• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 29.6°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 25.8°C / 30.2°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.1°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.0°C / 27.0°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 23.4°C
    3 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 26.0°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.2°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    50%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.5°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.9°C / 29.0°C
    3 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.8°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    62%

Της Αλλοπάρ

  • A-
  • A+

Ο Αρης, ο πρώτος σκύλος που υιοθέτησαν οι δικοί μας, και άρα ο ιδρυτής της αγέλης μας, ήρθε από την Αθήνα στο σπίτι του Μαραθώνα σε ηλικία περίπου 4 ετών. Ηταν ένας τύπος «γκέκα», βάρους 23-25 κιλών και κυριαρχικός ως χαρακτήρας -και ως... μοναχογιός.

Εδώ, στον Μαραθώνα, ο Αρης γνώρισε τον Μπόμπι, ένα «λυκάκι» ενός έτους, που ανήκε μεν σε κάποιον γείτονα, αλλά ήταν μονίμως έξω στον δρόμο, καθώς στο σπίτι του δεν υπήρχε περίφραξη ακόμα.

Ετσι, επειδή και στο δικό μας σπίτι δεν υπήρχε τότε περίφραξη, Αρης και Μπόμπι έκαναν κάθε μέρα παρέα, δηλαδή βόλτες και αλητεία. Μεταξύ τους υπήρχε σχέση αφέντη (Αρης) και ακολούθου (Μπόμπι).

Ο Μπόμπι θαύμαζε τον Αρη, τον ακολουθούσε -μπρος ο Αρης, πίσω ο Μπόμπι- και, αν παρουσιαζόταν κάποιος ξένος σκύλος στον δρόμο τους, πρώτος ο Αρης πήγαινε να μυρίσει και να «καθαρίσει».

Ειδικά όταν εμφανιζόταν κάποια θηλυκιά «στις μέρες της», ο Αρης ήταν εκείνος που την πλησίαζε -ο Μπόμπι κρατούσε «φανάρι» και απόσταση ασφαλείας απ' το ζευγαράκι.

Τα θυμήθηκα αυτά, διαβάζοντας το περίφημο βιβλίο «Η φεουδαλική κοινωνία» του Γάλλου ιστορικού Μαρκ Μπλοκ, του κορυφαίου ίσως μελετητή της μεσαιωνικής Ευρώπης του περασμένου αιώνα, που σκοτώθηκε, ως αντιστασιακός, απ' τους ναζί κατά τη γερμανική Κατοχή.

Στο κεφάλαιο «Το ομάζ στη φεουδαλική περίοδο», ο Μπλοκ αναφέρεται στην κατάσταση εκείνη, όπου ο κάθε άνθρωπος έπρεπε να βρει κάποιον ισχυρότερο για να του υποταχθεί, εξασφαλίζοντας έτσι προστασία (της ζωής του αλλά και της οικογένειάς του) αλλά και τροφή και στέγη.

Γινόταν, έτσι, ο «άνθρωπός» του: Ο χωρικός γινόταν ο «άνθρωπος» του γαιοκτήμονα, ο νεαρός ιππότης γινόταν «άνθρωπος» του πυργοδεσπότη βαρόνου, ο οποίος γινόταν «άνθρωπος» του βασιλιά.

Στις περιπτώσεις μάλιστα των αξιωματούχων, υπήρχε και η σχετική τελετή: Αυτός που ζητούσε προστασία στεκόταν γονατιστός μπροστά στον ισχυρό, έδινε τα χέρια του, ενωμένα, μέσα στα χέρια του ισχυρού και τον φιλούσε στο στόμα.

Ετσι γινόταν η σύναψη ενός απ' τους ισχυρότερους δεσμούς της φεουδαλικής περιόδου.

Ο ισχυρός λεγόταν «σενίερ» και ο υποταγμένος «άνθρωπός» του ή «άνθρωπος με το στόμα και τα χέρια» ή, ακόμα, «βασάλος».

Βασικό στοιχείο αυτής της σχέσης (του ομάζ) ήταν η άνευ όρων υποταγή και η απόλυτη πίστη του βασάλου, αλλά και η με κάθε τρόπο προστασία που παρείχε ο ισχυρός σ' αυτόν.

* Το Αλλοπαράκι μου τα 'μαθε αυτά από «στόμα σε στόμα», όπως μαθαίνεται η ιστορία της αγέλης μας απ' τα παλιά στα νεότερα μέλη της.

Στάθηκα στη λέξη «βασάλος», κελτικής καταγωγής, γιατί είχα (στο 7ο Γυμνάσιο, στο Παγκράτι) έναν συμμαθητή Βασσάλο, που ο πατέρας του είχε μεσιτικό γραφείο στην πλατεία Πλαστήρα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Εσθονός - Ιστορία
Η μελέτη της Ιστορίας είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για να καταλάβει κανείς το ποιος είναι, από πού έρχεται και πού μπορεί να πάει, άλλοτε παραδειγματιζόμενος απ' τις επιτυχίες των προγόνων του κι άλλοτε...
Εσθονός - Ιστορία
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Πώς η οικογένεια βρήκε τη γάτα της
Μια μάνα, με τα 5 παιδιά της και την Κουσκούς, τη γάτα τους, έφυγαν από το Ιράκ για μια καλύτερη ζωή. Επειτα από περιπέτειες έφτασαν στη Λέσβο, τον Νοέμβριο του 2015. Μέσα στη σύγχυση χάθηκε η γάτα. Η μάνα και...
Πώς η οικογένεια βρήκε τη γάτα της
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ναζί: Μίσος και για τις... γάτες
Ο Jan Monhaupt, Γερμανός δημοσιογράφος και συγγραφέας στο βιβλίο του «Ζώα στον εθνικοσοσιαλισμό» παρουσιάζει το μίσος των εθνικοσοσιαλιστών για τις γάτες.
Ναζί: Μίσος και για τις... γάτες
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Συνεχίζουμε τη δημοσίευση αποσπασμάτων από βιβλία με θέμα την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Κυρίες και κύριοι, με λύπη (!) σας ανακοινώνω ότι τελείωσα την ανάγνωση του πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου της κυρίας Λύντιας Τρίχα για τον Σπυρίδωνα Τρικούπη («Σπυρίδων, ο άλλος Τρικούπης, 1788-1873», εκδόσεις...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Είχα αρχίσει, προ ημερών, να σας γράφω τις πρώτες μου εντυπώσεις απ' τη βιογραφία του Σπυρίδωνος Τρικούπη, γραμμένη απ' τη Λύντια Τρίχα («Σπυρίδων, ο άλλος Τρικούπης», εκδόσεις Πόλις)
Της Αλλοπάρ*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας