Ο Βασίλης Χουλιαράς γεννήθηκε το 1974. Σπούδασε Μηχανολογία στο ΕΜΠ. Διαμένει στο Μεσολόγγι. Εχει εκδώσει τις συλλογές διηγημάτων: Μικρές ιστορίες για πριν τον ύπνο (Γαβριηλίδης, 2012/Ενύπνιο 2023), Ιστορίες από το αρχιπέλαγος Φουάν (Μελάνι, 2015), Ο φάρος του Σόρενσον (Θράκα, 2018) και το αφήγημα Η μέρα που άρχισε έχει ήδη τελειώσει (Ενύπνιο, 2021). Παράλληλα ασχολείται με τη φωτογραφία» διαβάζουμε στο αυτί του εξώφυλλου.
Το Πέρα από την άκρη του κόσμου είναι ο τίτλος του καινούργιου βιβλίου του, από το Ενύπνιο πάλι. Το βιβλίο ανοίγει με ένα πρώτο εισαγωγικό κείμενο, άτιτλο που όμως στη θέση του τίτλου έχει αποσιωπητικά. Παραθέτω: «…»: «Εσύ δίπλα στη θάλασσα, κοιτάς με βουρκωμένα μάτια τα κύματα που αφρίζουν. Και εγώ, πιο πίσω, να κοιτώ πότε εσένα και πότε τη θάλασσα. Κάτι να θέλω να σου πω, μα να μη βρίσκω λόγια…» κλείνει πάλι με αποσιωπητικά, ενώ ήδη μας έχει βάλει σε ένα κλίμα απεύθυνσης, (εσύ, εγώ) σε έναν ανοιχτό ορίζοντα με θάλασσα αφρισμένη και σε μια επιθυμία λόγου που εμποδίζεται. Το καταληκτικό αφήγημα με τίτλο «Τώρα ξέρω» λέει: «Κοιτάζω πέρα από τις θλιμμένες πόλεις. Ανεβάζω τα μάτια να διακρίνω εσένα. Και εσύ μου γελάς, δίχως να κρύβεσαι πίσω από άχρηστες λέξεις. Και κλείνεις όπως πάντα τα μάτια, να μου θυμίσεις έναν δρόμο που είχα ξεχάσει. Τώρα, λέω, ξέρω πώς να σε βρω. Τώρα ξέρω». Η θάλασσα έχει μετατραπεί εδώ σε πόλεις, και μάλιστα θλιμμένες. Το άλλο πρόσωπο ανταποκρίνεται: γελά, χωρίς να μιλά, και του δείχνει τον δρόμο. Τον έχει πια βρει, η συνάντηση θα γίνει.
Είκοσι πέντε διηγήματα, ψηφίδες ζωής και εικόνες ακαθόριστου τόπου, σε απροσδιόριστα τοπία, «χωρίς καμία σαφή περίμετρο», ιδωμένες με προσεκτική ματιά και δοσμένες λιτά, με ενδιαφέροντα χειρισμό της γλώσσας. Με ποιητικότητα και ρυθμό, με τρυφερότητα και ανατροπές στο τέλος, με παραμυθικά στοιχεία που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Επαναλήψεις λέξεων και φράσεων συνδέουν εσωτερικά την αφήγηση. Δραστικές παρομοιώσεις ενεργοποιούν εικόνες στο μυαλό. Μεγάλη γκάμα συναισθημάτων για τους ήρωες αλλά και για τον αναγνώστη (ένταση, αμηχανία, λύπη, ευγνωμοσύνη, οίκτος, φόβος, πόνος, έκπληξη, έκσταση, αμφιβολία, πίστη, μοναξιά, μελαγχολία, συμπάθεια, αγάπη, αφοσίωση, πόθος, γαλήνη…). Αντιθέσεις και κλιμακωτά.
«Ηλιοβασίλεμα στο λιμάνι. Καλοκαίρι και ζέστη. […] Κοιμάται δίπλα σου και συ στο πλάι της ξαγρυπνάς. […] Στον έξω κόσμο ο ήλιος έχει δύσει∙ το ίδιο συμβαίνει και στον κόσμο τον μέσα». Το φως και το σκοτάδι, ιδιαίτερα το σκοτάδι και τα μαύρα μεσάνυχτα, αναφέρονται επανειλημμένως, αλλά και ο χρόνος γενικά ανήκει στα θέματα που απασχολούν τον Χουλιαρά, όπως και ο δρόμος, το ταξίδι. Καβαφική ατμόσφαιρα που προκύπτει άλλοτε από την αποσιώπηση άλλοτε από την κρυμμένη ειρωνεία και άλλοτε από τη φιλοσοφική διάθεση και την αλληγορία.
Η βιοφιλοσοφία του συγγραφέα, όπως προκύπτει από τη συμπεριφορά των ηρώων ή με τη συνδρομή της αφηγηματικής φωνής, στηρίζεται στον φόβο του θανάτου, στον δρόμο της ζωής, στη δύναμη της γραφής. Η πορεία του ανθρώπου είναι προδιαγεγραμμένη, κάποιος θεός καθορίζει τη μοίρα του, αλλά και εκείνος πρέπει να βρει τις αντιστάσεις του (η αρχή της αιτιότητας και η ελευθερία της βουλήσεως). Ο καθένας έχει τη δική του άκρη του κόσμου, το θέμα είναι αν θα καταφέρει να πάει πέρα απ’ αυτήν, όπως μας λέει ο τίτλος του βιβλίου. Πολλά δοκιμιακά και φιλοσοφικά στοιχεία ανιχνεύει ο προσεκτικός αναγνώστης στα αφηγήματα του Χουλιαρά.
Ενας άνθρωπος ψάχνει τον δρόμο του, τον βρίσκει, για να τον ξαναχάσει. Δημιουργεί σταθερές και τις ανατρέπει. Οργανώνει τη ζωή μέσα από το όνειρο, αναζητά τις αρχέγονες ρίζες σε τόπο φανταστικό και λαβυρινθώδη. Ταξίδια της ψυχής με το συνειδητό, το ασυνείδητο και το υποσυνείδητο σε αγαστή συνύπαρξη. Μαγικός ρεαλισμός και παραμυθική ατμόσφαιρα.
Ο Βασίλης Χουλιαράς σαν παλιός παραμυθάς διαθέτει το χάρισμα της αφήγησης που σαγηνεύει.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας