• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    40°C 37.2°C / 42.4°C
    2 BF
    23%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    38°C 31.3°C / 41.6°C
    1 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    40°C 34.5°C / 41.6°C
    2 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    39°C 38.9°C / 39.2°C
    2 BF
    14%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    2 BF
    38%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 41.0°C
    3 BF
    10%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    37°C 37.4°C / 37.4°C
    3 BF
    8%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    39°C 35.6°C / 41.2°C
    4 BF
    10%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.8°C / 38.3°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 39.9°C
    3 BF
    36%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.9°C / 36.8°C
    3 BF
    30%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    35°C 31.6°C / 34.7°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 36.9°C
    2 BF
    26%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    41°C 33.5°C / 40.9°C
    0 BF
    17%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    41°C 33.5°C / 41.0°C
    2 BF
    19%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    37°C 34.8°C / 36.8°C
    2 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    41°C 37.4°C / 42.6°C
    3 BF
    11%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.1°C / 33.3°C
    1 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.4°C / 41.7°C
    4 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.8°C / 37.8°C
    5 BF
    7%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κωμωδία δωματίου

  • A-
  • A+
Κάθε αστείο και κάθε σχόλιο φιλτράρεται από τη γνώση του θεατή και κάθε γέλιο κομπιάζει πριν ξεσπάσει, ακριβώς γιατί ξέρουμε πως διατυπώνεται με προσωπικό κόστος.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μέχρι πρόσφατα πίστευα πως ο Αμερικανός κωμικός Μπο Μπέρνχαμ (γενν. 1990) ήταν ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει βγει στην κωμωδία τις τελευταίες δεκαετίες. Οχι απλώς γιατί ήταν πρωτότυπα αστείος ή γιατί χρησιμοποιούσε την κωμωδία ως μέσο για άμεσα μηνύματα και απευθείας εξομολογήσεις.

Πιο πολύ γιατί αντιλήφθηκε πολύ γρήγορα πως η «παράσταση», η τέλεση, ουσιαστικά αποτελεί τον αφηγηματικό πυρήνα της εποχής μας. Της εποχής των σόσιαλ μίντια και της ατελείωτης κατασκευής και αναπαραγωγής του εαυτού. Η συνειδητοποίηση αυτή ήρθε με ένα ταυτόχρονο προσωπικό κόστος. Ο Μπέρνχαμ σταμάτησε να δίνει παραστάσεις stand-up το 2015 ύστερα από αλλεπάλληλες κρίσεις πανικού πάνω στη σκηνή. Πριν από μερικές ημέρες επέστρεψε με το νέο του σόου στο Netflix με τον άκρως επεξηγηματικό στην απλότητά του τίτλο Inside (ελληνικός τίτλος: Από μέσα).

Για να είμαι ξεκάθαρος από την αρχή, πιστεύω πως το Inside είναι το σημαντικότερο καλλιτεχνικό επίτευγμα που γεννήθηκε μέσα στην πανδημία και με αντικείμενο την πανδημία. Και δεν εννοώ στην κωμωδία αλλά γενικότερα. Το να περιγράψεις κατ' αρχάς το Inside ως κωμικό σόου είναι κάπως παραπλανητικό. Ο κωμικός γράφει, σκηνοθετεί, πρωταγωνιστεί, γράφει τη μουσική, μοντάρει κ.λπ. ένα σόου από τη σοφίτα του σπιτιού του.

Εγκλειστος λόγω της πανδημίας στερείται το κοινό του αλλά και την επικοινωνία με τους ανθρώπους. Οπως ο ίδιος περιγράφει, δημιουργεί αυτή την παράσταση για να μην τρελαθεί. Στη μιάμιση ώρα που διαρκεί, ο θεατής θα δει τον Μπέρνχαμ να τραγουδάει κωμικά κομμάτια για τη συγκυρία, να προβαίνει σε κωμικούς μονολόγους, να αναπαράγει τους κοινούς τόπους της ιντερνετικής κουλτούρας σαρκάζοντας και αυτοσαρκαζόμενος, να πλησιάζει μέσα από το ατομικό βίωμα το συλλογικό τραύμα. Με την αφέλεια της έγκυρης κοινωνικής ανάλυσης και το ουσιαστικό βάθος της χαζομάρας σε μια διαρκή ανατροπή και υπονόμευση.

Νομίζω πως το πραγματικά ιδιοφυές στοιχείο του Inside είναι το γεγονός πως μιλά για την καραντίνα χωρίς ποτέ να την κατονομάσει. Χωρίς να μιλά για αρρώστια ή για μέτρα. Μέσα από την ασάφεια αυτή -που διαρκώς υπονομεύεται από τη δική μας γνώση στην αναφορά- η παράσταση μετατρέπει ουσιαστικά την καραντίνα σε προέκταση και μεγέθυνση της ίδιας της ιντερνετικής κουλτούρας ως κυρίαρχης αφήγησης των κοινωνιών. Την κουλτούρα αυτή που προϋπήρχε και ουσιαστικά γιγαντώθηκε μέσα στον τελευταίο χρόνο. Τη συνομιλία με φίλους και συγγενείς μέσα από διαδικτυακές κάμερες, την ατελείωτη έκφραση απόψεων για όλα τα υπάρχοντα ζητήματα από όλους, το σεξ από το πληκτρολόγιο, την παράθεση του εαυτού μέσα από τις στημένες πόζες του ίνσταγκραμ.

Το διαδίκτυο που σου προσφέρει «τα πάντα όλη την ώρα» χωρίς αξιολόγηση ή λογική. Και τελικά την αντικατάσταση του πραγματικού κόσμου από τον διαδικτυακό τις ημέρες της πανδημίας. «Κάποιος πρέπει να αλληλεπιδρά με τον έξω κόσμο όπως με ένα ορυχείο. Ντυνόμαστε, παίρνουμε όσα χρειαζόμαστε και επιστρέφουμε στην επιφάνεια (του διαδικτύου)». Η έκτακτη ανάγκη της πανδημίας δεν είναι τίποτα άλλο από τη διογκωμένη μορφή της κανονικότητας. Απλώς το κενό, η υστερία και το ακατέργαστό της εδώ λάμπουν εκτυφλωτικά λόγω της παραμόρφωσης που επιβάλλει η υπερβολή. Η πανδημία υπήρξε απλώς τροφή μιας άδειας κουλτούρας που τώρα στέκει σκασμένη και γιγαντωμένη.

Ολη αυτή η συνθήκη θα μπορούσε εύκολα να υποπέσει στη διδαχή ή την καταγγελία αν δεν είχε προσωπική εμπλοκή. Αλλά ο Μπέρνχαμ είναι παρών ως οντότητα σε κάθε πλάνο της παράστασής του. Οχι μόνο ως θύμα της δικτατορίας της πιτζάμας και της παραίτησης που επέβαλε η συγκυρία, όχι μόνο ως έγκλειστος της πανδημίας, αλλά και ως κάποιος που στο παρελθόν είχε δημοσιοποιήσει το αδιέξοδό του για μια παρόμοια κατάσταση εγκλεισμού και αγοραφοβίας και τώρα η περίπτωσή του μοιάζει να πολλαπλασιάστηκε και να επιβλήθηκε μαζικά.

Κάθε αστείο και κάθε σχόλιο φιλτράρεται από τη γνώση του θεατή και κάθε γέλιο κομπιάζει πριν ξεσπάσει, ακριβώς γιατί ξέρουμε πως διατυπώνεται με προσωπικό κόστος. Η ίδια η ύπαρξη του έργου στην πραγματικότητα βιώνεται ως μια έκτακτη ανάγκη του ίδιου του δημιουργού, ο οποίος επιμένει πως συνεχίζει το σόου γιατί δεν θέλει να επιστρέψει στη ζωή του.

Η λεπτή αυτή γραμμή ανάμεσα στο κωμικό και την απελπισία, τη σάτιρα και την απογοήτευση, την παράσταση και την πραγματική ζωή είναι η πιο ουσιαστική, ειλικρινής -και σε στιγμές της σπαρακτική- κατάθεση που έχουμε δει εδώ και πολύ καιρό.

📍 tsalapatis.blogspot.com

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Σκέψεις για την τέχνη της επόμενης μέρας (β' μέρος)
Αρχίζει να υπάρχει όλο και πιο έντονα ένας προβληματισμός και μια συζήτηση από τη μεριά των ανθρώπων του θεάτρου για το πώς θα είναι η επόμενη μέρα του.
Σκέψεις για την τέχνη της επόμενης μέρας (β' μέρος)
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου
Η αντίληψη που λέει πως το δημόσιο είναι προέκταση του ιδιωτικού με όρους συνάντησης και συνύπαρξης είναι μία διαπίστωση που πρέπει να έχει ισχύ και μετά την πανδημία.
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η δικτατορία των ερωτήσεων: με αφορμή έναν στίχο
Οι πραγματικές ερωτήσεις είναι ακριβώς αυτές που θα έπρεπε να έχουν προηγηθεί. «Είναι η υγεία δημόσιο αγαθό;», «Είναι συμβατό το κέρδος με την υγεία;», «Είναι δυνατόν το μόνο μέτρο προστασίας της ζωής να είναι...
Η δικτατορία των ερωτήσεων: με αφορμή έναν στίχο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οι κοινωνίες και ο θάνατος
Η πανδημία έφερε στο προσκήνιο την απόλυτη ανεπάρκεια των σύγχρονων κοινωνιών να σταθούν απέναντι στο φαινόμενο του θανάτου.
Οι κοινωνίες και ο θάνατος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας