• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.6°C / 32.9°C
    1 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.2°C / 31.0°C
    1 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.8°C / 33.7°C
    2 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    15%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    4 BF
    32%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 24.6°C / 32.0°C
    2 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 28.9°C
    0 BF
    15%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.6°C / 32.0°C
    2 BF
    19%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 29.9°C
    5 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 28.9°C
    3 BF
    36%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.9°C / 27.4°C
    4 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.6°C / 26.8°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.5°C / 29.9°C
    0 BF
    28%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.5°C / 31.8°C
    2 BF
    21%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.9°C / 33.1°C
    2 BF
    26%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.3°C / 25.3°C
    1 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.3°C / 31.1°C
    3 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    0 BF
    15%

Αυτό που κοιτά ο ακροβάτης είναι η βεβαιότητα συντήρησης του μετεωρισμού του.

dreamstime

Ημερολόγια δυστοπίας: Εισαγωγή

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Κάθε εποχή έχει την τάση να περιγράφει το εαυτό της ως μεταιχμιακή εποχή, ως στιγμή απόλυτης σημασίας, όπου το παρελθόν και το μέλλον συναντιούνται διαμορφώνοντας όσα θα γίνουν, επεξηγώντας όλα όσα έχουνε γίνει.

Ισως να είναι και αυτός ένας τρόπος ώστε το παρόν να αποδείξει τη σημασία του, το ειδικό του βάρος, τη μοναδικότητα που έχει αυτό το τώρα που δεν έφτασε ακόμη και μόλις έφυγε.

Κάθε εποχή βιώνεται ως γέφυρα, ως μια σημαντική διαδρομή προς το νέο. Εκτός στασιμότητας και εντός κινήσεως, οργανωμένη με τους κώδικες του ξεχωριστού, τη φύση του ανεπανάληπτου.

Εχει σημασία να αναρωτηθεί κανείς πόσες τέτοιες εποχές έχει βιώσει (αν φυσικά μπορεί να τις ξεχωρίσει μεταξύ τους).

Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι πως παρά την κοινοτοπία του «ξεχωριστού» και του «μεταιχμιακού» που φέρει η κάθε εποχή ως χαρακτηριστικό, η σημερινή εποχή όντως μοιάζει να κουβαλά αυτά τα στοιχεία.

Και αυτό γιατί οι αποφάσεις όσων ορίζουν τις τύχες των πολλών μοιάζουν να ακροβατούν μονίμως στην άκρη ενός φράγματος που είναι έτοιμο να σπάσει.

Κάθε βήμα επάνω στο φράγμα είναι και μια ρωγμή, κάθε ταλάντευση μια πτώση που για λίγο αποφεύχθηκε.

Κι όμως ο ακροβάτης δεν κοιτά το χάος έξω από το φράγμα (στο οποίο ενδεχομένως να πέσει) ούτε την ορμή των δυνάμεων εντός του φράγματος (οι οποίες είναι έτοιμες να παρασύρουν τόσο αυτόν όσο και το ίδιο το φράγμα).

Αυτό που κοιτά ο ακροβάτης είναι η βεβαιότητα συντήρησης του μετεωρισμού του. Ευτυχής για την αποφυγή της πτώσης, πιστεύει πως βρίσκεται ένα χιλιοστό προτού πετάξει.

Τα μάτια του καρφωμένα στα βήματά του, το βλέμμα τέλεια αρμονισμένο με το περπάτημά του, τον κάνουν να ξεχνά το φράγμα, το χάος και την πτώση.

Ετσι, το μέλημά του είναι ακριβώς αυτό που θα τον εξαφανίσει, η λανθασμένη του εστίαση είναι αυτή που θα πνίξει το βλέμμα και θα τον κάνει να ενωθεί με το χάος.

Με λίγα λόγια, ο ακροβάτης μας μεριμνά ακριβώς για αυτό που θα καταστήσει την κάθε μέριμνά του άχρηστη, για τη στιγμή που θα σβήσει όλες τις στιγμές του. Και περπατά απόλυτα έκθετος στο έξω και ταυτόχρονα μονωμένος, ανίκανος να παρατηρήσει τον οποιοδήποτε γύρω του, ανίκανος να συναισθανθεί, να νιώσει, να λυπηθεί.

Ανίκανος τελικά να εντοπίσει το οτιδήποτε, να θυμηθεί παρόμοια βαδίσματα, ανίκανος να συναντήσει το οποιοδήποτε χέρι θα τον έσωζε από τη βέβαιη πτώση.

Γιατί το χέρι αυτό αρχικά θα έκοβε τη μέχρι τώρα βέβαιη πορεία του, την αφ’ υψηλού αυτοτέλεια της μοναξιάς του.

Για τον ακροβάτη το σώσιμο θα ήταν η τέλεια ήττα, απόδειξη πως ολόκληρος ο μέχρι τώρα βηματισμός του υπήρξε μια διαδρομή προς το τίποτα.

Και έτσι μακάριος συνεχίζει να περπατά φυτεύοντας βήμα το βήμα μια επιπλέον ρωγμή στο φράγμα. Ικανοποιημένος, αυτάρκης και καταδικασμένος.

Δεν λέω πως η εποχή μας είναι μοναδική. Αυτό που λέω είναι πως είναι κρίσιμη. Πως συνορεύει σε τέτοιο βαθμό με τον εφιάλτη ώστε κάποιες φορές να νομίζεις πως ο εφιάλτης είναι κιόλας εδώ.

Και αν δεν είναι η Ιστορία αυτή που θα μας πείσει γι΄ αυτή μας τη συνόρευση ίσως να είναι οι ιστορίες αυτές που μπορούν να μας βοηθήσουν: οι ταινίες, τα μυθιστορήματα και οι αφηγήσεις που περιέγραψαν το παρελθόν ως μέλλον, καταφέρνοντας τελικά να μιλήσουν για το δικό μας παρόν.

Με υπερβολή, με συμβάσεις, με μυθολογήσεις ενός ξεχασμένου μέλλοντα. Περνώντας μετά από την αποκάλυψη, προσπαθώντας να αφηγηθούν τις τώρα αστοχίες, τους κινδύνους, τον εναγκαλισμό μας με την πτώση.

Ετσι, από τη στήλη αυτή θα παρουσιάζουμε ταινίες, βιβλία και συνθέσεις που μας μιλούν για μέρες που δεν ήρθαν, αλλά ταυτόχρονα που μας μιλούν για ένα μέλλον που έχει ήδη φτάσει.

Λίγες σελίδες λοιπόν βγαλμένες από τα ημερολόγια της δικής μας δυστοπίας.

http://tsalapatis.blogspot.gr

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η ενδεχόμενη πόλη
Η Αθήνα είναι μια δύσκολη πόλη, μια πόλη απαιτητική στην κατανόησή της. Μια αλλεπάλληλη πόλη που μονίμως μας διαφεύγει το κέντρο της, ο πυρήνας αυτός που την ορίζει. Από τη μία η εικόνα της Αθήνας ως πόλης των...
Η ενδεχόμενη πόλη
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η δικτατορία των ερωτήσεων: με αφορμή έναν στίχο
Οι πραγματικές ερωτήσεις είναι ακριβώς αυτές που θα έπρεπε να έχουν προηγηθεί. «Είναι η υγεία δημόσιο αγαθό;», «Είναι συμβατό το κέρδος με την υγεία;», «Είναι δυνατόν το μόνο μέτρο προστασίας της ζωής να είναι...
Η δικτατορία των ερωτήσεων: με αφορμή έναν στίχο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Τα μπαλκόνια των Αθηνών
Τα μπαλκόνια. Ενα βήμα ανάμεσα στο έξω και το μέσα. Μισά σαλόνια και μισά δρόμοι. Και οι άνθρωποι των μπαλκονιών με τις συμπεριφορές τους μισές εντός και μισές εκτός της οικίας.
Τα μπαλκόνια των Αθηνών
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο αριθμός του πλήθους
Δεν είμαι σίγουρος πότε αντιλαμβανόμαστε για πρώτη φορά το πλήθος. Ειδικά εμείς οι κάτοικοι των βιαστικών μητροπόλεων. Και αυτό γιατί το πλήθος ορίζεται από μια εγωιστική ιδιότητα. Είτε σε περικλείει είτε σου...
Ο αριθμός του πλήθους
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η ηλικία μέσα στην ηλικία
Ισως να μην υπήρξε ποτέ εποχή στην οποία η νεότητα να είναι τόσο υποχρεωτική. Δεν είναι μόνο ότι η ηλικία αυξάνει εντός ενός συστήματος που κωδικοποιεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες με βάση τη νεότητα. Την...
Η ηλικία μέσα στην ηλικία
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η ανθρώπινη φωνή
Να με εδώ για πρώτη φορά, να καταλαβαίνω πως όλες οι στιγμές που είχα ζήσει, όλες οι κουβέντες που είχα ανταλλάξει είχαν γίνει με μια άλλη φωνή. Ποια από τις δύο φωνές ήταν δική μου; Για πρώτη φορά αισθάνθηκα...
Η ανθρώπινη φωνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας