Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.7° 18.4°
2 BF
78%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
18°C
20.6° 15.4°
3 BF
71%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.0°
4 BF
71%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
87%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.0°
1 BF
72%
Βέροια
Αίθριος καιρός
16°C
17.9° 15.0°
3 BF
60%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
11°C
11.4° 11.4°
2 BF
71%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
17°C
17.4° 17.4°
1 BF
95%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.8° 18.8°
3 BF
45%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.9° 21.8°
3 BF
53%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
19°C
19.9° 18.8°
3 BF
82%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
20°C
20.1° 20.1°
4 BF
82%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
16.5° 16.5°
4 BF
74%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
18°C
18.5° 18.5°
3 BF
52%
Λαμία
Αίθριος καιρός
18°C
18.5° 18.5°
2 BF
68%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.8° 21.0°
3 BF
73%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
19°C
20.4° 18.6°
2 BF
81%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.4° 17.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
19°C
20.7° 18.6°
3 BF
86%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
10°C
10.5° 10.5°
2 BF
80%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024
takis kampylis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τάκης Καμπύλης. «Το κόμμα του καλού θεού». Σελ. 309. Καστανιώτης, 2023

Σύγχρονη αθηναϊκή δυστοπία

Εστιάζοντας και εμμένοντας στην ατομική περιπέτεια και τις υπαρξιακές ήττες και διαψεύσεις των ηρώων του, αναδεικνύει παράλληλα και με τον καλύτερο τρόπο τα τραγικά αδιέξοδα και τη συλλογική παθογένεια μιας κοινωνίας.

Στο μυθιστόρημα του Τάκη Καμπύλη «Το κόμμα του καλού θεού», δύσκολα διακρίνει κανείς το πραγματικό από το επινοημένο. Τα εξιστορούμενα είναι αληθοφανή, έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία και διαδραματίζονται γύρω από έναν συγκεκριμένο τόπο, που δεν είναι άλλος από το Κολωνάκι και την κεντρική πλατεία του, την «Πλατεία», όπως την αποκαλεί ο αφηγητής του.

Πρόκειται για μια εξιστόρηση η οποία, ενώ φαίνεται να πατά στις γνώσεις και στα βιώματα του συγγραφέα, δεν υιοθετεί ούτε και καταφεύγει στην ευκολία της «κλειδαρότρυπας» ή σε κάποια επίπεδη και λίγο ώς πολύ αναμενόμενη περιγραφή της σύγχρονης αθηναϊκής δυστοπίας. Το πρόσωπο που την αφηγείται είναι ένας επίκουρος καθηγητής στη Νομική, ετών πενήντα ενός, κυνικός και σκεπτικιστής, με ανελέητο αυτοσαρκασμό και γενναίες δόσεις ευφάνταστου μαύρου χιούμορ.

Εμπειρος σε θέματα πολιτικής τακτικής και επικοινωνίας, δεν συμπαθεί τις εξεγέρσεις και τις ριζικές αλλαγές, δεν είναι ριζοσπάστης, δεν πολεμά το σύστημα, γιατί δεν πιστεύει ότι υφίσταται κάτι τέτοιο. Στη θέση του βλέπει «ένα ατσούμπαλο Σύμπαν που ακυρώνει τον έναν νόμο μετά τον άλλο, που ρίχνει ζάρια και χτίζει στο κενό». Οι φοιτητές του είναι γι’ αυτόν «αερικά και κάθε που πατούν στη γη ­–σπάνιο­– δείχνουν μια άδολη, ειλικρινή έκπληξη για την πραγματικότητα ενός κόσμου που δεν τους αφορά ­– όσο πιο μακριά μπορεί από τη λογική».

Μπορεί εκείνος να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα μυρμήγκι, αλλά «το μυρμήγκι έχει πάρει μπρος και υφαίνει αυτό που ξέρει καλύτερα: συμβιβασμούς. […] Χωρίς τους συμβιβασμούς όλα θα ήταν πόλεμος». Οσο για την οικογένειά του; Οπως φαντάζεται και ομολογεί: «Παιδιά που ρουφάνε το αίμα του πατέρα, μάνα που προτιμάει το σπέρμα του συνεταίρου του άντρα της­– δηλαδή του συνεταίρου μου και γκαρδιακού μου φίλου». Παρ’ όλο που ζει μια ζωή άνετη, κυριεύεται συχνά από πανικό, ασφυκτιά και νιώθει «υποθηκευμένος».

Σε μια χριστουγεννιάτικη Αθήνα που κατακλύζεται από ασυνήθιστη ζέστη και ανομβρία, το Da Capo με τους απολαυστικούς εσπρέσο είναι το μόνο που τον καλμάρει. Ομως, όταν συμβεί να έρθει σε επαφή με μια νεαρή φοιτήτρια που τον προσεγγίζει ερωτικά ενώ κατηγορεί δημόσια για σεξουαλική κακοποίηση κάποιον άλλο συνάδελφό του ­–καθηγητή, μεγαλοδικηγόρο και γνωστό λαμόγιο­–, ο πανικός θα πάρει απρόβλεπτες διαστάσεις και το κενό θα ζητήσει την πλήρωση. Αρκεί τώρα μια στραβοτιμονιά για να γυρίσουν όλα ανάποδα.

Η εμπλοκή του με το νεοσύστατο «κόμμα του καλού θεού» θα τον ρίξει στις δαγκάνες μιας οικογένειας πλουτοκρατών, που από πίσω της σέρνει ένα γαϊτανάκι εκβιαστών και «μετρ» της πολιτικής λοβιτούρας. Ο «ουρανοκατέβατος» πολιτικός αρχηγός (πρώην ιερωμένος) τον οποίο εκείνος και ο συνεταίρος του καλούνται να πατρονάρουν με αντάλλαγμα ένα τεράστιο χρηματικό ποσό, παραπέμπει τον αναγνώστη σε τραγέλαφους και αντίστοιχα πολιτικά φαινόμενα, που όλο και πιο συχνά βλέπουμε να εισβάλλουν στον πολιτικό και κοινωνικό ορίζοντα, διεθνώς αλλά και στη χώρα μας.

Ο Καμπύλης, στο ανά χείρας μυθιστόρημά του, χάρη σ’ ένα επιτυχές μείγμα εμπειρίας, φαντασίας και κρίσης, πλάθει χαρακτήρες και γεγονότα που τα ανάλογά τους, ακόμη κι όταν αγγίζουν πραγματικότητες, δεν παύουν να είναι προφητικά.

Εδώ η γραφή δεν επαναπαύεται σε μια συναρπαστική πλοκή με την ανάλογη μυθιστορηματική κάλυψη. Τόσο στα περιγραφικά όσο και στα διαλογικά της μέρη έχει εύρος, όγκο και εσωτερικότητα, είναι μια γραφή σκληρή και απομυθοποιητική, ενισχυμένη από ένα πλήθος πρωτότυπων και καλοδουλεμένων παρομοιώσεων και μεταφορών, ένα έργο που, ενώ διατηρεί τη ζωντάνια της προφορικότητας, πάει πέρα και πολύ πιο βαθιά από εκείνα που περιγράφει.

Εκφραστικά και αισθητικά άρτιο, επιζητεί την οικείωση του αναγνώστη∙ στόχο τον οποίο επιτυγχάνει. Είναι όμως μια οικείωση που περισσότερο προκαλεί την εναντίωση, την έκπληξη, το παραξένισμα και κατ’ επέκταση την εγρήγορση ­–πολιτική και υπαρξιακή­–, παρά την ταύτιση. Κι αυτό γιατί ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνει και αποκαλύπτει τις δίνες και τις οδύνες των ηρώων, τις φάσεις και αντιφάσεις τους, την εσωτερική τους αποσάθρωση και την έλλειψη πίστης και συνοχής, τις παλινδρομήσεις, τις αυταπάτες και τους συμβιβασμούς τους είναι αιχμηρός και ριζοσπαστικός.

Εστιάζοντας και εμμένοντας στην ατομική περιπέτεια και τις υπαρξιακές ήττες και διαψεύσεις τους, αναδεικνύει παράλληλα και με τον καλύτερο τρόπο τα τραγικά αδιέξοδα και τη συλλογική παθογένεια μιας κοινωνίας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σύγχρονη αθηναϊκή δυστοπία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας