Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η στυτική λειτουργία της πόλης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η στυτική λειτουργία της πόλης

  • A-
  • A+

Τα κτίρια μεγάλης κλίμακας, όπως τα μνημεία και οι δημόσιοι χώροι, υπάρχουν πέρα από τη λειτουργικότητα ή τις προθέσεις της οικοδόμησής τους. Η συνομιλία τους με τα όρια και τη διάρθρωση της πόλης που τα περικλείει ορίζει μια ανοιχτή διαδικασία πολλαπλής και ταυτόχρονα ρευστής σηματοδότησης.

Σύμβολα μιας εποχής, σιωπούν στην επόμενη, για να βρουν ξανά μια νέα φωνή σε μια νέα εποχή. Το τοπόσημο που ταξιδεύει στον χρόνο γίνεται ορόσημο. Χαρακτηρίζει μια ιστορική περίοδο και ανάλογα με τη λειτουργία του τη δεδομένη στιγμή μιλά για το παρελθόν του. Αλλά και για τους όρους της ροής του χρόνου. Η ιστορία, μέσω της πόλης, μιλά ξανά και ξανά για τα σημεία της. Για τις προσδοκίες και τις ματαιώσεις της, για το παρελθόν όπως εκβάλλει στο παρόν.

Αλλη η νοηματοδότηση του Δρομέα στην πλατεία Ομονοίας την περίοδο που τοποθετήθηκε, άλλη η ερμηνεία του σήμερα κάτω από το απειλητικό βλέμμα του Χίλτον. Κάθε εποχή χτίζει το πρόσωπό της με απεύθυνση στο μέλλον. Ολόκληρη η πόλη είναι ταυτόχρονα ένα άλμπουμ φωτογραφιών, ένα κληροδότημα για την αυριανή μνήμη. Κάθε εποχή ψάχνει τις μνημειακές συμπυκνώσεις της.

Οι Mohegan Gaming Entertainment και η Hard Rock International είναι οι δύο αμερικανικές επιχειρήσεις αναψυχής που δημοσιοποίησαν τα φωτορεαλιστικά σχέδια και την αρχιτεκτονική πρόταση για το ολοκληρωμένο κέντρο αναψυχής (IRC) που θέλουν να δημιουργήσουν στο Ελληνικό, εφόσον κερδίσουν τον εν εξελίξει διαγωνισμό της παραχώρησης της άδειας του καζίνου.

Συγκεκριμένα, τα σχέδια της MGE κατάφεραν ήδη να γίνουν το πρόσωπο της επένδυσης. Τα χαρακτηριστικά της ίδιας της πρότασης, η πομπώδης διατύπωσή της, η φαραωνική αρχιτεκτονική, η ευκολία με την οποία υπογραμμίστηκε η σχέση του σχεδίου με τις Καρυάτιδες της Ακρόπολης δημιούργησαν άμεσες αντιδράσεις από οπαδούς και πολέμιους.

Η δήλωση του πάντοτε εστέτ Αδωνη Γεωργιάδη, πως «το καζίνο του Ελληνικού θα είναι αντίστοιχο του Παρθενώνα» (κατά το «η Μακρόνησος είναι ο νέος Παρθενώνας» του Κανελλόπουλου μάλλον), ορίζει και τον βαθμό τόσο της κυβερνητικής προσδοκίας όσο και της ιδεολογικής αντιπαράθεσης.

Η πρόθεση ορίζεται ως επιστήθια φίλη της φαντασίωσης. Τα σχέδια για ένα ανύπαρκτο κτίριο γίνονται σύμβολα μιας ανύπαρκτης εποχής. Της εποχής αυτής που η παλιά κανονικότητα που επέστρεψε συναντά τη νέα αυτοπεποίθηση που επελαύνει. Μέσα από μια διαδικασία άλματος από τα ερείπια της κρίσης, περνούμε στα διαστημικά κτίρια του μητσοτακικού αιώνα. Κατοικίες φαντασιακού, παρθενώνες του τζόγου, απελπισμένες στύσεις προς τα ουράνια. Και όμως οι κατοικημένοι φαλλοί της γυάλινης αυτοπεποίθησης έχουν αντίστροφη φορά. Οχι προς τα πάνω, αλλά προς τα κάτω. Δεν φλερτάρουν τους ουρανούς, αντίθετα βιάζουν τη γη που τους θεμελιώνει. Και μαζί την πόλη που τους περιβάλλει, την αστική οικοδομική ροή που τους πλαισιώνει, τον χρόνο και την εποχή που τους περικλείει.

Τα κτίρια του Ελληνικού (ανεξάρτητα από το ποια εταιρεία τελικά θα κερδίσει) με τον ακατάσχετο όγκο τους, το εκτός κλίμακας περιβάλλοντος χώρου ύψος τους, την αισθητική τους από γυαλί και αμετροέπεια δεν θα αποτελέσουν απλώς μια παραφωνία του Λεκανοπεδίου. Είναι η οικοδόμηση ενός μόνιμου επιδειξία, υποχρεωτικά παρόντος καθημερινά, καρφιτσωμένου στον ορίζοντά μας.

Μια αισθητική απόδειξη άγριας κακογουστιάς του θριαμβευτή καζινοκαπιταλισμού, της μόνιμης διαπλοκής δημοσίου και ιδιωτικού άνευ όρων, της φουτουριστικής φαντασιοπληξίας του νεοπλουτισμού, του ξεπουλήματος ως επένδυσης. Μαϊάμι του φαντασιακού, Ντουμπάι του ανερμάτιστου και νέο τάμα του έθνους.

Μια επίδειξη πλουτισμού απέναντι σε μια πόλη που μάτωσε, συμπυκνωμένο πλεόνασμα απέναντι σε μια χώρα που διώχνει τους ανθρώπους της, εντοιχισμένη λαιμαργία απέναντι σε μια κοινωνία που δεν καταφέρνει να φροντίσει μερικές χιλιάδες πρόσφυγες. Μια χυδαία χειρονομία χτισμένη από γυαλί, να θυμίζει μια χυδαία εποχή χτισμένη από ρευστότητα.

Η στυτική λειτουργία της γυάλινης πόλης του Ελληνικού ορίζει την υπόσχεση πως το παρόν θα συνεχίσει να βιάζει το μέλλον. Το ελάχιστο αχανές του καζίνου είναι η αρχιτεκτονική της μικρότητας. Ενα επιβεβλημένο ορόσημο αμετροέπειας και κακογουστιάς, για να μας θυμούνται οι μέλλουσες γενεές.

tsalapatis.blogspot.gr

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το μπαλόνι
Το μπαλόνι ξεκίνησε να μεγαλώνει κάπου στην οδό Πατησίων κατευθύνθηκε στη συνέχεια προς τη μεριά της Ομόνοιας και κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ όλοι κοιμούνταν, άρχισε να απλώνεται προς κάθε κατεύθυνση....
Το μπαλόνι
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η ενδεχόμενη πόλη
Η Αθήνα είναι μια δύσκολη πόλη, μια πόλη απαιτητική στην κατανόησή της. Μια αλλεπάλληλη πόλη που μονίμως μας διαφεύγει το κέντρο της, ο πυρήνας αυτός που την ορίζει. Από τη μία η εικόνα της Αθήνας ως πόλης των...
Η ενδεχόμενη πόλη
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Οι ίσκιοι τον Αύγουστο
Γύρω το φως, η βιαιότητα του ήλιου, το έγκαυμα της ζωής. Ο ήλιος φωτογραφίζει τα πάντα χωρίς να εμφανίζει την εικόνα. Τη συντηρεί σε εκείνη τη δροσιά, μακριά από τον τόπο ή τον χρόνο. Και την υπενθυμίζει...
Οι ίσκιοι τον Αύγουστο
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Στη γυάλινη πόλη
Στη γυάλινη πόλη το φως διαθλάται μέχρι να πάρει το σχήμα που η πόλη επιθυμεί. Το σχήμα του φωτός είναι το σχήμα της πόλης. Εδώ η όραση είναι σχήμα και το να περπατάς είναι το ίδιο με το να αγναντεύεις. Εδώ...
Στη γυάλινη πόλη
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ζώσα λογοτεχνία
«Κλασικό είναι το βιβλίο που όλοι υμνούν αλλά κανείς δεν έχει διαβάσει» αποκρίνεται σε έναν από τους πλέον γνωστούς αφορισμούς του ο Μαρκ Τουέιν. Παράλληλα ακούμε αποκρίσεις τύπου: «Δεν γράφονται πια...
Ζώσα λογοτεχνία
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η Βενετία κάτω από το νερό
Η Βενετία χτυπήθηκε από την υψηλότερη πλημμυρίδα εδώ και 50 χρόνια. Η πόλη έγινε ένα με τα κανάλια της. Σαν να υπέκυψε σε έναν εναγκαλισμό που έμενε εκκρεμής από το χτίσιμο της πόλης.
Η Βενετία κάτω από το νερό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας