Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
19°C
20.2° 18.0°
2 BF
64%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
18.8° 15.8°
1 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
3 BF
64%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.3° 14.3°
1 BF
79%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
16°C
15.8° 15.8°
1 BF
67%
Βέροια
Αίθριος καιρός
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
85%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.6° 12.6°
2 BF
81%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.6° 18.6°
1 BF
74%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
20°C
19.7° 17.7°
1 BF
65%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.2° 16.0°
2 BF
49%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
1 BF
62%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
3 BF
65%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
1 BF
76%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
17.8° 15.6°
1 BF
76%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
57%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
56%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
17°C
16.6° 16.6°
0 BF
78%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
14°C
14.2° 14.2°
2 BF
99%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
88%
ΜΕΝΟΥ
Jean-Paul Dubois, Η πηγή των δακρύων | Μετάφραση: Στέλα Ζουμπουλάκη | Δώμα, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Jean-Paul Dubois, Η πηγή των δακρύων | Μετάφραση: Στέλα Ζουμπουλάκη | Δώμα, 2024

Σκοτεινό γκροτέσκ

Χωρίς να χάνει τον έλεγχο της ατομικής ιστορίας του Πολ, ο Ντιμπουά διαπραγματεύεται τον θάνατο απεκδυόμενος την όποια αλλοτινή, ιδεαλιστική και προσποιητά ηθική, κοινωνική στάση απέναντί του. Οπως κάθε έκφανση της ζωής, έτσι και το τέλος της άλλο δεν αποτελούν παρά μια οικονομική και πολιτική συνισταμένη που υποσκελίζει ακόμα και το παρωχημένο πια θέσφατο της δικαίωσης του νεκρού ως αναφαίρετο προνόμιο

Πρόκειται για το τρίτο βιβλίο του Ζαν-Πολ Ντιμπουά που μεταφράζεται στα ελληνικά. Είχαν προηγηθεί Ο φωτογράφος της Τουλούζης (μτφρ. Κώστας Κατσουλάρης, Εκδόσεις Διήγηση) και το Δεν κατοικούν όλοι οι άνθρωποι τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο (μτφρ. Μαρία Γαβαλά, Εκδόσεις Δώμα) για το οποίο είχε τιμηθεί το 2019 με το βραβείο Goncourt.

Ο θεματικός άξονας περιστροφής του μυθιστορήματος είναι οικείος: η ταραχώδης, κακή σχέση γιου-πατέρα, ο πρωτοπρόσωπος απολογισμός από τον γιο μετά τον θάνατο του γεννήτορα, παρότι κάθε τέτοια δυάδα, παρά τα όποια κοινά μοτίβα, αναδεικνύεται στον πυρήνα της μοναδική. Ο Ντιμπουά προσθέτει ένα επεισόδιο-σφήνα, ένα εύρημα καθοριστικό. Ο Πολ, αφού ταξίδεψε από τη Γαλλία για τον Καναδά με σκοπό να φέρει πίσω το σώμα του νεκρού από φυσικά αίτια πατέρα του, το βράδυ της δεκάτης εβδόμης Μαρτίου του 2031 θα μπει στο νεκροτομείο, θα τραβήξει έξω το συρτάρι και θα τον πυροβολήσει δύο φορές στο κεφάλι. Θα συλληφθεί και θα οδηγηθεί στο δικαστήριο, από το οποίο και θα υποχρεωθεί σε δωδεκάμηνη ψυχοθεραπεία ως βασική προϋπόθεση για την αναστολή της ποινής του.

Το εύρημα με τον πυροβολισμό του νεκρού συνεισφέρει διπλά στο μυθιστόρημα. Στο πνεύμα, καθώς η παράλογη αυτή πράξη, που δείχνει ταυτόχρονα προς δύο, φαινομενικά αντιδιαμετρικές, κατευθύνσεις: από τη μια το γκροτέσκο και από την άλλη ο σκοτεινός βυθός του Πολ· το ολοκληρωτικό μίσος για τον πατέρα, την ανάγκη να έχει τον τελευταίο λόγο στον θάνατό του, προσδίδει στο μυθιστόρημα μια παιγνιώδη ίντριγκα. Αλλά και στην αφηγηματική κατασκευή, αφού η ψυχοθεραπεία στην οποία αναγκάζεται ο Πολ θα αποτελέσει το κυρίως όχημα για την εξέλιξη της πλοκής μέσω της ανάληψης των όσων προηγήθηκαν, το κυρίως κομμάτι του παγόβουνου, δηλαδή.

Η παιγνιώδης αυτή ίντριγκα διατηρεί διαρκώς εν αμφιβόλω τη στάση του συγγραφέα απέναντι στον αφηγητή-ήρωα, που γεννήθηκε στην Τουλούζη και όχι στη Θήβα· τον συμμερίζεται ή τον ειρωνεύεται, τον αγαπά ή τον περιφρονεί, αναρωτιέται συχνά-πυκνά ο αναγνώστης. Ο Ντιμπουά έχει μια καλή ιστορία να αφηγηθεί, αλλά και την απαραίτητη μαστοριά, συνδυασμός πρωταρχικής και ύψιστης σημασίας στη συγγραφή. Ομως, δεν αρκείται σε αυτό. Εκείνο που διαφοροποιεί το Η πηγή των δακρύων από άλλες καλλιτεχνικές εκφάνσεις της σχέσης πατέρα-γιου είναι ο ευφυής τρόπος αποφυγής του εγκλωβισμού στο ιδιωτικό της προσωπικής ιστορίας, μένοντας ωστόσο εντός του αφηγηματικού πλαισίου και στα όσα εξ αυτού εκπορεύονται, χωρίς να δοκιμάζει τη διαφυγή σε επικράτειες ψευδοδοκιμιακές ή ψευδοφιλοσοφικές.

Χωρίς, λοιπόν, να χάνει τον έλεγχο της ατομικής ιστορίας του Πολ, ο Ντιμπουά διαπραγματεύεται τον θάνατο απεκδυόμενος την όποια αλλοτινή, ιδεαλιστική και προσποιητά ηθική, κοινωνική στάση απέναντί του. Οπως κάθε έκφανση της ζωής, έτσι και το τέλος της άλλο δεν αποτελούν παρά μια οικονομική και πολιτική συνισταμένη, που υποσκελίζει ακόμα και το παρωχημένο πια θέσφατο της δικαίωσης του νεκρού ως αναφαίρετο προνόμιο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, εκμεταλλεύεται και την επαγγελματική ιδιότητα του Πολ, που είναι ιδιοκτήτης μιας εταιρείας που παρασκευάζει νεκρικούς σάκους, η οικονομική επιτυχία της οποίας καθορίζεται από την έγκαιρη πρόβλεψη των ανά την υφήλιο θανατηφόρων κινδύνων -πείνα, ασθένειες, πόλεμοι-, ώστε η παραγωγή να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξομειώσεις της ζήτησης και να επιζήσει του σκληρού ανταγωνισμού.

Οι συνάξεις των επαγγελματιών του θανάτου φέρνουν στον νου του αναγνώστη το μυθιστόρημα του Ματίας Ενάρ Το ετήσιο συμπόσιο της συντεχνίας των νεκροθαφτών, ενισχύοντας περαιτέρω την κεντρική κωμικοτραγική αντίφαση ενός επαγγελματία του θανάτου απέναντι στον θάνατο. Η ακριβής πρόζα του Ντιμπουά, αλλά και η αμφίσημη στάση του απέναντι στον ήρωά του και κατ' επέκταση στα ανθρώπινα θυμίζουν κάτι από Ουελμπέκ - η εικόνα ενός αρλεκίνου που φαινομενικά υπακούει στις εντολές και τις ορέξεις της αυλής, αλλά κατά βάθος της βγάζει τη γλώσσα, παρότι στα καμαρίνια ίσως και να κλαίει.

Η Πηγή των δακρύων είναι ένα καλοκουρδισμένο μυθιστόρημα, αβίαστα προκλητικό και σύγχρονο, που δεν αναλώνεται στη συναισθηματική αναμάσηση της θεματικής πατέρας-γιος. Τη φροντισμένη έκδοση, με τον ταιριαστό πίνακα του Γκόγια στο εξώφυλλο, συμπληρώνει η ανάγλυφη και ρέουσα μετάφραση της Στέλας Ζουμπουλάκη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σκοτεινό γκροτέσκ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας