Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τεχνολογία των ζώων που αντιγράφουμε
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τεχνολογία των ζώων που αντιγράφουμε

  • A-
  • A+

Είναι τα ζώα ίσα -και ίδια στις ικανότητες- με τον άνθρωπο; Οχι βέβαια. Μας το έχουν διδάξει, εδώ και χιλιάδες χρόνια, τόσοι και τόσοι σοφοί άνθρωποι, ώστε το έχουμε εμπεδώσει. Κάτι πήγε να κάνει ο Πυθαγόρας και οι μαθητές του, οι «Πυθαγόρειοι», αλλά ήρθε ο μέγας Αριστοτέλης που το ξέκοψε: ο άνθρωπος έχει μυαλό, άρα είναι πάνω απ' όλους.

Αλλά ποιος άνθρωπος; Μόνο αυτός που έχει πολύ μυαλό. Οσοι έχουν λίγο είναι γεννημένοι για δούλοι, για να υπηρετούν τους πολύ μυαλωμένους.

Καπάκι, πλάκωσε κι ο χριστιανισμός και ξεκαθάρισε πως τα ζώα, τα πουλιά και τα ψάρια δεν γεννήθηκαν για τίποτ' άλλο, παρά για να βοηθούν, να ντύνουν, να ταΐζουν τον άνθρωπο. Επάνω τους, λοιπόν, τελεία και παύλα.

Ακόμα και τεράστιοι φιλόσοφοι, όπως ο Καντ κι ο Ντεκάρτ (Καρτέσιος), αφού το έψαξαν κάπως παραπάνω, κατέληξαν ότι τα ζώα είναι γεννημένα να υπηρετούν τον άνθρωπο (Καντ) ή ότι τα ζώα είναι σαν κουρδιστά παιχνίδια, χωρίς συναισθήματα και, βέβαια, χωρίς μυαλό (Καρτέσιος).

Τον τελευταίο αιώνα, η εντυπωσιακή ανάπτυξη της τεχνολογίας έδωσε τη χαριστική βολή στα ζώα: Αν πολιτισμός, είπαν, είναι η χρήση και εξέλιξη των εργαλείων και, τελικά, η τεχνολογία, τι κάθεστε και λέτε ότι τα ζώα έχουν αισθήματα και συναισθήματα και τρίχες κατσαρές. Τεχνολογία δεν είχαν, δεν έχουν και δεν θα έχουν ποτέ. Αρα κ.λπ.

Αλλά τα ζώα είχαν και έχουν και θα έχουν τεχνολογία, και μάλιστα θαυμαστή. Μια τεχνολογία που ο άνθρωπος παρατηρεί εδώ και χιλιάδες χρόνια και προσπαθεί να αντιγράψει όσο μπορεί. Αλλοτε τα καταφέρνει κι άλλοτε όχι. Και ξαναπροσπαθεί.

Εχουμε και λέμε, λοιπόν, έτσι στα πρόχειρα:

● Κάθε χρόνο, όπως γνωρίζουμε, τα χελιδόνια -όπως όλα τα αποδημητικά πουλιά- έρχονται την άνοιξη απ' τον Βορρά και ξαναφεύγουν το φθινόπωρο. Δεν έρχονται στην τύχη και δεν πάνε όπου να 'ναι. Πάνε ακριβώς εκεί που είχαν ξαναπάει, στις φωλιές που είχαν χτίσει. Κι αν έχουν χαλάσει, τις ξαναφτιάχνουν. Με τρόπο μαεστρικό - κατά τον Αριστοτέλη, «όπως φτιάχνει ο άνθρωπος το σπίτι του». Από πού, όμως, έμαθε ο άνθρωπος να χτίζει; Μήπως απ' τα χελιδόνια; Μήπως αντέγραψε την τεχνολογία τους;

● Τα πουλιά πετούν, ο άνθρωπος όχι. Κάθισε, όμως, και τα μελέτησε - ειδικά τις φτερούγες τους. Κι επειδή ήθελε κι αυτός να πετάξει, προσπάθησε να μιμηθεί τις κινήσεις τους. Εφτιαξε κάτι μεγάλα φτερά, τα στερέωσε στο σώμα του και στα χέρια του... κι έφαγε τα μούτρα του. Αλλά ξαναπροσπάθησε και ξανά και ξανά. Κι έφτιαξε αεροπλάνα, τα οποία, στη βάση τους, στηρίζονται στην τεχνολογία των πουλιών. Είναι αντίγραφό τους.

● Τα ψάρια, μεγάλα και μικρά, μπορούν και επικοινωνούν, μέσα στο νερό, από τεράστιες αποστάσεις. Κάτι που δεν μπόρεσε να κάνει ο άνθρωπος, παρά μόνο τα τελευταία χρόνια. Το τηλέφωνο είναι μια εφεύρεση που επιτρέπει στον άνθρωπο να επικοινωνεί με τους ομοίους του από μεγάλη απόσταση. Κι εδώ τα ζώα-τα ψάρια προηγήθηκαν της ανθρώπινης τεχνολογίας.

● Οι νυχτερίδες, ως γνωστόν, είναι τυφλές. Πετάνε όμως μια χαρά, δεν τρακάρουν και, μάλιστα, βρίσκουν ακριβώς τα έντομα που θα φάνε, χάρη σ' ένα σύστημα εκτόξευσης και επιστροφής ήχου. Το «σόναρ» που κατασκεύασε ο άνθρωπος είναι ακριβώς αυτό, πρόκειται για το ίδιο κόλπο. Μας το δίδαξαν οι νυχτερίδες. Είτε μας αρέσει είτε όχι, την τεχνολογία τους κοπιάραμε.

Ξαναγυρίζουμε λοιπόν στο εισαγωγικό ερώτημα: Είναι «ίσοι» άνθρωποι και ζώα; Η απάντησή μας είναι «όχι». Και δεν είναι, διότι με άλλα προτερήματα έχουν προικιστεί οι άνθρωποι και με άλλα τα ζώα.

Για μας, το βασικό σημείο υπεροχής ήταν το μέγεθος και η λειτουργία του εγκεφάλου. Χάρη σ' αυτό μπορέσαμε να αντιγράψουμε τα προτερήματα των ζώων και να φτάσουμε εκεί που είμαστε σήμερα.

Κι έχουμε, ακόμα, πολλά να μάθουμε και ν' αντιγράψουμε.

ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Το χωριό μου είναι το Παγκράτι: ζηλεύω όσους λένε από ποιο χωριό κατάγονται και είπα να λέω κι εγώ πως έχω χωριό. Εδώ που τα λέμε, το Παγκράτι τότε, αρχές δεκαετίας του '50, ήταν κάτι σαν χωριό, κάπως περίεργο...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Μαθαίνω, κυρίες και κύριοι, πως πολύ έχουν αναστατωθεί εκεί στο ΠΑΣΟΚ και τη Ν.Δ. επειδή κάποιοι βουλευτές, πρώην λεβεντικοί, νεοδημοκράτες, ποταμίσιοι και καμμένοι, άλλαξαν ρότα και συντάχτηκαν με το κυβερνών...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
2 σε 1: και pet και φύλακας
Σκύλος-φύλακας ή σύστημα συναγερμού; Το δίλημμα απασχόλησε σοβαρά έναν πρώην εκπαιδευτή των σκύλων της Σκότλαντ Γιαρντ, που αποφάσισε να δημιουργήσει έναν σκύλο «ρόμποκοπ».
2 σε 1: και pet και φύλακας
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ετοιμα για επανένταξη τα 3 ορφανά
Στην πραγματικά φιλοζωική και πάντα ενημερωμένη «σελίδα» zoosos.gr διαβάζω συχνά θέματα που με χαροποιούν και με γεμίζουν αισιοδοξία. Ενα απ' αυτά διάβασα και θέλω να το μοιραστώ με σας, μιας και δείχνει ότι...
Ετοιμα για επανένταξη τα 3 ορφανά
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Προ ημερών παρακολούθησα, μέσω ίντερνετ, τη συζήτηση (ή ντιμπέιτ, αν προτιμάτε) μεταξύ τεσσάρων υποψήφιων δημάρχων Αθηναίων. Μου άρεσε η συζήτηση και η αντιπαράθεση αυτή, διότι και τα 5 θέματά της...
Της Αλλοπάρ*
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Φιλοζωία - θεωρία και πράξη
Ο τίτλος του βιβλίου που έλαβα στο γραφείο μου είναι «Φιλοζωία και Ομοιοπαθητική». Συγγραφέας του, η Κορίννα Καρκανίδου.Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο, η συγγραφέας ασχολείται με τη ζωοφιλία, που...
Φιλοζωία - θεωρία και πράξη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας