• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.6°C / 28.5°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 27.8°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.7°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.9°C
    0 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 21.8°C / 27.9°C
    2 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 27.7°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.7°C / 23.3°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 26.7°C
    0 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    64%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η εκστατική αλήθεια

  • A-
  • A+

Στην περίφημη «Δήλωση της Μινεσότα» -μια σειρά από καλλιτεχνικές αρχές που διάβασε στο Walker Art Center της Μινεάπολις- ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ ξεκαθαρίζει τη σχέση του με τον κινηματογράφο, το ντοκιμαντέρ και την τέχνη. Στην προσωπική του αυτή κατάθεση ο Χέρτζογκ καταγράφει συνοπτικά τις απόψεις του για είδη κινηματογράφου που δεν εκτιμά, την αντίληψή του για τη φύση, την παρατήρηση και την τέχνη.

Στο κέντρο αυτής της διακήρυξης, η οποία είναι μισή στοχασμός και μισή σαρκαστική επίθεση, βρίσκουμε τον δημιουργικό πυρήνα του μεγάλου καλλιτέχνη. Ενα σημείο που στην πραγματικότητα υποστηρίζεται και παίρνει τις πραγματικές του διαστάσεις τόσο από το έργο του (τις ταινίες μυθοπλασίας όσο και τον μεγάλο αριθμό ντοκιμαντέρ) όσο και από τους όρους με τους οποίους το δημιούργησε:

«Υπάρχουν βαθύτερα στρώματα αλήθειας στο σινεμά και εκεί μπορείς να εντοπίσεις την ποιητική, εκστατική αλήθεια. Μια αλήθεια μυστήρια και απροσδιόριστη, που μπορεί να προσεγγιστεί μόνο με την επινόηση, τη φαντασία και τη διαμόρφωση του ύφους ».

Ενας άνθρωπος παίρνει την απόφαση να χτίσει μια όπερα στη μέση της ζούγκλας, ένας άνθρωπος αποφασίζει να παρατήσει την ανθρωπότητα και να ζήσει δίπλα στις αρκούδες στην Αλάσκα –τις αρκούδες αυτές που τελικά τον κατασπαράζουν-, μια σπηλιά με προϊστορικές ζωγραφιές αποκαλύπτεται στα ανθρώπινα μάτια για πρώτη φορά μετά από 32.000 χρόνια, το τοπίο του βομβαρδισμένου Κουβέιτ παρουσιάζεται ως η επιφάνεια ενός ξένου πλανήτη φτιαγμένη από άμμο, φωτιά και τεράστιες κηλίδες πετρελαίου. Οι κεντρικές αφηγηματικές επιλογές αναδεικνύουν ακριβώς το στοιχείο αυτό της εκστατικής αλήθειας στις βιογραφίες των ανθρώπων, στις επιλογές τους, στους όρους με τους οποίους συνομιλούν με το περιβάλλον τους.

Αλλά η αλήθεια αυτή προεκτείνεται και πέρα από την όποια αφήγηση, στις ίδιες τις επιλογές του σκηνοθέτη. Στο ρίσκο, την πρωτοτυπία και την προσωπική του δέσμευση. Στο ότι επέλεξε να ανεβάσει ένα ποταμόπλοιο πάνω από έναν λόφο για τις ανάγκες μιας ταινίας, στο ότι επέλεξε να χρησιμοποιήσει ένα καστ αποκλειστικά από νάνους στη δεύτερη ταινία μυθοπλασίας του, ενώ στην πέμπτη όλοι οι ηθοποιοί έπαιζαν υπό ύπνωση, στο γεγονός πως κόντεψε να πεθάνει από τις αναθυμιάσεις ενός ηφαιστείου σε ένα ερειπωμένο νησί της Γουαδελούπης. Το κόστος και το αντίτιμο στην αναζήτηση της εκστατικής αλήθειας είναι και αυτό κομμάτι της αλήθειας αυτής. Στην πραγματικότητα είναι αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεσή της.

Το κείμενο αυτό δεν έχει ως στόχο ούτε να εκθειάσει το έργο του Χέρτζογκ, ούτε να αναλύσει τις παραμέτρους του. Πιο πολύ επιθυμεί να υπογραμμίσει μια καλλιτεχνική επιλογή και μια καλλιτεχνική ουσία η οποία μπορεί να γίνει ορατή σε μια σειρά από έργα και ταυτόχρονα να αποτελέσει αντίδοτο στα καλλιτεχνικά και αφηγηματικά αδιέξοδα της εποχής της ανακύκλωσης. Η εκστατική αλήθεια περιγράφει την τέχνη με όρους αγωνιώδους προσωπικής ανάγκης, πέρα από την τεχνική και τις τάσεις, πέρα από τη φήμη και την οποιαδήποτε τύπου επιβράβευση. Ως μια αγωνιώδη αναζήτηση και ταυτόχρονα ως προσωπική δέσμευση με όποιο κόστος.

Πρωτότυπη και ταυτόχρονα οικεία, σύνθετη και ταυτόχρονα απλή, ανθρώπινη και ταυτόχρονα πέρα από τα όρια του ανθρώπου, η εκστατική αλήθεια είναι η ίδια η δημιουργική παρόρμηση εντός ενός κόσμου που έχει ξεχάσει να ονειρεύεται τον εαυτό του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οπτικός αναλφαβητισμός
Η μεγάλη οθόνη διαρκώς επιμερίζεται σε όλο και μικρότερα κλάσματα με αποτέλεσμα στην πραγματικότητα να περιορίζεται όλο και περισσότερο η οπτική μας γλώσσα.
Οπτικός αναλφαβητισμός
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
«Παρίσι, Τέξας» - Καραντίνα
Δεν υπάρχει road movie που να συνομιλεί πιο αποκαλυπτικά με το παρόν μας, από το «Παρίσι, Τέξας» του Βιμ Βέντερς. Μας μιλά για την πραγματική απόσταση. Για την καραντίνα ανάμεσα σε δυο πρόσωπα που χάνονται...
«Παρίσι, Τέξας» - Καραντίνα
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ρέκβιεμ για ένα έγκλημα
Ο «Ιρλανδός» είναι η 6η ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε για το οργανωμένο έγκλημα. Η ταινία παίρνει το βάθος της από την επικοινωνία της με τις προηγούμενες ταινίες του Αμερικανού σκηνοθέτη. Δεν προστίθεται στις...
Ρέκβιεμ για ένα έγκλημα
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ενήλικες στις αίθουσες
Προτού καν βγει στις αίθουσες η ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στο δωμάτιο», βασισμένη στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, ξεσήκωσε αντιδράσεις. Το imdb, η κατεξοχήν σελίδα κινηματογραφικού σχολιασμού,...
Ενήλικες στις αίθουσες
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οταν ο Σεφερλής έφαγε ένα ζωντανό φλαμίνγκο
Η ποίηση των ταινιών του Τζον Γουότερς είναι μια δύσκολη ποίηση. Το 1988 σκηνοθετεί τη γνωστότερη και πιο προσβάσιμη ίσως ταινία του, το Hairspray. Πάντα με ηθοποιούς από τους Dreamlanders. Ανάμεσά τους η...
Οταν ο Σεφερλής έφαγε ένα ζωντανό φλαμίνγκο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οι ήρωες της παρωδίας
Χάζευα προ ημερών την ταινία «The disaster artist» του Τζέιμς Φράνκο. Η ταινία αφηγείται τα γεγονότα πριν και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «The room», κατά πολλούς της χειρότερης ταινίας που...
Οι ήρωες της παρωδίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας