Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Beatles πριν από τους Beatles

Η πρώτη επίσκεψη των Beatles στα στούντιο της Abbey Road το καλοκαίρι του 1962

Οι Beatles πριν από τους Beatles

  • A-
  • A+

«Hμασταν απλώς μια μπάντα που τα κατάφερε πάρα πολύ καλά. Τίποτα παραπάνω».
Τζον Λένον

Το πιο διάσημο συγκρότημα στην ιστορία της ροκ μουσικής ήταν αναμφίβολα τα θρυλικά σκαθάρια, τα παιδιά-θαύματα από το Λίβερπουλ, οι μοναδικοί Beatles. Ολοι και όλες έχουμε τραγουδήσει πολλές από τις επιτυχίες τους, ενώ εξακολουθούν να γράφονται μελέτες για τη ζωή και το έργο τους. Πώς ξεκίνησε αυτή η ανεπανάληπτη διαδρομή από τις εργατικές συνοικίες της Αγγλίας στην παγκόσμια αναγνώριση; To νέο βιβλίο του Mauri Kunnas αφηγείται με κόμικς τα πρώτα βήματα των Beatles

Για την περίοδο που οι Beatles μεσουρανούσαν και η μουσική τους ακουγόταν παντού έχουν γραφτεί πάρα πολλά. Για τους ίδιους τους πρωταγωνιστές του συγκροτήματος, ακόμη περισσότερα. Ωστόσο, δεν είναι ευρέως γνωστά τα γεγονότα που οδήγησαν στη γνωριμία και τη συνεργασία των μελών του γκρουπ ούτε και οι δυσκολίες που συνάντησαν στα πρώτα τους βήματα μέχρι να οριστικοποιηθεί η σύνθεση του σχήματος, να αποκρυσταλλωθεί το στιλ τους και να κατασταλάξουν στη μουσική τους και τη συμπεριφορά τους.

Σε αυτά τα χρόνια, και ειδικότερα από το 1957 μέχρι το 1962, εστιάζει ο εξηνταπεντάχρονος σήμερα Φινλανδός δημιουργός κόμικς και διάσημος εικονογράφος παιδικών βιβλίων Mauri Kunnas. Ξεκινά όμως από λίγο νωρίτερα, από τη στιγμή που έρχεται στη ζωή ο μεγαλύτερος από την παρέα του Λίβερπουλ, Ρίτσαρντ Στάρκι, γνωστότερος αργότερα ως Ρίνγκο Σταρ. Και αυτό γιατί τόσο ο Ρίνγκο όσο και τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας γεννιούνται κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σε ένα αβέβαιο περιβάλλον, ανάμεσα σε βόμβες που σφυρίζουν και αεροπλάνα που εφορμούν.

«Ολα ξεκίνησαν όταν η Ελσι και ο Ρίτσαρντ Στάρκι έκαναν έναν γιο, τον Ρίτσαρντ, κατά κόσμον Ρίτσι ή Ρίνγκο. Σίγουρα υπήρχε κάτι στην ατμόσφαιρα όταν γεννήθηκε· έντονες λάμψεις έσκιζαν τον ουρανό του Λίβερπουλ, συνοδευόμενες από μπουμπουνητά και μυστήριους οιωνούς. Ο Ρίνγκο ήταν το πρώτο μέλος του σούπερ γκρουπ που ήρθε στον κόσμο».

Με αυτά τα λόγια επιλέγει ο Kunnis να ξεκινήσει την αφήγηση για να δώσει έμφαση στα δύσκολα χρόνια των αρχών της δεκαετίας του 1940. Δύο μήνες αργότερα από τον Ρίνγκο Σταρ γεννιέται ο Τζον Λένον, που κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του θα αντιμετωπίσει πολλά οικογενειακά προβλήματα μεγαλώνοντας με μια άλλη γυναίκα και όχι με τη φυσική του μητέρα, ενώ δύο χρόνια μετά έρχεται στον κόσμο ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ σε ένα ιδανικό οικογενειακό μεσοαστικό περιβάλλον, που του παρείχε όλες τις δυνατότητες για εκπαίδευση και μουσική παιδεία.

Η εφηβεία όλων των παιδιών της Βρετανίας, όπως και στο μεγαλύτερο μέρος του δυτικού κόσμου τη δεκαετία του 1950, θα συνοδευτεί από την εισβολή του ροκ εν ρολ και το 1957 η γνωριμία του Λένον, λάτρη του Ελβις Πρίσλεϊ, με τον Μακ Κάρτνεϊ θα σημάνει και την πρώτη τους συνεργασία στο πλαίσιο του μαθητικού συγκροτήματος Quarry Men. Λίγους μήνες αργότερα ο Τζορτζ Χάρισον γίνεται μέλος της παρέας και ακολουθούν οι πρώτες ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις και οι συναυλίες, ακόμα και στο κλαμπ Κάσμπα.

Το 1960 υιοθετούν το όνομα The Beatles μετά από μήνες αναζητήσεων και πραγματοποιούν την πρώτη τους περιοδεία στην Αγγλία με πολλά απρόοπτα και ατυχήματα, ενώ στα τέλη του ίδιου έτους θα ταξιδέψουν στο Αμβούργο της Γερμανίας για μια σειρά εμφανίσεων σε μικρά ροκ κλαμπ.

Αυτή η περίοδος θα ολοκληρωθεί άδοξα με την απέλαση των μελών του γκρουπ για διάφορα αδικήματα, εκτός του Λένον που θα επιστρέψει στην Αγγλία οικειοθελώς. Τελευταίος θα γίνει μέλος του γκρουπ ο Ρίνγκο Σταρ που ήταν ήδη καταξιωμένος ντράμερ το 1962 και στα τέλη του έτους θα ακολουθήσει η θρυλική ηχογράφηση στο στούντιο της Abbey Road. To «Love Me Do» έφτασε μέχρι το νούμερο 17 των αγγλικών τσαρτ και το επόμενο σινγκλ «Please Please Me/Ask Me Why» ήταν το πρώτο τους τραγούδι που έφτασε στην κορυφή των τσαρτ. Η μπάντα είχε πια τον χαρακτήρα που θα τη συνόδευε τα επόμενα χρόνια και θα γινόταν μαζική υστερία για τους νέους (και ακόμα περισσότερο τις νέες) σε ολόκληρο τον κόσμο.

Εδώ ακριβώς τελειώνει και η αφήγηση του Kunnas που, κατά τα λεγόμενά του, προσπάθησε να είναι όσο το δυνατόν πιο ακριβής με βάση τα ιστορικά στοιχεία, τις βιογραφίες και τις συνεντεύξεις των μελών του γκρουπ, τις μαρτυρίες ανθρώπων που βρίσκονταν κοντά στους Beatles κ.λπ. Κι αυτό το δηλώνει από τον πρόλογο του βιβλίου του γράφοντας: «Αυτό το τεράστιας σημασίας έπος είναι “ανεπίσημη βιογραφία” και όχι προϊόν μυθοπλασίας. Τα γεγονότα που απεικονίζονται σε γενικές γραμμές όντως συνέβησαν (αν και συχνά φαίνονται απίστευτα), ενώ τα μέρη κι οι εκφράσεις είναι όλα αυθεντικά, πλην ορισμένων εξαιρέσεων».

Το πιο ενδιαφέρον, ωστόσο, σ’ αυτή τη βιογραφία δεν είναι η πιθανή ιστορική της ακρίβεια ούτε η αληθοφάνειά της. Είναι το ότι αποφεύγει συνειδητά να εκπέσει σε «αγιογραφία» και να παρουσιάσει εξωραϊσμένα τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σε μια ανεπανάληπτη ιστορία καταξίωσης και λατρείας μέσω της μουσικής. Αντιθέτως, ο Kunnas επιλέγει να περιγράψει με χιούμορ και σαρκασμό τις απίθανες καταστάσεις που έζησαν τα μέλη των Beatles κατά τα πρώτα χρόνια του συγκροτήματος. Σ’ αυτό συμβάλλουν καθοριστικά τα σχέδιά του που, παρά την επιθυμητή από πλευράς του αφηγηματική πιστότητα σε σχέση με τα πραγματικά γεγονότα, υπερτονίζουν τις εκφράσεις των προσώπων και τα ιδιαίτερα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους, συχνά θυμίζοντας καρικατούρες ή φιγούρες από underground κόμικς, ελαφρύνοντας έτσι την ανάγνωση και δίνοντας μια χιουμοριστική διάσταση.

Το «Beatles – Η γέννηση ενός θρύλου‘ (εκδόσεις Ψυχογιός, μετάφραση: Λητώ Ανδρέου), ανεξάρτητα από την ιστορική του ακρίβεια, είναι μια ευχάριστη καταγραφή των πρώτων χρόνων της θρυλικής μπάντας. Για όσους ενδιαφέρονται να καταλάβουν πώς αυτά τα παιδιά από το Λίβερπουλ έφτασαν να κατακτήσουν το μουσικό στερέωμα είναι ένα σημαντικό ανάγνωσμα. Και για τους φίλους των κόμικς, γενικά, είναι μια δεξιοτεχνικά δομημένη και δοσμένη ιστορία.

[email protected]

ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Η Εβδομάδα των Παθών του Πρεζάκη
Δεν ήταν και πολύ συνηθισμένη η μεταφορά κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε κόμικς. Μέχρι που ανέλαβαν δράση οι Δημήτρης Βανέλλης (σενάρια) και Θανάσης Πέτρου (σχέδια). Οι δύο καλλιτέχνες επιστρέφουν με...
Η Εβδομάδα των Παθών του Πρεζάκη
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Οχι πια σεξ, μόνο τέχνη
Η Λουκρητία Βοργία, της γνωστής αναγεννησιακής οικογενείας, έχει μείνει στην ιστορία για την ακόλαστη ζωή, τους παθιασμένους έρωτες, τα φλογερά πάθη που πρόλαβε και έζησε στο σύντομο διάστημα του βίου της.
Οχι πια σεξ, μόνο τέχνη
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Μια απώλεια, δύο θρήνοι, τρεις σκιές
Υστερα από μια μεγάλη απώλεια, το δυσκολότερο πράγμα είναι η συνειδητοποίηση της πραγματικότητας, η συμφιλίωση μαζί της και η έναρξη μιας νέας ζωής. Χωρίς… Οταν η απώλεια αφορά ένα παιδί, το πρόβλημα μοιάζει...
Μια απώλεια, δύο θρήνοι, τρεις σκιές
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Καθαρές απαντήσεις στην Ακροδεξιά
Οι αισιόδοξοι θεωρούσαν μέχρι πρότινος ότι η ναζιστική ιδεολογία, ο ρατσισμός, οι φασιστικές αντιλήψεις, η ξενοφοβία ήταν περιθωριακές αγκυλώσεις κάποιων γραφικών νοσταλγών τού χθες. Τα πράγματα, όμως,...
Καθαρές απαντήσεις στην Ακροδεξιά
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Τα χρώματα μιας οργιώδους φαντασίας
Στην πανσπερμία των σύγχρονων εναλλακτικών κόμικς, περίοπτη θέση έχουν οι βιογραφίες. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, ωστόσο, οι δημιουργοί κόμικς αποφεύγουν την αγιοποίηση και τον εξωραϊσμό του προσώπου που...
Τα χρώματα μιας οργιώδους φαντασίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας