• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.5°C / 30.1°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.2°C / 29.5°C
    3 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 30.4°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    69%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    44%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.0°C / 29.0°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 19.4°C / 25.4°C
    4 BF
    86%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 26.5°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    3 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 26.2°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    4 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 28.9°C
    3 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 28.8°C
    2 BF
    45%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    3 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.4°C / 30.0°C
    0 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.3°C / 27.1°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.7°C / 28.7°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 23.5°C
    0 BF
    59%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το γέλιο και ο τρόμος

  • A-
  • A+
Μπροστά σε μια τρομακτική αφήγηση ή μπροστά σε ένα σωστά κατασκευασμένο αστείο δεν υπάρχουν φίλτρα.

Οι μέρες περνούν μέσα σε μια μουντή συνθήκη. Λίγο ο καιρός με τα πισωγυρίσματά του, λίγο τα νέα που δεν σε αφήνουν ποτέ να ησυχάσεις, λίγο ο διαρκής βραχνάς της πανδημίας που σε λίγους μήνες τελειώνει και λίγους μήνες μετά επιστρέφει. Είναι το μέλλον μας βομβαρδισμένο και οι συνθήκες άσχημες.

Είναι η ακρίβεια που πολιορκεί πέρα από οποιοδήποτε παράλογο και μαζί η μηδενική κοινωνική συσπείρωση ως ανάχωμα για το οτιδήποτε. Είναι μια μαλακή δυστοπία, φτιαγμένη από την εξάντληση, την απογοήτευση και την αίσθηση αυτή πως χάνεις τη ροή των αλλαγών. Πως τα πράγματα αλλάζουν και εσύ δεν τα παίρνεις καν χαμπάρι.

Δεν ξέρω τι είναι αυτό που μας δίνει χαρά. Οχι χαρά ακριβώς. Ποια είναι η συνθήκη αυτή που μας κάνει να αισθανόμαστε ζωντανοί κάτω από το παρατεταμένο μούδιασμα. Και δεν μιλώ εδώ για τις μεγάλες εμπειρίες. Γι’ αυτές που απαιτείται σχεδιασμός και σώμα, δραστηριότητα και γεγονότα. Μιλώ κυρίως για τις μικρές στιγμές, τις στιγμές εκείνες στις χαραμάδες της καθημερινότητας.

Τις στιγμές που διαβάζεις κάτι πριν κοιμηθείς, που κάνεις ένα διάλειμμα βλέποντας κάτι, που ξεχνιέσαι ενώ ψάχνεις κάτι άλλο. Είναι οι στιγμές αυτές που μας χτίζουν. Εκεί που γυρνάμε σχεδόν ασυναίσθητα όταν θέλουμε να αποδείξουμε πως ο χρόνος μπορεί να σταματήσει έστω για λίγο και πως υπάρχει ένας εαυτός κάτω από τον καθημερινό εαυτό μας που μένει περιφρουρημένος, διαρκής και συνειδητός ακόμα και τις στιγμές αυτές που δεν είναι ορατός από την επιφάνεια.

Εχουμε ανάγκη να γυρίζουμε στις πηγές. Στα στοιχεία εκείνα που ενυπάρχουν και βγαίνουν στην επιφάνεια απότομα και ακατέργαστα. Γιατί υπάρχει κάτι πιο βαθύ που μας συνέχει. Πέρα από τις επιλογές και το υπερεγώ, πέρα από τις κοινωνικές συμβάσεις και τις προσωπικές προτιμήσεις. Υπάρχει κάτι στα έγκατα, κάτι που ταυτίζεται με την ανθρωπινότητά μας. Οπως έχει. Χωρίς λογικές επεξεργασίες και φιλτραρίσματα. Κάτι ανθρώπινο που φτάνει σχεδόν πριν τον πολιτισμό.

Τα στοιχεία αυτά –όπως τουλάχιστον εγώ τα νιώθω και τα βιώνω– είναι το γέλιο και ο τρόμος. Τα στοιχεία αυτά ως αντιδράσεις κυρίως απέναντι σε καλλιτεχνικά ή έστω δημιουργικά προϊόντα. Απέναντι σε βιβλία ή ταινίες, ακόμα περισσότερο απέναντι σε προσωπικές αφηγήσεις στο πλαίσιο μιας παρέας ή μιας σχέσης. Υπάρχει κάτι στις δύο –φαινομενικά– διαφορετικές συνθήκες που ξυπνά ένα ξεχασμένο ανθρώπινο ορυκτό και στιγμιαία του δίνει σχήμα.

Μπροστά σε μια τρομακτική αφήγηση ή μπροστά σε ένα σωστά κατασκευασμένο αστείο δεν υπάρχουν φίλτρα. Το πολιτιστικό παραπέτασμα που μας καλύπτει ξηλώνεται και αναβλύζει ο εαυτός όπως κρύβεται κάτω από τα μπάζα της προσωπικότητας. Ως τρόμος του σώματος απέναντι σε κάτι που νιώθει να το απειλεί. Ως γέλιο του στήθους ως αντίδραση στο αναποδογύρισμα του κόσμου και της τάξης των πραγμάτων.

Αν γράφω για τα στοιχεία αυτά –έστω και πρόχειρα, έστω και βιαστικά– είναι γιατί πιστεύω πως έχουμε ανάγκη, ίσως περισσότερο από ποτέ, να έρθουμε σε επαφή με κάτι βαθύτερο, με κάτι πιο επείγον και κάτι πιο ανθρώπινο.

Με όρους καθημερινής χειρονομίας. Με τα στοιχεία αυτά που μας υπενθυμίζουν την υπόστασή μας και τα όριά μας. Που τελικά, κόντρα σε μια καθημερινότητα που μας πλακώνει, μας κάνουν να θυμηθούμε τα ανθρώπινα υλικά μας και μέσα από αυτά τις αναγκαιότητες, τις δυνατότητες και τις επιθυμίες της ανθρώπινης εκδοχής του εαυτού μας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Εσωστρέφεια
Αίθουσα σκοτεινή. Σκόρπιες ολόγυρα καρτέλες από αναμνήσεις, ένα μπαούλο ενοχές, ένας καθρέφτης που αντανακλά την όψη μου όπως την ευχήθηκα. Στο βάθος της αίθουσας με καλωσορίζει ο εαυτός μου όπως τον αρνήθηκα...
Εσωστρέφεια
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Χαμηλό καλοκαίρι
Τα τελευταία μας καλοκαίρια είναι σαν οι πραγματικές ζωές να συρρικνώθηκαν σε τρεις μήνες και όλο το υπόλοιπο να είναι μια ατελείωτη βόλτα στα παρασκήνια.
Χαμηλό καλοκαίρι
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Είμαστε οι απώλειές μας
Οσο και να μας έχουν σκληρύνει οι διάφορες περιστάσεις και οι αποχωρισμοί στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε πώς να αποχαιρετούμε.
Είμαστε οι απώλειές μας
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ενας κόσμος που βυθίζεται
Οι κρίσεις που βιώνει ο κόσμος σε οικονομικό, κοινωνικό, γεωπολιτικό και υγειονομικό επίπεδο έρχονται πλέον να συναντηθούν.
Ενας κόσμος που βυθίζεται
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
1922: 100 χρόνια από το έτος μηδέν της νεοελληνικής λογοτεχνίας
Το 1922 δεν είναι απλώς η χρονολογία της καταστροφής της Σμύρνης. Είναι η χρονολογία που επαναπροσδιορίστηκε το συλλογικό φαντασιακό.
1922: 100 χρόνια από το έτος μηδέν της νεοελληνικής λογοτεχνίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας