Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπεράσπιση των ζώων πριν από 250 χρόνια
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπεράσπιση των ζώων πριν από 250 χρόνια

  • A-
  • A+

«Αν δεχτούμε ότι τα ζώα είναι μόνο υλικά όντα και συγχρόνως διαθέτουν αισθήσεις, τότε δεν θα μπορούσαν να μεριμνούν για την αυτοσυντήρησή τους, εφ' όσον δεν θα ήταν ικανά για γνώση...»

Οχι βέβαια, λέει ο αβάς Κοντιγιάκ, κληρικός που όμως δεν άσκησε ποτέ τα καθήκοντά του, προτιμώντας να γράφει βιβλία, συμμετέχοντας έτσι στην πνευματική ζωή της εποχής του.

Ειδικά στο βιβλίο του «Πραγματεία για τα ζώα» (1755), σε μετάφραση και επίμετρο Μιχάλη Πάγκαλου (εκδόσεις «Πόλις», Αθήνα 2017), αντιδρά και επιτίθεται στον Ντεκάρτ όσο και στον Ντε Μπιφόν, που στο βιβλίο του «Φυσική Ιστορία», του 1749, υιοθετεί τη θεωρία του Ντεκάρτ.

Εχει ενδιαφέρον να δει κανείς τα επιχειρήματα του Κοντιγιάκ, διατυπωμένα, ας μην το ξεχνάμε, πριν από 2,5 αιώνες, σε μια εποχή δηλαδή που οι αντιλήψεις για τα ζώα δεν διέφεραν και πολύ από εκείνες της αρχαιότητας. Τότε που το βόδι ήταν instrumentum mutum (βουβό εργαλείο) και ο δούλος εθεωρείτο instrumentum vocale (εργαλείο με φωνή).

Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το «επίμετρον» του Μιχάλη Πάγκαλου, που συνδέει - επεκτείνει τις φιλοσοφικές τοποθετήσεις του Κοντιγιάκ μέχρι τις αντίστοιχες των σημερινών φιλοσόφων, του Βίτγκενστάιν, του Σίνγκερ, της Ντάιαμοντ και άλλων. Αντιγράφω ένα απόσπασμα από το «επίμετρον» του Πάγκαλου, που αναφέρεται στο βιβλίο «Ελίζαμπεθ Κοστέλο» του Τζον Κούτσι:

«Το“Ελίζαμπεθ Κοστέλο” είναι αφιερωμένο στην υπεράσπιση των ζώων και στην καταδίκη της καθημερινής, μαζικής και βιομηχανικής σφαγής τους. Η Ελίζαμπεθ Κοστέλο, συγγραφέας και διανοούμενη, δίνει, μέσα στο μυθιστόρημα, μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Γούλτον στις ΗΠΑ. Η διάλεξη έχει θέμα τη ζωή των ζώων. Η Κοστέλο προβαίνει σε μια δριμεία κριτική της ανθρώπινης θηριωδίας απέναντι στα ζώα, που αποτελεί, ταυτόχρονα, κριτική ορισμένων δυσοίωνων όψεων του πολιτισμού μας. Προσπαθεί να φέρει στο φως όσα γίνονται "αυτή τη στιγμή στα ζώα, στις εγκαταστάσεις παραγωγής (που διστάζω πια να ονομάσω φάρμες), στα σφαγεία, στα αλιευτικά σκάφη, στα εργαστήρια και παντού στον κόσμο". Αίφνης, η ομιλία της Κοστέλο λαμβάνει απρόσμενη τροπή, τη στιγμή που περνά, από τη θηριωδία απέναντι στα ζώα, στο εβραϊκό Ολοκαύτωμα. Η μετάβαση αυτή μπορεί να ξενίσει τον αναγνώστη. Η Κοστέλο την υποστηρίζει, θεωρώντας ότι η δημόσια καταδίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης απηχεί τόσο απόλυτα τη γλώσσα του σφαγείου που ο συνειρμός είναι αυτονόητος».

Σας συνιστώ την «Πραγματεία για τα ζώα» του Ετιέν Μπονό ντε Κοντιγιάκ, προειδοποιώντας σας ότι δεν είναι ένα βιβλίο που διαβάζεται εύκολα και χαλαρά, που δίνει άμεσες απαντήσεις και που μ' αυτό «περνάς την ώρα σου».

Τα ζώα της φυλακής

Βρίσκεται στις φυλακές της Κασσαβέτειας και φροντίζει τα μοσχάρια -«κάθε μέρα τάισμα, πότισμα και καθαριότητα των στάβλων», όπως γράφει. Παράλληλα φροντίζει και τα σκυλιά γύρω απ' τις φυλακές. «Με το ζόρι, 2-3 φορές τη βδομάδα, βρίσκω λίγο φαγάκι απ' το περίσσευμα του συσσιτίου και τους το δίνω».

Φαίνεται όμως ότι αυτή του η καλοσύνη δεν αρέσει σε κάποιους σωφρονιστικούς υπαλλήλους. Και κάθε τόσο τον απειλούν ότι «θα φωνάξω τον μπόγια» και «θα τους βάλω δηλητήριο μπροστά σου», αντί, όπως θα έπρεπε κανονικά, να τον συγχαίρουν που δείχνει ανθρωπιά μέσα σε τόσο απάνθρωπες συνθήκες.

Είναι εύκολο να παραστρατήσει κανείς και να βρεθεί πίσω απ' τα κάγκελα. Οταν όμως βρεθεί εκεί και προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια του, είναι χρέος της πολιτείας να τον βοηθήσει. Και είναι λάθος οι εκπρόσωποί της στη φυλακή να τον σπρώχνουν πάλι στην παραβατικότητα.

Η αξία της ψήφου

Σάββατο πρωί (21/9/19 - 8.45), στον Real FM, ο δημοσιογράφος κ. Παπαγιάννης σχολιάζει την επικαιρότητα και ενημερώνει το κοινό του σταθμού για τις «παπαρολογίες του ΣΥΡΙΖΑ», «τη φραπεδιά του Φλαμπουράρη» και άλλα πολλά, με ιλαρότητα στη φωνή. Ξαφνικά σοβαρεύει: κάποιος απ' τους ακροατές του προφανώς αντέδρασε στέλνοντάς του ένα e-mail με τον αντίλογο. Τέτοιο θράσος! Και ο κ. Παπαγιάννης βγάζει το εξής λογύδριο:

- Δηλαδή, η δική σου ψήφος έχει την ίδια αξία με τη δική μου; Ε, όχι φίλε μου! Δεν έχει την ίδια αξία! Ομως στη δημοκρατία που ζούμε όλες οι ψήφοι έχουν την ίδια αξία!

ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Δύο βιβλία που μου ήρθαν κατά λάθος
Οπως γνωρίζουν οι τακτικοί επισκέπτες αυτής της σελίδας, συχνά παρουσιάζουμε βιβλία που ασχολούνται με τα ζώα γενικά, και τους σκύλους ειδικότερα. Εγώ κριτική λογοτεχνίας δεν κάνω, ούτε έχω παρουσιάσει ποτέ...
Δύο βιβλία που μου ήρθαν κατά λάθος
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ιστορίες καθημερινής τρέλας
Βρίσκω διασκεδαστικά τα βιβλία με τις περιπέτειες διάφορων σκύλων, ειδικά όταν είναι γραμμένα από τους δικούς τους -και ειδικότερα όταν αυτοί και ξέρουν να γράφουν και έχουν και χιούμορ.
Ιστορίες καθημερινής τρέλας
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Κατά τη διάρκεια της άδειάς μου έκανα κάτι που πάντα ήθελα να κάνω, αλλά πάντα το ανέβαλα: κατέβασα απ’ τη βιβλιοθήκη μου κάποια βιβλία ξεχασμένα και αδιάβαστα. Κάποια απ’ αυτά τα διάβασα και τα βρήκα και πολύ...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ενας τράγος στο κάτεργο!
Σήμερα έχουμε Ντοστογιέφσκι. Πρόκειται για ένα απόσπασμα απ' το βιβλίο του «Αναμνήσεις απ' το σπίτι των πεθαμένων», δηλαδή απ' το κάτεργο της Σιβηρίας, όπου είχε εξοριστεί απ' τον τσάρο για «ανατρεπτική δράση».
Ενας τράγος στο κάτεργο!
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Την Πρωτομαγιά, κυρίες και κύριοι, αφού φτιάξαμε το στεφάνι μας και καφεδάκι βάλαμε ραδιόφωνο. Πέσαμε πάνω στον Σκάι, όπου γινόταν αναφορά τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη και την «εκτέλεση των 200» απ' τους...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Αποτελεί παράδοση στην αγέλη μας, κυρίες και κύριοι, να μην κοιμόμαστε όλα τα μέλη της μέσα στο σπίτι, αλλά μόνο ένα ή το πολύ πολύ δύο. Οι υπόλοιποι (σκύλοι) βολεύονται στην αποθήκη του πίσω κήπου.
Της Αλλοπάρ*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας