• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 16.4°C
    2 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.4°C / 11.0°C
    3 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 16.0°C
    4 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.3°C / 9.1°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.0°C / 5.1°C
    5 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 9.6°C / 15.6°C
    2 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 9.9°C / 12.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 16.8°C
    5 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 15.6°C
    4 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 16.5°C
    0 BF
    57%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 16.5°C
    2 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 15.8°C
    2 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 16.6°C
    2 BF
    46%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 9.3°C
    1 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 4.8°C / 11.1°C
    3 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    2 BF
    83%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντίτιμο υγείας

  • A-
  • A+
Η αρρώστια ουσιαστικά ποινικοποιείται, ενώ ο άρρωστος στην πραγματικότητα κρίνεται υπεύθυνος για τη μοίρα του. Η υγειονομική κανονικότητα μετατρέπεται σε προϋπόθεση κοινωνικής επιβίωσης.

Ενα από τα βασικά χαρακτηριστικά του μαζικού ανορθολογισμού είναι πως όσο εύκολα τον σιγοντάρεις, τον θρέφεις και τον εκμεταλλεύεσαι τόσο δύσκολα τον κατευνάζεις, τον παύεις και τον εξορθολογίζεις.

Η στάση των αντιεμβολιαστών δεν είναι καινούργια. Ούτε ως συγκεκριμένη στάση απέναντι στον εμβολιασμό ούτε ως μια στάση γενικότερης αντίδρασης και εναντίωσης απέναντι σε ένα σύστημα και έναν τρόπο σκέψης. Γιατί άσχετα από τα επιχειρήματα, τη συγκεκριμένη κουλτούρα που εκφράζουν, ακόμα και τη θέση τους απέναντι στη λογική, το πολλαπλό πλήθος των ανεμβολίαστων περιγράφει πάνω και πρώτα απ’ όλα μια έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι σε ένα κυρίαρχο και πολλαπλό σύστημα.

Τώρα που περνούμε πια και επίσημα σε μια περίοδο υγειονομικής τιμωρίας έχει σημασία να δούμε πώς δημιουργήθηκε το έλλειμμα αυτό και τι εκφράζει. Γιατί το στοιχείο του ανορθολογικού, με την έξαρση του θυμικού, τις ασυνάρτητες αφηγήσεις και τη γενικευμένη καχυποψία του έχει πολλαπλές ρίζες τόσο στο εγχώριο όσο και στο ξένο χώμα.

Πιο συγκεκριμένα, στη χώρα μας θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ως πιο πρόσφατες εξάρσεις του μαζικού ανορθολογισμού τις περιπτώσεις του «Μακεδονικού», καθώς και τη ρητορική διαχείρισης του προσφυγικού ζητήματος. Η αποδοχή του ανορθολογικού λόγου (εδώ εντάσσουμε και τον ρατσιστικό λόγο) και η κατάφαση της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στα ανορθολογικά πλήθη σε μεγάλο βαθμό την έφεραν στην εξουσία. Το θέμα είναι πως για λόγους εσωτερικών ισορροπιών η συνομιλία με τον ανορθολογισμό συνεχίστηκε και κατά την περίοδο της διακυβέρνησης.

Τα έωλα επιχειρήματα που δικαιολογούσαν την καταστολή απέναντι σε πολιτικούς χώρους, ο ξαναζεσταμένος αντικομμουνισμός και η ρατσιστική, παράνομη και απάνθρωπη στάση απέναντι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες στα σύνορα αποτέλεσαν απλώς μερικά παραδείγματα μιας έμπρακτης συνέχειας ενός ανορθολογικού πολιτικού λόγου. Και μάλιστα διατυπωμένη χωρίς ουσιαστικό αντίλογο μέσα από τα συστημικά Μέσα Ενημέρωσης.

Ακόμα περισσότερο, την περίοδο της πανδημίας και της διαχείρισής της ο βασικός φορέας του ανορθολογισμού ήταν η ίδια η κυβέρνηση. Η επιμονή της στην αποφυγή ενίσχυσης της δημόσιας υγείας, μια σειρά από αλλοπρόσαλλα μέτρα, η ταυτόχρονη κλιμάκωση της καταστολής, η στάση απέναντι στην εκκλησία και διάφορες γελοίες δηλώσεις από κυβερνητικά χείλη που μας διαβεβαίωναν π.χ. πως ο ιός δεν κολλάει στα μέσα μεταφοράς ή πως οι αστυνομικοί δεν μεταδίδουν τον κορονοϊό όχι μόνο δεν κατάφεραν να πείσουν κανέναν, αλλά ταυτόχρονα έκαναν πάρα πολλούς καχύποπτους απέναντι και σε μέτρα που μπορεί να βρίσκονταν στη σωστή κατεύθυνση. Το έδαφος του ανορθολογισμού δεν είναι η έλλειψη αντίληψης του ατόμου, όσο το έλλειμμα ειλικρίνειας της κυβέρνησης, η ρητορική του ψεύδους και της φανερής εξαπάτησης.

Η πολιτική στάση και η ρητορική που έθρεψε τον ανορθολογισμό τώρα στρέφονται εναντίον του. Το πρωθυπουργικό στόμα εν ώρα διαγγέλματος βαφτίζει εκ νέου τις λέξεις εξωραΐζοντάς τες και μετατρέπει την ποινή σε «αντίτιμο υγείας». Στοχοποιώντας ουσιαστικά όλο και περισσότερο ένα ακροατήριο που σε μεγάλο βαθμό αυτός φρόντισε να γιγαντώσει. Είτε για λόγους πολιτικής εκμετάλλευσης είτε εξαιτίας πολιτικής ανικανότητας. Παίζοντας για ακόμη μία φορά με το αγαπημένο του παιχνίδι, τα όρια της δημοκρατίας.

Η αρρώστια ουσιαστικά ποινικοποιείται, ενώ ο άρρωστος στην πραγματικότητα κρίνεται υπεύθυνος για τη μοίρα του. Αρα ταυτόχρονα και ένα άτομο, για το οποίο το κράτος όχι μόνο δεν πρέπει να μεριμνά αλλά ουσιαστικά μπορεί και να εξαφανίσει. Κοινωνικά, οικονομικά και τελικά ποινικά. Η υγειονομική κανονικότητα μετατρέπεται σε προϋπόθεση κοινωνικής επιβίωσης.

Με τον τρόπο αυτό οι βιολογικοί όροι με τους οποίους υπάρχει ένα άτομο μπαίνουν ως κριτήριο για τους όρους με τους οποίους υπάρχει στην πολιτική σφαίρα. Και τελικά, ποιος είναι αυτός που μπορεί να κρίνει τα όρια της βιολογικής ορθότητας και ποιος μας εξασφαλίζει πως τα όρια αυτά δεν μπορούν να μετατοπιστούν στο μέλλον εκ νέου;

Γιατί γίνεται όλο και πιο φανερό πως το πραγματικό «αντίτιμο υγείας» το πληρώσαμε όλοι μας. Με τον περιορισμό των ελευθεριών και των δικαιωμάτων μας, τη συρρίκνωση των ζωών μας και τη μετατροπή του γείτονά μας σε δυνάμει απειλή. Ακριβώς γιατί τα συστήματα υγείας του δυτικού κόσμου δεν προσαρμόστηκαν σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Αντίθετα, είναι οι κοινωνίες αυτές που προσαρμόστηκαν σε μια σειρά από διαλυμένα συστήματα υγείας.

Γιατί σε κάθε περίπτωση η υγεία οφείλει να μην έχει αντίτιμο. Και η μεγάλη κρίση των ετών της πανδημίας θα καταγραφεί ως μια κρίση της υγείας ως αγαθού. Και τελικά, αυτός είναι ο μεγαλύτερος ανορθολογισμός της εποχής μας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το μέσα και το έξω
Η ασφάλεια του περιεχομένου των συνομιλιών και των προφίλ των χρηστών, αλλά και οι όροι με τους οποίους λειτουργεί το μονοπώλιο των μέσων ήρθαν ξανά στην επιφάνεια μετά την πολύωρη διακοπή της λειτουργίας τους.
Το μέσα και το έξω
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αναζητώντας ηθική πυξίδα σε αχαρτογράφητα νερά
Η επέλαση του Covid-19 έχει εγείρει μια σειρά θεμελιωδών ερωτημάτων που άπτονται του τρόπου διανομής των εμβολίων, της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού και των μορφών ιχνηλάτησης.
Αναζητώντας ηθική πυξίδα σε αχαρτογράφητα νερά
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Πρωτοχρονιάτικο
Ενώ η πρωτοχρονιά πλησιάζει εμείς αντιλαμβανόμαστε πως ο χρόνος δεν υπήρξε ποτέ πιο σύνθετος και μεις (ως προς τον χρόνο) ποτέ πιο απροετοίμαστοι.
Πρωτοχρονιάτικο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Μήπως είμαστε μεσοπόλεμος;
Βιώνουμε ένα συλλογικό τραύμα ανάμεσα σε μια συλλογική κατάρρευση και ένα άγνωστο αύριο, διεκδικώντας ορατότητα και συμπερίληψη.
Μήπως είμαστε μεσοπόλεμος;
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
6 Δεκέμβρη, 13 χρόνια μετά
Ανάμεσα στην αποχαύνωση του πρόσφατου παρελθόντος του και την αγριότητα που τον ακολούθησε ο Δεκέμβρης στέκει ως το πέρασμα από τη μια εποχή στην άλλη.
6 Δεκέμβρη, 13 χρόνια μετά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας