Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ψευδωνυμία απελευθερώνει

Η ψευδωνυμία είναι απλώς εργαλείο: άλλος με την ψευδωνυμία βρίζει και συκοφαντεί, άλλος με την ψευδωνυμία κερδίζει την παρρησία λέει ο μπλόγκερ Sraosha

Η ψευδωνυμία απελευθερώνει

  • A-
  • A+

O Sraosha, ένας από τους πρώτους Ελληνες μπλόγκερ, άρχισε να εκθέτει ψηφιακά τις σκέψεις του πριν από μία δεκαετία.

Αποτελεί μοναδική ιντερνετική περσόνα, καταθέτοντας παράλληλα έναν εναργή σχολιασμό της εποχής.

Σήμερα, ορισμένα από τα κείμενά του κυκλοφορούν σε βιβλίο από τις εκδόσεις Bibliothéque με τον τίτλο «Νάφε και μέμνασο απιστείν».

Ποιος είναι, όμως, ο ρόλος των blogs στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, ποιο το μέλλον τους και προς τι η ψευδωνυμία; «Για τον ίδιο λόγο που φοράει ο Μπάτμαν τη μάσκα: για να προστατευτούν οι αθώοι και οι αμέτοχοι», απαντά ο ίδιος

«Την προηγούμενη δεκαετία», λέει ο Sraosha, «τα μπλογκ ήταν το μόνο σοβαρό μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αλλά σε άφηναν να μοιραστείς με τους άλλους κυρίως κείμενο, άντε και καμιά εικόνα. Γι’ αυτό και το “έχω μπλογκ” γινόταν κατανοητό ως “γράφω”.

»Οταν όμως μπορέσαμε να περιορίσουμε τα κείμενά μας σε συνθήματα, εξυπνάδες ή καθαρή πληροφορία (με το twitter) ή να μοιραστούμε ευκολότερα εικόνες και βίντεο (με το instagram, το facebook κτλ.), τα μπλογκ ερήμωσαν. Εμειναν να τα διατηρούν μόνον όσοι όντως ήθελαν και εξακολουθούσαν να θέλουν να γράφουν».

⚫ Δηλαδή το μπλογκ δεν είναι μέσο έκφρασης;

Ετσι υποτίθεται ότι ξεκίνησαν· ως διαδικτυακά ημερολόγια.

Ξέρετε, γραφή με ελεύθερο θέμα: από την καθημερινότητα και γκομενικά στα πιο πολλά μπλογκ, μέχρι τεκμηριωμένες αναλύσεις αληθινά υψηλού επιπέδου στο Ιστολόγιο του Τάλω (που μάλλον είναι το παλιότερο ελληνικό μπλογκ).

Νομίζω ότι βασικά τρεις μεγάλες ομάδες χρηστών του διαδικτύου άνοιξαν μπλογκ: όσοι ήθελαν να βγάλουν παραέξω τη γραφή τους, και τώρα μπορούσαν χάρη στη στιγμιαία αυτοέκδοση, όσοι ήθελαν να βγάλουν το άχτι τους και να πούνε τον πόνο τους και, οι περισσότεροι, όσοι ήθελαν να δικτυωθούν κοινωνικά.

⚫ Πώς ξεκινήσατε εσείς;

Είχα ένα αγγλόφωνο μπλογκ για να λέω τον πόνο μου κι εγώ.

Μετά αποφάσισα να τον λέω και στα ελληνικά, λιγάκι να δοκιμαστώ και στην αυτοέκδοση στη γλώσσα μου, να δω πώς φτουράνε τα κείμενά μου - είχε προηγηθεί απόπειρα να εκδώσω μυθιστόρημα.

Οταν είδα ότι αρέσουν κάπως αυτά που έγραφα, σε ένα πολύ περιορισμένο κοινό βεβαίως, ε, πήρα φόρα. Χωρίς να το πολυκαταλάβω κατέληξα και να δικτυώνομαι κοινωνικά: μέχρι και φίλους έκανα.

⚫ Εχουν κάποιο ρόλο να παίξουν τα μπλογκ στην εποχή των social media;

Τα μπλογκ αφορούν πια μόνον εκείνους που θέλουν ακόμα να γράφουν ολοκληρωμένα και κάπως μακροσκελή κείμενα, λογοτεχνικά ή μη.

Συμβαίνει το εξής: άμεση έκδοση προσφέρουν και το tumblr και το facebook.

Ωστόσο, στο μπλογκ έχεις τη δυνατότητα να φροντίσεις κάπως περισσότερο το κείμενο τυπογραφικά και, κυρίως, να χτίσεις συν τω χρόνω ένα σώμα κειμένων.

Τα μπλογκ πια αφορούν αυτούς τους λίγους που ασχολούνται με δουλεμένα κείμενα και τους ακόμα λιγότερους που θέλουνε να τα διαβάζουν και να τα ξαναβρίσκουν.

⚫ Ναι, αλλά πολλοί από τα μπλογκ στράφηκαν στα βιβλία π.χ. η Niemands Rose, ο old boy και άλλοι.

Σίγουρα ανάμεσα στους μπλόγκερ υπήρχαν συγγραφείς και ποιητές ανέκδοτοι αλλά σχεδόν φτασμένοι. Υπάρχουνε κι άλλοι και περιμένουν να διαβαστούν – ο εκδότης μου, ο Βάσος Γεώργας, είναι πεπεισμένος γι’ αυτό.

Με τα μπλογκ δεν χρειάζεται πια να φωτοτυπείς το δακτυλόγραφό σου και να το ξαποστέλνεις ταχυδρομικώς.

Βεβαίως δεν προορίζονταν όλα τα μπλογκ για να γίνουν βιβλία, κυρίως λόγω της αλλαγής του μέσου από το όλο συνδέσμους υπερκείμενο στο τυπωμένο κείμενο.

Οι μπλόγκερ που αναφέρετε, πάντως, έγιναν φίλοι μου γιατί με τράβηξε η γραφή τους.

Αυτό είναι το αντίστροφο του τι συμβαίνει στους παραδοσιακούς λογοτεχνικούς κύκλους, όπου οι φίλοι του Μεγάλου Μάγου ανακηρύσσονται αριστίνδην συγγραφείς και ποιητές.

⚫ Τι ομοιότητες και διαφορές υπάρχει μεταξύ του δικού σας βιβλίου και λ.χ. του old boy ή της Niemands Rose;

Tα κείμενα του old boy έχουν μεγάλη απήχηση και είναι αναγνωρίσιμα, όπως και το ύφος του.

Το δικό μου βιβλίο είναι η ανθολόγηση που έκαναν δύο φίλοι, ενώ το βιβλίο του old boy είναι συνέκδημος, μάλλον σαν best of, που περιέχει μέχρι και ποιήματα.

Στην περίπτωση της Niemands Rose έχουμε μυθοπλασία, λογοτεχνία, και στο πρώτο βιβλίο της («Τα φώτα στο βάθος») και στο υπό έκδοση μυθιστόρημά της «Ανκόρ», που θα βγάλει ο Καστανιώτης με το πραγματικό της όνομα.

⚫ Α, η ψευδωνυμία... Γιατί γράφετε με ψευδώνυμο;

Για τον ίδιο λόγο που φοράει ο Μπάτμαν τη μάσκα: για να προστατευτούν οι αθώοι και οι αμέτοχοι.

Η ψευδωνυμία θα είναι απελευθερωτική όσο ζούμε σε μια κοινωνία όπου κάθε κείμενο είναι αφορμή για ψυχανάλυση του ποδαριού του γράφοντος ή και για στιγματισμό του, όσο η θέση του καθενός (μάνα, παιδί, σύζυγος, προϊστάμενος κτλ.) καθορίζει περιοχές αυστηρής αυτολογοκρισίας.

Είναι απλώς εργαλείο: άλλος με την ψευδωνυμία βρίζει και συκοφαντεί, άλλος με την ψευδωνυμία κερδίζει την παρρησία.

⚫ Γιατί χρειάζεται παρρησία ο Σραόσα; Για ποια θέματα γράφει;

Για το σεξ και για την απορία να είσαι Ελληνας. Για την πολιτική και για την κοινωνία. Για όσα τον βουρλίζουν. Σαρκάζει πολύ.

Ασχολείται με την ιστορία της ζωής του και με την Ιστορία.

Τον απασχολεί η μουσική, ο θάνατος, οι γοργόνες, οι τρελές και όμορφες γυναίκες, η αγάπη ως καραμέλα, η Κατερίνα Γώγου, η Ορθοδοξία, η έκθεση ιδεών, πολλά πολλά βιβλία, το ασυνείδητο, η νύχτα, η ανθρώπινη κατάσταση, το σώμα, τα σούπερ μάρκετ.

Αγαπάει τρελά την Αθήνα, προτιμάει τον χειμώνα και το λοξό και διάχυτο φως του Βορρά. Με κάνατε να μιλήσω για τον Σραόσα σαν να ήταν κάποιος άλλος, στο τρίτο πρόσωπο.

⚫ Αναπόφευκτο όμως, όταν έχει κανείς μια ψευδώνυμη περσόνα, ε; Πείτε μου όμως ποια ήταν η αφορμή να εκδοθεί το βιβλίο.

Το βιβλίο βγήκε μέσω της διαδικασίας «τραβάτε με κι ας κλαίω».

Επέμενε ο Βάσος Γεώργας, βρήκε και ανθολόγους ιδανικούς, τον ποιητή Νίκο Πριόβολο και τον υποψήφιο διδάκτορα Φιλοσοφίας Χρήστο Νάτση, που επέλεξαν τα κείμενα και τα χώρισαν στις τρεις ενότητες.

Είχα την τύχη, την επιμέλεια να κάνει ο Στράτος Μεϊντανόπουλος, μαζί με τον οποίο διασκευάσαμε κάποια κείμενα για να στέκονται στο χαρτί και να μην ανατρέχουν στις ιντερνετικές καταβολές τους.

Ο Στέφανος Παπαδήμος είναι υπεύθυνος για το στήσιμο και το τυπογραφικό χάρμα.

Ο Μανόλης Σαββίδης προλόγισε με τρόπο αποστασιοποιημένα κολακευτικό, δηλαδή ιδανικά…

⚫ Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των συγκεκριμένων κειμένων;

Μάλλον θα πρέπει να πάρετε συνέντευξη από τον Νάτση και τον Πριόβολο. Εγώ πάντως φρόντισα να συμπεριληφθούν κάποια από τα αγαπημένα μου.

Info:

☛ Η παρουσίαση του βιβλίου του Sraosha «Νάφε και μέμνασο απιστείν» θα γίνει μέσα ή... κοντά στη Βιβλιοθήκη Βολανάκη (Στουρνάρη 11, Εξάρχεια) την Παρασκευή 30/10 στις 8.00 μ.μ.

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Περί διαδικτυακού λιντσαρίσματος
Ανά περιόδους η φράση «διαδικτυακό λιντσάρισμα» εμφανίζεται για να περιγράψει μια μαζική διαδικτυακή συμπεριφορά με όρους ευκολίας, οχλοκρατίας και μαζικής ακράτειας. Μια καταγεγραμμένη μαζική δυσαρέσκεια...
Περί διαδικτυακού λιντσαρίσματος
ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Διαδικτυακή απελευθέρωση ή υποδούλωση
Εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε για να δημιουργήσουν σχέσεις με άγνωστους ανθρώπους είτε για να διατηρήσουν τις ήδη υπάρχουσες. Οι περισσότεροι αποκτούν εμμονή με αυτήν τη...
Διαδικτυακή απελευθέρωση ή υποδούλωση
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο
Το να γράφεις ποίηση στην ελληνική γλώσσα μοιάζει συχνά προνόμιο. Θα μπορούσαμε να διακινδυνέψουμε τον αφορισμό πως επί δύο αιώνες καμία άλλη τέχνη δεν παρήγαγε τόσα πολλά και σε τέτοια ποιότητα καλλιτεχνικά...
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο
ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Η ανάδυση των νέων κοινωνικών δικτύων
Οπως είδαμε στα δύο προηγούμενα άρθρα η επινόηση των νέων επικοινωνιακών μηχανών και, πιο πρόσφατα, η μαζική χρήση του Διαδικτύου επέφεραν ριζικές αλλαγές στον τρόπο που ζουν, σκέφτονται και συνδέονται μεταξύ...
Η ανάδυση των νέων κοινωνικών δικτύων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια δημόσια σφαλιάρα, αλλά χιλιάδες κρυφές πράξεις βίας
Μια γυναίκα κακοποιείται από τον σύζυγό της ενώπιον των παιδιών της σε δημόσια εκδήλωση, ενώ το περιστατικό καταγράφεται σε βίντεο και ταχύτατα κοινοποιείται στο διαδίκτυο. Στις περισσότερες δε των περιπτώσεων...
Μια δημόσια σφαλιάρα, αλλά χιλιάδες κρυφές πράξεις βίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μέρες γεμάτες... Αγρα
Ξεκινάμε με το τριήμερο θερινό παζάρι βιβλίων των γνωστών εκδόσεων που θα συνεχιστεί σήμερα και αύριο στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Αγρα. Περισσότεροι από 400 τίτλοι βιβλίων με 50% έκπτωση, προσφορές αλλά και...
Μέρες γεμάτες... Αγρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας