• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 25.0°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.1°C / 23.3°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.1°C / 20.0°C
    2 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.2°C / 16.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    90%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.2°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 21.0°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    1 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    1 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 20.0°C
    1 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 23.3°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.3°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 22.8°C
    1 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.3°C / 19.4°C
    2 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.2°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    88%
Χλωρίδα και πανίδα του εγκλεισμού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χλωρίδα και πανίδα του εγκλεισμού

  • A-
  • A+
Ο οικείος χώρος μας έχει γίνει πια εχθρικός.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Συμφιλιώθηκα με τα αντικείμενα. Το περίγραμμά τους δεν με εντυπωσιάζει πια. Τα δέχτηκα ολόκληρα μέσα στην αλληλουχία τους. Σχήμα, μέγεθος, λειτουργία. Ολα εκεί, τοποθετημένα από εμένα. Τυχαία ή με σχέδιο. Αυτά συνιστούν τον μικρόκοσμο της μόνωσης.

Του εγκλεισμού που όλο πάει να σπάσει κι όλο καταφέρνει να αποδείξει στον εαυτό του την ανθεκτικότητά του. Οι καρέκλες, οι βιβλιοθήκες, τα τραπέζια. Απολύτως ορατά μες στη διαρκή παρουσία τους· ακόμη και στο σκοτάδι. Δεν πρόκειται να σκοντάψεις εδώ. Τα βήματα είναι αποστηθισμένα. Η επανάληψη τα έκανε προπαίδεια.

Αντικείμενα στον χώρο και αντικείμενα πάνω σε άλλα αντικείμενα. Σε διαρκή συνομιλία και συνύπαρξη. Σχεδόν ανεξάρτητα από εμένα. Συνεχίζουν. Ακόμα κι όταν δεν είμαι εκεί, συνεχίζουν. Αραγε αυτό είναι μια πράξη αυτοτέλειας; Ή απλώς μια συνέχεια των δικών μου πράξεων μέσα στον χώρο που διαρκεί ακόμα και ανεξάρτητα από το υποκείμενο που την πυροδότησε.

Το αποτύπωμά μου σε έναν δεδομένο χώρο μέσα σε μια δεδομένη περίοδο. Ναι, η αλληλουχία τους είναι διαρκής. Τόσο ώστε τα στενά όρια που τα διαχωρίζουν να αίρονται. Τα βιβλία ταυτίζονται με τη βιβλιοθήκη, η βιβλιοθήκη με τον τοίχο και η σκόνη με τις ράχες των βιβλίων. Ολα μαζί ταυτόχρονα με κοιτούν σαν να απαιτούν από μένα να επιβεβαιώσω.

Διαρκής η ροή τους, βυθομετρά τα όριά μου. Γίνεται ανεπιθύμητο αγκάλιασμα. Από τον τοίχο μέχρι τη σκόνη μια αγκαλιά ακριβείας. Και όσο πιο συνεχής η παρουσία σου στον χώρο τόσο η αγκαλιά στενεύει, τόσο σε πνίγει με την οικειότητά της, τόσο σε διεκδικεί ως κομμάτι της. Με μια τρυφερή βιαιότητα που δεν ομολογείται. Σαν οικογένεια που δεν αφήνει το παιδί να απομακρυνθεί από το βλέμμα της.

Το κοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των αντικειμένων είναι η κοινή και συνεχής παρουσία τους μέσα σε έναν κοινό χώρο. Τον χώρο αυτόν που εσύ ονομάζεις δικό σου. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που τους δίνει αλληλουχία. Οσο πιο πολύ οικειοποιείσαι αυτήν τη συμπεριφορά τους, όσο πιο πολύ καταφάσκεις στη χρονική συνέχειά τους μιμούμενος το παράδειγμά τους τόσο πιο πολύ τους μοιάζεις.

Γίνεσαι και συ κομμάτι της αλληλουχίας. Οσο και να κινηθείς στον δεδομένο χώρο, παραμένεις σταθερός. Κομμάτι και φόντο μιας ζωής που κατοικεί τα αντικείμενα. Εντοιχισμένος και ένθετος, με τη σκόνη να πέφτει αργά στη ράχη σαν βιβλίο διαβασμένο, ή κίνηση που κάθε λεπτό αναβάλλεται. Παύεις να είσαι η βούληση που τα διαχειρίζεται, η επιθυμία αυτή που τα τοποθέτησε και τους ζήτησε να συνυπάρξουν. Είσαι η συνύπαρξή τους. Και στη συνέχεια, υποβιβάζεσαι σε κομμάτι της συνύπαρξης αυτής. Μια σταθερά ανάμεσα σε άλλες.

Τα αντικείμενα συμφιλιώθηκαν με την όψη μου. Οταν τα πλησιάζω δεν μου γαβγίζουν πια. Με θυμούνται. Η σταθερή παρουσία μου δεν τους επιτρέπει άλλωστε να ξεχάσουν. Η εξημέρωσή τους με εξημερώνει. Με καθιστά κατοικίδιο. Και έτσι σιωπηλοί κοιτιόμαστε. Ομολογώντας και οι δυο μες στο βουβό μας βλέμμα το πόσο κοντά είναι το ξέσπασμα.

Ο χώρος μας έγινε ρουτίνα. Μια επανάληψη που μετρά τις μέρες που επαναλαμβάνονται. Ομοιες, αυτούσιες, χωρίς να μπορείς να διακρίνεις τη μία από την άλλη. Αλλά αυτό δεν είναι κάτι που να αντέχεται. Ο οικείος χώρος μας έχει γίνει πια εχθρικός. Δεν υπάρχουν πια καταφύγια.

Παραβιάστηκαν από τηλεδιασκέψεις, τηλεργασίες και συνομιλίες με φίλους στην οθόνη. Η δουλειά, η παύση και το μπαρ μεταφέρθηκαν στον στενό χώρο του διαμερίσματος. Και τα αντικείμενα δεν αντέχουν όλο αυτό το βάρος. Λυγίζουν, σπάνε. Σταθερά και αμετακίνητα ενσωματώνουν το τσάκισμά τους.

Οι βιβλιοθήκες αρνούνται να κουβαλήσουν τα βιβλία, οι καναπέδες την ανάπαυση. Η πανδημία έκανε το ίδιο μας το σπίτι εχθρικό, έναν τόπο από τον οποίo θες να φύγεις. Εναν τόπο που λιγότερο τον κατοικείς και πιο πολύ σε κατοικεί. Εμπεδώθηκε, εξαντλήθηκε και έπαυσε να διαρκεί.

Η δική μας οικειότητα είναι άστεγη. Αναπνέει μόνο στον δρόμο. Εδώ αναγνωρίζει τον εαυτό της. Και εδώ αναζητά να συναντηθεί με άλλες οικειότητες. Γιατί τελικά τίποτα δεν μοιάζει πιο τρομακτικό από ένα σπίτι που εξεγείρεται ενάντια στους κατοίκους του. Και τίποτα πιο ανθρώπινο από έναν άνθρωπο ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους.

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Grunge
Στη συνθήκη της πανδημίας ενώ φαινομενικά έχουμε περισσότερο χρόνο, ο χρόνος μας γίνεται λιγότερος.
Grunge
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο Εντουαρντ Χόπερ και η εποχή της μεγάλης απόστασης
Από τον ερχομό της γενικευμένης καραντίνας είναι σπάνιο να ξεφυλλίσεις μια εφημερίδα ή να κατέβεις έναν διαδικτυακό τοίχο χωρίς να πετύχεις έναν πίνακα του Εντουαρντ Χόπερ.
Ο Εντουαρντ Χόπερ και η εποχή της μεγάλης απόστασης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η κυβέρνηση αναψυκτηρίου και η ποινικοποίηση της τέχνης
Η απαγόρευση της μουσικής στα μπαρ και τα εστιατόρια δεν είναι μόνο μέτρο πειθάρχησης, είναι η ποινικοποίηση της ίδιας της χαράς και ηχεί σαν μια διαρκής απειλητική υπενθύμιση.
Η κυβέρνηση αναψυκτηρίου και η ποινικοποίηση της τέχνης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου
Η αντίληψη που λέει πως το δημόσιο είναι προέκταση του ιδιωτικού με όρους συνάντησης και συνύπαρξης είναι μία διαπίστωση που πρέπει να έχει ισχύ και μετά την πανδημία.
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας