• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.4°C / 9.0°C
    4 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.8°C / 8.8°C
    4 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.9°C / 8.8°C
    2 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.9°C / 4.4°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.2°C
    0 BF
    70%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 5.0°C / 8.7°C
    1 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 5.1°C
    3 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 10.8°C
    5 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 6.9°C
    2 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 9.8°C
    5 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    5 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.1°C
    0 BF
    70%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.5°C / 8.8°C
    2 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    5 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 8.2°C
    2 BF
    53%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.7°C / 9.4°C
    1 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    2 BF
    48%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο πόλεμος και η ποίηση

  • A-
  • A+

Εμείς ζήσαμε καλά κατά τη διάρκεια του πολέμου
Κι όταν βομβάρδιζαν τα σπίτια άλλων ανθρώπων,
διαμαρτυρηθήκαμε
μα όχι αρκετά, τους εναντιωθήκαμε μα όχι
αρκετά. Βρισκόμουν
στο κρεβάτι μου και γύρω από το κρεβάτι μου η Αμερική
γκρεμιζόταν: το ένα αόρατο σπίτι μετά το άλλο μετά το άλλο.
Εβγαλα μια καρέκλα έξω και κοίταξα τον ήλιο.
Στον έκτο μήνα
μιας καταστροφικής ηγεμονίας στο σπίτι των χρημάτων
στο δρόμο των χρημάτων στην πόλη των χρημάτων στη χώρα των χρημάτων,
η σπουδαία μας χώρα των χρημάτων, εμείς ζήσαμε (συγχωρέστε μας)
καλά κατά τη διάρκεια του πολέμου».

Ιλια Καμίνσκι, «Deaf republic», 2013

Ο Ιλια Καμίνσκι είναι Αμερικανός ποιητής γεννημένος το 1977. Στο βιογραφικό του περιγράφεται όλη η πολυπλοκότητα της πληθυσμιακής κατανομής της εποχής μας. Εβραϊκής καταγωγής και γεννημένος στην Οδησσό επί Σοβιετικής Ενωσης, ο Καμίνσκι ζήτησε άσυλο στις ΗΠΑ το 1993 μαζί με την οικογένειά του για λόγους αντισημιτισμού.

Το ποίημα δημοσιεύτηκε το 2013 μιλώντας για κάποιον άλλο πόλεμο, σε κάποια άλλη χώρα. Αλλά τελικά για τον κάθε πόλεμο. Αρα και για τον πόλεμο που εξελίσσεται στο παρόν μας.

Στο ποίημά του ο Καμίνσκι περιγράφει με άμεσο τρόπο την εσωτερικευμένη ενοχή αλλά ταυτόχρονα και την ουσιαστική ανομολόγητη απόσταση των δυτικών κοινωνιών. Το υποκείμενο του ποιήματος συνεχίζει να ζει σε έναν κόσμο που δημιούργησε τον πόλεμο. Το αναγνωρίζει, το δέχεται και στέκει απέναντί του. Αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό ώστε να αλλάξει κάτι, όχι σε τέτοιο βαθμό ώστε να δεσμευτεί σε έναν σκοπό. Αρκετά ώστε να ξεκαθαρίσει τη θέση του, αρκετά ίσως ώστε να νιώσει και αυτός καλύτερα ενώ πετά από πάνω του την ενοχή. Το ποίημα είναι ο πιο ειλικρινής δρόμος.

Το «εμείς» θα βρίσκεται πάντοτε σε απόσταση από τον «πόλεμο». Είναι η καταγεγραμμένη αμηχανία που δεν μπορεί όμως να γίνει αδιαφορία. Μόνο μια παραδοχή αδυναμίας για τη συνέχεια της ζωής. Οσο η καταστροφή δεν μας επηρεάζει άμεσα, οι ζωές μας θα συνεχίζονται. Ισως με μερικές πιο βαριές σκέψεις, ίσως με ένα πιο βαθύ κέντρισμα συνείδησης, αλλά θα συνεχίζονται. Το ποίημα -σε αντίθεση με το υποκείμενο του ποιήματος- δεν διαλέγει στρατόπεδο. Στέκει στο πλευρό των βομβαρδισμένων. Δεν επιχειρηματολογεί με φανατισμό, μόνο ζητά συγγνώμη με την παραδοχή του.

Το ποίημα είναι μια πολιτική στάση για τον 21ο αιώνα. Εναντιώνεται στην αδιαφορία. Ταυτόχρονα φέρνει στην επιφάνεια την αναγκαία παραδοχή της ενοχής. Και μαζί την παραδοχή πως δεν έχουμε κάνει αρκετά. Παραδέχεται τη δομική αντίφαση της συνθήκης και αγκαλιάζει με κόπο την αντιφατικότητά του.

Σε μια συνθήκη γενικευμένου ψεύδους, αμφίβολων μέσων ενημέρωσης, κατασκευής διαδικτυακών προσωπείων και fake news η τέχνη στέκει ως η μόνη πραγματική ειλικρίνεια. Αδιαφορώντας για την επιβεβαίωση της τρέχουσας ηθικολογίας, για τη δημιουργία ενός συνθήματος, μιας ανάλυσης που θα περιέχει τη μόνη αλήθεια. Χωρίς την εύκολη φιλανθρωπία που ταυτίζεται με μια ανεστραμμένη αδιαφορία. Χωρίς να μιλά από τη μεριά των θυμάτων σε μια κίβδηλη ταύτιση, αλλά αποδεχόμενο την αμηχανία της απόστασης.

Ικανή να παραδεχτεί και να μιλήσει άμεσα, η ποίηση μένει ανοιχτή στην ουσιαστική αυτοκριτική, στην εξομολόγηση, την αμηχανία και την αποδοχή του λάθους, του προσωπικού λάθους. Είτε ως παρηγοριά, είτε ως επαγρύπνηση, είτε ως σειρήνα κίνδυνου η ποίηση είναι πάντοτε ζωτική. Ζωτική σαν τη σπαρακτική παρένθεση στη μέση ενός σπαρακτικού τελευταίου στίχου:

εμείς ζήσαμε (συγχωρέστε μας)
καλά κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το δόντι της Δικαιοσύνης
Ενα βαθύ αίσθημα ατιμωρησίας, τα επιδεικτικά προνόμια μιας διευρυμένης ελίτ, ιδεολογικής και ταξικής, σε άμεση συνομιλία με την εξουσία και τις επιταγές της.
Το δόντι της Δικαιοσύνης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η καβαφική ποίηση ως γλωσσική σκηνοθεσία
Μέσα από το καβαφικό παράδειγμα μπορούμε να ορίσουμε δύο διαφορετικά είδη ποιητικής σκηνοθεσίας: τη σκηνοθεσία μιας στιγμής που απλώνεται και τη σκηνοθεσία ενός συμβάντος που εξελίσσεται.
Η καβαφική ποίηση ως γλωσσική σκηνοθεσία
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ποίηση 2022 (β' μέρος)
Πρέπει να προσδιορίσουμε με ποιον τρόπο θα μπορούσε η ποίηση να συνομιλήσει και να συμβάλει σε μια εκ νέου διαμόρφωση μιας συλλογικής (και όχι εθνικής) ταυτότητας.
Ποίηση 2022 (β' μέρος)
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ποίηση 2022
Το ζητούμενο είναι με ποιους όρους θα μπορούσε να κωδικοποιηθεί μια νέα ποιητική αφήγηση στο μέτρο των δικών μας καιρών.
Ποίηση 2022
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Με αφορμή το 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης ξεκίνησε το 2013, μέσα σε καιρούς κρίσης, με σκοπό να συμβάλει στην εξωστρέφεια της ελληνικής ποίησης και να βάλει την Αθήνα στον χάρτη των ευρωπαϊκών λογοτεχνικών φεστιβάλ.
Με αφορμή το 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας