Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Κολωνός, ο φυγάς και οι μετανάστες

Ο Θανάσης Σκρουμπέλος με αφορμή τον μύθο του Οιδίποδα μιλάει στο νέο του βιβλίο για τον ρατσισμό

Ο Κολωνός, ο φυγάς και οι μετανάστες

  • A-
  • A+

Λένε πως η Ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα ή ως τραγωδία. Kάποτε στον Κολωνό, στον λόφο, οι Κολωνιώτες έδωσαν άσυλο στον μιαρό φυγάδα Οιδίποδα που 'χε σκοτώσει τον πατέρα του κι είχε κοιμηθεί με τη μάνα του.

Τώρα, ένας ξυπόλητος και τυφλός μαύρος, που ισχυρίζεται ότι είναι βασιλιάς, με τον υπασπιστή του εμφανίζονται στον λόφο και λένε πως ψάχνουν να πάρουν πίσω την κόρη του τυφλού (θύμα τράφικινγκ), όχι όμως για να τη σώσουν, αλλά για να την παντρευτεί ο πατέρας της.

Οι σημερινοί Κολωνιώτες τι θα κάνουν; Θα λειτουργήσουν τα ρατσιστικά αντανακλαστικά ή η παράδοση της φιλοξενίας;

Ο κυρ Σοφοκλής, ο Μενοικέας με το ξύλινο πόδι που τρίζει, η Ιοκάστη με τα δίδυμα, ο χαβαλές Καπανέας, ο Λεωνίδας ο Δαίμονας, η Σουλάρα, ο Σύλας ο Ρώσος πορνοβοσκός, ο απίθανος Λάλας, ένας χορός τύπων και χαρακτήρων που, τι κι αν έχουν περάσει αιώνες, ακόμη μοιάζει να τους κινεί η ίδια αρχαϊκή τρέλα και να 'ναι ρόλοι που επαναλαμβάνουν το ίδιο ξανά και ξανά σατυρικό δράμα.

Ο Κολωνός μέσα από τα τείχη που τον χωρίζουν από την «άλλη» Αθήνα. Σ' αυτό το μοτίβο κινείται το νέο βιβλίο του Θανάση Σκρουμπέλου.

Ο συγγραφέας και καλός συνεργάτης που τιμά με τα κείμενά του τις «Νησίδες», Θανάσης Σκρουμπέλος, λέει για το νέο του βιβλίο:

«Η “Κόρη του Οιδίποδα”, ένα μαύρο κορίτσι ανάμεσα στα πάλλευκα μαρμάρινα μνημεία του Μίλερ και του Λενορμάν στον Κολωνό, είκοσι μέτρα από την Αγία Ελεούσα στον Λόφο, εκεί που λένε πως ήταν το ιερό των Ευμενίδων (Ευμενίδες-Ελεούσες) και πάνω από το υπαίθριο θέατρο, γίνεται το κέντρο όπου γύρω του χορεύουν σαν σε γαϊτανάκι φίλοι που χάθηκαν, φίλοι ζωντανοί, φίλοι μελλοντικοί, γιατί σε μας, στον Κολωνό, νεκροί και ζωντανοί και του μέλλοντος όλοι συνδαιτυμόνες είμαστε στο ίδιο το τραπέζι.

Το ίδιο ψωμί μάς τρέφει, ο ίδιος μύθος μάς ενώνει. Από το ίδιο ιερό χέρι του Κωλωνιάτη Σοφοκλή, γιου του μαχαιροποιού Σόφιλου, παίρνουμε τη σκυτάλη, καλή συνέχεια να 'χουμε στην τραγωδία ή στην κωμωδία της ζωής».

Ποιος είναι

Ο Θανάσης Σκρουμπέλος, εκτός από συγγραφέας, είναι γνωστός σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Σπούδασε Καλές Τέχνες (χαρακτική και αγιογραφία) στην Αθήνα και κινηματογράφο στο Λονδίνο (στο London Film School), με υποτροφία της Διεθνούς Αμνηστίας ως διωκόμενος από τη δικτατορία.

Εχει εργαστεί ως δημοσιογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έχει γράψει σενάρια για την τηλεόραση. Εχει σκηνοθετήσει ταινίες μεγάλου μήκους. Ασχολείται επίσης με τη συγγραφή και τη μετάφραση θεατρικών έργων.

Εχει εκλεγεί αρκετές φορές μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Ενωσης Σεναριογράφων Ελλάδος.

Πιο γνωστά βιβλία του: Ο Αϊ-Γιώργης των Γραικών, Οι κόκκινοι φίλοι μου, Τα φίδια στον Κολωνό, Bella Ciao, Μπλε καστόρινα παπούτσια (Τόπος 2007), Ο μπαλτάς και άλλες ιστορίες (Τόπος 2009).

Tελευταία του βιβλία: Mαύρος Μακεδών (Τόπος 2010), Οι κόκκινοι βαρκάρηδες (Τόπος 2011), Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ (Τόπος 2012). Επίσης, κυκλοφορεί το βιβλίο του: Σενάριο - από τη θεωρία στην πράξη (Τόπος 2014).

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η κρίση ως σάτιρα
Ενώ τα γεγονότα περνούν από πάνω μας, η κρίση φαίνεται πως είναι εδώ για να μείνει. Βαθαίνοντας την κοινωνική διάβρωση, σχηματίζοντας νέα δεδομένα στην πολιτική πραγματικότητα, αποκαλύπτοντας νέους τρόπους...
Η κρίση ως σάτιρα
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ζώσα λογοτεχνία
«Κλασικό είναι το βιβλίο που όλοι υμνούν αλλά κανείς δεν έχει διαβάσει» αποκρίνεται σε έναν από τους πλέον γνωστούς αφορισμούς του ο Μαρκ Τουέιν. Παράλληλα ακούμε αποκρίσεις τύπου: «Δεν γράφονται πια...
Ζώσα λογοτεχνία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η περιπέτεια της προσφυγιάς και η ποιητική έκφρασή της
Ο Σύρος ποιητής Nouriel Jarrah με το αρχικό, πολύστιχο συνθετικό του ποίημα αλλά και τα άλλα ποιήματα που περιέχονται στην παρούσα συλλογή, καταθέτει, με δυνατό ποιητικό λόγο, ένα οδοιπορικό συμβάντων.
Η περιπέτεια της προσφυγιάς και η ποιητική έκφρασή της
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μήπως μας βλέπουν σαν πράγματα;
Η πανδημία επιφέρει ένα πλήγμα στην κοινότητα, οδηγεί στην α-δημία που αξιοποιείται από τους μηχανισμούς της εξουσίας. Η νέα αυτή συνθήκη απαιτεί επαγρύπνηση. «Ο πολτός των πραγμάτων» μας βάζει σε σκέψεις.
Μήπως μας βλέπουν σαν πράγματα;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εντεκα παραμυθένιες μαργαρίτες
Στο χωράφι του βιβλίου σε χρώματα κίτρινο και κεραμιδί φύονται Μαργαρίτες χλωρές καλοκαιριάτικα; Κίτρινες, ολόφρεσκες, ζωηρές; Γιατί όχι, αν...
Εντεκα παραμυθένιες μαργαρίτες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ανθρώπινη καταστροφικότητα
Ενα σύγχρονο φιλοσοφικό θρίλερ, το πολύ επίκαιρο μυθιστόρημα του Σπύρου Βρεττού «Πικρός Εξωγήινος», που κατασκευάζεται με απίθανη μαστορική, συγχωνεύοντας στοιχεία κινηματογραφικού σασπένς και επιστημονικής...
Η ανθρώπινη καταστροφικότητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας