Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Συναντάμε την άνοιξη στις εξοχές της Ηλείας

Την εποχή αυτή οι ροές των τουριστών είναι μικρές και ο επισκέπτης μπορεί να χαρεί το διαχρονικό τοπίο

Θοδωρής Αθανασιάδης /viewsofgreece.gr

Συναντάμε την άνοιξη στις εξοχές της Ηλείας

  • A-
  • A+

Το καλωσόρισμα στη μικρή επαρχιακή πόλη της Αρχαίας Ολυμπίας είναι πανομοιότυπο με αυτό των τυποποιημένων τουριστικών θερέτρων που συναντάμε σε όλη την Ελλάδα.

Φολκλόρ ταβέρνες που διαφημίζουν με μεγάλες πινακίδες τον σπέσιαλ μουσακά και μεγάφωνα που παίζουν συρτάκι σε όλες τις διασκευές και εκδοχές.

Στη σειρά τα μαγαζιά με σουβενίρ όπου πωλούνται αγαλματίδια του Πρίαπου, του θεού της γονιμότητας, με προτεταμένα τα τεράστια ιθυφαλλικά γεννητικά όργανα, δίπλα σε t-shirts όπου φιγουράρουν εικόνες από τη χολιγουντιανή ταινία «300» με τους γραμμωμένους κοιλιακούς του θυμωμένου Τζεράρντ Μπάτλερ! Σπαθιά, περικεφαλαίες, δόρατα και τσολιαδάκια συμπληρώνουν το πολύχρωμο κιτς σκηνικό.

Αράδα τα πούλμαν αποβιβάζουν τους ηλιοκαμένους αλλοδαπούς επισκέπτες, με τους οδηγούς να κλέβουν έναν γρήγορο ύπνο επάνω στο τιμόνι.

Σκόρπιοι παραζαλισμένοι τουρίστες, «αριθμημένοι» με βραχιόλια και σημαιούλες για να μην τους μπερδεύουν οι ξεναγοί, σχηματίζουν ουρές στο πλακόστρωτο και κατηφορίζουν για την είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.

Αυτές είναι οι κλασικές εικόνες που επικρατούν στην Αρχαία Ολυμπία από τον Μάιο και μετά.

Αντίθετα, την εποχή αυτή, ο διάσημος τουριστικός προορισμός μοιάζει να απολαμβάνει μια ιδιότυπη ασυλία, αφού ακόμη οι ροές των τουριστών είναι μικρές και ο επισκέπτης μπορεί να χαρεί το διαχρονικό τοπίο, το υπέροχο μουσείο και φυσικά τον μοναδικό αρχαιολογικό χώρο, χωρίς συνωστισμούς και μποτιλιαρίσματα.

Παράλληλα, διανύοντας ελάχιστα χιλιόμετρα μέσα από σιωπηλούς αυτοκινητόδρομους που δρασκελίζουν τα πρανή των γειτονικών βουνών, μπορούν να πραγματοποιηθούν υπέροχες εκδρομές στην ανοιξιάτικη φύση της Ηλείας.

Ματιές στην ιστορία

Η ιδέα για την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και ο προσδιορισμός του τόπου όπου θα διεξάγονταν είχε θεϊκή πατρότητα. Επικρατέστεροι ιδρυτές του μεγαλύτερο αθλητικού γεγονότος της αρχαιότητας θεωρούνταν ο Δίας, ο Απόλλωνας, ο Ερμής και ο Ηρακλής.

Βέβαια, οι πρώτοι καταγεγραμμένοι αγώνες εκτελέστηκαν το 776 από τον βασιλιά της Ηλιδας Ιφιτο και οι τελευταίοι το 393 μ.Χ., με επιβεβαιωμένο έσχατο ολυμπιονίκη τον Αρμένιο Βαρασδάτη.

Την Κλασική Εποχή τα αγωνίσματα ήταν 18, οι αγώνες διεξάγονταν κάθε 4 χρόνια και διαρκούσαν 5 μέρες και σε αυτούς έπαιρναν μέρος μόνο ελεύθεροι άνδρες, αθλητές από ελληνικές πόλεις-κράτη.

Τους αγώνες μπορούσαν να παρακολουθήσουν οι πάντες (ξένοι, δούλοι κ.λπ.) εκτός από τις γυναίκες - η τιμωρία για όσες δεν υπάκουαν στον νόμο ήταν θάνατος!

Μετά την κατάκτηση της Ελλάδας από τους Ρωμαίους, στους Ολυμπιακούς Αγώνες συμμετείχαν και αθλητές από όλη τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 293 Ολυμπιάδες!

Οι πόλεις-κράτη επένδυαν πολλά στους αθλητές που λάμβαναν μέρος στα αγωνίσματα και οι νικητές γίνονταν δεκτοί πίσω στην πατρίδα με τιμές ημίθεων.

Εχει χυθεί πολύ μελάνι για το «ολυμπιακό ιδεώδες», την «ευγενή άμιλλα» μεταξύ αθλητών, την περίφημη «ολυμπιακή εκεχειρία».

Βέβαια, πίσω από την ιδεαλιστική βιτρίνα και τις πανανθρώπινες αξίες του «ευ αγωνίζεσθαι» υπάρχουν και κάποιες αλήθειες που επιμελώς αποφεύγουμε να αναφέρουμε.

Ετσι, σήμερα ελάχιστοι γνωρίζουν πως διάσημοι αθλητές των λαοπρόβλητων αγωνισμάτων, όπως το παγκράτιο και οι αρματοδρομίες, είχαν ισχυρούς χρηματοδότες που πολλές φορές μάλιστα δεν ήταν καν από την ίδια πόλη.

Επίσης, τα μέσα που χρησιμοποιούσαν, προκειμένου να ανέβει στο βάθρο και να λάβει τον κότινο (στεφάνι από κλαδί αγριελιάς) από τους ελλανοδίκες ο προστατευόμενος αθλητής τους, δεν ήταν πάντα μέσα στα όρια της «ευγενούς άμιλλας», καθώς έχουν αναφερθεί πάμπολλες παράνομες πολιτογραφήσεις αθλητών, εξαγορές ελλανοδικών και διάφορα γεγονότα ανείπωτης βίας (σημεία και αυτά των καιρών!).

Με την επικράτηση του χριστιανισμού, οι Ολυμπιακοί Αγώνες, που θεωρήθηκαν κατάλοιπο του ειδωλολατρικού παρελθόντος και οι ιεράρχες τούς χαρακτήριζαν «γιορτές του διαβόλου», μοιραία σιγά σιγά έχασαν την αίγλη και τη σημασία τους.

Το 426 μ.Χ. η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων καταργείται με αυτοκρατορικό διάταγμα και ο χώρος λεηλατείται, ενώ λίγο αργότερα ισχυρός σεισμός αποτελειώνει ναούς και εγκαταστάσεις.

Πεύκα, πυρκαγιές και αρχαίες κολόνες

Ο ποταμός Αλφειός δεσπόζει στο τοπίο

Θοδωρής Αθανασιάδης /viewsofgreece.gr

Στο σημείο όπου σμίγουν ο Αλφειός με τον μικρότερο Κλαδέο ποταμό, στις παρυφές του Κρόνιου λόφου, ξεδιπλώνεται ο χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας.

Αν και ο τόπος διαχρονικά γνώρισε πολλές φόρες τη λαίλαπα της πύρινης καταστροφής, αλλά και τις επιπτώσεις της ανεξέλεγκτης υλοτόμησης -λέγεται πως από την ξυλεία των δασών της Αρχαίας Ολυμπίας, οι Υδραίοι πλοιοκτήτες ναυπήγησαν τον ισχυρό στόλο τους-, η φυσική κατάσταση του ιερού χώρου όπου για αιώνες χτυπούσε η καρδιά του αθλητικού πνεύματος της κλασικής Ελλάδας και είχαν υμνήσει αρχαίοι ποιητές διατηρήθηκε ιδιαίτερα καλή, με ελάχιστες αποκλίσεις από την εποχή της αρχαιότητας.

Ολα αυτά βέβαια μέχρι εκείνη την τρομερή ημέρα της 26ης Αυγούστου 2007, όταν με σύμμαχο τον «στρατηγό άνεμο» εκδηλώθηκε η μεγαλύτερη πυρκαγιά των τελευταίων αιώνων, με ανυπολόγιστες οικολογικές, αλλά και ιστορικές επιπτώσεις στον διαχρονικά σημαντικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας.

Ευτυχώς η φύση δείχνει να έχει επουλώσει ένα μέρος της ανείπωτης καταστροφής και ο σημερινός επισκέπτης δεν θα αντιληφθεί εύκολα το μέγεθος της καταστροφής.

Καλό θα ήταν να ξεκινήσετε την περιήγησή σας νωρίς το πρωί, να είστε αποφασισμένοι να ξοδέψετε αρκετό χρόνο και προετοιμασμένοι για άφθονο ποδαρόδρομο.

Προτιμότερο είναι να πάτε Σάββατο, καθώς συνήθως οι ροές των επισκεπτών είναι μειωμένες. Η εξαίσια φυσική τοποθεσία, αλλά και ο αρχαιολογικός χώρος που διαθέτει άριστη χωροταξική δομή, είναι ένα υπέροχο, ανοικτό «σχολείο» γνώσης για όλους, Ελληνες και ξένους, μικρούς και μεγάλους, ένας τόπος που όλοι μας θα πρέπει να επισκεφθούμε τουλάχιστον μια φορά στη ζωή μας.

Ειδικά αυτήν την εποχή, με το πρώτο πολύχρωμο σκίρτημα της άνοιξης, οι εντυπώσεις από την περιπλάνησή σας εδώ θα σας μείνουν αξέχαστες.

Βέβαια, τη σχέση του Νεοέλληνα με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία μπορούμε επιεικώς να τη χαρακτηρίσουμε επιδερμική.

Πιο εύκολα θα φορέσει φουστανέλα για να τρέξει σε συλλαλητήρια για την ελληνικότητα της… Κολοπετινίτσας, παρά θα «σπαταλήσει» τον χρόνο του σε μια γνωστική και σε βάθος περιήγηση σε παρόμοιες παγκόσμιου βεληνεκούς ιστορικές τοποθεσίες.

Συνήθως επικρατεί η λογική «ας βγάλουμε μερικές selfie με φόντο τις κολόνες και πάμε για μπίρες»...

Αν πραγματικά θέλετε να αφιερώσετε χρόνο σε αυτόν τον τόσο σημαντικό αρχαιολογικό χώρο, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να αγοράσετε τον εύχρηστο οδηγό ο οποίος πωλείται στην είσοδο, ενώ αν η παρέα σας είναι μεγάλη, κανονίστε μια ιδιωτική ξενάγηση, αξίζει.

Επίσης σε ελάχιστη απόσταση βρίσκεται το σπουδαίο αρχαιολογικό μουσείο.

Ο υπαίθριος αρχαιολογικός χώρος τον χειμώνα –μέχρι τέλη Μαρτίου– είναι ανοιχτός καθημερινά 8 π.μ. με 3 μ.μ. και η είσοδος μαζί με επίσκεψη στο μουσείο κοστίζει 6 ευρώ.

Το καλοκαίρι οι ώρες λειτουργίας είναι 8 π.μ. με 7 μ.μ. και το εισιτήριο κοστίζει 12 ευρώ. Πληροφορίες τηλ. 26240-22517.

Το αρχαίο δρυοδάσος και η πετρόχτιστη Μοφκίτσα

Ανατολικά από την Αρχαία Ολυμπία φεύγει ένας αρκετά καλός ασφάλτινος δρόμος που οδηγεί στο χωριό Λάλα (12 χλμ.) και στους δασωμένους λόφους της Φολόης.

Το δρυοδάσος της Φολόης είναι ένα μικρό μέρος, για την ακρίβεια ό,τι απέμεινε από τα αρχαία δάση δρυός που κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ορεινής Πελοποννήσου. Η περιοχή είναι ενταγμένη στο δίκτυο «NATURA 2000».

Αυτήν την εποχή οι βελανιδιές (δρυς) έχουν αρχίσει να βγάζουν και πάλι φύλλα και οι λόφοι μοιάζουν να καλύπτονται από ένα καταπράσινο χαλί.

Η διαδρομή από τον Λάλα μέχρι το χωριό Κουμάνης, που βρίσκεται στην καρδιά του δάσους, κυριολεκτικά θα σας μαγέψει.

Δασικοί δρόμοι και περιπατητικά μονοπάτια οδηγούν στα πιο απόμερα σημεία του δάσους, αλλά και στα ξεχασμένα χωριά Κλινδιά, Πεύκη και Παλιά Πέρσαινα.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε το πανέμορφο εθνικό μονοπάτι GR 31, που ξεκινά από τις όχθες του ποταμού Κλαδέου, κοντά στην Αρχαία Ολυμπία, και καταλήγει στην Πάτρα διατρέχοντας το μεγαλύτερο μέρος του Δρυοδάσους της Φολόης και του όρους Ερύμανθος.

Δεκατέσσερα χιλιόμετρα βόρεια και ανατολικά του Κουμάνη, στα όρια των νομών Αχαΐας, Ηλείας και Αρκαδίας, συναντάμε τη Δίβρη ή Λάμπεια, ένα από τα ομορφότερα ορεινά χωριά της Πελοποννήσου.

Η μικρή πολιτεία εντυπωσιάζει με το παραδοσιακό οικιστικό της χρώμα, τις μεγαλόπρεπες εκκλησίες, τα σχολεία και τις άφθονες βρύσες που σκιάζονται από εκατόχρονα πλατάνια.

Μια άλλη ορεινή διαδρομή από την Αρχαία Ολυμπία θα σας φέρει στα Κρέστενα και από εκεί στο χωριό Σμέρνα (25 χλμ. από Αρχαία Ολυμπία), από όπου θα προσεγγίσετε τη σπηλαιώδη μονή Παναγίας Σμέρνας. Από τον εξώστη του μοναστηριού θα απολαύσετε όλο το μεγαλείο του ολυμπιακού τοπίου.

Κοντά στο χωριό Τρυπητή (28 χλμ. από Αρχαία Ολυμπία), στην άκρη μια καταπράσινης κοιλάδας, συναντάμε τα ερείπια της καθολικής μονής Ισοβας, ενός από τα σημαντικότερα γοτθικά μνημεία στην Ελλάδα όπου μόνασαν Κιστερκιανοί μοναχοί.

Ακολουθώντας την απείρου κάλλους παραλιακή διαδρομή που τρέχει κατά μήκος των ακτών του Ιονίου πελάγους και συνδέει τον Πύργο με την Κυπαρισσία, στο ύψος του χωριού Θολό, αξίζει να ακολουθήσετε τον ορεινό και με αμέτρητες στροφές δρόμο που χάνεται στην αγκαλιά των βουνών.

Φτάνοντας στο κεφαλοχώρι Λέπρεο (13 χλμ. από το Θολό) θα παρεκκλίνετε για 6 χιλιόμετρα από την πορεία σας για να προσεγγίσετε τον ορεινό και χαρακτηρισμένο παραδοσιακό οικισμό Ταξιάρχες (παλιότερα Μοφκίτσα), που έχτισαν με ντόπια πέτρα Λαγκαδινοί μαστόροι.

 Διαμονή

Αυτήν την εποχή προτιμότερο είναι να επιλέξετε κάποιο από τα ξενοδοχεία της Αρχαίας Ολυμπίας που παρέχουν όλες τις ανέσεις και από όπου, χωρίς να είναι ανάγκη να χρησιμοποιήσετε το αυτοκίνητό σας, θα μπορείτε να πραγματοποιείτε εξαίσιους περιπάτους.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα:

● «Αμαλία», τηλ. 26240 22190 

● «Αντώνιος», τηλ. 26240 22348 

● «Ολύμπιον Αστυ», τηλ. 26240 23665 

● «Pelops», τηλ. 26240 22543 

● «Εuropa», τηλ. 26240 23650 

● «Neda Hotel», τηλ.: 26240 22563 

 Κείμενο - φωτογραφίες: Θοδωρής Αθανασιάδης / viewsofgreece.gr

ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Τρεις σπουδαίοι αρχαιολογικοί χώροι σε μια μέρα
Διανύοντας λίγα χιλιόμετρα πραγματοποιούμε μια ενδιαφέρουσα μονοήμερη εκδρομή και επισκεπτόμαστε τρεις από τους πιο αξιόλογους αρχαιολογικούς χώρους του Μοριά που βρίσκονται κοντά στην πρωτεύουσα.
Τρεις σπουδαίοι αρχαιολογικοί χώροι σε μια μέρα
ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Ο Αλιάκμονας και η νεότευκτη λίμνη Ιλαρίωνα
Ταξιδεύουμε στον νομό Γρεβενών αναζητώντας τα υδάτινα ίχνη που αφήνει το μεγαλύτερο σε μήκος ποτάμι της Ελλάδας. Εξερευνούμε άγνωστους ορεινούς τόπους, περιπλανιόμαστε στις όχθες μιας νεότευκτης λίμνης που...
Ο Αλιάκμονας και η νεότευκτη λίμνη Ιλαρίωνα
ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Δελφοί, Αμφισσα, Ιτέα Ταξίδι στον ομφαλό της Γης
Σε τούτη την ακρογωνιά της Ρούμελης θα τα δεις όλα! Θεόρατα και χιονισμένα ακόμη βουνά, λαχταριστά ακρογιάλια, παραδοσιακές πολιτείες, αρχαία μαντεία, Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ίσως… το...
Δελφοί, Αμφισσα, Ιτέα Ταξίδι στον ομφαλό της Γης
ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Αποδράσεις στην ανοιξιάτικη Ελλάδα
«Επρόβαλε η Ανοιξη! Ξέχνα τα περασμένα!» λέει ο Καρυωτάκης και καθώς φέτος το Πάσχα σχεδόν συμπίπτει με την Πρωτομαγιά, η «Λαμπρή» των Ελλήνων θα γιορταστεί όπως της πρέπει, με την αισιοδοξία της λιακάδας και...
Αποδράσεις στην ανοιξιάτικη Ελλάδα
Το δειλινό της Κυπαρισσίας θεωρείται το ομορφότερο στο Ιόνιο
ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Ταξίδι στη φύση και την Ιστορία
Χρόνο και διάθεση να έχεις και τούτος ο τόπος, εδώ στο σμίξιμο των νομών Αρκαδίας, Ηλείας και Μεσσηνίας, δεν θα σε αφήσει να βαρεθείς ούτε για μια στιγμή.
Ταξίδι στη φύση και την Ιστορία
ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Ναύπακτος και Τριχωνίδα
Μια λίμνη-καθρέφτης, τα μεθυσμένα χρώματα ενός υπέροχου δειλινού, ένα ποτάμι που τρέχει να προλάβει το ραντεβού του με τη θάλασσα, μια σύντομη στάση στα ριζά ενός βουερού καταρράκτη... Αυτή η περιοχή της...
Ναύπακτος και Τριχωνίδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

ΚΛΕΙΣΙΜΟ