• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.3°C / 33.0°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.5°C / 35.5°C
    3 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 28.0°C / 32.6°C
    3 BF
    30%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    26%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    61%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 36.0°C
    1 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    0 BF
    16%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    2 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.2°C / 29.4°C
    2 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.8°C / 30.9°C
    0 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 27.8°C
    2 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.5°C / 29.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    57%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    35°C 33.4°C / 34.9°C
    3 BF
    26%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    33°C 27.5°C / 33.3°C
    2 BF
    31%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    5 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.2°C / 34.3°C
    3 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 28.3°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 27.3°C / 32.7°C
    2 BF
    46%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.5°C / 28.5°C
    2 BF
    39%

«Ζωγραφίζω απλά, μ’ έναν τρόπο που με εκφράζει· στόχος είναι η απόλαυση, η χαρά της δημιουργικότητας, η μύηση στον κόσμο των άλλων και μετά η έκθεση» λέει στην «ΕΦ.ΣΥΝ.» ο Νίκος Μουρίκης

Φωτ.: Βασίλης Μαθιουδάκης

«Η ζωγραφική φλερτάρει με την αιωνιότητα»

  • A-
  • A+

Κάθε έργο του Νίκου Μουρίκη είναι ένας πίνακας μέσα στον πίνακα, ένα παράθυρο μέσα στο παράθυρο. Εδώ παρελθόν και παρόν συνυπάρχουν μέσα σε μια ατμόσφαιρα «μεταφορικού ρεαλισμού».

Η προσέγγιση του παρελθόντος απορρέει από τις επιδράσεις των μεγάλων ζωγράφων της Αναγέννησης και ύστερα. Η μεταφορά στοιχείων από τα έργα τους στο παρόν λειτουργεί σαν ένα μέσο ανάγνωσης του παλιού μέσα από το σύγχρονο.

•Το Αίγιο είναι μια όμορφη επαρχιακή πόλη, ήσυχη, χωρίς μεγάλα γεγονότα. Το θεωρείς μειονέκτημα, να βρίσκεσαι εδώ, σε σχέση με τους καλλιτέχνες που ζουν στην πρωτεύουσα και μπορούν να είναι άμεσοι δέκτες των γεγονότων, πολιτικών και πολιτιστικών;

Η τέχνη από μόνη της είναι έκφραση και πολιτική άποψη. Σίγουρα η επαρχία μπορεί να αποτελέσει παγίδα εφησυχασμού!

Από την άλλη, ο κάθε άνθρωπος είναι υπεύθυνος για την πολιτική του υπόσταση και πώς την εκφράζει. Εγώ επέλεξα να χτίσω έναν δικό μου κόσμο, όπου πρωταγωνιστεί ο άνθρωπος και κυρίως η γυναίκα.

Η ζωή είναι γυναίκα, και εμπνέομαι από την έκφραση της ζωής όπως αυτή απεικονίζεται μέσα από το γυναικείο σώμα που δρα στο ημίφως.

Ο,τι γεννιέται πεθαίνει, και μόνον η ζωγραφική φλερτάρει με την αιωνιότητα. Αν παρόν είναι η στιγμιαία φωτογραφία της αιωνιότητας, τότε η τέχνη μου φυλακίζει το παρόν και δίνει το άρωμα του χρόνου στη συγκίνηση.

Φωτ.: Βασίλης Μαθιουδάκης

•Γιατί σπούδασες αρχιτεκτονική και όχι στην Καλών Τεχνών, αφού η μεγάλη αγάπη σου είναι η ζωγραφική;

Από μικρός θυμάμαι τον εαυτό μου πασαλειμμένο με χρώματα· η ζωγραφική απορροφούσε όλες μου τις αισθήσεις.

Σπούδασα στη Γένοβα και στο Μιλάνο αρχιτεκτονική γιατί μ’ ενδιέφερε ως επιστήμη· από την άλλη, με αυτόν τον τρόπο η ζωγραφική έμεινε αυθεντικά δική μου, χωρίς να χρειάζεται να υποκύψω στους εμπορικούς κανόνες που διέπουν την αγορά έργων τέχνης.

Ζωγραφίζω απλά, μ’ έναν τρόπο που με εκφράζει· στόχος είναι η απόλαυση, η χαρά της δημιουργικότητας, η μύηση στον κόσμο των άλλων και μετά η έκθεση.

Η αρχιτεκτονική με έμαθε να πειθαρχώ στην ακρίβεια του σχεδίου και ταξίδεψα πολλά χρόνια πάνω στην αυστηρότητα της γεωμετρίας και της φόρμας της φυσικής της στατικής επιστήμης και της έννοιας της ισορροπίας.

Αυτή η αυστηρότητα με οδήγησε στην υπέρβαση του στιλιζαρισμένου και να ανακαλύψω την ελευθερία της ατίθασης γραμμής, που προσομοιάζει στη γεωμετρία του χάους και την αταξία του σύμπαντος.

Αυτό που συνδέει την αρχιτεκτονική με τη ζωγραφική είναι η αισθητική, η αρμονία και η συγκίνηση. Τίποτα από αυτά δεν προσμετράται με μέτρο κοινό - και για τα τρία.

•Παρατηρώ ότι τα πορτρέτα σου δρουν σ’ έναν αφαιρετικό χώρο, που καταργεί την κλασική απεικόνιση φόντου και προφανώς επηρεάζει την τεχνοτροπία σου. Πώς θα χαρακτήριζες τον εαυτό σου σε σχέση με τις πολλές «ταμπέλες» που φέρει η τέχνη;

Η πρώτη εντύπωση του θεατή πολλές φορές παραπέμπει στα κλασικά πρότυπα της Αναγέννησης του Καραβάτζιο και της ψυχογραφικής τεχνοτροπίας του Ρέμπραντ.

Η αφαιρετικότητα του φόντου, η εκφραστικότητα του σώματος, που αποκαλύπτει στιγμιαία στοιχεία της ψυχοσύνθεσής του, οι επιδράσεις των μεγάλων ζωγράφων μεταφέρουν στον ρεαλισμό το κλειδί της ανάγνωσης της σύγχρονης πραγματικότητας.

Τα στοιχεία αυτά εναρμονίζουν τις επιδράσεις μου από τον Μιχαήλ Αγγελο, τον Καραβάτζιο και κυρίως τον Ρέμπραντ, τον Βελάσκεθ και τον Γκόγια στον δικό μου κόσμο, τον άνθρωπο του σήμερα που αντικατέστησε το όνειρο με εφιάλτη.

Ο πίνακας μέσα στον πίνακα μπορεί να μεταφέρει ένα ολόκληρο έργο, όπως τον Φιλόσοφο του Βελάσκεθ ή το Παιδομάζωμα του Γύζη, στο τώρα του ατελιέ μου, ή μπορεί ένα παγιδευμένο σώμα, μια νότα, ένα μουσικό όργανο να σπάσει το πλαίσιο του πίνακα και να εναρμονιστεί στην ευρύτερη σύνθεση.

Αυτό που χαρακτηρίζει, λοιπόν, τη δουλειά μου είναι η αρμονική συνύπαρξη του κλασικού και του μοντέρνου σε ποικίλες εκφάνσεις. Αφαίρεση δεν σημαίνει κατάργηση, αλλά αποθέωση της φόρμας πυκνώνοντας τους συμβολισμούς της.

Το υπόλευκο της σάρκας, η αγωνία στα χέρια, στις συσπάσεις του σώματος και τα κλειστά χείλη υποτάσσονται στη γοητεία της σιωπής ή μπορεί να συνδιαλέγονται με μια κασετίνα Παπαστράτος. Τα τσιγάρα μου είναι και ένα είδος υπογραφής.

Φωτ.: Βασίλης Μαθιουδάκης

•Τα πορτρέτα είναι επίπονη διαδικασία για τα μοντέλα σου. Ποια είναι τα κριτήρια της επιλογής σου;

Η αλήθεια. Ανθρωποι καθημερινοί, που κόσμημά τους είναι η αλήθεια… Μικρά μαργαριτάρια που γυαλίζουν χωρίς να σε θαμπώνουν…

Σίγουρα είναι κουραστικό να πρέπει να κάθονται ακίνητοι οι άνθρωποι για πολλή ώρα. Από την άλλη, είναι μια αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ του ζωγράφου και του εικονιζόμενου, που λειτουργεί πολλές φορές λυτρωτικά και για τους δύο.

Εδώ θα πρέπει να πω ότι χρησιμοποιώ και δύο ξύλινες κούκλες, με αρθρώσεις, που τις ντύνω με ρούχα και τις φωτίζω. Με αυτό τον τρόπο ξεκινάω να χτίζω τη σύνθεσή μου. Πολλές φορές μια έκφραση λειτουργεί καταλυτικά στη φαντασία μου, δημιουργώντας χιλιάδες εικόνες που θα μπορούσαν να πλαισιώσουν το πορτρέτο ή και το αντίθετο.

Ομως αυτό που βλέπω όταν απομακρύνομαι από το καβαλέτο, πριν υπογράψω το έργο, είναι μια αυτάρεσκη μοναξιά που πλημμυρίζει το θέμα και μια συμπαντική επάρκεια του μοντέλου. Είναι ένας ολόκληρος κόσμος από μόνος του. Αυτό είναι Αφαίρεση…

•Κοιτάζοντας τις εκθέσεις στις οποίες έχεις συμμετάσχει δεν βλέπω καθόλου Ελλάδα, ή κάνω λάθος; Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ναι, είναι αλήθεια. Κατά βάσει εκθέτω στην Ιταλία, έχω εκθέσει στη Ρώμη, έχω συμμετάσχει στην μπιενάλε της Βερόνα, στο παλάτι της κουλτούρας στις Συρακούσες, προσωπική έκθεση στο Παλάτσο Μαντάλτο, στην έκθεση τέχνης στη Γένοβα, στην γκαλερί Σάτουρα, στο Παλάτσο Στέλα.

Προς το παρόν εστιάζω σε μια έκθεση που επίκειται να γίνει στο... Κουβέιτ και στη συνέχεια σκέφτομαι Πεκίνο, Αθήνα. Θα δούμε. Προς το παρόν ζωγραφίζω. Ζωγραφίζω… Ζωγραφίζω…

Info

O Νίκος Μουρίκης γεννήθηκε στο Αίγιο το 1956, σπούδασε αρχιτεκτονική στην Γένοβα και έκανε τη διατριβή του στο πολυτεχνείο του Μιλάνου.

Συμμετείχε σε εκθέσεις ζωγραφικής με τον υπερρεαλιστή ζωγράφο Φραντζέσκο ντε Πανίς, συμμετείχε στην αναπαλαίωση των γλυπτών του Τζιο Πομοντόρο και δίδαξε Ιστορία της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού πόλεων στο Μιλάνο.

Από το 1983 ζει στο Αίγιο, έχει ιδρύσει το στούντιο informa http://www.informa.gr και εργάζεται ως αρχιτέκτονας. Πάθος του η ζωγραφική. Παράλληλα αρθρογραφεί και δίνει διαλέξεις ή συμμετέχει σε εκθέσεις.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αναγνώσεις και αναδιαρθρώσεις
Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση εντείνει τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις πόλεις. Το πεδίο της παραγωγής υποχωρεί μπροστά στην κατανάλωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός δίνει τη θέση του στην αστική σύνθεση.
Αναγνώσεις και αναδιαρθρώσεις
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο Βερολίνο η ελευθερία έχει χρώμα
Μια ρετροσπεκτίβα 119 έργων ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικών μοντέλων αλλά και φιλμογραφίας από 69 καλλιτέχνες ενός ρεύματος που γεννήθηκε στο Βερολίνο κατά τη διάρκεια της επανάστασης του Νοέμβρη του...
Στο Βερολίνο η ελευθερία έχει χρώμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Τίτος Πατρίκιος και οι ερωτικές εξορίες της ποίησης
Εικαστικό αφιέρωμα στον ποιητή Τίτο Πατρίκιο και στην ποίησή του από τον Γιάννη Ψυχοπαίδη με την έκθεση που θα πραγματοποιηθεί στο Σπίτι της Κύπρου από τις 25 Μαΐου.
Ο Τίτος Πατρίκιος και οι ερωτικές εξορίες της ποίησης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάν’ το όπως η Κύπρος
Η διεθνώς καταξιωμένη πρακτική των ανοιχτών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών παρακάμπτεται με αποτέλεσμα να αποκλείονται οι Ελληνες αρχιτέκτονες από το έργο για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Κάν’ το όπως η Κύπρος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η αρχιτεκτονική στη δίνη του κατεστημένου
Το ελληνικό Δημόσιο και οι κρατικές υπηρεσίες σε γενικά πλαίσια αντιμετώπιζαν την αρχιτεκτονική ως αχρείαστη πολυτέλεια και ενοχλητικό εμπόδιο στους σχεδιασμούς τους.
Η αρχιτεκτονική στη δίνη του κατεστημένου
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αλληλεγγύη» και «ανοησία», δύο λέξεις από «Α»...
Συνεπώς ισχύει πράγματι ότι «Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου μετονομάζει τις “Ρωσίδες Χορεύτριες” του Ντεγκά σε “Ουκρανές Χορεύτριες”». Υπάρχει κι ένα υποτυπώδες σκεπτικό.
«Αλληλεγγύη» και «ανοησία», δύο λέξεις από «Α»...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας