• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.0°C / 30.7°C
    3 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.5°C / 23.6°C
    3 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 28.0°C
    3 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    49%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 21.0°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 21.5°C
    2 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    2 BF
    52%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 29.4°C
    4 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.8°C / 28.9°C
    0 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.7°C / 30.8°C
    2 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    4 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    4 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 20.9°C / 23.4°C
    2 BF
    78%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 21.5°C / 28.3°C
    2 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 29.9°C
    4 BF
    47%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 28.3°C
    2 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 20.6°C / 23.7°C
    3 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    58%

«Δηλαδή, τώρα που θα γίνουμε ισότιμα μέλη της κοινωνίας, θα πληρώνουμε και φόρο;»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντε, και... καλοί πολίτες!

  • A-
  • A+
«Εφόσον εμείς τα φέραμε στην κοινωνία μας και τα εξημερώσαμε αυτά τα ζώα, πρέπει να τα ελευθερώσουμε και να πάψουμε να τα εκμεταλλευόμαστε, όπως κάνουμε χιλιάδες χρόνια τώρα».

Μπορείτε να φανταστείτε έναν κόσμο στον οποίο τα ζώα -μιλάμε για τα εξημερωμένα: σκύλος, γάτα, κότα, αγελάδα, πρόβατο κ.λπ.- θα ήταν ισότιμοι πολίτες με τους ανθρώπους, απολαμβάνοντας ακριβώς τα ίδια -νομικά κατοχυρωμένα- δικαιώματα μ’ αυτούς; Μπορείτε να φανταστείτε όλα αυτά τα ζώα, και μερικά άλλα ακόμα, να τριγυρνάνε στις πόλεις ελεύθερα, να βόσκουν στα πάρκα και στις πλατείες, να παίζουν στους δρόμους και να κοιμούνται όπου βρουν και επιθυμούν, χωρίς κανένας να έχει το δικαίωμα να τα εμποδίσει; Αντίθετα, να έχει την -ηθική και νομική- υποχρέωση να τους εξασφαλίζει αυτν την ελευθερία;

Και ακόμα, να απαγορεύεται το κούρεμα των προβάτων για εμπορική εκμετάλλευση του μαλλιού τους, παρά μόνο για να τα ξαλαφρώνει από το βάρος του; Και να απαγορεύεται η θανάτωση των νεαρών μοσχαριών («γάλακτος»), κάτι που σήμερα γίνεται για να μην πίνουν το γάλα της μητέρας τους, το οποίο κατευθύνεται στο εμπόριο;

Ολα αυτά ασφαλώς ξεπερνούν τη σκέψη μας και θα μπορούσαμε, ίσως, να τα συναντήσουμε σε κάποιο ευφάνταστο σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας, που θα αναφέρεται σε κάποιο πολύ απώτερο μέλλον - όχι πάντως σ’ αυτόν ή στον επόμενο αιώνα. Και όμως, δεν πρόκειται για σενάριο, αλλά για προτάσεις δύο διακεκριμένων Καναδών επιστημόνων:

Της Σου Ντόναλτσον, ερευνήτριας στο Τμήμα Φιλοσοφίας του καναδικού Γουίνς Γιουνιβέρσιτι, και του Γουίλ Κίμλικα, καθηγητή Φιλοσοφίας στο ίδιο πανεπιστήμιο και προέδρου της Αμερικανικής Εταιρείας Πολιτικής Φιλοσοφίας και Φιλοσοφίας του Δικαίου. Οι προτάσεις τους αναπτύσσονται στο βιβλίο τους με τίτλο «ΖΩΟΠΟΛΙΣ» και υπότιτλο «Μια πολιτική θεωρία για τα δικαιώματα των ζώων» (Εκδόσεις Πόλις, σε μετάφραση Γρηγόρη Μολυβά, Αθήνα 2021).

Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι τα όσα προτείνουν -έστω για συζήτηση- θα προκαλέσουν ποικίλες αντιδράσεις, οι δύο συγγραφείς έχουν ετοιμάσει απαντήσεις για κάθε πιθανή ερώτηση. Οπως, ας πούμε, η πιο προφανής: «Πώς θα μπορούσαν τα ζώα να θεωρηθούν πολίτες, όταν δεν μπορούν να κάνουν πολύπλοκες σκέψεις, να παίρνουν πολιτικές αποφάσεις, ούτε καν μιλάνε;». Η απάντηση είναι ότι ασφαλώς τα ζώα μιλάνε -αλλά τις δικές τους «γλώσσες»-, έχουν συναίσθηση του εαυτού τους, μπορούν να σχεδιάσουν τη ζωή τους και, όπως έχουν αποδείξει πολλές σχετικές έρευνες, οι γορίλες, τα δελφίνια, οι φάλαινες αλλά και τα πιο οικεία μας ζώα έχουν τις γνωστικές και ηθικές ικανότητες που στοιχειοθετούν αυτό που λέμε «προσωπικότητα».

Από την άλλη, αν «πολίτης» μπορεί να θεωρείται μόνο όποιος είναι σε θέση να αποφασίζει τι θα ψηφίζει ή να κάνει πολύπλοκες πολιτικές και άλλες σκέψεις, τότε, μ’ αυτή τη λογική, τα βρέφη, οι γέροντες με άνοια και τα άτομα με νοητική υστέρηση δεν θα έπρεπε να νοούνται ως «πολίτες» και, συνεπώς, θα έπρεπε να στερούνται ακόμα και τα θεμελιώδη δικαιώματα που απολαμβάνουν οι «πολίτες». Αντίθετα, αυτά τα άτομα, επειδή ακριβώς είναι ευάλωτα, η κοινωνία όχι μόνο τα αναγνωρίζει ως πολίτες, αλλά και με αυξημένα δικαιώματα προστασίας.

«Εφόσον εμείς τα φέραμε στην κοινωνία μας και τα εξημερώσαμε αυτά τα ζώα», λένε οι δύο συγγραφείς, «εμείς πρέπει να τα ελευθερώσουμε και να πάψουμε να τα εκμεταλλευόμαστε, όπως κάνουμε χιλιάδες χρόνια τώρα». Και φέρνουν για παράδειγμα τους Αφρικανούς που οι Ευρωπαίοι μετέφεραν και πούλησαν, κατά εκατομμύρια, στην Αμερική ως σκλάβους. Ωστόσο, παραδέχονται πως για να γίνουν πράξη οι προωθημένες προτάσεις τους θα πρέπει να συμβούν τεράστιες αλλαγές στις ανθρώπινες κοινωνίες. Θέλουν όμως να δείξουν ότι οι υπάρχουσες θεωρίες περί των δικαιωμάτων των ζώων έχουν πολλά τρωτά και πως είναι καιρός να ξεκινήσει μια συζήτηση σε νέα βάση.

Εδώ που τα λέμε, από το 1824, οπότε ιδρύθηκε στη Βρετανία η πρώτη οργάνωση για την Πρόληψη της Βάναυσης Μεταχείρισης των Ζώων, που αφορούσε την κακομεταχείριση των αλόγων που έσερναν τα κάρα και τις άμαξες, έχουν περάσει δύο αιώνες. Στη διάρκεια των οποίων άλλαξε σταδιακά και σημαντικά ο τρόπος που βλέπουμε τα ζώα. Κάθε αλλαγή προκαλούσε πολλές αντιδράσεις προτού γίνει αποδεκτή. Ας μην κάνουμε προβλέψεις, λοιπόν...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Τα τελευταία περίπου 50 χρόνια έχουν διατυπωθεί πολλές θεωρίες για τα δικαιώματα των ζώων, ενώ φιλόσοφοι και άγιοι από το παρελθόν έχουν εκφράσει απόψεις σχετικά με τα ζώα, τον άνθρωπο και τη μεταξύ τους σχέση.
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Τι κάνουμε όταν δούμε ζώα να κακοποιούνται
Οι κακοποιήσεις ζώων στη χώρα μας, δυστυχώς, δίνουν και παίρνουν, παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε έναν πολύ ικανοποιητικό νόμο για την προστασία τους. Για την πάταξη του ντροπιαστικού αυτού...
Τι κάνουμε όταν δούμε ζώα να κακοποιούνται
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Οι λουόμενοι δεν αντιμετωπίζουν πλέον τα σκυλιά σαν απειλή, ενώ η εξάρτησή τους από τα κινητά έχει φτάσει σε βαθμό άκρως ανησυχητικό.
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Εξι γάτες έξι χαρακτήρες
Oι γάτες –όπως όλα τα ζώα και οι άνθρωποι– έχουν η κάθε μία τη δική της προσωπικότητα, τον δικό της ξεχωριστό εαυτό, τις δικές της «δουλειές» και την δική της θέση στην κοινωνία.
Εξι γάτες έξι χαρακτήρες
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Πως «μιλάνε τα ζώα μεταξύ τους
Ολα τα είδη των ζώων επικοινωνούν μεταξύ τους με κραυγές, κινήσεις, αλλαγές χρώματος, όπως μας πληροφορεί η συγγραφέας Εύα Μέιερ στο βιβλίο της «Οι γλώσσες των ζώων».
Πως «μιλάνε τα ζώα μεταξύ τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας