• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 32.3°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 18.6°C / 23.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 29.9°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.5°C / 23.4°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.1°C / 29.4°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.8°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 29.9°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    5 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 30.6°C
    1 BF
    40%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 27.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.7°C / 23.6°C
    3 BF
    82%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    67%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο Hotel Roma με τον Τσέζαρε Παβέζε

  • A-
  • A+
Ο Ιταλός ποιητής θα επιβεβαιώνει διαρκώς την παρουσία του μέσα από το χνάρι που άφησε πίσω του.

Βρέθηκα στο Τορίνο στα τέλη του Μάη με αφορμή το λογοτεχνικό φεστιβάλ της πόλης και το βιβλίο μου που παρουσιαζόταν εκεί. Είναι η τρίτη φορά που επισκέπτομαι την πόλη για παρόμοιους λόγους. Είναι η πρώτη φορά που βγαίνω από τη χώρα μου μετά από δύο χρόνια υγειονομικής κλεισούρας και εξαντλητικής καραντίνας. Είμαι μόνος. Γνωρίζω την πόλη. Τουλάχιστον τόσο ώστε να μη μου υποβάλλεται με την έκπληξη των πραγμάτων που αγνοείς και αποκαλύπτονται μπροστά σου.

Μένω στο Hotel Roma. Στο παλιό αυτό ξενοδοχείο δίπλα στον σταθμό των τρένων. Συνήθως προσπαθώ να αποφεύγω τα ξενοδοχεία. Εχουν κάτι το κλινικό στη φιλοξενία τους. Σε εξοικειώνουν με την αίσθηση του αποχωρισμού. Οχι με τη στιγμή του αποχωρισμού, αλλά με τη σταθερή παρουσία του ως βέβαιου ενδεχομένου μέσα σε όλες τις μέρες που προηγούνται. Είναι ταυτόχρονη απόσταση και οικειότητα. Τα ξενοδοχεία είναι μια σπουδή στην προσωρινότητα. Αλλά για αυτή την προσωρινότητα βρίσκομαι εδώ.

Είναι που το Hotel Roma δεν είναι ένα τυχαίο ξενοδοχείο. Είναι το ξενοδοχείο όπου στις 27 Αυγούστου του 1950 ο ποιητής και πεζογράφος Τσέζαρε Παβέζε αυτοκτόνησε. Απογοητευμένος από την ερωτική του σχέση με την Αμερικανίδα ηθοποιό Κονστάνς Ντόουλινγκ, ο Παβέζε έφυγε παίρνοντας μια μεγάλη δόση βαρβιτουρικών. Παρ’ όλα αυτά, η αυτοκτονία υπήρξε μια σκέψη που διαρκώς εμφανίζεται στα ημερολόγιά του, μια απόφαση που ωρίμαζε εκεί για χρόνια.

Η ποιητική συλλογή που εκδόθηκε μετά τον θάνατό του, το μυθικό «Ο θάνατος θα ’ρθει και θα ’χει τα μάτια σου», γράφτηκε τον Μάρτη και τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς. Μήνες πριν από την τελική πράξη. Η συλλογή αυτή, καθώς και οι τελευταίες σημειώσεις στα ημερολόγιά του αποτελούν μια σταθερή και συστηματική καταγραφή της διαδικασίας του αποχωρισμού. Μια έμπρακτη παρότρυνση του ίδιου προς τον ίδιο. Μια διαδρομή μέχρι την τελική πράξη ως επιβεβαίωση των προθέσεων και εκ των υστέρων ερμηνεία των κειμένων.

Ο Παβέζε αυτοκτόνησε στο δωμάτιο 346. Εγώ μένω στο δωμάτιο 344. Οι πόρτες των δύο δωματίων βρίσκονται κολλητά δημιουργώντας γωνία. Αυτό έγινε τυχαία. Και το κατάλαβα τη δεύτερη μέρα της διαμονής μου ψάχνοντας πληροφορίες για την τελευταία διαμονή του συγγραφέα. Είναι άλλο να μένεις στο ξενοδοχείο όπου αυτοκτόνησε κάποιος ήρωάς σου κι άλλο να μένεις στο διπλανό δωμάτιο. Και μάλιστα από τύχη. Η διαμονή σου διαμορφώνεται από έναν σκοπό. Εναν σκοπό που δεν μπορείς να ερμηνεύσεις αφού δεν σου έχει αποκαλυφθεί ακόμη αλλά εσύ τον ψάχνεις. Ή -άμα θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές- τον εφευρίσκεις.

Αλλά ποιος θέλει να είναι ρεαλιστής; Και ταυτόχρονα ποιος το αντέχει; Δημιουργούμε τους μύθους μας. Δημιουργούμε τις αφηγήσεις μας ώστε να εντάξουμε εκεί τον εαυτό μας. Φτιάχνουμε διαρκώς τον κόσμο που μας περιβάλλει μέσα από αυτά που κουβαλάμε μέσα μας. Τις εξιδανικεύσεις, την ιδεολογία, τη συνομιλία με τους παρόντες και τους απόντες. Στη σύντομη αυτή συγκατοίκηση σε δύο γειτονικά δωμάτια ξενοδοχείων, έστω για λίγες νύχτες, ο Παβέζε έγινε για μένα ο μεγάλος απών. Αυτός που θα επιβεβαιώνει διαρκώς την παρουσία του μέσα από το χνάρι που άφησε πίσω του, αυτός που θα ενσαρκώσει όλους τους απόντες αλλά και το ίδιο το νόημα της απουσίας που μας δίνει σχήμα. Είμαστε αυτοί που έφυγαν και αυτά που άφησαν πίσω. Οι ετεροχρονισμένες συναντήσεις μας σε ένα οικοδόμημα μονωμένο από χρόνο όπου κάθε τι μπορεί να υπάρξει ταυτόχρονα. Είμαστε ο Τσέζαρε Παβέζε και είμαστε η απουσία του.

(συνεχίζεται…)

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η γυναίκα ως μετανάστευση
Η ποίηση της Γκέρβιτζ είναι μια ποίηση που προσεγγίζει το γυναικείο φαινόμενο με τρόπο πολυπρισματικό και ταυτόχρονα με μια αφοπλιστική ειλικρίνεια.
Η γυναίκα ως μετανάστευση
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο
Το να γράφεις ποίηση στην ελληνική γλώσσα μοιάζει συχνά προνόμιο. Θα μπορούσαμε να διακινδυνέψουμε τον αφορισμό πως επί δύο αιώνες καμία άλλη τέχνη δεν παρήγαγε τόσα πολλά και σε τέτοια ποιότητα καλλιτεχνικά...
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο Δάντης στον Παναμά
Ο Δάντης τοποθετεί τους σπάταλους και τους φιλάργυρους στον τέταρτο κύκλο της Κόλασης. Στο έβδομο τραγούδι της Κόλασης εξιστορεί την τύχη τους: τα δύο πλήθη χωρισμένα μονομαχούν και συγκρούονται, καταδικασμένα...
Ο Δάντης στον Παναμά
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το δόντι της Δικαιοσύνης
Ενα βαθύ αίσθημα ατιμωρησίας, τα επιδεικτικά προνόμια μιας διευρυμένης ελίτ, ιδεολογικής και ταξικής, σε άμεση συνομιλία με την εξουσία και τις επιταγές της.
Το δόντι της Δικαιοσύνης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Τέσσερα χρόνια μακριά από τον θάνατο του Αντονι Μπουρντέν
Ο Μπουρντέν μας σύστησε αυτό που ήταν ήδη μπροστά μας, μας δίδαξε πως για να χορτάσεις πρέπει πρώτα να πεινάσεις και πως υπάρχει μια πείνα που παρακάμπτει το σώμα.
Τέσσερα χρόνια μακριά από τον θάνατο του Αντονι Μπουρντέν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας