Αθήνα, 33°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
33°C
34.8° 32.2°
3 BF
24%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
34°C
35.7° 31.6°
1 BF
46%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
33°C
33.0° 32.7°
1 BF
45%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
28°C
27.9° 27.9°
1 BF
61%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
33°C
33.5° 32.9°
2 BF
29%
Βέροια
Αίθριος καιρός
34°C
35.0° 29.6°
2 BF
43%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
31°C
31.4° 30.6°
2 BF
25%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
36.3° 36.3°
1 BF
24%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
31.1° 29.8°
4 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
30°C
30.7° 29.9°
4 BF
46%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 27.8°
5 BF
42%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
30°C
30.1° 29.7°
2 BF
54%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
66%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
33°C
33.5° 32.9°
0 BF
35%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
33.8° 33.4°
2 BF
28%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.8°
4 BF
54%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
34°C
35.0° 32.7°
2 BF
16%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 30.3°
3 BF
53%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
30°C
30.3° 29.7°
2 BF
66%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
34°C
33.7° 33.7°
2 BF
23%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΡΕΫΜΟΝΤ ΚΑΡΒΕΡ. Εκεί που είχαν ζήσει. Δίγλωσση έκδοση. Μετάφραση: Α. Παπαντώνης. Κίχλη, 2020. Σελ. 219.

Ποιήματα ενός μινιμαλιστή πεζογράφου

Ο Ρέιμοντ Κάρβερ (1938-1988) είναι γνωστός στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό για τη διεισδυτική και κοφτερή πρόζα των διηγημάτων του. Ομως, ο Αμερικανός συγγραφέας έδειχνε στην ποίηση την ίδια αφοσίωση με την πεζογραφία. Παρ' όλα αυτά, η πρώτη του ποιητική συλλογή με τον τίτλο «Fires» κυκλοφορεί μόλις το 1983 (όταν η πρώτη του συλλογή διηγημάτων είχε ήδη κυκλοφορήσει το 1976). Και μέχρι το ξαφνικό τέλος του πενηντάχρονου βίου του από καρκίνο, θα καταφέρει να ολοκληρώσει τρεις ακόμα συλλογές· η τελευταία, «A New Path to the Waterfall», θα κυκλοφορήσει μετά τον θάνατό του, το 1989.

Στην ποίηση του Κάρβερ βρίσκουμε ένα γοητευτικό αμάλγαμα της αναμέτρησης με το παρελθόν (γνωστή η πολύχρονη μάχη του με τον αλκοολισμό), της αναψηλάφησης των οικογενειακών σχέσεων, της συντροφικότητας και γλυκόπικρων συναισθημάτων, όπως η δικαίωση, αλλά και η δίψα μπροστά στο αναπόφευκτο τέλος. Οπως χαρακτηριστικά γράφει σε έναν στίχο του: «Οπου κι αν πήγαινε εκείνη τη μέρα, βάδιζε/ μέσα στο ίδιο του το παρελθόν [...]». Στους στίχους του Κάρβερ, ακολουθούμε εκστατικά τις εναλλαγές χρόνου και χώρων και τον κυματισμό των στίχων που συνομιλούν αδιαμεσολάβητα με τα πιο μύχια συναισθήματά μας. Την ίδια στιγμή η πύκνωση και η μινιμαλιστική αποτύπωση στιγμών και καταστάσεων που χαρακτηρίζουν τα διηγήματά του υπάρχουν αυτούσια και στα ποιήματά του.

Στην υπό έκδοση ανθολογία, 57 δημοσιευμένα αλλά και αθησαύριστα ποιήματά του στεγάζονται υπό τον τίτλο «Εκεί που είχαν ζήσει» (από τις εκδόσεις Κίχλη). Τα ποιήματα αυτά διαπερνά το ίδιο αδιόρατο νήμα που διαπερνά και ολόκληρο το έργο του - υπογραμμίζεται έτσι πως τα πεζά του δεν μπορούν να προσληφθούν πλήρως αν δεν (ξανα)διαβαστούν υπό το λοξό φως των ποιημάτων του. Αλλωστε, όπως σημειώνει η Τες Γκάλαχερ στο εισαγωγικό σημείωμα της τέταρτης και τελευταίας συλλογής του: «[…] ο Ρέι χρησιμοποιούσε την ποίησή του για να τραβήξει την τίγρη έξω από την κρυψώνα της».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ποιήματα ενός μινιμαλιστή πεζογράφου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας