• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 22.6°C / 28.5°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 27.8°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.7°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.9°C
    0 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 21.8°C / 27.9°C
    2 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    89%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 27.7°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.7°C / 23.3°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.5°C / 26.7°C
    0 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    64%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κουλτούρα που ονειρευόταν τον εαυτό της

  • A-
  • A+
Τίποτα δεν μπορεί να συμβεί αν δεν γίνει πρώτα ανάμνηση.

Ριμέικ. Σίκουελ. Πρίκουελ. Αναπαραγωγές. Σχολιασμοί. Σχολιασμοί σχολιασμών. Μιμς. Αναφορές. Διασκευές. Παρωδίες. Cult. Επανένταξη μέσω του cult. Παραθέματα. Παραθέσεις. Αντιπαραθέσεις. Διαρκείς αντιπαραθέσεις. Βίντεο που σχολιάζουν. Βίντεο που σχολιάζουν άλλα βίντεο που σχολιάζουν. Βίντεο που σχολιάζουν τηλεοπτικά αποσπάσματα που σχολιάζουν. Mush-ups. Cut-ups. Κολάζ. Βίντεο κολάζ. Ηχητικά κολάζ. Και αναπαραγωγή. Ατελείωτη αναπαραγωγή. Ενα φίδι που δαγκώνει την ουρά του. Οχι. Ενα φίδι που δαγκώνει την ουρά ενός άλλου φιδιού. Που δαγκώνει την ουρά ενός άλλου φιδιού. Που δαγκώνει την ουρά του πρώτου φιδιού.

Η κουλτούρα αυτή ονειρεύεται τον εαυτό της. Και πιο συχνά ονειρεύεται τον εαυτό της να ονειρεύεται. Τον εαυτό της; Ποιος ξέρει… Ενα παιχνίδι ισόποσων καθρεφτών. Μια διαδικασία βουβών καθρεφτισμάτων. Μια γιορτή καταφάσεων. Οχι απέναντι σε ερωτήσεις. Απέναντι σε καταφάσεις. Εκδοχές. Ατελείωτες εκδοχές. Πολλαπλασιασμοί και αντηχήσεις ενός αντικειμένου που ξεχάστηκε. Κύκλοι χωρίς κέντρο. Παρ’ όλα αυτά κύκλοι. Που παρ’ όλα αυτά δεν κυκλώνουν.

(Η λίμνη των κύκλων. Εδώ οι γωνίες βουλιάζουν.)

Λίστες. Λίστες αγαπημένων. Δίσκων, ταινιών, τραγουδιών. Ερωτικών συνευρέσεων. Θρησκευτικών αιρέσεων. Παρεξηγημένων προθέσεων. Κάθε τι θα ταξινομηθεί. Θα τακτοποιηθεί. Θα βαθμολογηθεί. Και ξανά απ’ την αρχή. Κατάλογοι. Και γεωμετρικός επιμερισμός. Του παρελθόντος. Στο παρελθόν. Στο παρόν αυτό που διαρκώς βιώνεται ως παρελθόν. Η τάξη μάς βοηθάει να αναπαράγουμε. Μηχανικά. Αντανακλαστικά. Διαρκώς. Κυρίως διαρκώς. Και ξανά απ’ την αρχή.

Η μεγάλη ανακύκλωση. Οχι των σκουπιδιών. Των μοτίβων και των ιδεών. Των αφηγήσεων και των εννοιών. Των προθέσεων και των αστοχιών. Ολα αυτά. Δεν σώζουν βέβαια κανένα περιβάλλον. Είναι το περιβάλλον. Μας περιβάλλουν. Μας μετατρέπουν σε περιβάλλον. Μας τοποθετούν διαρκώς στο φόντο. Κομπάρσοι μιας ιστορίας. Σε μια εποχή χωρίς ιστορία. Σε μια ιστορία χωρίς πρωταγωνιστές. Το φόντο που επικαλύπτει το κεντρικό θέμα. Και γίνεται κεντρικό θέμα.

Μέσα στην ταχύτητα της επανάληψης. Εκεί που κάθε τι θολώνει. Γίνεται φόντο. Ισόποσο. Ισάξιο. Ισότιμο. Και σχετικό. Κυρίως σχετικό. Σχετικοποιημένο. Παρεμφερές. Να επαναληφθεί! Μέχρι να εμπεδωθεί. Ασχετα με το περιεχόμενο. Ανεξάρτητα απ’ το περιεχόμενο. Ακόμα και χωρίς περιεχόμενο. Κυρίως τότε. Χωρίς περιεχόμενο. Χωρίς αγκάθι. Χωρίς γωνίες. Τα παιδιά χτυπούν τα κεφάλια τους στις γωνίες (κυρίως των τραπεζιών σαλονιού). Μα καλά, δεν σκέφτεστε καθόλου τα παιδιά;

(Τα σαλόνια χωρίς γωνίες. Εδώ κάθε κύκλος είναι φαύλος.)

Η κουλτούρα αυτή. Που θυμάται τον εαυτό της. Πριν συμβεί. Για να συμβεί. Τίποτα δεν μπορεί να συμβεί αν δεν γίνει πρώτα ανάμνηση. Η ανάμνηση. Προϋπόθεση επανάληψης. Προϋπόθεση ανακύκλωσης. Προϋπόθεση ανάμνησης μες στην ανάμνηση. Χωρίς βίωμα. Μόνο με ανάμνηση βιώματος. Που δεν βιώθηκε. Το θυμάσαι όμως. Ετσι δεν είναι;

Είμαστε κοινό μαζί και ερμηνευτές. Ερμηνευτές και ερμηνευόμενοι. Μέσα από προφίλ και άβαταρ. Μέσα από φωτογραφίες αυτοπροσωπογραφίες. Μέσα από διατυπωμένες απόψεις της στιγμής. Σε ένα αχανές δοχείο ισόποσης γνώμης. Σε έναν θόρυβο που τείνει στη σιωπή. Πραγματικότητες μαζί και επιθυμίες. Διατυπώνοντας κάτι που ίσως μας θυμίζει. Αυτό που είμαστε γίνεται η μνήμη αυτού που θέλουμε να γίνουμε. Ο ιδανικός εαυτός που κοιτά τον πραγματικό εαυτό. Ως ανάμνηση. Ως αφετηρία. Μια εικόνα που πέρασε και ξεχάστηκε πριν βελτιωθεί. Πριν τελειοποιηθεί μέχρι την παραμόρφωση.

Είμαστε όνειρα. Που μας ονειρεύονται όνειρα. Τα ιδεατά μας όνειρα όταν κοιμούνται. Μια νύχτα που βαρυστομάχιασαν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οι δύο κοίτες της νεοελληνικής ποίησης
Αν θα θέλαμε να περιγράψουμε δύο κυρίαρχους τρόπους της νεοελληνικής ποίησης με βάση το μορφολογικό τους κέντρο, το ένα θα είχε ως αφετηρία τον Διονύσιο Σολωμό και το άλλο τον Κωνσταντίνο Καβάφη.
Οι δύο κοίτες της νεοελληνικής ποίησης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ποίηση 2022 (β' μέρος)
Πρέπει να προσδιορίσουμε με ποιον τρόπο θα μπορούσε η ποίηση να συνομιλήσει και να συμβάλει σε μια εκ νέου διαμόρφωση μιας συλλογικής (και όχι εθνικής) ταυτότητας.
Ποίηση 2022 (β' μέρος)
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η ποιητική σκηνοθεσία στο έργο του Γιώργου Σεφέρη
Με τον Σεφέρη η σκηνοθεσία του ποιήματος αποδεσμεύεται από την καβαφική εκδοχή της. Ως ανεξάρτητο ποιητικό χαρακτηριστικό βρίσκει γόνιμο έδαφος σε τελείως διαφορετικά είδη ποιητικού λόγου.
Η ποιητική σκηνοθεσία στο έργο του Γιώργου Σεφέρη
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η καβαφική ποίηση ως γλωσσική σκηνοθεσία
Μέσα από το καβαφικό παράδειγμα μπορούμε να ορίσουμε δύο διαφορετικά είδη ποιητικής σκηνοθεσίας: τη σκηνοθεσία μιας στιγμής που απλώνεται και τη σκηνοθεσία ενός συμβάντος που εξελίσσεται.
Η καβαφική ποίηση ως γλωσσική σκηνοθεσία
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η εκστατική αλήθεια
Η εκστατική αλήθεια περιγράφει την τέχνη με όρους αγωνιώδους προσωπικής ανάγκης, πέρα από την τεχνική και τις τάσεις, πέρα από τη φήμη και την οποιαδήποτε τύπου επιβράβευση.
Η εκστατική αλήθεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας