Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το δημοψήφισμα, οι λέξεις και η εξουσία

Η Μέρκελ και ο Σόιμπλε ενδιαφέρονται για τον ελληνικό λαό, ενώ είναι αυτοί που τον σπρώχνουν στην εξαθλίωση

AP PHOTO

Το δημοψήφισμα, οι λέξεις και η εξουσία

  • A-
  • A+

Οι τελευταίες εξελίξεις, πέρα από τη μέγιστη πρακτική και οικονομική σημασία τους, αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα. Η θέαση της Ευρώπης αλλάζει προς κάτι το οποίo πάντοτε φανταζόμασταν πως ισχύει.

Η Ευρώπη περνά από την περιγραφή μιας ένωσης κρατών με κοινή τύχη, κοινό μέλλον και ισοτιμία, στην περιγραφή ενός μηχανισμού επιβολής, καταπάτησης των ελευθεριών και της ελεύθερης βούλησης. Ισως πολλοί να το γνωρίζαμε, λίγοι όμως θέλαμε να το παραδεχτούμε στην πλήρη σημασία του, πολύ λιγότεροι να το πούμε.

Η στάση μας μού θυμίζει την εικόνα μιας οικογένειας με κάποιο ένοχο μυστικό. Το παρελθόν κάποιου μέλους της, τις πράξεις ή τις αποκλίσεις κάποιου άλλου. Ολα τα μέλη της οικογένειας το γνωρίζουν, αλλά κανείς δεν έκανε κάτι, τα μέλη δεν το συζητούν μεταξύ τους, το αποδέχονται και με το να μην το εκφέρουν πιστεύουν πως το σταματάνε από το να υπάρχει.

Να, όμως, που το μυστικό μια μέρα βγαίνει στην επιφάνεια και τότε όλα τα μέλη της οικογένειας νιώθουν μια ειλικρινή έκπληξη και συντετριμμένα προσπαθούν να αθωώσουν τους εαυτούς τους και να συνεχίσουν να ζουν υπό το βάρος της αποκάλυψης.

Ο αυταρχισμός της Ευρώπης είναι ο μαυραγορίτης θείος μας, ο δολοφόνος ξάδερφος, ο έκφυλος ανιψιός. Το μυστικό που όλοι γνωρίζαμε και με το να μη μιλάμε γι' αυτό πείσαμε τελικά και τους εαυτούς μας πως δεν υπάρχει.

Μα αυτό που μάθαμε τις μέρες αυτές είναι πως η γλώσσα δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Δεν λειτουργεί ως εργαλείο του αδύναμου να ορίσει την τύχη του ακόμη και πίσω από ένα ψέμα, αλλά ως εργαλείο του ισχυρού να ορίσει, να περιγράψει, να επιβάλει. Ηδη από την αναγγελία του δημοψηφίσματος οι λέξεις δείξανε την κόψη και την αιχμή τους.

Η στάση των εταίρων, στην απόλυτη πλειοψηφία τους, δεν ήταν να απαγορεύσουν το δημοψήφισμα, αλλά να ορίσουν το περιεχόμενό του, να ερμηνεύσουν και να επιβάλουν το τι σημαίνουν πραγματικά οι λέξεις. Ουσιαστικά, βρεθήκαμε μπροστά σε ένα ακόμη τελεσίγραφο, το οποίο έλεγε πως όχι μονάχα δεν έχουμε δικαίωμα να απαντήσουμε με βάση τη βούλησή μας, αλλά πως δεν έχουμε καν το δικαίωμα να ορίσουμε το ερώτημα στο οποίο θα απαντήσουμε. Κανείς δεν θα σου πει τι θα πεις, κανείς δεν θα σου πει τι θα κάνεις.

Αυτό που θα σου ορίσει είναι το περιεχόμενο των λέξεών σου, το περιεχόμενο των πράξεών σου. Είσαι φορέας οποιασδήποτε λέξης, αλλά όχι ο κάτοχός της. Μπορείς να μιλάς θέλοντας να εκφράσεις κάτι, αλλά αυτό το κάτι θα μείνει ανεξάρτητο των λέξεων αφού αυτές έχουν αποστατήσει προς νέα περιεχόμενα.

Με τον ίδιο τρόπο, η πρόταση Γιούνκερ (ειπώθηκε από τον ίδιο) περιελάμβανε κοινωνικά μέτρα, ενώ στην πραγματικότητα περιέγραφε με τον καλύτερο τρόπο την περαιτέρω διάλυση της κοινωνίας. Η Μέρκελ και ο Σόιμπλε ενδιαφέρονται για τον ελληνικό λαό, ενώ είναι αυτοί που τον σπρώχνουν στην εξαθλίωση

 Με τον ίδιο τρόπο, η αθέτηση πληρωμών προς το ΔΝΤ (ορισμένη ως τέτοια από το ίδιο) ονομάστηκε χρεοκοπία από ντόπια και ξένα κανάλια, σπέρνοντας ακόμη περισσότερο πανικό. Η διαστροφή των λέξεων περιγράφει τη ρευστότητα των νοημάτων προς χρήση των ισχυρών.

Φυσικά όλα αυτά δεν είναι καινούργια. Αποτελούν μέρος μιας διαδικασίας που βήμα το βήμα έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό. Στρατηγικά εργαλεία μιας τρυφερής κακοποίησης και μιας ευγενούς δικτατορίας που δεν σου επιβάλλει να πεις, αλλά ορίζει εκ των υστέρων αυτό που είπες, πετυχαίνοντας το ίδιο αποτέλεσμα με πολύ μικρότερο πολιτικό κόστος.

Γράφοντας στην «Εφ.Συν.», σε παλαιότερη περίοδο και με τελείως διαφορετική αφορμή, είχαμε συντάξει ένα άρθρο με τίτλο «Από τη διαστροφή των λέξεων στη διαστροφή της εξουσίας».

Η κατακλείδα του πιστεύουμε πως ταιριάζει και εδώ, με πολύ πιο εμφατικό τρόπο, με πολύ πιο έντονη την κυριολεξία της: «Απ’ όλα αυτά προκύπτει πως στις μέρες που ζούμε η αναζήτηση της κυριολεξίας των λέξεων αποτελεί μια πράξη αξιοπρέπειας. Στην Ελλάδα της κρίσης, το να κυριολεκτείς σημαίνει να αντιστέκεσαι».

tsalapatis.blogspot.gr

 

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η Ευρώπη και ο χρόνος
Ο χρόνος μεταφέρθηκε μακριά από την Ευρώπη. Μετοίκησε σε αποικίες, πούλησε κουβέρτες με ευλογιά στους αγρίους, έκαψε τα χωριά τους. Κατέφαγε τις πρώτες ύλες των νέων αποικιών, άπλωσε τις αλυσίδες του σε...
Η Ευρώπη και ο χρόνος
ΕΥΡΩΠΗ
Το non paper του Σόιμπλε και η στάση της Μέρκελ στο Grexit
Ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, που έζησε από κοντά τις δραματικές διαπραγματεύσεις του 2015, μίλησε για το non paper του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με αντικείμενο την έξοδο της Ελλάδας από τη ζώνη του ευρώ, για τη θετική στάση...
Το non paper του Σόιμπλε και η στάση της Μέρκελ στο Grexit
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Στο στάβλο της ικανοποίησης, σημαίνοντας θάνατο*
Η Ευρώπη έχει καταντήσει εδώ και καιρό μια γερασμένη και φοβική ήπειρος. Ενας αμήχανος διεθνής παίχτης βουτηγμένος στη συντήρηση και τον κυνισμό. Και φυσικά σε όλα αυτά οι Ευρωπαίοι πολίτες δεν είναι άμοιροι...
Στο στάβλο της ικανοποίησης, σημαίνοντας θάνατο*
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
75 ετών... με ηθικόν ακμαιότατον
Ακόμη πιο σίγουρη από την επικείμενη εκλογική νίκη της Μέρκελ θεωρείται η επανεκλογή του Σόιμπλε από την ομοσπονδιακή Βουλή, όπου βρίσκεται τα τελευταία 45 χρόνια. Ο ισχυρός άνδρας της ευρωπαϊκής οικονομίας...
75 ετών... με ηθικόν ακμαιότατον
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Είδα γκρίζους ανθρώπους στο Αμβούργο
Αμβούργο 2017, σύνοδος των G-20: Ενα ζευγάρι γευματίζει πίσω από μια βιτρίνα, ένας αμέριμνος γιάπης βαδίζει αμέριμνος μέσα στο i-phone του. Μια γκρίζα μορφή προβάλλει μέσα στον σιωπηλό δρόμο. Γκρίζοι άνθρωποι...
Είδα γκρίζους ανθρώπους στο Αμβούργο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Υπεράσπιση της δεκαετίας του '90 απέναντι σε αυτή του '80
Αναζητάς τα υλικά που σε συγκροτούν. Τη ρίζα αυτού που σήμερα μοιάζει αυτονόητο αλλά κάποτε βρισκόταν υπό διαμόρφωση. Ψάχνεις να βρεις τα στοιχεία που σε ορίζουν, τις συντεταγμένες του εαυτού σου μέσα στον...
Υπεράσπιση της δεκαετίας του '90 απέναντι σε αυτή του '80

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας