες που προσέλκυσαν τα μεγάλα φεστιβάλ των κόμικς επιβεβαιώνουν τους αισιόδοξους για το μέλλον της ένατης τέχνης στη χώρα μας

Μπορεί να απέχουμε πολύ από την εκδοτική παραγωγή των μεγάλων και παραδοσιακών χωρών της Ευρώπης στον χώρο των κόμικς, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Μεγάλη Βρετανία κ.λπ., αλλά ως μια μικρή περιφερειακή χώρα, με δεδομένες την ιδιαιτερότητα της γλώσσας και τη δεκαετή οικονομική κρίση, δεν τα πάμε κι άσχημα. Οι νέες εκδόσεις Ελλήνων δημιουργών δεν ήταν λίγες, ενώ κυκλοφόρησαν και ορισμένα πολύ σημαντικά μεταφρασμένα έργα. Το Καρέ Καρέ υπενθυμίζει αυτά που ξεχώρισαν.

Μεφίστο

Δημήτρης Καμένος, αυτοέκδοση

Δημοσιευμένο στο Καρέ Καρέ, το πρώτο μέρος της σειράς «Μεφίστο» του Δημήτρη Καμένου αποτελεί μια εντελώς προσωπική και ελεύθερη απόδοση του «Φάουστ» του Γκέτε ως μια παρωδία που με ευφυείς αναχρονισμούς και αιχμηρό χιούμορ δεν σατιρίζει το πρωτότυπο έργο αλλά την εποχή μας. Ενας υποχόνδριος παππούς που επιθυμεί τη νεότητα, μια συντηρητική και θρήσκα μεγαλοκοπέλα και ένας ταλαίπωρος αν και ραδιούργος Διάβολος κινούνται υπό το «βλέμμα» ενός αόρατου και πανεπόπτη άβουλου και στοιχηματζή Θεού.

Το ψηφιδωτό

Τάσος Ζαφειριάδης - Πέτρος Χριστούλιας, εκδ. Jemma Press

Ενα ταξίδι στο Βυζάντιο ανά τους αιώνες μέσα από το οδοιπορικό ενός πολεμιστή που περιπλανιέται στον χώρο και τον χρόνο συνθέτουν οι Ζαφειριάδης (σενάριο) και Χριστούλιας (σχέδια). Ο αναγνώστης παρακολουθεί την παρακμή μιας κάποτε κραταιάς αυτοκρατορίας και ταυτόχρονα προσπαθεί να συναρμολογήσει τις ψηφίδες μιας ιστορίας που διαβάζεται με πολλούς τρόπους, όπως και η Ιστορία. Η αρχή και το τέλος μπορούν να αλλάξουν ή, ακόμα, και η αρχή να αποτελεί εκ των πραγμάτων το τέλος και αντίστροφα.

Γιαννούλης Χαλεπάς

Δημήτρης Βανέλλης - Θανάσης Πέτρου, εκδ. Πατάκη

Μια σπάνια και άκρως τεκμηριωμένη βιογραφία του «ένδοξου παράφρονα» Γιαννούλη Χαλεπά φιλοτεχνούν οι Δημήτρης Βανέλλης (σενάριο) και Θανάσης Πέτρου (σχέδια). Μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων, κριτικές και απόψεις ανθρώπων της τέχνης της εποχής, παρακολουθούν τη ζωή και την πορεία του Τηνιακού γλύπτη από το νησί του μέχρι τις απαρχές της δόξας, την τρέλα και την απομόνωση και εντέλει την καθυστερημένη και καθολική αναγνώριση στα ύστερα της ζωής του.

Ο ζητιάνος

Kanellos Cob, εκδ. Polaris

Στο γνωστό έργο του Ανδρέα Καρκαβίτσα επιστρέφει ο Kanellos Cob και διασκευάζει τη διαχρονικά δημοφιλή ηθογραφία του Ελληνα λογοτέχνη για την ελληνική επαρχία στα τέλη του 19ου αιώνα. Διατηρώντας πολλά από τα γλωσσικά στοιχεία του Καρκαβίτσα και προσαρμόζοντας τις αφηγήσεις του σε υπέροχα σχέδια, φιλοτεχνεί μια συναρπαστική ιστορία, τοποθετώντας στο επίκεντρο την ελληνική παθογένεια των δεισιδαιμονιών, του διχασμού, της συμφεροντολογίας, της αγραμματοσύνης, της εκδίκησης.

Μυστήρια πράγματα

Θανάσης Πετρόπουλος, εκδ. Jemma Press

Δύο ερευνητές παραφυσικών φαινομένων περιδιαβαίνουν τη σκοτεινή Ελλάδα του δέκατου ένατου αιώνα αναζητώντας «μυστήρια πράγματα» και προσπαθώντας να εντοπίσουν αλλόκοτα πλάσματα σαν αυτά που στοίχειωναν τη φαντασία στα παραμύθια των γιαγιάδων μιας άλλης εποχής. Τρομακτικά νεκροταφεία, παράξενες εκκλησίες, ετοιμόρροπα αγροτόσπιτα και ομιχλώδη δάση κρύβουν τον τρόμο και οι δύο φίλοι πρέπει να εξιχνιάσουν το ανεξήγητο. Οταν αυτό δεν είναι δυνατό, αρκεί να το σκοτώσουν.

Αθήνα

Βασίλης Λώλος, εκδ. Jemma Press

Μετά από πολυετή απουσία από τα ελληνικά κόμικς και μια μεγάλη καριέρα στις ΗΠΑ και τις μεγαλύτερες εταιρείες, ο Βασίλης Λώλος επιστρέφει με ένα άλμπουμ με προσωπικές ιστορίες από την Αθήνα της παιδικής και νεανικής του ηλικίας. Παραβατικές συμπεριφορές, πολιτικές συνειδητοποιήσεις, ανθρωποκυνηγητά στους δρόμους, άγουροι έρωτες και άγριες μουσικές γίνονται εργαλεία επιβίωσης σε μια πόλη αφιλόξενη και απωθητική.

Working Dead… And

Πάνος Ζάχαρης, εκδ. Τόπος

Ο συνεργάτης μας στο Καρέ Καρέ, εκτός από τις πολιτικές παρωδίες παραμυθιών της σειράς «Scary Tales», φιλοτεχνεί ανελλιπώς και τη βαθύτατα πολιτική σειρά «The Working Dead», με τους εργαζόμενους και «της Γης τους κολασμένους» στο επίκεντρο. Στον δεύτερο τόμο της σειράς όπως και στον πρώτο, πρωταγωνιστούν οι διαχρονικά καταπιεσμένοι εργαζόμενοι στα βάθη του χρόνου και στα πέρατα του κόσμου, χωρίς όμως και οι ίδιοι να μένουν στο απυρόβλητο, με το αίτημα της ταξικής εξέγερσης να είναι πάντα επίκαιρο.

Ενα γλυκό ξημέρωμα

Συλλογικό, εκδ. Jemma Press

Δεκατέσσερις δημιουργοί αφηγούνται ιστορίες για την Αθήνα της Κατοχής και τη ζωή των ανθρώπων κάτω από τον γερμανικό ζυγό. Ποιοι και πώς αντιστάθηκαν στους κατακτητές, ποιοι συνεργάστηκαν μαζί τους, ποιοι αγωνίστηκαν και ποιοι πρόδωσαν, ποια ανθρώπινα δράματα συνέθεσαν την τραγωδία του ναζισμού; Αλλοι ακολουθώντας ιστορικές πηγές, άλλοι βασισμένοι σε οικογενειακές μαρτυρίες και άλλοι με μυθοπλασίες, οι δεκατέσσερις καλλιτέχνες συμπληρώνουν την άγραφη «δημόσια Ιστορία» της περιόδου 1941-1944.

Βάλ’ τους Χ - Ο Μαύρος Χάρτης της Ρατσιστικής Βίας

Συλλογικό, εκδ. Τόπος

Περισσότεροι από πενήντα καλλιτέχνες «χαρτογραφούν» την Αθήνα και «μαρκάρουν» τα σημεία στα οποία η Χρυσή Αυγή και οι συνοδοιπόροι του ναζισμού και του ρατσισμού άσκησαν κατά τα τελευταία χρόνια την εγκληματική τους δράση εναντίον μεταναστών, προσφύγων, μειονοτήτων, «διαφορετικών» ανθρώπων, με βάση τα δικά τους πρότυπα μιας αρρωστημένης καθαρότητας και ομοιομορφίας. Με την πολύτιμη συνεργασία του Golden Dawn Watch, του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ και του Human Rights 360 και σε επιμέλεια της Ηλέκτρας Αλεξανδροπούλου, το «Βάλ’ τους Χ» διατηρεί στη μνήμη αυτά που δεν πρέπει να ξεχαστούν από τη δράση των ταγμάτων εφόδου.

 

Εκτός από τις ελληνικές εκδόσεις, τη χρονιά που πέρασε μεταφράστηκαν ορισμένα σημαντικά ξένα κόμικς μεταξύ των οποίων «Οι ζωές των Σάκο και Βαντσέτι» του Rick Geary (εκδ. Χαραμάδα) για τη στημένη δίκη και την άδικη εκτέλεση των δύο Ιταλών αναρχικών στις ΗΠΑ το 1927, η «Κόκκινη Παρθένα και το Οραμα της Ουτοπίας» των Mary Talbot και Bryan Talbot (εκδ. Angelus Novus) με θέμα τη ζωή και τους αγώνες της επαναστάτριας Λουίζ Μισέλ στην Παρισινή Κομμούνα, η «Ψυχολογία σε κόμικς» των Γκρέιντι Κλάιντ και Ντάνι Οπενχάιμερ (εκδ. Ψυχογιός), ένα πολύ πρακτικό και χιουμοριστικό εκλαϊκευμένο εγχειρίδιο για την ψυχολογία ως επιστήμη, το «Τρεις» των Kieron Gillen και Ryan Kelly (εκδ. Jemma Press), μια ρηξικέλευθη ιστορική ματιά στην Αρχαία Σπάρτη κ.ά.

Οι εκδοτικές εταιρείες που ειδικεύονται στις μεταφράσεις ξένων κόμικς συνέχισαν με πολλούς νέους τίτλους, όπως το Οξύ, που κυκλοφόρησε τα «Superman – Brainiac», «Batman – Endgame», «Deadpool – Ο Καλός, ο Κακός και ο Ασχημος», κ.ά., οι εκδόσεις Μικρός Ηρως με νέα τεύχη του «Μπλεκ» και τόμους των «Τεξ», «Ζαγκόρ», Μίστερ Νο» και «Ντύλαν Ντογκ», αλλά και νέες ιστορίες του Κόρτο Μαλτέζε, οι εκδόσεις Μαμούθ με νέο Λούκυ Λουκ κ.ά.

Στα δυσάρεστα της χρονιάς καταγράφεται η διακοπή της κυκλοφορίας του «Μπλε Κομήτη», μιας πολύ ποιοτικής περιοδικής κυκλοφορίας με σημαντικά κόμικς Ελλήνων και ξένων δημιουργών, αλλά στα σαφώς ευχάριστα η σταθεροποίηση της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Comic Cultura» με κόμικς και κείμενα γύρω από την ένατη τέχνη και η κυκλοφορία του «Epifany», ενός νέου περιοδικού με κόμικς Ελλήνων δημιουργών.

Η νέα σειρά παιδικών κόμικς των εκδόσεων Σιδέρη με τρία βιβλία που υπογράφουν οι Νικόλας Στεφαδούρος, Γιώργος Μελισσαρόπουλος και Αρινέλα Κοτσίκο δίνει ελπίδες για ακόμη περισσότερες τέτοιες εκδόσεις που απευθύνονται σε παιδιά και είχαν εκλείψει από τα ράφια τα τελευταία χρόνια, ενώ η ιδιαίτερα φιλόξενη για τα κόμικς ηλεκτρονική πλατφόρμα socomic.gr με τη σταθερότητα των κόμικς που δημοσιεύει εξακολουθεί να επιτρέπει τη διάχυσή τους και τη δημοσιοποίησή τους σε ένα ευρύ κοινό.

Αλλοι δημιουργοί που συνέχισαν τις σειρές τους με μεγάλη επιτυχία ήταν ο Αντώνης Βαβαγιάννης με τα πάντοτε best sellers «Κουραφέλκυθρα», ο Θανάσης Καραμπάλιος με το «1800», o Σπύρος Δερβενιώτης με το «Hasta La Vista Baby», ενταγμένο στο σύμπαν των «Yesternow» και «Shark Nation», ο Γιάννης Αντωνόπουλος με το «Homo Skepticus», o Τάσος Μαραγκός με το «Hard Rock», ο Βαγγέλης Χατζηδάκης με το «Phat Comicsz», η Δήμητρα Αδαμοπούλου με το «True Story» κ.ά.

Για ακόμη μια χρονιά τα τρία μεγάλα φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα (Comicdom, Athens Con και The Comic Con) προσέλκυσαν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες και παρουσίασαν στο κοινό σπουδαίους καλεσμένους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, συνεχίστηκαν ποιοτικά φεστιβάλ όπως το «Comic n’ Play» στη Θεσσαλονίκη, το «Chaniartoon» στα Χανιά και το «Smass Fest» στην Αθήνα, αλλά σε αυτά προστέθηκαν και τρία νέα περιφερειακά φεστιβάλ που υπόσχονται να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο στο μέλλον («Drama Comics» στη Δράμα, «LA Comics» στη Λάρισα, «Cretan Comic Con» στο Ηράκλειο).

Η χρονιά που φεύγει, ωστόσο, χαρακτηρίστηκε και από δύο μεγάλες απώλειες, καθώς μέσα στο 2019 πέθανε ο Γιάννης Ιωάννου, ένας από τους κορυφαίους δημιουργούς της μεταπολιτευτικής ελληνικής γελοιογραφίας και των πολιτικών κόμικς, που ιδιαίτερα με τη σειρά του «Τρίτος Δρόμος» περιέγραψε με μοναδικά σαρκαστικό τρόπο την σύγχρονη πολιτική κατάσταση, και ο Διογένης Καμένος, που με τις γελοιογραφίες του παλαιότερα και τα κόμικς του, ιδιαίτερα αυτά της σειράς «Μήτσος και Κατινάκι», συνέβαλε καθοριστικά στη διάδοση του είδους μέσω των εφημερίδων των περασμένων δεκαετιών.Με την ευχή του χρόνου τέτοιες μέρες να παρουσιάζουμε ακόμη καλύτερα και ακόμη περισσότερα πράγματα για τα ελληνικά κόμικς, από όλους τους συνεργάτες του Καρέ Καρέ, Καλή Χρονιά!

 

* Δεν πρωτοτυπούμε… Τον ίδιο ακριβώς τίτλο χρησιμοποιήσαμε και πέρυσι. Η χρονιά που πέρασε απέδειξε ότι είχαμε δίκιο. Οι επιτυχημένες συνταγές επαναλαμβάνονται.

[email protected]

ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Μια εικόνα, 284 λέξεις
Πέθανε την περασμένη Δευτέρα, λίγο πριν κλείσει τα ογδόντα της χρόνια, η Claire Bretecher, εξέχουσα μορφή των γαλλικών κόμικς των τελευταίων δεκαετιών του εικοστού αιώνα.
Μια εικόνα, 284 λέξεις
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Τι L.A., τι ΛΑ(ρισα)
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του περσινού, πρώτου φεστιβάλ κόμικς «LA» στη Λάρισα, η θεσσαλική πρωτεύουσα ετοιμάζεται και πάλι να υποδεχτεί και να φιλοξενήσει δεκάδες δημιουργούς σε ένα πρόγραμμα με πολλές εκθέσεις...
Τι L.A., τι ΛΑ(ρισα)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας