Αθήνα, 37°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
37°C
37.9° 36.4°
3 BF
25%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
38°C
38.6° 35.8°
3 BF
32%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
38°C
39.3° 37.0°
1 BF
47%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
28°C
27.9° 27.9°
4 BF
54%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
39°C
39.6° 38.9°
5 BF
25%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
35°C
35.1° 35.1°
2 BF
21%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
34°C
34.4° 34.4°
2 BF
16%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
37°C
36.8° 36.8°
1 BF
25%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
32°C
33.8° 31.9°
3 BF
43%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
33°C
34.0° 32.7°
3 BF
40%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
34°C
34.4° 30.8°
4 BF
31%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
37°C
36.7° 34.6°
1 BF
53%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
35°C
34.9° 34.9°
4 BF
46%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
38°C
38.0° 36.8°
4 BF
22%
Λαμία
Αίθριος καιρός
37°C
37.2° 35.5°
2 BF
26%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
29.8° 29.3°
5 BF
77%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
37°C
38.0° 35.3°
3 BF
14%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
38°C
37.7° 33.3°
2 BF
30%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
36°C
37.7° 35.8°
3 BF
36%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
32°C
32.1° 32.1°
3 BF
25%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 18 Ιουλίου, 2024
Ναταλία Γεράκη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ναταλία Γεράκη | © GiorgosSkitzakos

Ο ελληνικός μουσικός άνεμος της Αλεξάνδρειας

Μια μελέτη της ελληνικής μουσικής παρουσίας στην ιστορική πόλη Αλεξάνδρεια.

Το «Opus Alexa-ndrinum, Η μουσική των Ελλήνων της Αλεξάνδρειας» της Ναταλίας Γεράκη δεν θα υπήρχε αν δεν είχε ματαιωθεί, λόγω Covid, μια σειρά συναυλιών της συγγραφέως στην Αλεξάνδρεια και στο Κάιρο το 2020. Και μιας και βρέθηκε τότε στην Αίγυπτο γιατί να μην αρχίσει μια έρευνα για την αλεξανδρινή μουσική που θα ήταν δυνατόν να ερμηνευτεί στο φλάουτο και στο πιάνο; Ετσι φαίνεται να ξεκίνησαν όλα, από μια ματαίωση, μια ακύρωση συναυλίας. Οπότε η φλαουτίστα Ναταλία Γεράκη άρχισε να κινηματογραφεί με τη νοητή της κάμερα των σημειώσεων τη μουσική ελληνική πόλη, την ιστορία της σε σχέση με τον Ελληνισμό και τη μουσική του και άρχισε να καταγράφει ένα μικρό, αντιπροσωπευτικό όμως, όπως λέει η ίδια, δείγμα της πληθώρας του υλικού που απέδωσε η έρευνά της.

Ο σύντομος και κομψός αυτός τόμος είναι ένα ιστορικό αφήγημα, μια περιδιάβαση στα μουσικά δρώμενα, ευεργετική για τους μουσικολόγους και τους ιστορικούς, μια περίτεχνη έρευνα, μια αναμέτρηση με τον ιστορικό χρόνο, μια μελέτη της ελληνικής μουσικής παρουσίας στην ιστορική πόλη Αλεξάνδρεια. Αν και η ίδια η συγγραφέας δεν είναι ιστορικός αλλά φλαουτίστα διεθνούς κύρους και παγκόσμιας εμβέλειας, με έντονη παρουσία σε μεγάλα μουσικά γεγονότα στην Ευρώπη και αλλού, εντούτοις κατόρθωσε να φέρει αισίως εις πέρας μια δύσκολη ιστορική πορεία, καταγράφοντας τη ζωή στην πόλη της Αλεξάνδρειας, από την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή περίοδο, τους Ιωνες, την ίδρυσή της, την ακμή της και την παρακμή της και με ένα άλμα να φτάσει στον Ελληνισμό της Αιγύπτου, στη νεότερη εποχή και ακόμη πιο πέρα, στη μουσική ζωή στη νεότερη Αλεξάνδρεια κατά τον 19ο και κατά τον 20ό αιώνα, που είναι το κυρίως αντικείμενό της. Καταπιάνεται επιμέρους με τα ελληνικά μουσικά σωματεία, συλλόγους και σύνολα, με τις ελληνικές μουσικές σχολές, με τους Ελληνες μουσικούς που έδρασαν στην Αλεξάνδρεια και με πλήθος άλλες μουσικές δραστηριότητες του εκεί Ελληνισμού, όπως ηχογραφήσεις και παραγωγές και πωλήσεις δίσκων.

Ναταλία Γεράκη: Opus Alexandrinum, Η μουσική των Ελλήνων της Αλεξάνδρειας, Αθήνα 2024. Σελ. 60, Εκδοση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού

Στο δεύτερο μέρος η συγγραφέας παραθέτει κείμενα ηχογραφημάτων των συνθετών Σπυρίδωνος Παπασταθόπουλου, Παναγιώτη Τσαμπουνάρα, Πέτρου Ιωαννίδη, Μαρίας Σιδεράτου, Δημήτρη Mητρόπουλου, Αργύρη Κουνάδη, Γιάννη Χρήστου, Θόδωρου Αντωνίου, Μιχάλη Ροζάκη, Γιάννη Αυγερινού και Κωστή Κριτσωτάκη. Τα πληροφοριακά αυτά κείμενα για το κάθε επιμέρους ηχογράφημα είναι έργο επίπονο, αλλά που καταμαρτυρεί πόσο σοβαρά είδε τον ρόλο της μια μουσικός, η οποία μας αποκαλύπτει και τη συγγραφική της κλίση. Το βιβλίο όχι μόνο διαβάζεται αλλά εν μέρει ακούγεται, μιας και το συνοδεύει cd με έντεκα έργα Ελλήνων μουσουργών που συνέθεσαν εμπνεόμενοι από την ποίηση του Κ. Π. Καβάφη («Φωνές», «Επέστρεφε», «Μακρυά», «Γκρίζα», «Εν τη Οδώ», «Ετσι πολύ ατένισα», «Μέρες του 1931», «Επήγα») και από δύο τραγούδια του Τ. Σ. Ελιοτ που τα ερμηνεύουν ο Απόστολος Παληός (πιάνο), η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη (τραγούδι) και η Ναταλία Γεράκη (φλάουτο).

Με φωτογραφικό παράρτημα και βιβλιογραφία, είναι ένα ολικό ιστορικό ντοκουμέντο, η απαρχή μιας έρευνας με πολλές δυνατότητες. Να σημειώσω ότι το βιβλίο είναι δίγλωσσο, αφού περιλαμβάνεται και η μετάφρασή του στα αραβικά. Πρόκειται για μια πλήρη καταγραφή της διαδρομής της ελληνικής μουσικής παρουσίας στην Αλεξάνδρεια και για μια ιστορική μουσικολογική έρευνα, που συνοδεύεται, όπως, είπα με ηχογράφηση, και στη Ναταλία Γεράκη αξίζει ένας μεγάλος έπαινος και ένα ευχαριστώ: νιώθω σαν να με έβγαλε σε κεφαλόσκαλο παλιού σπιτιού, από όπου αντικρίζω τις χουρμαδιές της Αλεξάνδρειας και τον μέγα Αλεξανδρινό μας ποιητή να στέκεται σιωπηλός, με τον ελληνικό μουσικό άνεμο να του ανακατεύει τα μαλλιά…

*Ποιητής, εκδότης των περιοδι-κών (δε)κατα και ΡΟΕΤΙΧ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο ελληνικός μουσικός άνεμος της Αλεξάνδρειας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας