Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Αλγερινή μποξέρ Ιμάν Χελίφ, η υπέροχη αυτή γυναίκα (γυναίκα σκέτο, ούτε ίντερσεξ ούτε τίποτε άλλο, και θα εξηγηθώ παρακάτω), κερδίζει τον έναν μετά τον άλλο τους αγώνες στους Ολυμπιακούς 2024 στη Γαλλία. Πριν, ωστόσο, γραφτούν αυτές οι γραμμές, έχει ξεκινήσει (κορυφώνοντας απευθείας!) ένας όχι απλά δημόσιος, αλλά παγκόσμιος διάλογος μεταξύ διαφορετικοτήτων, ατομικοτήτων, συλλογικοτήτων, ακροτήτων και κανονικοτήτων.
Πάμε λίγο πίσω; Κάποια εκατομμύρια χρόνια; Ας πάμε...
■ Γεγονός πρώτο: Η Φύση διερευνά. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως συνεχώς «παίζει» με τις μεταλλάξεις. Στο μυαλό του σύγχρονου ανθρώπου η λέξη «μετάλλαξη» έχει αποκτήσει αρνητική χροιά, γιατί συνήθως τη συνδέουμε με ασθένειες όπως ο καρκίνος κ.ά. Ωστόσο, δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα.
■ Γεγονός δεύτερο: Η Φύση διερευνά μέσω των μεταλλάξεων. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως «μετάλλαξη» δεν είναι παρά ο μηχανισμός της φύσης όπου αυτή «μεταφέρει» ένα σημείο αναζήτησης λύσεων σε ένα άλλο, σε άλλη «γειτονιά». Εκατό μεταλλάξεις (αλλαγές σημείων διεύρυνσης λύσεων δηλαδή) θα «δοκιμάσει» η φύση, έως να βρει την κατάλληλη, που θα οδηγήσει στην «εξέλιξη», όπως ακριβώς αυτή έχει περιγραφεί από τον Δαρβίνο, πριν από ενάμιση αιώνα περίπου, και ακόμη παλαιότερα από αρχαίους Ελληνες φιλοσόφους. Μπορεί οι 99 «λύσεις» να μην είναι οι κατάλληλες, αλλά η μία να είναι. Της αρκεί. Τρανταχτό παράδειγμα των παραπάνω είναι ο ίδιος ο άνθρωπος.
■ Γεγονός τρίτο: Σε τι διαφοροποιείται ουσιαστικά ο άνθρωπος από τα υπόλοιπα θηλαστικά; Σε αυτό που ονομάζουμε «αντιτακτό αντίχειρα». Στη δυνατότητα δηλαδή που έχουμε να ακουμπά ο αντίχειράς μας όλα τα υπόλοιπα δάχτυλα. Στην ικανότητα, δηλαδή, να πιάνουμε αντικείμενα. Εξαιτίας αυτής της ασύλληπτα μικρής (τυχαίας, μεταξύ άλλων «λύσεων») μετάλλαξης του DNA, ο άνθρωπος μπόρεσε να κατασκευάσει εργαλεία (Homo Faber), άρα τεχνικό πολιτισμό. Η ικανότητα κατασκευής εργαλείων έκανε όλη τη διαφορά (όπου εργαλείο βάλε «επινόηση του μυαλού, προέκταση του χεριού»). Τα δελφίνια και οι όρκες είναι πιο έξυπνα θηλαστικά από τον άνθρωπο, αλλά δεν έγινε η εν λόγω μετάλλαξη, γι’ αυτό και δεν ανέπτυξαν τεχνικό πολιτισμό (βέβαια, εξελίχθηκαν με τρόπο που δεν τον χρειάζονται κιόλας).
■ Γεγονός τέταρτο: Στη Φυσική Επιστήμη, για αιώνες επικρατούσε η «επαγωγική λογική». Αυτή αναλύεται στο εξής: αν, για παράδειγμα, όποιον κύκνο βλέπω με τα μάτια μου είναι λευκός, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν μόνο λευκοί κύκνοι (σ.σ. το παράδειγμα δεν είναι τυχαίο, για όποιον κάτι, κάπως, κάπου έχει ακούσει για τον μαύρο κύκνο, που τελικά... υπάρχει!). Ερχεται τον 18ο αιώνα ο αγαπημένος μου εμπειριστής, αλλά ταυτόχρονα και εξόχως σκεπτικός φιλόσοφος, Ντέιβιντ Χιουμ, και τι κάνει λες; Καταρρίπτει τον επαγωγικό λογισμό, λέγοντας πως όσες φορές κι αν κάνεις ένα πείραμα, τίποτα δεν σου διασφαλίζει ότι πάντα θα παίρνεις το ίδιο αποτέλεσμα. Οπότε καταρρίπτει συθέμελα τα θεμέλια της επαγωγικής λογικής. Το αυτό έχει αποδειχτεί πλέον με χιλιάδες τρόπους από την επιστήμη. Τότε όμως (έως και σήμερα μη σου πω), όταν το είπε ο Χιουμ, το άκουγαν κουνώντας το κεφάλι περιφρονητικά. Πλέον, τρώνε τη σκόνη του... Οπότε, για να το φτάσουμε στην Ιμάν, το ότι έχει γονότυπο XY δεν σου εξασφαλίζει με βεβαιότητα πως θα είναι άνδρας.
■ Γεγονός πέμπτο: Ο Χιουμ δεν σταμάτησε εκεί. Προχώρησε τη σκέψη του και είπε πως «η υιοθέτηση του επαγωγικού συλλογισμού για τη διατύπωση καθολικών νόμων είναι απόρροια της δικής μας ψυχολογικής ανάγκης για ασφάλεια και αίσθηση κανονικότητας». Τουτέστιν, η δική μας ανάγκη μάς οδηγεί στο να κατασκευάζουμε καθολικές αλήθειες και απολύτως τυποποιημένες κανονικότητες. Τίποτε άλλο. Στη Φύση δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, ίσα ίσα ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει. Το ξαναλέμε: η Φύση διερευνά!
■ Η Ιμάν αποτελεί την εξαίρεση που ανατρέπει τον κανόνα: είναι γυναίκα, αν και έχει γονότυπο XY. Εχει γυναικεία εξωτερικά όργανα και γεννήθηκε γυναίκα. Το ότι εμείς θέλουμε («θέλουμε» είναι το ρήμα, από δική μας ανάγκη – με έμφαση στο «μας») να δημιουργήσουμε λέξεις όπως «ίντερσεξ» κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο ή να κανονικοποιήσουμε πως όποιος έχει συγκεκριμένα χρωμοσώματα σημαίνει ότι είναι το Α ή το Β πλάσμα, αυτό δεν σημαίνει απολύτως τίποτε άλλο παρά πως είναι μια δική μας ανάγκη για κανονικότητα.
Εγώ, λοιπόν, αρνούμαι την κανονικότητα. Δεν θα «φορτώσω» με κανέναν όρο/ορολογία/χαρακτηρισμό μία γυναίκα, που είναι γυναίκα και νίκησε ως γυναίκα. Οπως και δεν θα δεχτώ ποτέ, το πιο καίριο για μένα στον αγώνα της Ιμάν με την Ιταλίδα Αντζελα Καρίνι: πως η δεύτερη δεν δέχτηκε καν να της δώσει το χέρι στο τέλος. Αυτό δεν συνάδει με το Ολυμπιακό Ιδεώδες, εκτός κι αν η σενιόρα Καρίνι αγωνίζεται με άλλους όρους. Αν αγωνίζεσαι με βάση το Ολυμπιακό Ιδεώδες, αγωνίζεσαι με σεβασμό στον αντίπαλο, με πίστη στην ισότητα και τον διεθνισμό, με πίστη στην ελευθερία του ανθρώπου και την ειρήνη των λαών. Και δίνεις το χέρι σου. Το δίνεις. Και όταν χάνεις.
Ειδικά τότε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας